PDA

View Full Version : RETESTRAKKE SOUND, wat heb ik nodig?



TimoSomers
22 oktober 2010, 15:55
Goedenmiddag :D.

Ik heb dus een dikke 7 string les paul, en een mesa dual recto.
Nou speel ik al van mezelf al heel strak slag, maar graag wil ik wat pedalen weten om het zaakje nog tighter te krijgen.

Tubescreamer voor m'n recto heb ik al, is een vereiste bij een rectifier vind ik, die maakt het zaakje ook al strakker.

Nu zat ik te denken aan compressors/gates ?

Wat is volgens jullie het beste om een gigantisch strakke sound (denk aan rammstein, periphery, etc. helemaal verschillend maar wel zwaar strak) te krijgen?

HaroldA
22 oktober 2010, 16:13
Wat is volgens jullie het beste om een gigantisch strakke sound (denk aan rammstein, periphery, etc. helemaal verschillend maar wel zwaar strak) te krijgen?

Laten we beginnen met een iSP Decimator ProRack G. De beste noisegate die er op de markt is...

Thiez
22 oktober 2010, 16:30
Kun je met een extra eq in je loop niet je sound strakker krijgen? Zo een MXR10 band eq ofzo. Zou je eens aan mac kunnen vragen. die gebruikt zo een ding op zijn jcm900 geloof ik.

toneblo
22 oktober 2010, 17:32
Misschien toch die recto inwisselen voor wat anders..
Iets wat meer met je speelgevoel doet..
If not, niet te veel laag gebruiken en laat je niet door Rammstein in de luren leggen, die worden zelfs op het podium zwaar ge-engeneerd.( tenzij gebruik makend van de diezels..

De ts geeft je ook meer mid-boost, die drukt de bas ook wat weg, vandaar dat je het automatisch wat strakker vindt klinken.
Gebruik voor de grap eens twee Ts'en of nog een vergelijkbare booster.
Niet teveel aan drive toevoegen, maar 1 van de 2 als cleanere boost laten werken.
Probeer maar eens..
Mocht dat niet werken heb ik hier misschien nog wat voor je liggen..PB

Gretsch 5120
22 oktober 2010, 17:41
wellicht ff handig om contact op te nemen met de vorige eigenaar van je 7-snaar. Ik weet dat Universe777 altijd enorm bezig is met zijn sound. Hoewel hij deathmetal speelt is zijn tone altijd erg gedefineerd. Hij gebruikt diverse onderdelen (rat + eq geloof ik) om zijn signaal te pushen. Hij gaat niet echt uit van een distortionpedaaltje...

toneblo
22 oktober 2010, 17:46
Precies, wellicht dat je mijn rat eens wil proberen?
Niet zo maar een ratje, 1 met kloten!

Thiez
22 oktober 2010, 17:49
Klink het vet om een rat als boost te gebruiken op het dirt kanaal van je versterker?
Ik wil met mijn blackmore ook eens gaan expirimenteren met boosten. En dan niet om het strakker te krijgen maar juist om hem vunziger te krijgen. Aangezien rat redelijk smerig klinkt van zichzelf.

toneblo
22 oktober 2010, 17:53
Klink het vet om een rat als boost te gebruiken op het dirt kanaal van je versterker?
Ik wil met mijn blackmore ook eens gaan expirimenteren met boosten. En dan niet om het strakker te krijgen maar juist om hem vunziger te krijgen. Aangezien rat redelijk smerig klinkt van zichzelf.


Jij moet gewoon eens aan de fuzz.... VUNS!:crazyhappy:

Liquid_Metal
22 oktober 2010, 17:57
Gaan voor een ENGL met een minder zware gitaar? Met een tubescreamer of extreme pedalen gaat het vast lukken, maar recto's zijn niet strak.

toneblo
22 oktober 2010, 18:03
Gaan voor een ENGL met een minder zware gitaar? Met een tubescreamer of extreme pedalen gaat het vast lukken, maar recto's zijn niet strak.


...i.d.d. rectumfriers hebben het niet, al wordt veelal gedacht van wel.
Pas nog een leuk voorbeeld voorbbij horen komen van zo'n bandje:

Alterbridge, modderig en veul te dik..!!!
Gitaar is en wordt geen basinstrument, gitaar mag meer mid laten horen.

toneblo
22 oktober 2010, 18:07
vergeet ook niet dat een rete strakke sound ook gewoon uit je vingers komt..
Daar begint het allemaal mee.

