PDA

View Full Version : Barré akkoorden: het wil maar niet lukken...



Dancing Lobster
22 oktober 2010, 22:26
Gisteren in de gitaarles hebben we ons op de barré akkoorden gefocust. Het leek toen wel redelijk te lukken, maar nu, 1 dag later, lukt het niet meer :makeup:

Nja het is het zeggen... een barré akkoord op de 7de fret spelen gaat eigenlijk zonder problemen. Maar als ik hoger op men fretboard ga, richting 1ste fret, geraak ik in de problemen. Ik slaag er namelijk niet in om men hand evenwijdig met het fretboard te houden op die hoogte, men vingers draaien automatisch.

Justin legt het goed uit:
http://www.youtube.com/watch?v=MpMhueVEz2g

Op 6.23, 'make sure your fingers are square, and not like this'. Nou, dat lukt me dus niet... zelfs niet met men wijsvinger :(

Als het dicht bij men lichaam is (7de fretje) wel, maar verder van men lichaam lijkt me pols te blokkeren ofzo? Iemand nog tips hoe ik dit kan oefenen, dat het wel lukt?

Ik probeer voorlopig alleen men wijsvinger te leggen, andere vingers komen later wel, en het lukt alleen als ik helemaal naar links leun. Als ik gewoon natuurlijk zit lukt het niet :(

//edit: wat me nog te binnen schiet. Een paar jaar geleden heb ik men linkerarm gebroken. Hij is niet geopereerd toen, gewoon paar weken in het gips en terug aaneen gegroeid. Kan het zijn dat dit een invloed heeft gehad op men pols, dat die minder beweeglijk is? Of is het gewoon altijd zo moeilijk in het begin? :p

aaronstonebeat
22 oktober 2010, 22:46
Lager op de hals (ik denk dat jij het hoger noemt) is het inderdaad makkelijker; ik denk het komt omdat richting het midden de snaren makkelijker in te drukken zijn.
En, je zegt het zelf al, het is makkelijker als je hand dichter bij je lichaam is. Je hoeft dan ook je pols minder de verkeerde kant op te draaien. Probeer eens de hals wat meer op te tillen als je barré's richting de eerste fret speelt, en ook die hand wat (plus de plaats op de hals) wat dichterbij te halen. Je draait een jampotje het makkelijkst open als je het tegen je navel houdt; met gestrekte armen is het bijna niet te doen.

Speulert
22 oktober 2010, 23:32
hoger op de hals dus.
richting headstock is lager op de hals , richting aanslaghand is hoger

aaronstonebeat
22 oktober 2010, 23:35
Ik zeg het verkeerdom, Speulert: hoger op de hals is het makkelijker ;)

Dancing Lobster
22 oktober 2010, 23:37
Lager op de hals (ik denk dat jij het hoger noemt) is het inderdaad makkelijker; ik denk het komt omdat richting het midden de snaren makkelijker in te drukken zijn.
En, je zegt het zelf al, het is makkelijker als je hand dichter bij je lichaam is. Je hoeft dan ook je pols minder de verkeerde kant op te draaien. Probeer eens de hals wat meer op te tillen als je barré's richting de eerste fret speelt, en ook die hand wat (plus de plaats op de hals) wat dichterbij te halen. Je draait een jampotje het makkelijkst open als je het tegen je navel houdt; met gestrekte armen is het bijna niet te doen.

Hmmz het helpt een beetje, maar klinkt nog steeds niet zoals het moet :p


hoger op de hals dus.
richting headstock is lager op de hals , richting aanslaghand is hoger

Nou ja, kan ook :p

Nog wat gegoogeld, nog wat handige tips tegen gekomen.
Met name dit:

http://www.mylespaul.com/forums/guitar-lessons/73394-barre-chords-help.html#post1420241

En dit:

http://www.gitaar.net/forum/index.php?read,11,394920,page=2

Ik denk dat ik ga beginnen met ze op de 7de fret te oefenen, als dat vlot gaat op de 6de, dan 5de, 4de... Lijkt me een goed plan, toch? :)

aaronstonebeat
22 oktober 2010, 23:46
Het kost gewoon tijd om die volledige barré's onder de knie te krijgen. Maar het is de moeite absoluut waard.

