PDA

View Full Version : Lin of log ??? verwarrend



llahsraM
22 oktober 2010, 22:43
ik heb gister me les paul voorzien van nieuwe elektronica. Ik heb gekozen om de volume potmeters lin te doen en de tone potmeters log.

Nu weet ik alleen niet of ik het goed heb gedaan want ik lees namelijk dat log juist voor volume potmeters is.

Is het slim om ze andersom te doen of zal ik volume lin en tone log laten?
(wat is het verschil in sound?)

http://img169.imageshack.us/img169/9591/potsd.jpg

pasqual
22 oktober 2010, 23:01
het zal geen verschil in sound opleveren. het verschil zit 'm er in dat log geleidelijk aan open/dicht gaat ( volume of tone neemt langzaam toe/af ) en linear doet in eerste instantie niet veel maar dan ineens komt het vrij snel. het is maar wat je voorkeur is. er is geen goed of fout. maar bij je volume potmeter is het misschien wenselijk om het volume ( toe -of afnemen ) geleidelijk aan te laten gaan.

groeten Pasqual.

vulvasonic
22 oktober 2010, 23:01
Ik ben geen groot licht op het gebied van de elektronica, maar volgens mij maakt het voor het geluid niks uit. Wel voor de manier waarop het werkt (een gelijkmatiger afname van het volume, bijvoorbeeld).

Edit: Pasqual was me voor (en hij weet wel precies waar ie het over heeft). :D

aaronstonebeat
22 oktober 2010, 23:02
Je oren zouden het je moeten kunnen vertellen.
Volgens het 'boekje' heb je het precies andersom gedaan.

Naar mijn idee zouden zowel volume- als toonregeling een mooi regelmatig verloop moeten hebben over het hele draaibereik. In de praktijk blijkt dat nog niet zo makkelijk te realiseren.
De maximale waarde van de potmeters in verhouding tot de impedantie van de elementen heeft er ook mee te maken; en de maximale waarde van de potmeters heeft bovendien invloed op de hoeveelheid hoog in je signaal bij 'vol open'.

EDIT:

Maar liefst twee antwoorden terwijl ik zat te typen :ok:

pasqual
22 oktober 2010, 23:13
mooi toch Vulv en Aaron?

een aanvulling op Aaronstonebeat's antwoord: de stelling is: een impedantie van 250 Kohm wordt gebruikt bij single coils, 500 kohm bij humbuckers.
je zal altijd zien dat daar van afgeweken wordt ( ik dus ook: ik gebruik 500 kohm potmeters op mijn stratjes ). je smaak bepaald uiteindelijk.

Pasqual.

barno
23 oktober 2010, 00:58
voor volume altijd logaritmisch nemen (ons gehoor werkt nl ook zo) en voor tone (in principe) lineair; gek genoeg werkt lineair voor tone vaak niet, dus ik gebruik altijk logaritmische pots

Chris Winsemius
23 oktober 2010, 09:48
ik heb gister me les paul voorzien van nieuwe elektronica. Ik heb gekozen om de volume potmeters lin te doen en de tone potmeters log.

Nu weet ik alleen niet of ik het goed heb gedaan want ik lees namelijk dat log juist voor volume potmeters is.

Is het slim om ze andersom te doen of zal ik volume lin en tone log laten?
(wat is het verschil in sound?)



Kijk gewoon wat jij het lekkerste vindt regelen.

Zelf gebruik ik meestal:
LIN voor VOLUME
en
LOG voor TONE.

Bij beiden heb ik dan een prettig regelbereik, het lijkt raar (geen log voor volume) maar ik vind het gewoon beter/makkelijker regelen voor aanzwel-effekten maar ook (en vooral) om de sound op de gitaar zelf wat cleaner te draaien.

Midwolda
23 oktober 2010, 11:04
Ik zit er ook wel eens mee te klooien. Heb nu log op volume en lin op tone.
Volume gaat op zich wel goed, maar met de tone verdwijnt ineens alle hoog op de laatste 20%.
Dus die wil ik misschien ook wel log gaan doen.

Chris, jij heb dan op de lineaire volume potmeter de boel zo aangesloten dat
het in het begin lijkt of er niets gebeurt en het meeste volume aan het eind verdwijnt?
Lijkt me het meest logisch om de boel clean te draaien, zal het ook eens proberen.

En waarom zijn gitaar-elektronica-aansluitingen niet voorzien van DIN-genormeerde stekkertjes? He? Nou?

llahsraM
23 oktober 2010, 13:16
Kijk gewoon wat jij het lekkerste vindt regelen.

Zelf gebruik ik meestal:
LIN voor VOLUME
en
LOG voor TONE.

Bij beiden heb ik dan een prettig regelbereik, het lijkt raar (geen log voor volume) maar ik vind het gewoon beter/makkelijker regelen voor aanzwel-effekten maar ook (en vooral) om de sound op de gitaar zelf wat cleaner te draaien.

Ik denk dat ik het inderdaad zo laat. Het volume van de gitaar reageert nu eigenlijk als een soort gain regelaar. Erg fijn vind ik zelf.

Voor de Tone heb ik Log. Werkt echt uitstekend ook.

Ik laat het zo :)

Chris Winsemius
23 oktober 2010, 20:12
Ik zit er ook wel eens mee te klooien. Heb nu log op volume en lin op tone.
Volume gaat op zich wel goed, maar met de tone verdwijnt ineens alle hoog op de laatste 20%.
Dus die wil ik misschien ook wel log gaan doen.

Chris, jij heb dan op de lineaire volume potmeter de boel zo aangesloten dat
het in het begin lijkt of er niets gebeurt en het meeste volume aan het eind verdwijnt?
Lijkt me het meest logisch om de boel clean te draaien, zal het ook eens proberen.



Dan zeker even LOG als TONE pot proberen.

Ik sluit de (lin) volume-pots gewoon standaard aan. Op laten zwellen gaat voor mij dan zeer ok en als ik 'm terugdraai (van 10 naar bijvoorbeeld 8) wordt het gewoon (wat) cleaner.