PDA

View Full Version : Advies gevraagd: ervaringen Ibanez S7420



jze
22 oktober 2010, 14:14
Ik heb zo'n 5 jaar lang zevensnarige gitaren gehad. De laatste was een Ibanez RG7321 die ik een aantal maanden geleden heb verkocht. Was een leuke gitaar, maar toch niet zo leuk dat hij regelmatig bespeeld werd.

Nu merk ik dat ik toch af en toe een zevensnaar mis en ben aan het overwegen om er toch weer één aan te schaffen. Na een beetje web-onderzoek is de Ibanez S7420 als mogelijke kandidaat uit de bus gekomen.

Wat zijn jullie ervaringen met deze gitaar? Iemand een idee hoe deze zich verhoud tot een RG7321? De hardware verschillen zijn wel duidelijk, maar meningen over bespeelbaarheid, klank e.d. zijn van harte welkom. Andere suggesties in deze prijsklasse zijn ook welkom, al neig ik zelf wel naar Ibanez. Thanks!

Tankman
22 oktober 2010, 21:01
Laatst nog een verkocht. Leuk ding. Erg ligt, maar toch niet top heavy. Heerlijk compacte en vooral heel platte body. Goed bespeelbaar. Niet te zwaar, niet te licht. Versterkt klonk hij ook top. En wat mij het meest meeviel is hoe goed afgesteld hij geleverd werd. Normaal komt Ibanez namelijk nogal brakjes binnen. Dan mag je eerst een halfuur met een inbus en een schroevendraaier aan de slag.

Het enige wat ik jammer vind is dat hij alleen in het zwart te krijgen is. Zwart staat op zo'n S serie nogal saai. Het past er niet echt bij. Een leuk flame topje was veel mooier geweest. Maar dat ben ik.

Michael AE
22 oktober 2010, 21:30
Het enige wat ik jammer vind is dat hij alleen in het zwart te krijgen is. Zwart staat op zo'n S serie nogal saai. Het past er niet echt bij. Een leuk flame topje was veel mooier geweest. Maar dat ben ik.

?

De eerste hit op google is een flamed maple versie.

Tankman
22 oktober 2010, 21:35
Hm...volgens de importeur en de Ibanez site is dit model alleen nog in het zwart te krijgen. Ik ken hem verder ook alleen in het zwart.

Terminus
22 oktober 2010, 22:09
Dat is zo te zien een ouder model, als je goed kijkt zie je dat op die met de flame maple top een Lo-Pro Edge zit, niet de ZR die ze al een tijdje gebruiken.

jze
22 oktober 2010, 22:52
Dat is inderdaad de oude versie, zijn niet zoveel te vinden. Buiten de ZR tremolo (heb ik overigens geen ervaring mee), is een ander verschil dat de nieuwe 24 frets is, tegenover 22 voor de oude.

@ Tankman: wat vond je van de elementen qua output/geluid?
Die kunnen altijd vervangen worden, maar het is toch wel handig als de standaard pickups ook al goed klinken.

Tankman
22 oktober 2010, 22:58
De elementen waren op zich wel prima. Ik heb hem niet lang genoeg kunnen uittesten, omdat de klant er inmiddels al was om hem op te halen, maar wat ik had gehoord was wel prima. De klant was van plan EMG's erin te bouwen. Ik had het niet gedaan, aangezien je haast wel zal moeten frezen voor het batterijtje, en je hebt al zo weinig body om te beginnen.

Ik had er gewoon een setje Dimarzio Crunchlab/Liquifire in gezet. Dan heb je het modderig aspect van een 7-stringer ook meteen opgelost.

Ik moet zeggen dat de Ibanez stock pickups wel meer definitie hadden dan mijn Schecter Omen-7 stock pickups. Ik heb hem getest op een Koch Twintone II.

Kijk je overigens niet blind op Ibanez. Schecter maakt ook mooie 7-stringers en volgens mij hadden ESP en Jackson ook een paar leuke.

Michael AE
22 oktober 2010, 23:37
Aha, ik snap het. Inderdaad een oudere versie.

jze
23 oktober 2010, 09:35
Kijk je overigens niet blind op Ibanez. Schecter maakt ook mooie 7-stringers en volgens mij hadden ESP en Jackson ook een paar leuke.

Sta ik in principe ook wel voor open, heb ze alleen nog nooit in handen gehad. Hier in de buurt (Limburg) zijn ook maar weinig dealers die Schecters hebben hangen. Misschien maar eens op wat webwinkels/marktplaats kijken.