Tegelijk zul je na verloop van tijd merken dat je steeds minder 6-snarige akkoorden gaat spelen.
Maar je wil ze wel kunnen :blast:

-=JEROEN=-
23 oktober 2010, 13:14
Let ook eens op hoe je je elleboog van je akkoordhand houdt!

Te dicht tegen je lichaam of juist te hoog is niet handig.

Het gaat bij dit soort akkoorden vooral om de lenigheid van je pols en als je elleboog te dicht langs je lichaam zit, is je pols waarschijnlijk ook aan het verkrampen.

Vraag aan je leraar of je houding goed is!

Dancing Lobster
23 oktober 2010, 14:58
Het kost gewoon tijd om die volledige barré's onder de knie te krijgen. Maar het is de moeite absoluut waard.

Tegelijk zul je na verloop van tijd merken dat je steeds minder 6-snarige akkoorden gaat spelen.
Maar je wil ze wel kunnen


Let ook eens op hoe je je elleboog van je akkoordhand houdt!

Te dicht tegen je lichaam of juist te hoog is niet handig.

Het gaat bij dit soort akkoorden vooral om de lenigheid van je pols en als je elleboog te dicht langs je lichaam zit, is je pols waarschijnlijk ook aan het verkrampen.

Vraag aan je leraar of je houding goed is!

Thanks voor de tips :)
Ik heb gisteren voor mezelf een oefening uitgewerkt om die barré's onder de knie te krijgen:

De leraar had me de opdracht gegeven om 'Where did you sleep last night' van Nirvana te oefenen. Akkoorden progressie ziet er zo uit:

|E |E |A |G |
|B |B |E |E |

B is het enige barré akkoord.

2 probleempjes:
1. Die B pak je normaal op de... 3de fret? Veels te moeilijk dus.

2. B is een moeilijk barré akkoord, aangezien je ook met je ringvinger 3 snaren moet indrukken.

Dus, dat heb ik even creatief opgelost :ok:

Ten eerste plaats ik een capo op de 6de of 7de fret. En ten tweede vervang ik dat B akkoord door een E Majeur Barré :)

En dan begin ik die song te spelen met 1 aanslag per akkoord. Als dat vlot gaat, breid ik uit naar de volledige slag, eerst langzaam en daarna op het ritme van de song.
Gaat dat vlot? Dan vervang ik het E Majeur barré akkoord door een E Mineur Barré, en daarna door een A Majeur barré en A Mineur barré.
En als dat ten slotte goed gaat, schuiv ik de capo 1 fret op, naar de 5de of 6de, en begin ik weer helemaal opnieuw :punk::cheerup:
En zo tot we geen capo meer nodig hebben :ok:

Lijkt me wel een leuke en goede manier om ze onder de knie te krijgen :). Morgen vertrek ik voor een weekje naar Portugal, maar zodra ik terug ben ga ik volop oefenen :crazyhappy:

-=JEROEN=-
24 oktober 2010, 14:05
Mijn tip: speel al die akkoorden barree!

E (fret 7 - A greep) = 779997 of 079997
G (fret 3 - E greep) = 355433
A (fret 5 - E greep) = 577655
B (fret 7 - E greep) = 799877

let er wel op dat je dit niet te lang achter elkaar oefen, vaak en kort is beter dan soms en lang (duim raakt uitgeput en dan kan je helemaal niet meer spelen :P)

Dancing Lobster
1 november 2010, 21:01
Mijn tip: speel al die akkoorden barree!

E (fret 7 - A greep) = 779997 of 079997
G (fret 3 - E greep) = 355433
A (fret 5 - E greep) = 577655
B (fret 7 - E greep) = 799877

let er wel op dat je dit niet te lang achter elkaar oefen, vaak en kort is beter dan soms en lang (duim raakt uitgeput en dan kan je helemaal niet meer spelen :P)

Ik heb net iets minder dan een half uurtje geoefend, met alleen die B te vervangen als een E majeur barré, de rest niet barré. Ik heb nu echter een enorme last van men pols :(
Ik ga ervan uit dat dit na een paar dagen wel beter en beter zal gaan, maar ik wil men pols niet overbelasten, dus ik ga gewoon zo blijven oefenen met telkens 1 barré akkoord :)