PDA

View Full Version : graag wat meer advies over de Boss GT series



SRV2000
22 oktober 2010, 19:52
Wie had ooit verwacht dat ik van analoog naar digitaal zou overstappen;)
Jaren heb ik geroepen dat digitale effecten maar troep is maar na 1 te hebben getest neem ik mijn woorden terug:sssh:


laatst heb ik een Boss GT 8 mogen gebruiken en ik was verbaast over de functies en de effecten die deze pedalboard tot zijn beschikking had.
vaak trekt een digitaal effect veel van je geluid en vermogen maar dit was echt minimaal.
na wat research op het internet te hebben gedaan kwam ik er achter dat hier een grote keuze in was betreft de GT series o.a gt3 gt3-b gt6 gt8 en de gt 10
laat staan dat er ook nog een Me serie bestaat. kortom ik verzuip er een beetje in.

even wat over mijzelf.
ik speel in een classic/ top 100 rock band. we spelen nummers van o.a:

Van Halen.
Queen.
ZZ Top
Deep purple
Herman brood
U2
Foo Fighters
Scorpions
Offspring
Alice cooper

en ga zo maar door

Ik speel op een Epiphone met Seymour duncan high outputs in combinatie met een Vox AC30 cc1

Ik zoek dus een pedalboard met bruikbare effecten ( geen toeters en bellen waar je niets mee kunt )
En die kwalitatief oerdegelijk is en een beetje gebruiksvriendelijk is.
Zelf vond ik de GT 6 wel iets hebben maar ja ik ben een leek in dit soor dingen dus alle advies is welkom.

Is er iemand die goede/slechte ervaringen heeft met 1 van de gt series dan zou ik dat graag van jullie horen.

Mijn dank is groot

Henri H
22 oktober 2010, 20:05
Ik heb de GT-5, GT-8 en de voorloper GP-8 (19") gehad.
De effecten zijn over het algemeen goed (bruikbaar), chorus, delay, phaser en zelfs reverb vond ik best goed.
De distortions en overdrives kon ik erg weinig mee, maar met wat tweaken kon ik ook daar nog wat bruikbaars uithalen.
Ik denk toch dat je uiteindelijk weer terug zult vallen op pedaaltjes, hoewel er veel te zeggen valt voor zo'n uitgebreid geval als de GT-8 b.v.

grayfink
22 oktober 2010, 20:12
Line 6 M9 of 13 niet iets voor jou?

SRV2000
22 oktober 2010, 20:29
Ja weet mie, heb wel positieve verhalen over line 6 effecten gehoord. deze moete het vrij goed doen op de markt ( bijv de bekende pod )
Maar ik vind het er zo kwetsbaar uitzien en lijkt mij de GT toch wat degelijker kwa constructie. maar daar kan ik helemaal naast zitten natuurlijk.

zoals ik al aangeef ben ik altijd een persoon van analoog geweest. dit was voor mij ook makkelijk te doen omdat ik toch meestal het zelfde geluid gebruikte. Maar nu ik in een nieuwe band speel ( The Grey Of Agony ) speel ik verschillende soorten rock. En ik ben van mening dat als je een cover speelt dat je redelijk in de buurt moet komen met het orgineel.
Als ik dit met analoge pedalen zou bespelen dan heb ik wel 2 meter aan pedalen nodig ;)
Vandaar dat het mij makkelijk leek om een multi effecten board aan te schaffen zodat ik thuis het geluid kan instellen zodat ik dit live kan gebruiken.

Maar ik kan er naast zitten.

Henri H
22 oktober 2010, 23:20
Wat mij na verloop van tijd tegen ging staan, was het feit dat je met zo'n multi-effect altijd aan het tweaken blijft.
Gewoon een paar peNdalen, digitaal of analoog, maakt geen bal uit, en je komt een heel eind.
Ik heb nu een tubescreamer, phaser, chorus, 2 delays, pedaltuner, wah en wat amp-switches op m'n pedalboard.
Niet overdreven groot, maar heb niet het idee dat ik wat mis.