Tankman
26 oktober 2010, 13:55
En? Al wat wijzer geworden?

universe777
26 oktober 2010, 14:35
Als je Ibby halzen gewend bent is een Schecter wel heel anders. De Schecters hebben buiten dat ze (flink) dikker zijn ook een heel ander profiel.
Ik zou zeker eerst zoveel mogelijk zelf beetpakken. Ze zijn beide ok.
Ik heb zelf ook een Schecter (Hellraiser V7 FR) in mijn collectie en ik moet zeggen dat de lak van de Ibby op de hals fijner aan voelt dan de (glossy)lak van de Schecter. Ook zijn alle Schecter 7strings naar mijn weten 26,5 scale. Klinkt strakker maar ik vind een 25,5 mooier klinken (niet ingeplugd al). De "klang" die er in je sound komt door de langere scale vind ik minder organisch klinken.

iwamoto
26 oktober 2010, 17:50
Ik heb zelf de S7320, op zich een mooi ding uit indonesie, vreemdgenoeg is de Air Norton in de hals echt geweldig, maar de D-activator in de brug klinkt echt klote, thans, wellicht zou ik mn sound erop moeten tweaken, maar het klinkt bij mijn spel echt niet gaaf, dus die wordt binnenkort weer vervangen.

Verder gewoon een mooi afgewerkte gitaar, hals is wel ietsje breder dan een RG ofzo, maargoed, extra snaar he, ZR brug is echt geweldig, en verder gewoon goed afgewerkt.

Terminus
26 oktober 2010, 18:00
Als je Ibby halzen gewend bent is een Schecter wel heel anders. De Schecters hebben buiten dat ze (flink) dikker zijn ook een heel ander profiel.
Ik zou zeker eerst zoveel mogelijk zelf beetpakken. Ze zijn beide ok.
Ik heb zelf ook een Schecter (Hellraiser V7 FR) in mijn collectie en ik moet zeggen dat de lak van de Ibby op de hals fijner aan voelt dan de (glossy)lak van de Schecter. Ook zijn alle Schecter 7strings naar mijn weten 26,5 scale. Klinkt strakker maar ik vind een 25,5 mooier klinken (niet ingeplugd al). De "klang" die er in je sound komt door de langere scale vind ik minder organisch klinken.

Niet alle Schecter 7's zijn 26,5", alle C-7's in ieder geval wel (Edit: alle huidige modellen wel, maar ik dacht toch echt dat ze dat vroeger niet waren...). De langere scale is een beetje een smaakkwestie, je lage B wordt er wel een stuk strakker op. Nadeel is dat het wat minder 'laag' klinkt omdat de gitaar helderder wordt.

En niet alle Ibanezzen zijn hetzelfde neckprofiel hè :soinnocent: Super Wizard is gewoon een C vorm maar dan heel dun, terwijl bijvoorbeeld een Wizard II platter aan de onderkant is (soort U vorm zonder schouders, of zo) en dikker is.

jze
26 oktober 2010, 20:44
En? Al wat wijzer geworden?
(Er moet me toch eens iemand vertellen hoe ik kan quoten met bronvermelding...)

De Schecters zijn moeilijk te vinden. Als het dat zou worden dan zou ik er 1 bij Thomann moeten bestellen (of bij een andere online shop). Ideaal zou natuurlijk een Music Man Petrucci 7 zijn, maar ja die prijs.. Omdat ik waarschijnlijk niet heel veel op een 7 snaar zal spelen wil het budget toch een beetje binnen de perken houden. Aangezien ik altijd Ibanez heb gespeeld en dat goed bevalt, lijkt me dat de beste keuze.

Een tweedehands S7420 zou ook mooi zijn, maar die ben ik nog niet tegengekomen.


Als je Ibby halzen gewend bent is een Schecter wel heel anders. De Schecters hebben buiten dat ze (flink) dikker zijn ook een heel ander profiel.
Ik zou zeker eerst zoveel mogelijk zelf beetpakken. Ze zijn beide ok.


En niet alle Ibanezzen zijn hetzelfde neckprofiel hè Super Wizard is gewoon een C vorm maar dan heel dun, terwijl bijvoorbeeld een Wizard II platter aan de onderkant is (soort U vorm zonder schouders, of zo) en dikker is.

Ibanez halzen zijn inderdaad niet allemaal hetzelfde, de wizards vind ik wel vrij plat. De Ibanezzen die ik nu nog heb, hebben een iets dikkere/andere hals (JPM = Viper en RG 2820 is Ultra) en dat heb ik wel liever. Een 7 snaar hals heeft sowieso wat meer volume, dus daar kan het slankere wizard profiel wel z'n voordeel hebben.

universe777
26 oktober 2010, 21:38
Niet alle Schecter 7's zijn 26,5", alle C-7's in ieder geval wel (Edit: alle huidige modellen wel, maar ik dacht toch echt dat ze dat vroeger niet waren...). De langere scale is een beetje een smaakkwestie, je lage B wordt er wel een stuk strakker op. Nadeel is dat het wat minder 'laag' klinkt omdat de gitaar helderder wordt.