Liquid_Metal
22 oktober 2010, 18:13
vergeet ook niet dat een rete strakke sound ook gewoon uit je vingers komt..
Daar begint het allemaal mee.

Is inderdaad erg belangrijk, maar ts zegt dat dat al zo is.
Uiteraard is een Rectifier ook strakker te maken dan 'ie standaard is. Hoe je dat precies doet weet ik niet, want omdat de sound me niet aanstaat heb ik me er niet in verdiept.

Thiez
22 oktober 2010, 18:17
Probeer anders eens de Engl blackmore of engl steve morse, timo. Die dingen gaan van retestrak tot over de zeik marshall achtige sounds, tot cristal clear clean.
Misschien een Engl SE aangezien je redelijk variabele stijlen speelt. Ik vind het een versterker met veeeeeel te veel opties maar je kan er werkelijk alle kanten mee uit.

TimoSomers
22 oktober 2010, 18:32
Thanks voor de tips so far!

Even voor de duidelijkheid: Ik ben heel erg tevreden over m'n sound opzich (is al heel erg strak ook), maar ik zoek eigenlijk meer trucjes om hem NOG strakker te krijgen.
Dus niet echt een change van m'n sound maar echt de recto nog iets strakker krijgen. (Zoals de tubescreamer dat bijvoorbeeld al heel erg doet).

Die desimator (typo?:D) en Rat zal ik ff checken.
Wellicht ook een Keeley compressor?

Henri H
22 oktober 2010, 19:34
Compressors worden volgens mij hoofdzakelijk voor cleane sounds gebruikt, en daar wordt je sound niet echt strakker mee. Ik kan het mis hebben...
Ik zou het ook met een EQ (MXR schijnt wel goed te zijn) proberen.

Gretsch 5120
22 oktober 2010, 19:59
Ff voor de goeie orde: Mar gebruikt die Rat niet voor de scheur, maar in combi met EQ voor boost. Truukje dat hij van Trey Azagtoth van Morbid Angel heeft afgekeken...

Jochem92
22 oktober 2010, 20:08
Misschien is een BBE sonic stomp ook wel te proberen.
Dat maakt je signaal een stuk "schoner" zegmaar.

http://www.youtube.com/watch?v=j6fatjizjyU
Deze vent legt het wel grappig uit!

Ik zit hier ook over na te denken. Maar het heeft nu geen prioriteit bij mij.
Verder zijn Noise Gates en Suppressors ook nooit verkeerd in mijn ogen.

Grz.

macwilliams
22 oktober 2010, 20:44
Je wilt dus eigenlijk je sound ongemoeid laten, je bent daar dus tevreden mee. Maar het moet strakker, dus lompe palmutes en absurd strakke breaks?

HaroldA
22 oktober 2010, 20:47
Misschien is een BBE sonic stomp ook wel te proberen.

Ver van weg blijven!!! Daar wordt je geluid echt heel erg vlak en saai van. :stop:

Decimator ProRack G.

macwilliams
22 oktober 2010, 20:56
Compressors worden volgens mij hoofdzakelijk voor cleane sounds gebruikt, en daar wordt je sound niet echt strakker mee. Ik kan het mis hebben...
Ik zou het ook met een EQ (MXR schijnt wel goed te zijn) proberen.

MXR-KFK 10 is wel een goed pedaaltje maar om geluid strakker te maken zou ik deze alleen gebruiken in combinatie met een goede noisegate.

Een compressor maakt het smoother en vloeiender. Dus niet strakker. Maar misschien heb ik het ook mis.

driftkop
22 oktober 2010, 21:02
Thanks voor de tips so far!

Je Engels is ook aardig retestrak! :rockon:

Tankman
22 oktober 2010, 21:06
Ik gebruik een Boss NS-2 en een MXR 10 band EQ in de effects loop van mn amp. Strakker dan dat ga je het niet krijgen.

Ik boost overigens niet met een OD pedaaltje oid. Ik heb het geprobeerd, maar het geluid werd er naar mijn mening alleen slechter op.

Michael AE
22 oktober 2010, 21:07
...i.d.d. rectumfriers hebben het niet, al wordt veelal gedacht van wel.
Pas nog een leuk voorbeeld voorbbij horen komen van zo'n bandje:

Alterbridge, modderig en veul te dik..!!!
Gitaar is en wordt geen basinstrument, gitaar mag meer mid laten horen.

Euhm, Destroy, Erase, Improve van Meshuggah is opgenomen met een rectifier en een TC Electronic preamp pedaal en dat is gigantisch strak. Je moet er wat voor doen, maar een Recto strak krijgen is absoluut mogelijk.

@Timo: Je zou een grafisch EQ pedaaltje voor de preamp kunnen proberen en dan het hoog en hoogmidden boosten. Krijg je echt zo'n "djent" sound van. Ik las ook ooit eens iets over een tubescreamer als boost met een gate er voor en er achter en dan de preamp in. Ook een truuk om meer die "djent" sound te krijgen.

EDIT: Periphery gebruikt dat laatste truukje ook. Hier (http://www.youtube.com/watch?v=uF8hBHok2xI) een youtube video daarover.

vulvasonic
22 oktober 2010, 21:48
Ik heb een heel ander geluid dan jij, Timo. Maar ook ik was dik tevreden met mijn geluid en ook ik heb een pedaaltje laten bouwen, waarmee het geluid net even dat tikje extra kreeg. En ja, het klinkt er strakker door en vooral ook 'schoner', alsof het alle ongewenste rotzooi uit je signaal trekt. Dat lijkt dus wel op iets wat jij zoekt. Ik heb het over de Z.Vex Super Hard On. Op de site van Z.Vex vind je video-sampletjes van het ding. Sowieso een site die de moeite van het bezoeken meer dan waard is. Je vindt er de meest onwaarschijnlijke pedaaltjes, allemaal te zien en te beluisteren middels instructiefilmpjes. En is de Super Hard On niks voor je, dan kan het zomaar zijn dat je er iets anders tegenkomt dat je wel aanspreekt. Niet goedkoop, wel enorm goed.

Check: www.zvex.com

Liquid_Metal
22 oktober 2010, 22:02
MXR-KFK 10 is wel een goed pedaaltje maar om geluid strakker te maken zou ik deze alleen gebruiken in combinatie met een goede noisegate.

Een compressor maakt het smoother en vloeiender. Dus niet strakker. Maar misschien heb ik het ook mis.

Vergeet niet dat overdrive al een hoop compressie heeft!
@Michael: als ik de uitleg van Caliban goed heb onthouden haalt ENGL heel veel bas uit het geluid voordat het overstuurd wordt. Dat helpt erg bij het strak krijgen (bij Recto's zit de tonecontrol na de oversturing toch, itt Mark's?)

TimoSomers
22 oktober 2010, 22:04
Je wilt dus eigenlijk je sound ongemoeid laten, je bent daar dus tevreden mee. Maar het moet strakker, dus lompe palmutes en absurd strakke breaks?

Exact wat ik bedoel!


@Michael AE: Dankje voor de tips! Zo'n grafisch EQ gaat er zeker komen. Het trucje met de tubescreamer en gates heb ik toevallig net gezien inderdaad. Heb het ff gesimuleert in guitar rig 4 en daar klinkt het ook al erg strak, dus dat is ook het proberen waard!

@Mario: Klinkt erg goed, zal die site eens doorsnuffelen, thanks! :ok:

Nogmaals dank voor alle tips, ik ga het een en ander checken!

Henri H
22 oktober 2010, 23:08
Voordat je een Zvex SHO van €200,- koopt, en je kunt solderen, kijk dan hier (http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?products_id=796) even.
Exact hetzelfde peNdaaltje, voor maar 2 tientjes, maar ik denk niet dat dit 'm gaat worden eerlijk gezegd.
Ik heb er ook ééntje gemaakt, maar vind hem zeker met redelijk wat preamp gain niet echt bruikbaar.

macwilliams
22 oktober 2010, 23:30
Exact wat ik bedoel!

Ik heb hier een 1/2 19" van Boss liggen. De "grote" broer van de ns-2 pedaal zeg maar. Die is strak af te stellen, ik denk dat je zo een eens moet proberen. Ik zal morgen even de schuur induiken om te kijken welk type het is.

Ook op hoge volumes houd hij zich meer dan goed.


De ns-2 vond ik maar waardeloos.

ThomasR
23 oktober 2010, 08:44
misschien heb je hier iets aan
http://www.youtube.com/watch?v=uF8hBHok2xI
het kan u maar ideetjes geven

Michael AE
23 oktober 2010, 08:47
Die had ik al gepost. :ok:

Michael AE
23 oktober 2010, 08:54
@Michael: als ik de uitleg van Caliban goed heb onthouden haalt ENGL heel veel bas uit het geluid voordat het overstuurd wordt. Dat helpt erg bij het strak krijgen (bij Recto's zit de tonecontrol na de oversturing toch, itt Mark's?)

Dat klopt inderdaad. De feel wordt dan ook wat "klinischer" en minder controleerbaar, maar het werkt wel voor een strakke metal sound. Op mijn XTC zit een brightswitch waarmee je dat kunt aanpassen naar smaak. Ik hou van wat meer sag, omdat ik dan zelf meer controle over mijn sound heb.

Marks worden strakker als je de treble hoger zet, maar je kan ze dus ook best wat meer als een recto laten klinken/voelen door bijvoorbeeld de treble wat lager te zetten en de bas en mids wat hoger. Het klinkt niet als een recto natuurlijk, maar het komt in de buurt en de feel wordt redelijk hetzelfde.

macwilliams
23 oktober 2010, 09:22
Het is een boss NS-50 stereo noise suppressor.

interessander
23 oktober 2010, 12:08
De recto icm de tube screamer lijken me zeker de juiste ingredienten, qua noise gate kan ik je ook de isp aanraden. Maar je had toch een Marshall 4x12?
Ik zou ook eens een andere cab testen als ik jou was, ik heb marshalls en engls gehad en ik ben nu erg tevreden met mijn mesa traditional waar ik twee v30's heb vervangen door Evm's. Een andere kast en of speakers kunnen ook erg veel doen voor de feel van je geluid.

Luke-wannabe
23 oktober 2010, 12:15
Belachelijk, die gasten van Perihpery :D. Ze compressen het, gaten het, compressen het met een TS en gaten het dan nóg een keer! Ach waarom ook niet ;)

Thiez
23 oktober 2010, 13:15
De recto icm de tube screamer lijken me zeker de juiste ingredienten, qua noise gate kan ik je ook de isp aanraden. Maar je had toch een Marshall 4x12?
Ik zou ook eens een andere cab testen als ik jou was, ik heb marshalls en engls gehad en ik ben nu erg tevreden met mijn mesa traditional waar ik twee v30's heb vervangen door Evm's. Een andere kast en of speakers kunnen ook erg veel doen voor de feel van je geluid.

Dat is een hele goede. Probeer eens een Engl V30 kast. Die dingen zijn echt retestrak in your face. Als je meer punch wilt hebben kun je ook kijken misschien naar orange V30 kast.

Terminus
23 oktober 2010, 14:23
Belachelijk, die gasten van Perihpery :D. Ze compressen het, gaten het, compressen het met een TS en gaten het dan nóg een keer! Ach waarom ook niet ;)

Er zat een soort logica in geloof ik. De eerste gate is volgens mij er voor te zorgen dat je geen onnodige ruis zit te versterken (minder strak afgesteld) en geen feedback krijgt, dan komt de compressor, waarschijnlijk om er voor te zorgen dat alle noten en palmmutes boven de threshold van de strakke gate blijven ofzoiets. En die tubescreamer is er gewoon om alles strakker te krijgen.

toneblo
23 oktober 2010, 15:15
Er zat een soort logica in geloof ik.


??????:dontgeti:

toneblo
23 oktober 2010, 15:16
Vergeet niet dat alles wat tussen het gitaar en de versterker inhangt, signaal snoept.....!

TimoSomers
23 oktober 2010, 16:03
@Mac: Thanks! Zal die zeker ff checken

@sander: Ik ga zeker ook de decimator checken.
Ik heb inderdaad een Marshall 4x12, maar die is al vele malen strakker dan andere marshall kasten die ik gehoord heb. Ik was ook van plan om mesa/engl/etc kastjes te kijken nog ooit.
Maar het gaat ook vooral om het directe geluid zegmaar, aangezien repetities/optredens straks gaan met een in-ear system dus het directe geluid van de mesa

interessander
23 oktober 2010, 16:14
@sander: Ik ga zeker ook de decimator checken.
Ik heb inderdaad een Marshall 4x12, maar die is al vele malen strakker dan andere marshall kasten die ik gehoord heb. Ik was ook van plan om mesa/engl/etc kastjes te kijken nog ooit.
Maar het gaat ook vooral om het directe geluid zegmaar, aangezien repetities/optredens straks gaan met een in-ear system dus het directe geluid van de mesa

Hoe ga je dat doen dan, met een speakersim? Een direct out gaat geen lekker geluid op je in-ear geven.