'k Heb toevallig vandaag nog weer zitten stoeien met een Rocktron Intellifex, niet de minste in multi-effects-land, maar heb eigenlijk de beslissing gemaakt dat ik bij de pedaaltjes blijf.

Hier een foto van mijn, "zorgvuldig geselecteerde" pedalen:

http://lh3.ggpht.com/_tg2m_JiG_wQ/TBtowFEvnTI/AAAAAAAAAB4/UDqmlVG3Qn4/s800/P1030851.JPG

vincedepooh
23 oktober 2010, 22:01
Ja, bedenk goed hoe je effectpedaal gaat gebruiken en hoeveel effecten je nodig hebt misschien ben je met een paar goede pedaaltjes al klaar. Ik wilde juist veel effecten en veel tweaken en had gekozen voor de GT-8. Ben er erg blij mee. Maar ik kan ook genieten van mijn sheur en delay pedaaltje. Plug and play! :rockon:

The Unforgiven
23 oktober 2010, 22:38
Mischien een TC Electronic Nova System een idee, heeft naast een hele zooi effecten ook nog aan analoge overdrive/distortion.

crapton
23 oktober 2010, 23:24
Ik heb zowel een GT8 als losse pedaaltjes. Beide sluit ik via de 4 kabel methode aan. Bij de GT8 gebruik ik de amp switch om de boost functie op mijn versterker in te schakelen. Ik speel pop/rock covers. De distortions of COSM in de GT8 zijn behoorlijk waardeloos, om er wat zinnigs uit te krijgen moet je veel tweaken. Het is al een wat ouder ontwerp natuurlijk. Qua delay/chorus enz is het prima.


Heeeeel groot voordeel van de GT8: je kan patches maken per song, 1 keer trappen en alles staat meteen goed. Andere delay setting, meteen goed enz enz. Nadeel: je bent ff aan het pielen om de goede settings te vinden. Ik heb laatst twee keer een paar uur uitgetrokken om op hoger volume de juiste settings te vinden. Dat betaalde zich dubbel en dwars terug: nu staat het goed en klinkt fantastisch.

Voordeel pedaaltjes: weinig tweaken. Geluid is niet of nauwelijks beter dan goed afgestelde GT8 (afhankelijk van je pedalen). Nadeel pedalen: duur, onhandig, kwetsbaar, moeilijk snel van sound te wisselen of je moet twee pedalen nemen (bv twee delays).

Een GT8 heb je al voor onder de 200 Euro, als je het geduld hebt is het een prima investering.

Henri H
23 oktober 2010, 23:48
.... Nadeel pedalen: duur, onhandig, kwetsbaar, moeilijk snel van sound te wisselen of je moet twee pedalen nemen (bv twee delays). .....Ik vind losse pedalen juist wel handiger vanwege het instel-gemak.
Het kwetsbare i.v.m. een GT-8 vind ik ook niet echt een issue.

Zeker omdat je gebruik maakt van een goeie versterker, zou ik je toch adviseren op zoek te gaan naar een paar geschikte pedalen. Dan kan je nl. precies bekijken welke effecten je wel en niet goed vind klinken.

Tankman
24 oktober 2010, 13:15
Mischien een TC Electronic Nova System een idee, heeft naast een hele zooi effecten ook nog aan analoge overdrive/distortion.

