PDA

View Full Version : HNGD: een muur gitaar



Basseytje
23 oktober 2010, 01:30
Hallo,

Ik heb vorige week een gitaar gewonnen op ebay en vandaag is hij binnen gekomen.

mijn vriendin had aan mij gevraagd of ik een mooie/goedkope gitaar kon regelen die ze in haar nieuwe woning aan de muur kan hangen. dus ik op zoek naar een leuk maar goedkoop gitaartje. uiteindelijk vond ik er 1 die me wel aansprak en voor 37 euro heb ik hem op de kop kunnen tikken.

het is een heke vertrieb gitaar. ik had er nog nooit van gehoord, maar ze schijnen slechter te zijn dan stagg:seriousf:

toen ik de gitaar voor het eerst in mijn handen had, vielen me wel gelijk een aantal dingen op. de hals in ontzettend krom en getordeerd. de hals is ook ongelakt en nogal ruw. daar tegen over is de body wel een stuk beter gemaakt.

vandaag toch even voor de lol een poging gedaan om hem af te stellen. en morgen ga ik daarmee verder

Hier nog 2 foto's om het af te maken.

http://i1230.photobucket.com/albums/ee483/Basseytje/Gitaren/SDC10468.jpg

http://i1230.photobucket.com/albums/ee483/Basseytje/Gitaren/SDC10467.jpg

budje
23 oktober 2010, 08:49
leuke body toch, voor 37 euries!

Misery Signals
23 oktober 2010, 08:54
Waarom stel je een gitaar af die je gekocht hebt om tegen de muur te hangen?

MS

McVenco
23 oktober 2010, 10:37
Zo, die hals is inderdaad wel erg getordeerd, dan valt die van mij nog wel mee. Aan kwaliteitscontrole doen ze in ieder geval niet, of die Chinezen hebben er gewoon totaal geen idee van wat ze aan het maken zijn :)

j3r03n
23 oktober 2010, 12:13
Je hebt een gitaar gewonnen maar je moest er wel voor betalen...

Gefeliciteerd :cheerup:

Plant
23 oktober 2010, 12:58
Zo, die hals is inderdaad wel erg getordeerd, dan valt die van mij nog wel mee. Aan kwaliteitscontrole doen ze in ieder geval niet, of die Chinezen hebben er gewoon totaal geen idee van wat ze aan het maken zijn :)

Waarom je de moeite neemt om een gitaar af te stellen waarvan de hals echt zo krom is ontgaat me volledig. Zeker als het een gitaar voor aan de muur is waarop helemaal niet gespeeld word.

En wie zegt dat de gitaar met kromme hals de fabriek heeft verlaten? Mogelijk heeft de gitaar gewoon ergens onder niet zulke fijne omstandigheden een tijdje opgeslagen gelegen.

big dooley
23 oktober 2010, 13:17
Waarom je de moeite neemt om een gitaar af te stellen waarvan de hals echt zo krom is ontgaat me volledig. Zeker als het een gitaar voor aan de muur is waarop helemaal niet gespeeld word.


het is een stuk hout met 6 snaren erop... en ook al is ie maar 37 euro en bedoeld voor de muur... er moet hoe dan ook op gespeeld kunnen worden, al gaat het alleen om het idee...

ik zou ook zo zijn hoor... :D
wellicht zou ik er misschien nog een andere hals aan wagen ook als het echt niet te doen is...
principe's he :) het is ten eerste een instrument, dus dat ding moet bespeelbaar zijn, al hangt ie voor de rest van z'n leven aan de muur

Basseytje
23 oktober 2010, 13:32
het is een stuk hout met 6 snaren erop... en ook al is ie maar 37 euro en bedoeld voor de muur... er moet hoe dan ook op gespeeld kunnen worden, al gaat het alleen om het idee...


juist ;)

en het valt op zich wel mee dat hij getordeerd is. en dit is een goede mogelijkheid om het afstellen een beetje onder de knie te krijgen. hiermee kan ik fouten maken. liever niet met mijn eigen gitaar:)

Basseytje
23 oktober 2010, 15:30
hmm de hals wil zich niet echt herstellen in de bolling.

is het mogelijk om dit nog een beetje recht te krijgen?

http://i1230.photobucket.com/albums/ee483/Basseytje/Gitaren/SDC10474.jpg

JohnLord
23 oktober 2010, 17:13
De halspen kun je strakker draaien om hem wat rechter te krijgen. Voor jouw gebruiksdoel is een dunner setje snaren ook een optie.

Basseytje
23 oktober 2010, 19:11
er ligt al .09 op:)

maar heb hem nu in stappen al flink strakker gedraaid maar er komt niet echt verandering in.

Steven Otto
23 oktober 2010, 19:35
Heeft altijd eventjes tijd nodig, dat hout.

Dirk_Hendrik
23 oktober 2010, 19:39
37 euro voor een body is niet slecht. En da's het enige stuk van dit ding dat er bruikbaar uitziet. Scoor er een andere neck bij en ga daarna verder sparen voor vervanging van de rest van de delen. ;)

Basseytje
23 oktober 2010, 21:02
ben ondertussen zeer tevreden geworden over het afstelwerk. de halspen zat niet eens vast in eerste instantie dus na een paar slagen begon hij te werken. en nu staat hij redelijk recht. morgen ga ik hem precies afstellen. en daarna een poging doen om te intoneren. misschien wordt het nog wel iets leuks.

Ik heb hem nog niet gehoord maar dat komt morgen wel.

McVenco
24 oktober 2010, 00:38
Tip: maak de toets grondig schoon. Op mijn HKtje leek het erop of de snaren en toets waren ingesmeerd met een mengsel van motorolie en WD40 (zo rook het ook), de frets zagen er zelfs bruinig van. Ik heb de toets behoorlijk goed gepoetst en ingewreven met olie (Duesenberg fingerboard lotion), de frets helemaal glimmend gepoetst en nieuwe snaren erop gezet, maar na een kwartiertje spelen worden heb ik alweer zwarte vingertoppen. Ik heb geen idee wat voor baggerspul ze er op hebben gesmeerd....

Tupelo
24 oktober 2010, 01:51
De eerste gitaar die ik kocht was ook om aan de muur te hangen.

M@rtijnd
24 oktober 2010, 15:07
Ik vind dat soort naturel finishes de gitaar altijd zo veel op een Ikea-tafelblad doen lijken...

Speulert
24 oktober 2010, 15:11
Hmm ik vind mijn tafel juist altijd heel veel op een strat lijken

Plant
24 oktober 2010, 15:28
Tip: maak de toets grondig schoon. Op mijn HKtje leek het erop of de snaren en toets waren ingesmeerd met een mengsel van motorolie en WD40 (zo rook het ook), de frets zagen er zelfs bruinig van. Ik heb de toets behoorlijk goed gepoetst en ingewreven met olie (Duesenberg fingerboard lotion), de frets helemaal glimmend gepoetst en nieuwe snaren erop gezet, maar na een kwartiertje spelen worden heb ik alweer zwarte vingertoppen. Ik heb geen idee wat voor baggerspul ze er op hebben gesmeerd....

Dat donker maken van toetsen gebeurt (bij goedkope gitaren) vaak om de toets op mooi palissander of ebben te laten lijken. Dan lijkt het duurder.

@ basseytje: Het duurt altijd een aantal dagen voor de hals zich naar de nieuwe halspen afstelling heeft geset. Je moet eigenlijk net stoppen voordat je er bent, dan zie je dat de halskromming na een paar dagen goed staat. Probeer je de hals nu in 1 keer recht te krijgen, dan lopen over een aantal dagen je snaren aan en moet je de halspen weer iets losser draaien.

vulvasonic
24 oktober 2010, 15:31
hmm de hals wil zich niet echt herstellen in de bolling.

is het mogelijk om dit nog een beetje recht te krijgen?

http://i1230.photobucket.com/albums/ee483/Basseytje/Gitaren/SDC10474.jpg

Wat een drama!
Ik dacht eerst dat het een geintje was. Ik heb nog nooit zo'n slechte hals gezien. :eek:

Plant
24 oktober 2010, 15:40
Altijd nog als eiersnijder te gebruiken ;)

Pepe
24 oktober 2010, 15:46
Opvallend veel aankopen van 50 euro gitaartjes onder het mom, Dat kon ik toch niet laten liggen he!

Al dat schroot dat je moet stemmen, dat je snel weer ophangt als je er even op gaat spelen, wat het haakje inneemt voor een goeie gitaar waar je wel trots op bent en plezier van hebt, het ontgaat me volledig dat hebben om het hebben.

refused199
24 oktober 2010, 17:02
Dan heb je jezelf er zeker ook nog nooit aan gewaagd?;)
Heb een jaar geleden inderdaad ook een goedkope les paul kopie voor 50euro gekocht. deze volledig ontdaan van z'n dikke laklaag, en heb hem vervolgens in de was en beits gezet. vervolgens andere hardware en elementen er in en hij klinkt werkelijk super! Wat rauwer en minder warm dan m'n gibson door m'n marshall jcm2000 maar dat heeft ook z'n charmes.
Dus goedkoop hoeft niet direct te betekenen dat het troep is, toevallig zat hier een mooi stukje hout onder wat een prima basis was om te gebruiken!

