PDA

View Full Version : Nieuwe snaren doen de das om nieuwe gitaar.



Romess
22 oktober 2010, 14:30
Hallo mensen!

Ik heb begin van de maand met trots mijn Almansa 457 gekocht. Ik was na de Salvador-Cortez toch opzoek naar iets meer "conservatorium" dan "student" en kwam na vele sessies testen uit op de Almansa. Na uitvoerig onderzoek te hebben gedaan en veel lovende en prijzende recensies over dit onbekende merk heb ik de aanschaf gewaagd. Voor 1033 euro heb ik een nylon gitaar gehaald die me zalig in de oren klonk. De standaard snaren die er op zaten klonken gewoon goed, maar ik speelde met andere nylon gitaren altijd met een setje Savarez 520R High-Tension, dat waren relatief dure snaren die altijd wel goed klonken op een oude Suzuki of de Salvador Cortez. Nu heb ik dit setje ook op mijn Almansa gedaan, maar het geluid is echt met zevenmijlspassen achteruit gegaan.

Het geluid klinkt nu waardeloos ten op zichte van hoe het klonk. Het speelt niet meer zo lekker en de "twang!"-geluid van de G-snaar is niet om aan te horen. Het is net of ik weer een gitaar van 30 euro opraap. Nu kan dat goed komen omdat het een gitaar is voor een warmere sound (massief cederen top, massief indian rosewood zij/achterkant) en de snaren high tension zijn. Deze snaren voelen ook heel "droog" en zijn mat en die oude snaren waren klassiek, glossy. Ik heb me nooit voor kunnen stellen dat snaren zoveel dienst uitmaken van de klank van een instrument. Ik zoek nu dus weer de ideale set snaren voor deze gitaar:

http://94.100.123.185/1123500001-1123550000/1123502301-1123502400/1123502358_6_irjK.jpeg

Sample van de gitaar met de bijgeleverde snaren (http://www.youtube.com/watch?v=j2qijKw9pX4&fmt=18)

(In HQ kijken s.v.p., let niet op de fouten, het was slechts de eerste avond van proberen en ik speelde voorheen voornamelijk op een staalsnarige gitaar ^_^)

Ik ben met er in ieder geval nu van bewust dat ik geen strakke snaren nodig heb voor een felle flamenco gitaar, maar meer ongepolijste lage/medium tension snaren zoek voor een warme klank. Volgens een review op Harmony Central waren snaren van Galli of de Savarez 500PR een enorme aanrader voor die gitaar. Maar ik meen dat het een kwestie van smaak is. Ook al is de 500PR een medium tension setje, ik durf me eigenlijk niet meer te wagen aan de Savarez snaren. Hilft mir!

dadgad
22 oktober 2010, 15:33
Hallo,

Ik was vroeger nogal een fan van Savarez snaren, maar
gebruik de laatste tijd vooral de D'Addario Pro Arte (EJ45).
Die klinken goed op zowel mijn oude Levin als op de iets
minder oude Yamaha.

Op de (veel nieuwere) Martin Seeliger klassieke gitaar
zitten nog wel Savarez snaren, maar daar speel ik ook wat
percussiever op, meer als een flamenco gitaar (zelfs als is
het dat niet). Die snaren kunnen dat toch wat beter
hebben.

Greetz,

Han.

LaurentB
22 oktober 2010, 15:51
Ikzelf vind Hannabach goed klinken, zowel low als high tension. Ik gebruik ze o.a. op een oude Hopf met ceder bovenblad.
Ik ben laatst op low tension overgegaan omdat de actie na dertig jaar een beetje hoog is komen te staan op die gitaar, en daardoor niet meer helemaal octaafzuiver was.

Die low tension klinkt goed, maar de d-snaar breekt wel erg makkelijk, dat is een nadeel.

Ik vind het geluid van je opname anders mooi helder hoor.

Romess
22 oktober 2010, 16:15
Bedankt voor de tips alvast!

@ LaurentB, dat is ook de opname van met de goeie snaren. De "sound" die ik zoek ;). Maar Savarez raden jullie af? Ik zou dus nu voor d'Addario EJ45 moeten kijken of Hannabach? Ik heb overigens nog Medium Tension Hannach snaren liggen, maar die zijn wel voor Flamenco :S

LaurentB
22 oktober 2010, 16:20
Bedankt voor de tips alvast!

@ LaurentB, dat is ook de opname van met de goeie snaren. De "sound" die ik zoek ;). Maar Savarez raden jullie af? Ik zou dus nu voor d'Addario EJ45 moeten kijken of Hannabach? Ik heb overigens nog Medium Tension Hannach snaren liggen, maar die zijn wel voor Flamenco :S

Hannabach medium tension; nu je het zegt, die heb ik ook altijd ja, geen low tension. Ik was even in de war.

Ik persoonlijk ben weer niet zo'n Pro Arté fan, maar van de andere kant kunnen nylon snaren heel erg van geluid verschillen, en het kan beslist zo zijn dat een set op de ene gitaar wél, en op de andere juist niet klinkt. Je zult gewoon wat moeten experimenteren met een aantal goede merken.

Overigens vind ik dat high tension snaren niet per se feller klinken. Ze zijn dikker, en geven op mijn Hopf juist een voller geluid.