PDA

View Full Version : Andere rackgear: twijfel / tips



Maiden Michiel
23 oktober 2010, 14:40
Hey allemaal!

Ik heb jarenlang metal gespeeld met de combi Digitech GSP2101 en Kitty Hawk 2x120 buizen eindtrap.
Altijd zeer extreme black/thrash metal gespeeld en ook altijd zeer tevreden geweest met mijn sound.

Nu speel ik al een tijd in een wat meer symphonische / progressieve rock/metal band. Ik heb de GSP2101 zo'n beetje uitgekleed maar ik kan voor de huidige stijl geen goede sound krijgen. De GSP mist een bepaalde warmte en strakheid in de distortions. En dat is jammer, want de meeste effecten zijn te gek.

Ik zoek dus nu iets anders. Ik heb veel goeds gelezen en gehoord over de Axe-Fx maar dat betekent wel 2000 euro voor het apparaat plus nog een footcontroller erbij. Dat heb ik er eventueel wel voor over maar dan moet ik het apparaat wel eerst "in real life" horen en zien en dan totaal overtuigd zijn.
Daarnaast heb ik aan een POD X3 of vergelijkbaar (de GSP 1101 klinkt wel een stuk moderner dan de 2101) zitten denken.
Ik vind in ieder geval belangrijk dat het apparaat veelzijdig is, ik moet er ook pop/rock mee kunnen spelen.
Tevens ben ik bezig met een stereo setup, dus een top met effecten begin ik ook niet aan.

Daarnaast vraag ik me nog af of ik niet beter af ben om toch apart een preamp te kopen en daarnaast bijv. een Gforce of een MPX G2.

Uit nood speel ik nu met een POD 2.0 en een FB4. Dat gaat aardig maar er zijn zo te weinig mogelijkheden met de sounds en de controller is natuurlijk heel minimaal.

Ik ben benieuwd wat voor tips jullie hebben.

minoin
23 oktober 2010, 19:22
Phoe, moeilijk te zeggen wat ik naar mijn smaak zou aanraden. Van welke sounds hou je? Speciale merken of bands? Want een modderling pre-amp + FX heeft niet echt een specifieke sound.

Als je gewoon voor ultieme veelzijdigheid + kwaliteit sound dan kom je idd bij de Axe-FX of Eleven Rack. Ga je voor veelzijdigheid en buizen topkwaliteit, dan zit je al gauw met een aparte preamp + FX. Zoiets;
Preamp: ENGL E570, E580, Mesa Boogie TriAxis, Quad, Hughes & Kettner Access, Randall RM4 (met verschillende modules), CAE 3+ of VHT GP3.
FX: G-force, G-major II, Lexicon MPX 1/G2, PCM80, Eventide Eclipse, TC M2000/3000.

Thiez
23 oktober 2010, 19:42
De engl 530 is ook al aardig veelzijdig en heeft zeker lekkere sound. De EQ heeft een low en high mid waardoor je je sound goed in kan draaien zoals je het wilt.

etemm
23 oktober 2010, 20:38
Ik heb zelf de Engl E570 (4 kanaals) preamp, daar speel ik in de band rock mee, en thuis speel ik naast rock voor ook hardrock, metal en thrash. Ik vind hem zelf dus erg veelzijdig.

De poweramp heb je al en kan je de GSP2101 gebruiken voor alleen je effecten (als je preamps van de digitech uit kan zetten).

Maar misschien is Engl wel niet jouw sound maar bijvoorbeeld Mesa wel...

Ik zou zelf voor een goed veelzijdige preamp gaan. (zie voor opties vorige reacties...)

Maiden Michiel
27 oktober 2010, 19:43
Thanks voor de reacties.

Gezien de toekomst en het budget ga ik toch eerst kijken naar een modeler, denk een Eleven rack.

FNaRK
27 oktober 2010, 20:13
dus binnenkort een Digitech 2101 te koop ?

:crazyhappy:




succes ermee

Liquid_Metal
27 oktober 2010, 20:41
dus binnenkort een Digitech 2101 te koop ?

:crazyhappy:

En die lijkt míj dus weer érg interessant! Michiel moet zeker laten weten als ie een verkoop overweegt.
11R en Axe schijnen veel beter te zijn dan de oude modelling stuff, dus wss kom je een heel eind.

Persoonlijk ga ik liever voor een echte amp. Ik hoef geen 1001 sounds maar wil gewoon 4 supersounds. Die haal ik uit de ENGL SE. Misschien is dat voor jou ook een optie. Er bestaat vast wel een versterker die je ontzettend bevalt.

Jan-Willem
31 oktober 2010, 20:38
Als je zelf al niet zo'n fan bent van de POD 2.0 dan zou ik zeker niet aan een POD X3 beginnen.

Ik denk dat je meer hebt aan een goed basis geluid met daar af en toe FX aan toegevoegd.

telecastermaster
1 november 2010, 19:15
Misschien is een ADA MP-1 iets voor je?
Is een soort poormen's triaxis en uitermate geschikt voor jaren 80 metal. :crazyhappy:

Ik heb de mijne van het weekend ook weer eens aangesloten en was toch (weer) onder de indruk van de veelzijdigheid. :)
Met een beetje mazzel vind je er eentje voor 250 euro.

Thiez
1 november 2010, 20:25
Ik heb er vorige week voor 200 euro eentje van ebay gehaald uit duitsland. Moet helaas nog binnenkomen maar ik zit te popelen om hem uit te proberen :D

Maiden Michiel
4 november 2010, 17:32
Argh jullie maken me meer aan het twijfelen :)

Dacht dat ik voor een 11R zou gaan maar zit er nu sterk aan te denken mee te gaan bieden op een Triaxis.
- deze kan ik dan gebruiken i.c.m. de Digitech 2101 (alleen fx) en dus aansturen met mijn bestaande controller. Ik behoud dan overzicht m.b.t. patches in de display van de Control One
- stereo fx loop dus ik behoud mijn stereo set up (met name voor stereo delays)

Ik twijfel alleen of die Digitech niet teveel toon zal zuigen maar dat weet ik waarschijnlijk pas als ik het probeer...

Johannes
4 november 2010, 19:28
Ik twijfel alleen of die Digitech niet teveel toon zal zuigen maar dat weet ik waarschijnlijk pas als ik het probeer...

Als je de Digitech gebruik met een mixertje (of heeft de triaxis een interene fx mixer?) dan zal het tonesucken wel meevallen, het droge signaal blijft dan immers onaangetast.

Liquid_Metal
4 november 2010, 21:38
Als je de Digitech gebruik met een mixertje (of heeft de triaxis een interene fx mixer?) dan zal het tonesucken wel meevallen, het droge signaal blijft dan immers onaangetast.

Klopt helemaal. Alleen kun je dan bepaalde effecten, die serieel moeten, niet gebruiken. Ik heb het dan over compressor, noise gate, EQ en tremolo. Reverb en delay zijn fantastisch in parallel, over modulatie (chorus/flanger) zijn de meningen verdeeld.
Er zijn mixers, zoals de Suhr Minimix, die met relais kunnen schakelen tussen parallel en serieel (mocht je geďnteresseerd zijn, hole van dit forum verkoopt er eentje).
Maar misschien wordt het met een vette amp als een Triaxis ook tijd voor een modernere fx-unit. De techniek heeft niet stil gestaan.

Maiden Michiel
4 november 2010, 22:11
OK thanks!

Mja, nieuwe processor weet ik zo niet.
Ik gebruik vooral delay en de flexibiliteit van de delays is echt fantastisch!

Stel dat ik die Triaxis er nu bij heb, hoe sluit ik het hele spul dan op elkaar aan? Op audio niveau via de fx loop maar hoe zit dit met de midi?
Digitech midi in/out naar triaxis midi in/out?

Liquid_Metal
4 november 2010, 23:15
Ja of andersom, dat maakt echt niet uit (tenzij je phantom power gebruikt).

minoin
5 november 2010, 10:36
Een TriAxis heeft helaas geen paralelle Fx-loop, het enige nadeel van het apparaat IMHO. Maar idd, met een mixertje zo verholpen. Of zoals Liquid terecht zegt, een Fx-unit kopen zonder irritante tonesuck; G-system, Eventide Eclipse, Lexicon PCM80, TC Electronic M3000 of iets dergelijks.

tnijland
5 november 2010, 23:31
Het ligt een beetje aan je budget. Ik heb zelf de Axe-Fx en die staat toch wel met kop en schouders bovenaan. Aan de andere kant is een Metal sound relatief eenvoudig na te bootsen en zou je misschien met een 11-Rack of een POD HD toekunnen...

Maiden Michiel
6 november 2010, 11:34
Een TriAxis heeft helaas geen paralelle Fx-loop, het enige nadeel van het apparaat IMHO. Maar idd, met een mixertje zo verholpen. Of zoals Liquid terecht zegt, een Fx-unit kopen zonder irritante tonesuck; G-system, Eventide Eclipse, Lexicon PCM80, TC Electronic M3000 of iets dergelijks.

Wat is het nut van zo'n mixertje dan als ik vragen mag?
In de 2101 kun je ook mixers in de fx-chain gooien, maakt dat een externe mixer dan niet overbodig?

Maiden Michiel
6 november 2010, 11:36
Het ligt een beetje aan je budget. Ik heb zelf de Axe-Fx en die staat toch wel met kop en schouders bovenaan. Aan de andere kant is een Metal sound relatief eenvoudig na te bootsen en zou je misschien met een 11-Rack of een POD HD toekunnen...

Ja inderdaad, het budget.
Kijk, een Axe-fx kost al snel 2000 euro, en daar moet je dan ook nog een goede footcontroller bij hebben. Daar ben je 2e hands denk ik al zo 500 euro voor kwijt.

Als ik wellicht voor een goede prijs een Triaxis op de kop kan tikken ben ik er denk ik ook.

minoin
6 november 2010, 12:25
Wat is het nut van zo'n mixertje dan als ik vragen mag?
In de 2101 kun je ook mixers in de fx-chain gooien, maakt dat een externe mixer dan niet overbodig?

Als je een seriele Fx-loop hebt, gaat je volledige signaal door de AD/DA (Lees; Analoog/Digitaal enz.) converters heen. Bij sommige FX-units geeft dat een 100ms dip in je sound bij het switchen van patches of gewoon tonesuck door mindere AD/DA converters.
Met een mixer split je het originele signaal naar twee signalen. 1 signaal gaat direct naar de mixer, het andere signaal (bijv. 100% wet) gaat door de FX heen en worden daarna gemixt met het originele signaal.
ZO blijft je originele signaal analoog en worden de FX erbij gemixt :)

Maiden Michiel
7 november 2010, 10:17
Als je een seriele Fx-loop hebt, gaat je volledige signaal door de AD/DA (Lees; Analoog/Digitaal enz.) converters heen. Bij sommige FX-units geeft dat een 100ms dip in je sound bij het switchen van patches of gewoon tonesuck door mindere AD/DA converters.
Met een mixer split je het originele signaal naar twee signalen. 1 signaal gaat direct naar de mixer, het andere signaal (bijv. 100% wet) gaat door de FX heen en worden daarna gemixt met het originele signaal.
ZO blijft je originele signaal analoog en worden de FX erbij gemixt :)

Ok dat is duidelijk, dus technisch gezien gaat er dan een signaal van je preamp naar de mixer, en een signaal van de fx unit naar de mixer en die maakt er weer 1 signaal van?

Liquid_Metal
7 november 2010, 10:45
Ok dat is duidelijk, dus technisch gezien gaat er dan een signaal van je preamp naar de mixer, en een signaal van de fx unit naar de mixer en die maakt er weer 1 signaal van?

Klopt helemaal. Sommige mixers hebben 2 inputs die er 1 output van maken, waardoor je je signaal vanaf je multifx moet splitten. De meeste mixers hebben echter een fxloop, dus dan gaat je signaal van de preamp naar de mixer en dan 'langs' de fx.
Het is wel zo dat je op deze manier altijd droog signaal hoort. Tremolo, volume, noise gate en andere effecten werken op die manier niet (goed). Er bestaan mixers (zoals de Suhr Minimix) die het droge signaal kunnen muten, waardoor dit soort effecten wel goed doorkomen.

tnijland
7 november 2010, 12:19
Ik heb zowel de Mesa/Boogie Triaxis en de Axe-Fx Ultra en ben er inmiddels nog steeds niet uit welke beter klinkt ;-) Zelf neig ik op dit moment nog wat meer naar de Mesa Boogie set.

De Triaxis is samen met mijn Lexicon MPX G2 en de Mesa Boogie 295 Simul Class eindtrap gewoon een hele vette set waarmee je zowel strak slag-gitaar als solos goed kunt spelen. Voordeel is toch wel de 8 pre-amp channels met de grote gevarieerdheid aan geluiden.

De Axe-Fx is gewoon het apparaat voor de gitarist die alle sounds met hoge kwaliteit in een kastje wil hebben. Ik heb hem onlangs met een Line6 POD HD500 vergeleken en POD werd een beetje rood...

Als je wilt mag je rustig beiden een keertje uitproberen.

Maiden Michiel
7 november 2010, 16:44
Ik heb zowel de Mesa/Boogie Triaxis en de Axe-Fx Ultra en ben er inmiddels nog steeds niet uit welke beter klinkt ;-) Zelf neig ik op dit moment nog wat meer naar de Mesa Boogie set.

De Triaxis is samen met mijn Lexicon MPX G2 en de Mesa Boogie 295 Simul Class eindtrap gewoon een hele vette set waarmee je zowel strak slag-gitaar als solos goed kunt spelen. Voordeel is toch wel de 8 pre-amp channels met de grote gevarieerdheid aan geluiden.

De Axe-Fx is gewoon het apparaat voor de gitarist die alle sounds met hoge kwaliteit in een kastje wil hebben. Ik heb hem onlangs met een Line6 POD HD500 vergeleken en POD werd een beetje rood...

Als je wilt mag je rustig beiden een keertje uitproberen.

PM! (10 tekens)

Maiden Michiel
11 november 2010, 08:15
Theo nogmaals bedankt voor de demo!

Ik ben er voor mezelf uit dat de combi Triaxis/MPX G2 toch wel erg goed klinkt.
De 2101 als unit op zich is geweldig maar i.c.m. Triaxis legt hij het af tegen de G2.

De Axe-Fx klonk ook heel erg goed vond ik maar die Triaxis heeft toch meer in me los gemaakt.

Liquid_Metal
11 november 2010, 08:22
Klopt het dat je de G2 'om je amp heen' inbouwt? Dus dat je ook pregain effecten kan instellen? Dat klinkt wel heel tof :):D. Hij is tegenwoordig niet eens zo duur meer. Misschien ook wel wat voor mij, hoewel ik mijn TC unit wel erg fijn vind.

Analie-G
11 november 2010, 11:47
Michiel :
Er is maar 1 ding wat je kunt doen : AXE FX....qua budget ben je op den duur goedkoper uit...je hebt echt geen dure controller nodig met zoveel opties....ik gebruik een MFC-5 van Axess met 3 presets per bank en 1 algemene preset....met 2 footcontrollers kan ik meer dan genoeg opties bedienen om cc`s etc mee aan te sturen....
Al die opties van CC`s etc is leuk om mee te pielen THUIS maar LIVE gebruik je ze zelden zoveel....Zag laatst Dweezil Zappa met een mega floorboard en midi ...nou ik kan op 2 handen tellen hoeveel knoppen hij heeft ingedrukt op zijn midi floorboard...

Je mag de Axe rustig bij mij beluisteren , wel over KRK-6 monitoren.....je kunt vergelijkings materiaal meenemen .....ik weet zekers dat je er van versteld zult staan , helemaal omdat ik hem heel basic gebruik...ik gebruik 1 amp met 1 drive pedaal en 1 speaker....en daar haal ik ALLE sounds uit...

Geen geouwehoer met grote racks , losse preamps , bekabeling...gewoon 2 HE rack en je bent klaar...:)

Grzt,
Anand

minoin
11 november 2010, 11:57
De MPX G2 bouw je inderdaad om je pre-amp heen, FX voor de pre-amp met zelfs een Wah :)
Ik weet zeker dat je blij gaat worden met een Triaxis, al moet je er wel een goeie Poweramp bijgooien. Ik wil uiteindelijk ook wel een AxeFx hebben, maar niet om standalone optredens mee te doen. Voor mij als enige gitarist in een progmetal band, ben ik blij als ik mijn Mesa rig in Stereo hoor, je weet echt niet wat je meemaakt! En een 2:90 met Deep en Modern is ook echt een verademing. Ik snap waarom mensen een AxeFx kopen, maar ik ga 100% voor mn Mesa rig :)

Liquid_Metal
11 november 2010, 14:29
De MPX G2 bouw je inderdaad om je pre-amp heen, FX voor de pre-amp met zelfs een Wah :)

Verleidelijk. Ik wil nog steeds wel een MIDI-gestuurde wah en overwoog de Remote Wah Wah van Prostage. Maar die is tamelijk prijzig en ik zou alleen wah gebruiken. Zo'n MPX G2 zou wel érg tof zijn, ik ga me er eens in verdiepen. Wie weet...


Ik weet zeker dat je blij gaat worden met een Triaxis, al moet je er wel een goeie Poweramp bijgooien. Ik wil uiteindelijk ook wel een AxeFx hebben, maar niet om standalone optredens mee te doen. Voor mij als enige gitarist in een progmetal band, ben ik blij als ik mijn Mesa rig in Stereo hoor, je weet echt niet wat je meemaakt! En een 2:90 met Deep en Modern is ook echt een verademing. Ik snap waarom mensen een AxeFx kopen, maar ik ga 100% voor mn Mesa rig :)

Ik heb hetzelfde in mijn (progmetal) band, maar dan met ENGL. Voor repetities en thuis zou ik best graag een Axe FX willen.

minoin
11 november 2010, 16:50
Great minds think alike ;) Nee, maar ieder zijn ding, ik ben gewoon bij met wat ik zelf heb :)

Maiden Michiel
11 november 2010, 18:00
Ik wil juist ook bij repetities dat strakke en heldere geluid wat uit die Triaxis komt.
Thuis maak ik mijn demotracks met een POD 2.0 en dat wil prima.

De set die Theo had staan spreekt me daarom erg aan: heel compact maar wel heel veelzijdig en een monsterlijk goede sound.

tnijland
12 november 2010, 20:51
Theo nogmaals bedankt voor de demo!

Graag gedaan Michiel. Ik had ze beide thuis staan dus is het inderdaad makkelijk om e.e.a. in alle rust te kunnen vergelijken.

Ik ben zelf ook nog steeds erg overtuigd van de combi Triaxis & Lexicon MPX G2. Het feit dat de Lexicon juist die extra insert loop heeft waarmee de de preamp achter je eerste effecten zet is gewoon een super idee dat is uitgedacht door een aantal topgitaristen. De Lexicon zou ik juist kopen voor de extra loop, de kwaliteit van de delay en galm effecten en toch ook wel een beetje voor alle pre-amp effecten.

Wat ik Michiel als voorbeeld liet horen was een setup waarbij er eerst een tube screamer achtig lexicon effect voor de ingang van het 1e clean Mesa Boogie Triaxis kanaal werd geschakeld. Na de preamp kwam de dual delay. Het effect was een bluesy sound die ik gewoon net niet uit mijn Axe-Fx haal (die klinkt gewoon ietsje rechter maar dat geld alleen als je heel erg kritisch bent). Ook de feel is nog net ietsje anders. De Axe-Fx is gewoon een perfect alleskunner die voor 70+ amps & effecten allemaal 9's scoort. Maar een 9 is nog geen 10...

Ik denk overigens wel dat ik op termijn wat preamps verkoop omdat de Axe-Fx met goede monitor speakers vrijwel goed genoeg is en wat dat betreft sluit ik me bij de mening van Anand aan. Heb net 2 dB Technologies F12 FlexSys opgehaald ;-)