PDA

View Full Version : Hoe neem je een djembe op?



johantipker
23 oktober 2010, 10:45
Met wat voor mic en plaatsing kun je het beste een djembe opnemen?

skabouter
23 oktober 2010, 12:54
ik heb het wel eens gedaan, weet niet of dat DE manier was hoor. MD421 op het vel gericht (niet teveel naar het midden, rand heeft meer boventonen) en een bass mic (maakt niet uit welke eigenlijk, gewoon wat je hebt) in het gat proberen te richten. Ik geloof dat ik hem er helemaal ingedaan had. Wel lastig, omdat het de onderkant is. maar lukt best!

Het eindresultaat is hier te horen (4e nummer / Midnight blue): www.myspace.com/domusicians
niet ge-eqed om het beetje puur te houden. Was wel een paar jaar geleden, ben er allang al niet meer tevreden over!

Jimi Hendrix
23 oktober 2010, 13:15
hangt ervanaf wat je wilt.
ik denk dat de methode van skabouter zeker goed kan werken. Alhoewel ik nooit heel gecharmeerd ben van het met twee mics opnemen van een instrument (tenzij stereo of pseudostereo) en steeds meer terugkom van closemiking bij akoestische instrumenten.

Wat ik bij percussie (in popmuziek) vaak mooi vind is een kleinmembraancondensator op iets van 1-1,5 meter zetten in een min of meer dode ruimte. Dan krijg je de natuurlijkheid van iets verder af met de directheid van closemiking. Wel experimenteren met de plaatsing. Oorhoogte (zittend of staand) klinkt wat mij betreft vaak realistisch.

dennis_rhcp
23 oktober 2010, 17:30
je ziet vaak dat ze een akg c414 pakken en dan op de rand van de djembe richten (zie je vaak live)

waarschijnlijk heb je niks aan deze post, of je moet toevallig een c414 hebben en zelfs dat zegt niks ofdat het de juiste methode is.

The Bertman
23 oktober 2010, 19:39
Een 421 is ook best goed in lage tonen, en een djembe kan bizar laag afgeven. Misschien de mic wat verder weg, als dat mogelijk is. Als die gast alleen speelt kan je ook een grote condensator gebruiken, op wat meer afstand. Dan hoor je de ruimte wat meer, maar dat hoeft niet erg te zijn.

Frits van Mourik
23 oktober 2010, 23:49
Ik gebruik een MD441 op 20 à 30 cm vanaf de bovenkant van de trommel voor de "pets"
en een mic achter/onder de trommel op de grond voor de "oempf", in mijn geval een Realistic PZM.
Ik denk overigens, dat ieder cheapo PZM de klus wel klaart.
In die combinatie een geweldig diep & toch helder geluid.
Wellicht overbodig te zeggen, dat je op de faseverhouding moet letten...

The Bertman
24 oktober 2010, 01:50
In dat geval, wat voor vloerbedekking gebruik jij dan? Dat wil, zeker bij een PZM, nog wel verschil maken, denk ik.

johantipker
24 oktober 2010, 20:34
Met al deze adviezen en reacties kom ik wel weer een paar stapjes verder... thnx:supercool:

.. met name het laag van een djembe in de hand houden is tricky...

Frits van Mourik
26 oktober 2010, 00:43
In dat geval, wat voor vloerbedekking gebruik jij dan? Dat wil, zeker bij een PZM, nog wel verschil maken, denk ik.

Ik gebruik de kale vloer van de opnameruimte, bestaande uit 10 cm ongewapend beton op zand,
5 cm hi-density Akoestikon vlokkenschuim en twee maal overnaads gelijmde platen Fermacell.
Die was zo'n twintig jaar lang bekleed met zwart marmoleum.
Daar is sinds twee jaar - wegens door veelvuldige belasting veroorzaakte plaatselijke verzakking & zo -
een vloer overheen gelegd van tong & groef underlayment, geschroefd en verlijmd aan de ondervloer,
met daarop een toplaag van fraai slijtvast licht-eiken projectlaminaat.

Mijn god, simpel antwoorden is mij niet echt gegeven...
Enfin, je doet 't er maar mee!