+1!!! Ik zou ook de Nova System aanraden. Ze zijn nu tijdelijk in de aanbieding voor 399 euro te krijgen. Je hebt alle geweldige digitale effects waar TC om bekend staat en daarbij een analoge distortion/overdrive circuit. Je kan helaas alleen niet opstapelen. Of het of het ander. Je zou dr alleen een wah naast moeten zetten, een los stemapparaat, want die zijn altijd handiger dan de ingebouwd en een expressie pedaal voor bijvoorbeeld whammy effects oid. Echt geniaal en stevig bakje.

edje kadetje
24 oktober 2010, 20:48
bedenk dat je keuzes hebt over wat wel en niet te gebruiken.

bijvoorbeeld
Wil je de overdrives en distortions van de gt gebruiken?
wil je de pre-amps van de gt gebruiken
wil je effecten gebruiken voor je pre-amp (wah, phaser, compressor)
wil je de equalizer gebruiken
wil je de speakersims gebruiken
wil je de effecten gebruiken?

Over de GT10 wordt wel gezegd dat hij een 'cocked wah' geluid heeft. Is volgens mij geen aanrader.

Gt8 prima te gebruiken. Als je de hele rimram wil gebruiken moet je er niet tegen opzien om wat te tweaken.

Als je op vraag 1 of 3 ja zegt, dan zit je aan de 4cm vast. Ik ga ervan uit je vraag 2 met nee beantwoordt.

hier vind je van alles over de gt-series.
http://www.bossgtcentral.com/forum.php

Henri H
24 oktober 2010, 21:09
De 4-kabel-methode (4cm) geeft je oneindig veel mogelijkheden, en/maar je zult jezelf goed moeten verdiepen in de materie.
Ik heb de 4cm ook een poosje naar redelijke tevredenheid gebruikt, maar het aantal kabels wat je elke x weer moet aansluiten, en daarbij goed nadenken en/of de kabels merken, zodat je ze niet verkeerd aansluit.
Ik was er na een klein jaartje wel klaar mee....

SRV2000
25 oktober 2010, 17:23
hier de andwoorden @edje kadetje
bedenk dat je keuzes hebt over wat wel en niet te gebruiken.

bijvoorbeeld
Wil je de overdrives en distortions van de gt gebruiken? ( Ja als deze voldoen )
wil je de pre-amps van de gt gebruiken ( denk niet dat ik dat nodig heb met mijn vox ac30 )
wil je effecten gebruiken voor je pre-amp (wah, phaser, compressor) ( ja )
wil je de equalizer gebruiken ( absoluut )
wil je de speakersims gebruiken ( geen ervaring mee )
wil je de effecten gebruiken? ( om zo dichtmogelijk bij het gewenste geluid te komen... ja )

Over de GT10 wordt wel gezegd dat hij een 'cocked wah' geluid heeft. Is volgens mij geen aanrader.

Gt8 prima te gebruiken. Als je de hele rimram wil gebruiken moet je er niet tegen opzien om wat te tweaken.

Als je op vraag 1 of 3 ja zegt, dan zit je aan de 4cm vast. Ik ga ervan uit je vraag 2 met nee beantwoordt.

hier vind je van alles over de gt-series.
http://www.bossgtcentral.com/forum.php[/QUOTE]

-------------------------------------------------------

Het nadeel wat ik vaak met losse pedalen heb zijn de instellingen betreft de EQ dan.
Neem bijv de Metal Muff van electro Harmonix die ik in mijn bezit heb.
Het is een prima pedaaltje alleen zitten er maar 2 functies op namelijk. OD & Boost.

Uiteraard gebruik ik dan mijn settings vanuit mijn amp bijv: treble,mid,bass enz enz. ( in combinatie met de metal muff stem ik mijn geluid op af )

Kortom dan ben ik tevreden over het geluid van mijn Vox in combinatie met mijn metal Muff.

Als ik dan een delay er op aansluit heb ik 2 functies timepitch en depth ( volgens mij ? ) Als ik dan overschakel van mijn metal naar de Delay dan klinken de instellingen weer bagger. ( te weinig treble enz enz )

Kortom ik wil al mijn gewenste effecten die ik gebruik appart de eq kunnen instellen, zodat alle pedalen naar mijn gewenste geluid klinkt.

Daarnaast speel ik veel verschillende covers van verschillende artiesten.

Vaak valt het mij op dat als ik bij een optreden ben dan een gitarist meestal 3 pedaaltjes gebruikt. bijv een tubescreamer delay en een compressor.
wel spelen ze nummers van Queen en ZZ Top en Golden Earing.
Maar gebruiken daarbij de hele avond het zelfde geluid ( waardoor het in mijn oren vrij saai begint te klinken)

Als ik bij het nummer van: Queen - one vision wil spelen probeer ik mijn geluid daar ook zo dicht mogelijk op af te stemmen. dit geld ook voor nummer zoals ZZ top en de andere artiesten die ik cover.
Ik denk dat een multi effecten board sneller de gewenste geluid in te stellen is dan losse pedalen. ( anders mag ik wel 2 meter aan losse pedalen voor me hebben ;) )

Daarnaast kan ik elk effect zelf instellen( treble, mid,gain,bass ) zodat ik weet dat ook elk effect apart goed klinkt.


PS.

Ik ben nog van de oude stempel haha wat is in godsnaam tweaken.

tweaken,twitteren..... ik hou het niet meer bij hahaha


Edit:

Ik heb hier en daar mij wat verdiept in de GT10.
Ik hoor van vele gitaristen die in het bezit zijn van een GT10 dat de distortion nogal aan een te dunne kant is.
Maar doormiddel dat ze de Dual amp gebruiken vinden ze het geluid gewelidig.

Dual amp? is dat het zelfde als preamp. en kan iemand mij hier iets meer over vertellen.

ik wil natuurlijk hier eerst een aantal meningen hebben voordat ik mijn besluit maak.

maar mocht ik wel voor de multi effects gaan dan zit ik te twijfelen tussen.

BOSS GT6
BOSS GT 8
BOSS GT 10
BOSS ME 70 ( ik denk dat ik deze het mooiste vind om dat hier met veel knoppen gewerkt word inplaats van digitale settings )

arcane
25 oktober 2010, 17:31
Ik ben nog van de oude stempel haha wat is in godsnaam tweaken.

tweaken,twitteren..... ik hou het niet meer bij hahaha

Tweaken betekent gewoon afstellen (En men bedoelt dus veel aan knoppen draaien om te kijken wat je prefereert.)

Henri H
25 oktober 2010, 18:13
Tja, als jij denkt dat je met een GT-X al die verschillende sounds uit je Vox kunt toveren, dan moet je er zeker voor gaan, wie weet vind je het helemaal geweldig.
Ik heb er eigenlijk nooit een fatsoenlijke preamp, overdrive of distortion uit kunnen halen, en al helemaal niet door een buizenamp.
Ik heb 'm wel 's op m'n stereo-set aangesloten, en dat klonk wel dik in orde moet ik toegeven.
Als je al die verschillende sounds tot je beschikking wilt hebben, ben je waarschijnlijk dagen bezig om dat in te stellen (tweaken).

Thyrif
26 oktober 2010, 17:15
Ik heb ook een gt-6, en heb em een tijdje gebruikt, maar tegenwoordig niet meer. (en daarom gaat ie volgende week ook de deur uit)
De effecten zijn prima, en daar kun je dan ook lekker mee spelen. Maar het instellen (tweaken) duurt altijd langer dan ik er zin in heb. Als het eenmaal goed staat is het wel erg handig tijdens het spelen. De overdrives en distortions vond ik nooit echt lekker, maar zijn soms best bruikbaar. Opeth gebruikt ook gt6/8's live, over een cleane laney amp, en haalt dus ook de distortions uit de gt-6/8 en dat klinkt wél lekker. Dus kennelijk kan het wel.

Succes met de zoektocht!

infinite
26 oktober 2010, 17:26
Tja, als jij denkt dat je met een GT-X al die verschillende sounds uit je Vox kunt toveren, dan moet je er zeker voor gaan, wie weet vind je het helemaal geweldig.
Ik heb er eigenlijk nooit een fatsoenlijke preamp, overdrive of distortion uit kunnen halen, en al helemaal niet door een buizenamp.
Ik heb 'm wel 's op m'n stereo-set aangesloten, en dat klonk wel dik in orde moet ik toegeven.
Als je al die verschillende sounds tot je beschikking wilt hebben, ben je waarschijnlijk dagen bezig om dat in te stellen (tweaken).

Maar dan heb ik ook een vraag.
Iedereen heeft waarschijnlijk wel zo`n top 40 coverband die erg goed klinken.
Hier in de regio staat de band: Vangrail als beste coverband.
zij spelen nummers van nick en simon tot aan de offsprings. dit klinkt als een huis en gebruiken veeuul effecten. ik denk aan dat zulke jongens ook met een effectboard werken of niet ? zo ja het kan dus wel goed !!!

Nolimit-Custom
26 oktober 2010, 17:40
Maar dan heb ik ook een vraag.
Iedereen heeft waarschijnlijk wel zo`n top 40 coverband die erg goed klinken.
Hier in de regio staat de band: Vangrail als beste coverband.
zij spelen nummers van nick en simon tot aan de offsprings. dit klinkt als een huis en gebruiken veeuul effecten. ik denk aan dat zulke jongens ook met een effectboard werken of niet ? zo ja het kan dus wel goed !!!

Tuurlijk is dat mogelijk.
Ik ken genoeg bands ( ook prof ) die gebruik maken van multi-effects.
Het tweaken gaat veel tijd in zitten maar als je er een week of 2 goed voor gaat zitten en je sound is naar tevredenheid en je slaat alle gewenste effecten op ( whats te problem ??? )
Heel toevallig ken ik de band vangrail en die klinken idd erg goed.
vergeet niet dat de gitarist op een Framus dragonforce top speelt en gebruik maakt van 19 inch racken.
Ik heb ook geen verstand van boards dus dat laat ik aan een ander over.
maar als jij tevreden bent met de effecten die de gitarist van Vangrail gebruikt ( en je hebt ze meerdere keren gezien ) schaf dan die pedalboard aan.
Je weet dat de effecten goed kunnen klinken. wil dat bij jou niet lukken .....dan is het toch jou fout want je hebt kunnen horen hoe het wel kan klinken.

hier een foto van welke pedalboadr hij gebruikt.
ik durf niet te zeggen welke dat het is . mischien hier iemand die het je wel kan vertellen?

Ik heb er een witte rand om heen gemaakt zodat we het over de zelfde hebben.

good luck

http://i599.photobucket.com/albums/tt71/lespaul_2000/effect.jpg

The rifles
26 oktober 2010, 19:47
Helaas is de afbeelding wat te klein om zeker van mijn besluit ze zijn maar ik denk dat het een Line 6 pod XT Live is.

Heb er een paar keer een review over mogen schrijven ( dus ook de gelegenheid gehad had om hem te mogen testen )
Zoals velen weten staat Line 6 bekend om zijn goede en bruikbare effects.
Ook bij deze pod XT Live is dat het geval. veel presets ,amp moddelings en een degelijke stompbox.

Ik weet niet zeker of dit hem is maar aan het model te zien lijkt hij er wel veel op.

Multi-effects..........You Love It.......You Hate It

dat is aan jou !!!

Henri H
26 oktober 2010, 22:12
Het gaat er maar net om: wil je je sounds uit een multi-effect/modeller halen, of uit een lekkere amp. Het is mij niet gelukt met een GT-8 een fijner geluid te behalen dan met een lekkere (meerkanaals) buizenbak.
Het zal voor iedereen anders liggen misschien, maar als ik zie dat je een AC30 hebt, dan begint bij mij de twijfel toe te slaan, die amp klinkt te goed van zichzelf, daar wil je geen GT-8 voor hebben, maar ja, da's mijn gedachte, en misschien ook wel "door-schade-en-schande-wijsheid" :soinnocent: ;)