PDA

View Full Version : Vraagje over tabs



jvandep
22 oktober 2010, 16:53
Ik speel nog niet zo lang gitaar en heb een vraag over tabs.
Ik kan ze inmiddels lezen, maar mijn vraag is: Hoe moet ik mijn vingers plaatsen? Er staat namenlijk alleen maar welke fret je moet indrukken, niet met welke vinger. Is het de bedoeling dat je dat zelf uitzoekt?

Mvg jvandep

The Unforgiven
22 oktober 2010, 17:14
Er zijn tabs waar dat bij staat aangegeven, maar meestal moet je het zelf uitzoeken. Dit is ook logisch, want geen enkele hand is hetzelfde. Zoek voor jezelf uit wat het lekkerste speelt!

jvandep
22 oktober 2010, 17:17
Ok bedankt ^^
Is het handig om zoveel mogenlijk van je vingers te gebruiken, of verschilt dat ook per lied?

Exi
22 oktober 2010, 17:20
Ja, dat moet je zelf uitzoeken. Vaak staat er bij arpeggio's er boven ook bij vanuit welk akkoord de noten komen (bv C, D, etc.) en als je je akkoorden een beetje kent dan zie je ze zelf ook al en dan weet je waar je vingers moeten. Kijk verder welke kant de noten op gaan. Als de noten hoger worden dan moet je de eerste dus waarschijnlijk met je wijsvinger spelen.
Bij solo's: Kijk in welke toonsoort het stuk staat en pas je vingerzetting aan aan de toonladders.
Als je nog niets aan toonladders hebt gedaan: ga ze leren, je hebt er veel aan mbt het ontwikkelen van je vingerzetting, snelheid etc.

Als je het niet snapt kun je afkijken bij de vele video's die beschikbaar zijn van covers van het nummer

Beter nog: Voorkom dat je jezelf de verkeerde technieken aanleert en ga op gitaarles.

Speulert
22 oktober 2010, 17:24
Ja er is zoiets als de 1 vinger per fret regel simpel voorbeeld als je 4567 moet spelen gebruik je je wijsvinger op 4 middelvinger op 5 ringvinger op 6 pink op 7.

Het is ook natuurlijk afhankelijk van het lied wat je speelt soms zijn andere oplossingen makkelijker.

hou als regel aan dat je zo min mogelijk met je hand gaat schuiven maar je vingers het werk laat doen. En vergeet je pink niet te verwaarlozen. Vaak is het verleidelijk om je ringvinger te gebruiken ipv je pink. Maar daar kun je jaren later problemen mee krijgen als je je pink nodig hebt en hij doet het niet, weet ik uit ervaring.

een paar lessen nemen is ook geen slecht idee,

lefthandstrat
22 oktober 2010, 17:34
Hallo, kijk eens bij www.gitaarheld.nl (http://www.gitaarheld.nl) en klik dan op de tab muziektheorie. Daar staat voldoende om je voorlopig mee te kunnen vermaken als beginnende gitarist. Ook een voorbeeld voor je vingerzetting bij tab gebruik.

Succes ermee! :ok: