PDA

View Full Version : op herhaling, third watt amp



no 1 hops
23 oktober 2010, 13:08
een hele tijd geleden had ik het hier op het forum over het idee of het niet mogelijk was een simpele buizenversterker te maken die voor mensen met weinig kennis toch te bouwen is.

een afgeleide van electuur was elex.
die had soms kleine projecten met printplaten en beschrijving in het tijdschrift waar een dummy redelijk mee uit de voeten kon.

vond zelf de 'third watt amp'
http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/thirdwatt%20project/ThirdWattamp.gif

er was iemand die een layout had gemaakt die er zo uit zag

http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/thirdwatt%20project/layout2klein.jpg

nu zijn er verschillende personen geweest die hier hun eigen versie van hebben gemaakt maar daar komt een leek niet uit.

iedergeval kreeg ik van iemand een (misschien wat omslachtige) trafo layout.
op een hier in nl verkrijgbare farnell trafo

http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/thirdwatt%20project/BlockFL14-6.gif

no 1 hops
23 oktober 2010, 13:09
hier is die trafo nu .
http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/thirdwatt%20project/voeding1.jpghttp://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/thirdwatt%20project/voeding2.jpg

en ik had het idee om hem in te bouwen in een oude pc voedingskast en dat ziet er dan zo uit.

http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/thirdwatt%20project/voedinginbouw.jpg

no 1 hops
23 oktober 2010, 13:11
de rest van de print incl de buisvoetjes gaat in de deksel en dat ziet er nu zo uit.
http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/thirdwatt%20project/printinbouw.jpghttp://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/thirdwatt%20project/trafoenbuisvoeten.jpg

de bedoeling is dat ik hier een tonestack bij aanknoop die er zo uitziet

http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/thirdwatt%20project/moonlighttonecontrole.jpg

jutter
23 oktober 2010, 13:13
Heb je eindelijk tijd gevonden? Altijd in de weer voor anderen en dan blijft je eigen dingen liggen.....Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat!

P.S. Ik zou steeds contact met je opnemen afgelopen week maar hier is een hoop in de situatie veranderd waardoor ik geen tijd had.

no 1 hops
23 oktober 2010, 13:14
maar nu zit ik in de problemen.

de layout, is als een bouwpakket, voor mij te lezen.
alleen mis ik dus op de tekening waar ik de 6 V en 120V aan moet sluiten incl de ingang van de gitaar.

volgens mij moet ik dat zo doen
http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/thirdwatt%20project/vraaglayout.jpg

maar ik ben mij daar niet zeker van.
ziet iemand een mogelijkheid dit te verduidelijken?

no 1 hops
23 oktober 2010, 13:15
Heb je eindelijk tijd gevonden? Altijd in de weer voor anderen en dan blijft je eigen dingen liggen.....Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat!

P.S. Ik zou steeds contact met je opnemen afgelopen week maar hier is een hoop in de situatie veranderd waardoor ik geen tijd had.

he jutter.
ik hoor vanzelf wel weer wat voor je, en ja eindelijk tijd en vooral ook zin om dit af te maken.
alleen ik loop nu dus even heerlijk vast door gebrek aan kennis en grote dummy factor.
maar waarschijnlijk zijn er hier die uit deze abracadabra wel wijs worden.

cluseau
23 oktober 2010, 15:47
maar nu zit ik in de problemen.


De 120 sluit je aan op de knooppunten van de diodes, dus waar de diodes aan elkaar zitten.

De 6V~ sluit je aan op de gloeidraad aansluiting (pin 3 en 4, dus niet 4 en 5) van een buisje, dan parallel daaraan doorlussen naar het volgende buisje.

Gitaar input gaat direct naar de buisvoet met in serie een weerstand. Het mooiste zou dan zijn als je de weerstand op het gaatjesboard monteerd, je hebt daar genoeg plek over.

En niet onbelangrijk, het punt waar je de ground van de gitaarinput wil aansluiten ligt op jouw tekening niet aan massa. Deze aansluiting dus even doortrekken naar de algemene massa aansluiting.

Verder zie ik een kruisje door de verbinding naar de warme kant van de volume pot. Zou die verbinding wel intact laten anders ga je niets horen. Vergeet ook niet de koude kant te aarden.

Frans

no 1 hops
23 oktober 2010, 16:34
@cluseau

dank je voor je uitleg, dus qua aansluitpunten had ik het qua buisjes (de layout tekening gaat namelijk uit van dat je de onderkant van de buisvoet ziet.)en 120V aansluiting goed, alleen de GND van de gitaar input was verkeerd

maar waar sluit ik die massa van de gitaar input en de vol potmeter dan wel aan?
toch niet aan de uiterst punt van de layout waar de diodes zitten en het GND pijltje staat?

die rode X is de plaats waar de toonpotmeter regeling word ingevoegd.

cluseau
23 oktober 2010, 18:04
maar waar sluit ik die massa van de gitaar input en de vol potmeter dan wel aan?
toch niet aan de uiterst punt van de layout waar de diodes zitten en het GND pijltje staat?

Ja dus, dat is je gemeenschappelijke massapunt. Ook de (minkant) kathodeweerstand van die eerste buis moet daar naartoe.

Verder tel je de aansluitingen aan de onderzijde (soldeerzijde) van de buisvoeten en dan tel je met de klok mee beginnend met pin 1 bij de grote ruimte.

Frans.

no 1 hops
23 oktober 2010, 19:54
dank je cluseau
even vanaf mijn laatste plaatje gezien het pijltje dat ik in de eerste instantie naar de gitaar input wilde hebben is die


Ook de (minkant) kathodeweerstand van die eerste buis moet daar naartoe.

en ergens in mijn hoofd kon ik het niet snappen dat je het GND gedeelte van het 6V gedeelte samen kon laten gaan met het 120v GND gedeelte.

dus ga proberen dit weekend de boel aan te sluiten zonder tonepot om te zien of het werkt.
gelukkig weet ik wel dat je dat NOOIT mag doen zonder het aansluiten van een luidspreker.

na ja nooit, zover ik dat begrepen heb natuurlijk, er zullen misschien uitzonderingen zijn.

cluseau
24 oktober 2010, 01:16
en ergens in mijn hoofd kon ik het niet snappen dat je het GND gedeelte van het 6V gedeelte samen kon laten gaan met het 120v GND gedeelte.

Het 120V~ deel zit ook niet aan het 6V~ deel, en waar zie jij in het schema het 6V~ deel aan massa hangen? Naar mijn idee nergens. Overigens moet dat juist wel anders gaat het ding vreselijk brommen.

Van de 120V~ wordt 150V= gemaakt door de diodes en deze 150V= heeft wel een massapunt, namelijk de min van de diodes en elko's welke je allemaal aan elkaar verbonden hebt. Houd dat als je massapunt. Hiermee moet je ook de min van de ingang en de min van de kathode weerstand eerste buis verbinden.

De 6V~ bedraad je net als een gloeilampje naar de pinnen 3 en 4. Vervolgens ga je verder naar de pin 3 en 4 van de andere buis. Dan pak je één van de gloeidraadaansluitingen en leg die aan het massapunt uit bovenstaand verhaaltje, maakt niet uit welke pin. Alle pijltjes uit de tekening moeten dus verbonden zijn met die min lijn aan de elko's en diodes. Ook moet er van dat punt een verbinding gemaakt worden naar een soldeerlip aan het chassis.

Ook is de verbinding tussen het chassis en één van de speakeraansluitingen vergeten. Hoewel minder noodzakelijk staat dat wel in het schema maar niet op de layout.


Frans.

no 1 hops
24 oktober 2010, 08:57
super uitleg frans!
ben heel benieuwt of het gaat werken.

cluseau
24 oktober 2010, 10:18
ben heel benieuwt of het gaat werken.


Tuurlijk gaat het werken en anders is het gelijk een leuke troubleshooter :crazyhappy:.

Zij die geloven haasten zich niet :sssh:.

Frans.

no 1 hops
24 oktober 2010, 11:06
Tuurlijk gaat het werken en anders is het gelijk een leuke troubleshooter :crazyhappy:. oh man hope not!


Zij die geloven haasten zich niet :sssh:.

Frans.die laatste is een beetje dubbelzinnig. ;-)

positief, men haast zich niet want het komt wel goed.
negatief, door het niet nemen van eigen verantwoordelijkheid stelt men uit in de hoop dat 'die ander' het oplost.

worden we nog filosofisch ook :-)


maar ik ben druk aan het solderen om een proefopstelling te kunnen maken om te zien of er sound is of niet.

to sound ore not to sound, that is the question.

no 1 hops
24 oktober 2010, 12:04
testsetting results!
http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/thirdwatt%20project/testing.jpg


1 er komt geluid uit.

2 heb die extra verbinding vanaf de luidspreker > chassis los en vast gehad op de voedingkast en zonder begint het heel hoog te fluiten.
dus suggestie die massa verbinding ook op de centrale massa op de print?

3 op laag volume hoor je het niet zo maar op hoog volume ( en zoveel is dat niet)begint de vervorming maar komt er ook dat hoge fluittoontje bij.
tijdens vervorming is het geluid niet constant en valt soms weg.

4 sound is wat iel

cluseau
24 oktober 2010, 12:12
testsetting results!


1 er komt geluid uit.

2 heb die extra verbinding vanaf de luidspreker > chassis los en vast gehad op de voedingkast en zonder begint het heel hoog te fluiten.
dus suggestie die massa verbinding ook op de centrale massa op de print?

3 op laag volume hoor je het niet zo maar op hoog volume ( en zoveel is dat niet)begint de vervorming maar komt er ook dat hoge fluittoontje bij.
tijdens vervorming is het geluid niet constant en valt soms weg.

