PDA

View Full Version : jankgeluid



beunklats
23 oktober 2010, 13:34
ik heb een vraag.

hoe heet het als je een snaar op de bijv 2e fret aansla en dan hoor je een hele hoge toon.

hoe heet dat en hoe kun je dat het beste doen, mij lukt het niet echt.

JazzBass
23 oktober 2010, 13:37
Uit je vraag kan ik niet zo veel wijs worden, maar ik denk dat je richting Harmonics of Pinch Harmonics moet kijken.. Veel over te vinden met de zoekfunctie van het forum, of via Google. :hippie:

jutter
23 oktober 2010, 13:37
flageolet of zoiets.

forceps
23 oktober 2010, 13:38
Dat heet een flageolet. Gaat het beste boven de 5e-7e-12e fret.

Er zijn twee basische soorten harmonischen: de natuurlijke (natural harmonics), en de artificiële (pinch harmonics). Beide soorten berusten op de reeds beschreven theorie.

Natural harmonics speel je eigenlijk op exact dezelfde manier als op bovenstaande afbeelding. Je dempt zachtjes een snaar vlak boven een bepaalde fret (zonder hem tot tegen de fret te duwen), en slaat ze aan. Als je de twaalfde fret op je gitaar aanslaat, zal de snaar in 'twee trillende helften' verdeeld worden, met één punt dat niet meetrilt, namelijk het stuk boven de twaalfde fret. Om je snaar op deze wijze in drie te verdelen (en dus een toon aan te slaan met een frequentie die drie maal zo hoog is) demp je boven de zevende fret. In vier verdelen gebeurt boven de vijfde fret., De 4e, 5e, 6e, enz. boventonen liggen naast de frets, omdat de gelijkzwevende toonschaal licht onzuiver is.

Pinch harmonics / artificial harmonics zijn iets moeilijker, maar ze berusten op hetzelfde systeem. Je begint met een snaar vlak voor een fret in te duwen, alsof je een gewone noot zou aanslaan. (Voor beginners wordt de twaalfde fret op de B -of G-snaar aangeraden). Vervolgens neem je je plectrum anders vast. De truc is om hem hoger in je hand vast te nemen, zodat je als je de snaar aanslaat, deze zowel met je plectrum als met je duim raakt. De plaats waar je op deze manier je snaar aanslaat is niet gelijk. Er zijn verschillende plaatsen op eenzelfde snaar die harmonischen met verschillende frequenties zullen opleveren. Aangezien het systeem hetzelfde is als bij natural harmonics kun je deze plaatsen 'berekenen'. Ook hier verdeel je de snaar immers in een natuurlijk aantal trillende segmenten. Klassieke gitaristen passen hetzelfde principe toe door met de ringvinger (a) de snaar aan te slaan, terwijl de wijsvinger (i) boven de snaar wordt gehouden in de gewenste positie. Voorbeelden van complete melodieën die op deze manier worden gespeeld zijn te horen op opnames van de gitaarmuziek van Barrios door de Australische meestergitarist John Williams.

jutter
23 oktober 2010, 13:39
Dat heet een flageolet. Gat het beste boven de 5e-7e-12e fret.

Kan op elke fret.

Mass
23 oktober 2010, 13:47
Kan op elke fret.

Dat zegt hij ook, maar het is alleen heel erg oefenen op die frets, mij lukt het niet in ieder geval. 5, 7, 12, 17 en 19 als ik het goed heb.

beunklats
23 oktober 2010, 13:55
ik bedoelde dat van jazzbass nu ben ik eruit hoe het heet, heb op youtube ff de les gekeken en nu weet ik hoe het moet.
bedankt voor racties

signsofzodiac
23 oktober 2010, 13:57
Denk dat hij meer pinch harmonics dan flageolet bedoelt. Het "jankgeluid" van Pantera's Dimebag of Zakk Wylde?

Flink ingraven met je plectrum en vlak daarna/tegelijkertijd nog even de snaar met het topje van je duim aanraken. Tricky om uit te leggen, gaat aanzienlijk makkelijker als ik naast je zou staan :). Takes some practice, maar bepaald niet onmogelijk.

Duurt even, maar vanaf een minuut of 5 begint hij te spelen:
http://www.youtube.com/watch?v=5I5O8P-r5Rk

http://www.youtube.com/watch?v=mHaCduhEG7E

Midwolda
25 oktober 2010, 06:35
Nou vond ik dat ook altijd wel een apart geluid, zeker als het me af en toe overkwam
op het juiste moment in een heftig stukje solo, dan dacht ik "cool, gaaf, mooi"
en nou gaan jullie hier doodleuk uit zitten leggen dat je dat geluid ook EXPRES kunt maken ?!? :o
Gloedgloeiendegloeiend nou moet ik er dus iets mee nondendjuverpatatamai :sneaky:
Is er misschien nog meer wat jullie me nog moeten zeggen of zo ?!? :chicken: