PDA

View Full Version : Oude ENGL in een nieuw "Fender" jasje



hulst
22 oktober 2010, 15:31
Mijn (oude) ENGL combo-versterker, type Screamer Pro Blues, was na enige jaren toe aan een geheel nieuwe set buizen. De bestaande buizen waren vooral Sovtek buizen hetgeen de versterker een nogal steriele sound gaf.
Na wat zoekwerk op internet besloot ik deze keer te gaan voor Tung Sol buizen, deze zouden de versterker wat minder ruig geluid geven maar wel meer warmte en "punch". De lokale buizengoeroe was het hiermee eens en zou de retube uitvoeren. Nu kwam ik tijdens mijn zoektocht via Tung Sol buizen in aanraking met meer info over de invloed van het cabinet zelf over het geluid. Het huidige cabinet bestaat uit "hoogwaardig" spaanplaat en MDF,
terwijl oude Fenderkasten gemaakt schijnen te zijn van massief grenen met vaak een berken multiplex speakerboard. Ik ben dus gaan klussen; een grenen cabinet in elkaar gelijmd d.m.v. vingerlas-verbinding en een speakerboard van 9mm Russisch berken multiplex, Tolex en speakerdoek besteld bij mede-forumer Nico. Het geheel weer in elkaar gezet en wauw... wat een verschil in geluid, ik bedoel smaken verschillen maar dit is gewoon een veel beter geluid dan voorheen. Je zou toch denken dat producenten zoals Engl dit ook weten,
ik kan me niet voorstellen dat grenen en berken de kostprijs zoveel meer opdrijft dan spaanplaat en mdf bij een versterker van ruim 1000 euro. Anyway, helaas te weinig foto's gemaakt tijdens het klussen hieronder enkele impressies:

Vingerlas verbinding (lang leve de figuurzaag):
http://img4.imageshack.us/img4/4338/dsc00484fs.jpg

Halverwege even kijken of alles past:
http://img179.imageshack.us/img179/7117/dsc00483k.jpg

Eindresultaat, Fenderachtige Engl versterker met Tung Sol buizen:
http://img259.imageshack.us/img259/4553/dsc00490d.jpg

http://img443.imageshack.us/img443/8376/dsc00491ln.jpg

soup
22 oktober 2010, 15:48
Ziet er wel leuk uit alleen had ik terug zwarte tolex gebruikt.

Kun je misschien wat opnemen, ben benieuwd naar de klank?

Basseytje
22 oktober 2010, 16:16
ik sta er nog steeds van te kijken hoe vakkundig de meeste hier zijn. ziet er echt super netjes uit.

Lexvandoef
22 oktober 2010, 16:31
Ziet er goed uit! Strak getolexed ook! Dat durf ik zelf nog niet aan.

Scopperloit
22 oktober 2010, 16:34
ik sta er nog steeds van te kijken hoe vakkundig de meeste hier zijn. ziet er echt super netjes uit.

Helemaal mee eens:ok:.

@Hulst: Wat voor verbetering in klank heb je voornamelijk opgemerkt? Dat het beter klinkt dan spaanplaat en MDF is te begrijpen, maar hoe vertaalt het zich in termen van klank?

Devin
22 oktober 2010, 17:21
Wow ziet er schitterend uit!
mijn complimenten! :crazyhappy:

rpl
22 oktober 2010, 18:10
Ziet er keurig netjes uit :ok:

hulst
22 oktober 2010, 21:15
Ziet er wel leuk uit alleen had ik terug zwarte tolex gebruikt.

Kun je misschien wat opnemen, ben benieuwd naar de klank?


Helemaal mee eens:ok:.

@Hulst: Wat voor verbetering in klank heb je voornamelijk opgemerkt? Dat het beter klinkt dan spaanplaat en MDF is te begrijpen, maar hoe vertaalt het zich in termen van klank?

Ik ben momenteel helaas niet in de gelegenheid om geluid op te nemen maar ik zal proberen zonder al teveel cliche's het geluid te omschrijven. Als ik de oude lege kast van spaanplaat optil en er op klop dan hoor ik een korte tok, als ik dit bij de nieuwe doe dan hoor ik een resonante tonk (alsof je op en acoustische gitaar klopt). Dit verschil vertaalt zich in de klank van de versterker; het geluid is warmer en levendiger zonder in te boeten op helderheid en strakheid van het geluid. Uiteraard hebben de nieuwe buizen ook hun invloed op het nieuwe geluid maar het droge, massieve hout geeft er een mooie extra dimensie aan. Dat is ook mijn punt; voor een paar euro extra had de fabrikant (in dit geval dus Engl) een veel beter product kunnen leveren en daarmee ook wat meer liefde voor hun eigen vak kunnen tonen.
Of je nu € 1.000,- of € 1.025,- voor zo'n versterker moet betalen...

macwilliams
22 oktober 2010, 21:35
Dat heb je heel netjes gedaan. En dat hout, tok, tonk verhaal is ook mijn ervaring. ENGL zal bewust voor dat hout gekozen hebben om het strakker te kunnen laten klinken. Maar wat jij gedaan hebt zal zeker een hele verbetering zijn voor je geluid zolang het niet de bedoeling was om brute chugga chugga metal riffs te spelen.

Liquid_Metal
22 oktober 2010, 22:04
Vet man, een wolf in schaapskleren! Erg netjes gedaan.

De speakerkasten van ENGL zijn van meerlaags gelijmd hout, waardoor het niet resoneert. Da's bewust gedaan want daar wordt de sound inderdaad strak van. Ik denk dat dat hier ook de bedoeling was.

Remork1970
22 oktober 2010, 22:26
Mooi gedaan!
Een stukje witte of zwarte piping zou het echter nog mooier maken denk ik.
Hoe heb je die weving van het doek zo strak recht gekregen?

hulst
23 oktober 2010, 21:00
Mooi gedaan!
Een stukje witte of zwarte piping zou het echter nog mooier maken denk ik.
Hoe heb je die weving van het doek zo strak recht gekregen?

Dat was eigenlijk vrij makkelijk, het doek is behoorlijk stijf.