TimoSomers
23 oktober 2010, 17:22
De recto gaat naar een cab die een xlr output heeft en die gaat in de mixer, klonk nog vrij 'natuurgetrouw' alleen niet heel strak dus.

svdijk
23 oktober 2010, 18:10
Wat meestal het beste werkt, en wat je sound niet aantast is een EQ, zoals al vaak gezegd.
De MXR EQ 10 is goed, maar de Boss RGE 10 (half 19") misschien nog wel beter!!
Gitaar in de EQ>Laag eruit, mid erin, en hoog eruit>naar amp, klinkt op de meeste versterkers beter als een Tube Screamer!!
Wat ook goed werkt trouwens is de nieuwe Treble Tool van Paul Lenders!!
Maar die Boss RGE-10 voor een JCM800 2203 is soundheaven (vraag maar 'ns aan je pa!), en die werkt denk ik ook goed voor een Recto!!

macwilliams
23 oktober 2010, 20:42
De boss rge was m'n eerste keus maar ik kon er op MP geen vinden. Maar omdat ik (hier) gelezen had van MXR en de kwaliteit ervan heb ik de MXRkfk10 die toen op MP stond maar gekocht. En ik ben er nog steeds blij mee. Toch zou ik de rge nog wel eens willen proberen. Ook omdat ik nog steeds overtuigd ben van de kwaliteit van boss.

TimoSomers
23 oktober 2010, 21:08
Zal die EQ ook eens checken dan, thanks!:ok:

Tankman
24 oktober 2010, 13:10
De boss rge was m'n eerste keus maar ik kon er op MP geen vinden. Maar omdat ik (hier) gelezen had van MXR en de kwaliteit ervan heb ik de MXRkfk10 die toen op MP stond maar gekocht. En ik ben er nog steeds blij mee. Toch zou ik de rge nog wel eens willen proberen. Ook omdat ik nog steeds overtuigd ben van de kwaliteit van boss.

Het enige verschil tussen de KFK 10 band en de normale 10 band was toch de dubbele output op de KFK (en de graphics uiteraard)?

@Timo: nogmaals. Zeker een aanrader die 10 band! Naast functioneel ziet hij er ook nog eens gaaf uit met de LEDjes op de schuifjes. Ik zou hem dan ook in je effects loop proberen.

Rinze
24 oktober 2010, 13:14
De recto gaat naar een cab die een xlr output heeft en die gaat in de mixer, klonk nog vrij 'natuurgetrouw' alleen niet heel strak dus.
Dat is merkwaardig, normaal gesproken zou er een cabsimulator tussen moeten zitten om in ieder geval de frequenties op een manier te filteren die vergelijkbaar is met wat een speaker doet. En eigenlijk moet dan ook nog de interactie tussen amp en speaker gesimuleerd worden. Zonder aanpassingen krijg je bij vervormde geluiden een krasbak van hier tot Tokio.

TimoSomers
24 oktober 2010, 21:44
Het betreft een 'isolation cab' , weet niet precies hoe dat werkt maar blijkbaar was er wel iets van cabsim want het klonk 'normaal' zegmaar. (wel iets directer)

Speeddemon
24 oktober 2010, 23:04
Timo, ik zou zeker NIET die SHO/Flower Booster aanraden, zonder daar een low cut-switch aan toe te voegen, anders wordt het alleen maar zompiger.

Wat EQ-ing betreft; haal er het een en ander uit tussen de 200 en 400Hz (daar zit de muddyness) en boost rond de 1.5kHz-2kHz voor definitie/clarity.

Die Boss NS-2 is het toch niet t.o.v. diverse betere noisegates (ook de MXR Smartgate is beter, naast de eerder genoemde ISP Decimators).
De Tubescreamer zelf is nog voor verbetering vatbaar; meer openheid qua clipping (silicium diodes vervangen door LEDs) en zo zijn er nog legio mods.
Persoonlijk ben ik meer fan van een goed gemodde DOD 250, al komt een Boss BD-2 (Blues Driver) ook een end in de goede richting (level op 8, drive op 2, tone tussen 6 en 8) om het strakker te maken.

Rinze
24 oktober 2010, 23:23
Het betreft een 'isolation cab' , weet niet precies hoe dat werkt maar blijkbaar was er wel iets van cabsim want het klonk 'normaal' zegmaar. (wel iets directer)
Ah. Een isolation cab is een cab met een microfoon voor de speaker in een gesloten ruimte. Dan klopt het dus wel dat het goed klinkt.

Terminus
25 oktober 2010, 10:13
De Tubescreamer zelf is nog voor verbetering vatbaar; meer openheid qua clipping (silicium diodes vervangen door LEDs) en zo zijn er nog legio mods.
Persoonlijk ben ik meer fan van een goed gemodde DOD 250, al komt een Boss BD-2 (Blues Driver) ook een end in de goede richting (level op 8, drive op 2, tone tussen 6 en 8) om het strakker te maken.
De clipping van de TubeScreamer maakt eigenlijk niks uit als je voor strakheid boost omdat je dan toch geen distortion gebruikt. En ook als je dat wel doet (Machine Head, anyone? Al is dat een Zakk Wylde OD) is het ook maar de vraag of je het met de 'betere' clipping echt beter vindt klinken.

Je bent de eerste die ik hoor over goede resultaten met boosten met de Blues Driver, eigenlijk ben ik wel nieuwsgierig hoe dat klinkt

Speeddemon
25 oktober 2010, 19:36
De clipping van de TubeScreamer maakt eigenlijk niks uit als je voor strakheid boost omdat je dan toch geen distortion gebruikt. En ook als je dat wel doet (Machine Head, anyone? Al is dat een Zakk Wylde OD) is het ook maar de vraag of je het met de 'betere' clipping echt beter vindt klinken.

Ik gebruik altijd een beetje drive als ik een dergelijke boost toepas; een bepaalde soort 'grit' helpt de strakheid en definitie bij high gain. Maar deze grit werkt het beste als ie een bepaalde cleanheid/openheid.
En vergeleken met bijv. een DOD 250 of een Boss OD-3, klinkt een tubescreamer vanzichzelf behoorlijk dichtgesmeerd, zelfs nog bij lage gainstanden.

macwilliams
25 oktober 2010, 22:55
Het enige verschil tussen de KFK 10 band en de normale 10 band was toch de dubbele output op de KFK (en de graphics uiteraard)?

@Timo: nogmaals. Zeker een aanrader die 10 band! Naast functioneel ziet hij er ook nog eens gaaf uit met de LEDjes op de schuifjes. Ik zou hem dan ook in je effects loop proberen.
Ik ken de normale mxr niet maar dat zou zomaar kunnen.

HaroldA
25 oktober 2010, 23:05
Is bi-ampen eigenlijk al genoemd? Crunch voor de definitie en hi-gain voor de vette sound en dat mixen?

TimoSomers
25 oktober 2010, 23:37
Dat is ook een idee inderdaad!

Maar voor nu heb ik het denkik gevonden.
Na lang simuleren ook in guitar rig en alle tips denk ik dat ik ga voor:

Gitaar -> Noise gate -> 10band eq -> tubescreamer -> noise gate(/supressor)

(Of wellicht een andere volgorde, en wellicht een noise gateje minder)

HaroldA
25 oktober 2010, 23:39
Dat is ook een idee inderdaad!

Maar voor nu heb ik het denkik gevonden.
Na lang simuleren ook in guitar rig en alle tips denk ik dat ik ga voor:

Gitaar -> Noise gate -> 10band eq -> tubescreamer -> noise gate(/supressor)

(Of wellicht een andere volgorde, en wellicht een noise gateje minder)

De iSP Rack Pro G heeft 2 loops, misschien dat dat al genoeg is?

TimoSomers
25 oktober 2010, 23:58
Denk het wel, hoeveel mag zo'n dingetje kosten?

kassie
26 oktober 2010, 15:48
Denk het wel, hoeveel mag zo'n dingetje kosten?

zo'n 500 euro dacht ik.

Thiez
26 oktober 2010, 16:29
staat er een te koop op gitaarmarkt
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=effapp&md=details&id=132350

TimoSomers
26 oktober 2010, 16:47
Das flink. Ik denk dat ik eerst ff een cheapere probeer en mocht die bevallen (en ik bij de band komen waar ik auditie voor aan het doen ben) dan schaf ik zo'n decimator rack aan!

HaroldA
27 oktober 2010, 12:49
Das flink. Ik denk dat ik eerst ff een cheapere probeer en mocht die bevallen (en ik bij de band komen waar ik auditie voor aan het doen ben) dan schaf ik zo'n decimator rack aan!

Heef er iemand ervaring met de Rocktron Hush? Ik weet dat de iSP Decimator gemaakt is door "de uitvinders van de Hush", maar weet niet of het een goede gate is...

http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/effecten/rocktron-hush-super-c-noise-80763897.html?qq=&afd=muziek

newbreed
27 oktober 2010, 14:03
Thanks voor de tips so far!

Even voor de duidelijkheid: Ik ben heel erg tevreden over m'n sound opzich (is al heel erg strak ook), maar ik zoek eigenlijk meer trucjes om hem NOG strakker te krijgen.
Dus niet echt een change van m'n sound maar echt de recto nog iets strakker krijgen. (Zoals de tubescreamer dat bijvoorbeeld al heel erg doet).

Die desimator (typo?:D) en Rat zal ik ff checken.
Wellicht ook een Keeley compressor?


Ik gebruikte vaak een DS1 (keeley) als boost op mijn ENGL en dat klonk errug strak. Is helaas vorig jaar gejat.

newbreed
27 oktober 2010, 14:21
@Timo: Je zou een grafisch EQ pedaaltje voor de preamp kunnen proberen en dan het hoog en hoogmidden boosten. Krijg je echt zo'n "djent" sound van. Ik las ook ooit eens iets over een tubescreamer als boost met een gate er voor en er achter en dan de preamp in. Ook een truuk om meer die "djent" sound te krijgen.

EDIT: Periphery gebruikt dat laatste truukje ook. Hier (http://www.youtube.com/watch?v=uF8hBHok2xI) een youtube video daarover.[/quote]




wat een afschuwelijk dun clinisch geluid hebben die gasten zeg. De truc is natuurlijk om een "organic" sound te behouden maar dan strak....:blast:

Thiez
27 oktober 2010, 16:32
Heef er iemand ervaring met de Rocktron Hush? Ik weet dat de iSP Decimator gemaakt is door "de uitvinders van de Hush", maar weet niet of het een goede gate is...

http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/effecten/rocktron-hush-super-c-noise-80763897.html?qq=&afd=muziek

Ik vind de hush uit rocktron replifex zeker wel fijn. Hoewel ik hem maar minimaal ingesteld heb staan en tot nu toe alleen thuis gebruikt heb.

Henri H
27 oktober 2010, 17:38
Van wat ik gelezen heb schijnt de "echte" HUSH nog een stuk beter te zijn dan die in de Replifex (en Intellifex?) zit.
Ik heb 'm nooit geprobeerd, noise gates zijn voor mietjes!

Dick Wolkendeck
28 oktober 2010, 09:57
Heef er iemand ervaring met de Rocktron Hush? Ik weet dat de iSP Decimator gemaakt is door "de uitvinders van de Hush", maar weet niet of het een goede gate is...

http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/effecten/rocktron-hush-super-c-noise-80763897.html?qq=&afd=muziek

Ja hier! Ik heb een Rocktron Hush The Pedal, met twee instelbare "presets" waartussen je kunt schakelen. Een sterke instelling, niet geschikt voor solo's, om het geluid direct af te kappen na een palmmute en een soepelere instelling voor solo's die nog wel voorkomt dat je ongewensde feedback krijgt, bijvoorbeeld aan het eind van een nummer.

Die sterke instelling is echt fijn om strak gedefinieerde palmutes te krijgen met behoud van sloophamer-laag.

http://winding.xdap.jp/gears_photo/zank_hush.gif

universe777
28 oktober 2010, 10:12
Is idd een heel fijn pedaal. heb hem ook.
Maar niets kan op tegen mijn ProrackG van decimator. Echt wel een flinke sprong beter dan de Hush die ook zeker niet vies is.


Ja hier! Ik heb een Rocktron Hush The Pedal, met twee instelbare "presets" waartussen je kunt schakelen. Een sterke instelling, niet geschikt voor solo's, om het geluid direct af te kappen na een palmmute en een soepelere instelling voor solo's die nog wel voorkomt dat je ongewensde feedback krijgt, bijvoorbeeld aan het eind van een nummer.