4 sound is wat iel

1 mooi, das meer dan verwacht toch?

2 maakt niet zoveel uit denk ik, sluit maar aan op de min van de voedingselko's.

3 Schakeling gaat oscilleren, een pain in the ass voor zelfbouwers. Schrale troost, je bent niet alleen deze dag des heren.
Zorg ervoor dat de ingangsdraden zover mogelijk bij de uitgangs componenten wegblijven. Probeer eens wat bedrading te verleggen. Let op hoogspanning, werk met één hand en rubber zolen.

4 Komt door 3

Frans.

edit, zie nu je foto pas. Dat gaat niet werken zo. De ingangskabel loopt onafgeschermt zo parallel lang de speakerdraden. Deze zul je moeten inkorten en eventueel afschermen. Bij bekende amps hangt de input ook niet buiten het chassis. Ook de lange onafgeschermde draden van de potmeter is ideaal om het ding te laten oscilleren. Oplossing staat al in "3"
/edit

no 1 hops
24 oktober 2010, 12:17
is het meer dan verwacht? je had mijn smile van oor tot oor eens moeten zien!!!

draden zijn nog wat lang vanwege testopstelling.

draden van volumepot en input en luidspreker komen nu door een gat.

daar ga ik later vandaag nog even mee aan de gang, moet straks eerst weg.

superbedankt voor je hulp tot nog toe, was er anders totaal niet uitgekomen.
klasse! en bedankt

cluseau
24 oktober 2010, 12:22
draden van volumepot en input en luidspreker komen nu door een gat.


http://home.casema.nl/jajop/cluseau/icon__facepalm.gif

no 1 hops
24 oktober 2010, 12:27
http://home.casema.nl/jajop/cluseau/icon__facepalm.gif
yes yes, i know now and it is going to change today!!!!!!

dummy's are trouble with tubes and bottle

no 1 hops
25 oktober 2010, 11:22
bij iets nieuws leren hoort fouten maken, and i did.

vond dat de buisjes er nogal stroef ingingen en kwam er later achter dat blijkbaar tijdens het solderen een aantal openingen niet echt goed meer waren (die verende werking misten)
dus zal zien of ik snel weer een paar nieuwe op de kop tik en dan het anders aanpakken.

eerst draden solderen aan de buisvoetjes en die dan pas aan de print.

nu zat ik soms in de behuizing te klooien en dan misschien net te lang de soldeerbout tegen de soldeerlip.

verder heb ik gemerkt dat die ene aardingsdraad aan de luidspreker weldegelijk grote invloed heeft op stoor signaal (fluiten).
hoe dichter die geplaatst werd bij de luidsprekertrafo, hoe minder gefluit.

cluseau
25 oktober 2010, 11:30
nu zat ik soms in de behuizing te klooien en dan misschien net te lang de soldeerbout tegen de soldeerlip.

verder heb ik gemerkt dat die ene aardingsdraad aan de luidspreker weldegelijk grote invloed heeft op stoor signaal (fluiten).
hoe dichter die geplaatst werd bij de luidsprekertrafo, hoe minder gefluit.

Niet langer da 3 seconden solderen anders kruipt het soldeer in de veertjes. Geldt trouwens ook voor je bedrading, hoe sneller je soldeerd hoe soepeler je draden blijven :sssh:.

Je kan proberen de secondaire draden uit de trafo om te wisselen, misschien maakt dat iets uit hoewel je geen tegenkoppeling hebt.

Je werkelijke probleem zit waarschijnlijk in de lange draden aan de potmeter welke notabene langs de speaker draden lopen. Tis nog een wonder dat je iets hoort.

Frans.

no 1 hops
25 oktober 2010, 12:04
@cluseau

voor mij was gewoon eerst het allerbelangrijkst of ik er geluid uit kreeg, nu ik weet dat op zich de boel werkt komt het finetunen zoals ook te lange draden e.d.

moet dan wel rekening houden met de behuizing van het totaal gebeuren.
nu zal het volume denk ik wel wat toenemen als de luidspreker in een kastje zit maar het is echt een slaapkamer dingetje qua volume.
(menig ipodter die ik wel eens op straat tegen kom heeft bijna evenveel volume uit de hoofdtelefoon knallen)

bedoeling is dat ik een schakelbare jackuitgang ga maken om evt een groter speaker aan te kunnen sluiten.
tonepot moet ook nog.

maar eerst de basis in orde maken

no 1 hops
1 november 2010, 22:59
het is toch een bijzondere ervaring voor elke beginner als je die buisjes ziet gloeien en er geluid uit de speaker komt.

het werkt nu dus na het verwisselen van de buisvoetjes en beter soldeerwerk.

de lange draden zijn er nog wel maar zodra ik weet hoe ik de twee pots ga gebruiken in de behuizing kan ik alles inkorten.