Pepe
24 oktober 2010, 17:18
Sleutelen is mij niet vreemd maar het is meer lol om uren arbeid in iets te stoppen dat het waard is. Voor 300 euro een oude gestripte Gretsch kopen en daar langzaam de onderdelen bijzoeken, zoiets.
Maar een geverfd stuk hout uit China laten komen, dat hier weer ontdoen van zijn verf, dat weer te verfen en dan daar onderdelen op schroeven wat meer waard is dan de hele gitaar in the first place...

Misschien heeft het ook wel iets te maken met weinig geld hebben maar toch iets willen kopen? Dat kan.

vulvasonic
24 oktober 2010, 17:46
Kweenie. Als de basis in orde is (in mijn optiek is dat een goed stuk hout voor de body en een goede hals), dan kun je een hoop plezier beleven aan een goedkope gitaar. Geef mij een London City en ik ga ervoor. En dat zou een kwestie van geldgebrek KUNNEN zijn, maar ik kan me ook goed voorstellen dat je een goedkope plank neemt en die volledig naar eigen hand zet. Beetje experimenteren, inderdaad ook wat kloten om het kloten, gewoon om te kijken wat het doet. Ik heb dat zelf gedaan met een 2de hands Japans stratje van 530 gulden. Is me enorm goed bevallen. Ik zou zoiets echter niet durven met een nieuwe strat van €1000,- (om maar een voorbeeld te noemen). En zo zou ik graag nog eens een goedkope telecaster willen opleuken en perfectioneren tot iets wat helemaal bij me past. Maar als de body en de hals niet in orde zijn, dan heb je er geen drol aan. Tenzij je het ding enkel en alleen voor 'het mooie plaatje' aanschaft en tegen de muur schroeft, of er pootjes onder monteert om als bijzettafeltje dienst te kunnen doen.

En nu lees ik wel in de topictitel dat het inderdaad een gitaar is om aan de
muur te hangen, maar doe dat dan ook en raak het ding vooral nooit meer aan! :D

ijzerbroot1
24 oktober 2010, 18:02
Meestal verzamel je als gitaarspelert in de loop van de jaren wat onderdelen; tuners, elementen, straplocks, topkammetjes etc. etc. Dan vind ik het persoonlijk leuk om zo'n cheapocaster mt de onderdelen die ik toch al had liggen op te leuken tot its behoorlijks. Tot nu toe ben ik nog geen body's van plywood tegengekomen dus als je mazzel hebt (geen kromme hals o.i.d.) dan heb je een goede basis om wat leuks te maken. En een beetje aankloten is altijd leuk toch? Het kost je in ieder geval geen godsvermogen.

Basseytje
25 oktober 2010, 10:53
heb de hals nu helemaal netjes, en de het valt nu wel mee qua torderen. er zit een hele lichte helling naar links in.

qua bespeelbaarheid, speelt hij redelijk soepel hoewel de snaren echt als schuurpapier aanvoelen.

heb hem nu ook redelijk geintoneerd, ik krijg alleen de lage E niet goed.

Basseytje
27 oktober 2010, 09:05
Ik moet eerlijk zeggen dat het echt een fijne gitaartje is(voor het geld dan). hij is redelijk stemvast, en klinkt nog best wel goed. alleen klinkt het hals element heel erg modderig.

ik denk dat mezelf er nog 1 ga zoeken om wat op te knutselen.

zeppo
27 oktober 2010, 09:32
Een hoop werk voor iets wat alleen maar aan de muur komt te hangen imho

smullie
27 oktober 2010, 09:36
Een hoop werk voor iets wat alleen maar aan de muur komt te hangen imho

Soms is de reis belangrijker dan de bestemming... ;)

vulvasonic
27 oktober 2010, 09:43
Soms is de reis belangrijker dan de bestemming... ;)

Een uur lang pompen en dan geen orgasme?
Ik twijfel nog. :dontgeti:

Basseytje
27 oktober 2010, 09:49
of je nu een schildersezel koopt, een doek, verf en een lijst en vervolgens dagen bezig bent met schilderen. en dan het kreng ,wat er in de meeste gevallen niet eens uitziet, aan de muur hangt.

of je koopt een mooi uitziende gitaar, stelt hem af om er evt nog op te spelen. en hangt die vervolgens aan de muur.

it's you're choice. heb er plezier aan beleefd om te zien dat ik die schans toch nog recht heb gekregen.