Die sterke instelling is echt fijn om strak gedefinieerde palmutes te krijgen met behoud van sloophamer-laag.

http://winding.xdap.jp/gears_photo/zank_hush.gif

Dick Wolkendeck
28 oktober 2010, 11:53
Van wat ik gelezen heb schijnt de "echte" HUSH nog een stuk beter te zijn dan die in de Replifex (en Intellifex?) zit.
Ik heb 'm nooit geprobeerd, noise gates zijn voor mietjes!


:crazyhappy: Ik hou wel va die ruis uit mijn 5150, dat weet ik dat hij aanstaat, hoef ik niet achterom te kijken. Als je ooit eens vergeten bent om je leadkanaal aan te zetten bij het inzetten van een heavy riff, weet ej waarom, hahaha. Ik heb die gate dan ook voor de preamp.

Michael AE
29 oktober 2010, 13:38
wat een afschuwelijk dun clinisch geluid hebben die gasten zeg. De truc is natuurlijk om een "organic" sound te behouden maar dan strak....:blast:


Dat komt ook door de versterkers, niet door de manier van boosten alleen.

TimoSomers
29 oktober 2010, 14:54
Precies, ENGL he.


:D



Ik kijk eerst ff hoe het klinkt met een boost van een EQ + tubescreamer. Als dat niet strak genoeg is een noise gate ertussen en dan moet het goed zijn!

newbreed
30 oktober 2010, 13:09
Dat komt ook door de versterkers, niet door de manier van boosten alleen.

ik zie 2 Engl en een boogie. Niks mis mee
toch? Mijn Blackmore heeft dat in ieder geval wel.
Ik vind een standaard tubescreamer of Maxon niet lekker als
boost. Met een andere chip klinkt dat al veel beter
ik zie ook het nut van die Keeley compressor
niet zo in.

newbreed
30 oktober 2010, 14:29
Precies, ENGL he.


:D



Ik kijk eerst ff hoe het klinkt met een boost van een EQ + tubescreamer. Als dat niet strak genoeg is een noise gate ertussen en dan moet het goed zijn!

Staat daar niet zo'n lelijke rectifier bij de
gitarist ad rechterkant....lol

Michael AE
30 oktober 2010, 15:39
ik zie 2 Engl en een boogie. Niks mis mee
toch? Mijn Blackmore heeft dat in ieder geval wel.
Ik vind een standaard tubescreamer of Maxon niet lekker als
boost. Met een andere chip klinkt dat al veel beter
ik zie ook het nut van die Keeley compressor
niet zo in.

Van de drie klinkt de Boogie het minst klinisch. Ik vind Engls nu niet bepaald toonaangevend als het gaat om niet klinische sounds. Als je daar van houdt, prima, maar zo'n amp op die manier boosten zorgt gewoon voor een ultra klinische sound. Het truukje werkt echter wel als je zoals Timo een ultra strakke sound wilt. Het effect ervan verschilt per amp.

Ik vind een standaard Maxon persoonlijk prima werken als boost, maar nogmaals, het effect is per amp verschillend. De compressor gebruiken zij om de sustain te verbeteren op het moment dat de noisegates in werking treden.

Het is ook totaal niet mijn sound, maar het gaat in dit topic om wat Timo bereiken wil, niet om het verschil tussen klinisch/organisch. Als je een amp gaat boosten voor strakheid, kun je een ietwat klinische sound toch haast niet vermijden.

TimoSomers
6 november 2010, 22:39
Ik wou even zeggen dat ik geen pedaaltje meer nodig heb !! :D.


Mesa flink laten blazen is genoeg, jezus wat strak klinkt ie dan!

vulvasonic
7 november 2010, 00:32
Ik wou even zeggen dat ik geen pedaaltje meer nodig heb !! :D.


Mesa flink laten blazen is genoeg, jezus wat strak klinkt ie dan!

Je hebt de zvex SHO niet geprobeerd hè?
Kom er maar voor uit! :D

TimoSomers
8 november 2010, 17:31
Die moet ik nog wel ff checken inderdaad! :D

HaroldA
8 november 2010, 17:33
Je hebt de zvex SHO niet geprobeerd hè?
Kom er maar voor uit! :D

Nou, ik heb er gisteren weer 1 gemaakt. Not impressed... Op de wat hogere gain settings vind ik 'm zelfs enorm veel modder/troep toevoegen...