En niet alle Ibanezzen zijn hetzelfde neckprofiel hè :soinnocent: Super Wizard is gewoon een C vorm maar dan heel dun, terwijl bijvoorbeeld een Wizard II platter aan de onderkant is (soort U vorm zonder schouders, of zo) en dikker is.

Alle huidige Schecters zijn inderdaad wel 26,5. En duh..., alle 6 de ibby 7strings die ik nu heb zijn alle anders maar allemaal dunner dan de Schecter 7's die ik in de loop der tijd bespeeld heb.
Je hebt mij niet horen zeggen dat alle ibbys hetzelfde zijn trouwens. Da's een discussie die ik juist al meerdere malen met mensen heb moeten voeren.

Het profiel van de dikste Ibanez is heel anders dan het profiel van de Schecters uit de diverse series die ik heb vast gehad. Waar mee ik niet zeg dat Schecter minder is... anders had ik die gitaar ook niet gehad.

jze
27 oktober 2010, 17:31
Aah, zie net dat de prijzen voor Ibanez bij Rockpalace omhoog zijn gegaan (in ieder geval voor de S7420)... Het was net een leuke prijs. Kan ze ook niet meer goedkoper ergens anders vinden?

jze
1 november 2010, 16:11
Heb net een aanbieding gezien voor een Ibanez RG 1527 voor ongeveer dezelfde prijs als een S 7420 (scheelt een paar tientjes) en ben nu aan het twijfelen. Het betreft hier wel een ouder model, dus niet met de edge zero tremolo zoals hij nu te koop staat.

Ibanez RG's zijn eigenlijk altijd wel een veilige keuze, maar geen mahonie body zoals de S heeft. Iemand enige ervaring met deze RG?

universe777
1 november 2010, 17:09
Heb net een aanbieding gezien voor een Ibanez RG 1527 voor ongeveer dezelfde prijs als een S 7420 (scheelt een paar tientjes) en ben nu aan het twijfelen. Het betreft hier wel een ouder model, dus niet met de edge zero tremolo zoals hij nu te koop staat.

Ibanez RG's zijn eigenlijk altijd wel een veilige keuze, maar geen mahonie body zoals de S heeft. Iemand enige ervaring met deze RG?

Ik heb er een met een Edge-pro trem. Weet even niet meer uit welk jaar, maar de mijne heeft een ultra hals. Heb ik opgezocht en in de catalogus van dat jaar staat dat ook bevestigd. Deze hals is wat dikker dan de RG1527 halzen die nu in de schappen hangen. Ik heb meerdere malen 1527's met de mijne vergeleken en de mijne bleek steeds iets dikker. Mijn Universen en m'n RG7620 zijn ook allen dunner. Dat dikkere vind ik heel fijn.

De hals is heel stabiel, fretjes netjes en de standaard pickups zijn helemaal niet zo rot. Ze hebben een vrij hoge output en zijn niet zo open gevoiced als een blaze o.i.d. Als je een hoop gain en een hoop low-end/low-mids in je sound heb kunnen ze iets modderig gaan klinken. Ik wilde ze eerst vervangen maar qua geluid is het een leuke aanvulling op de gitaren die al heb dus het blijft zo. Verder heeft de mijne een mooie donkere toets.

Als ik eerlijk ben klinkt de gitaar beter (unplugged al) dan de 2 oude UV's van me en de UV777BK die ik heb gehad. En hij is een flink stuk stabieler. Alleen de looks zijn niet zo spannend. Een hoop 7str spelers vinden het een perfecte hotrod gitaar. Net ff wat goedkoper dan de RG7620 van vroeger. Dus ze worden heel vaak gemod zowel visueel als met aftermarket pups.

jze
1 november 2010, 19:27
Klinkt goed, de dikkere hals zal geen probleem zijn. Welke kleur heeft die RG 1527 van jou? Ik heb altijd gedacht dat dit model alleen in blauw te krijgen was, maar de gitaar die ik gezien heb is zwart. Maakt me eigenlijk niet zoveel uit, is allebei niet al te spannend. De rest van mijn gitaren heeft genoeg kleur :ok:

Ik heb al een mailtje gestuurd naar de winkel waar hij te koop staat, even afwachten dus.

universe777
1 november 2010, 22:41
Ik heb de blauwe. Niet spannend maar beter dan de zwarte imo. Heb er aan gedacht hem een makeover te geven zodat hij ietwat op mijn witte UV gaat lijken. Maar een hele refinish beinvloed mischien toch de klank.

jze
3 november 2010, 09:16
@ universe777

Wat vindt jij, als 7 snaar deskundige ;), een goede prijs voor een tweedehands RG 1527 in goede staat?

universe777
3 november 2010, 11:11
Poeh... Diegene die ik nu heb was nieuw iets van 800... heb er iets afgeluld... dus zeg 750 (dacht ik).
Bij feedback hing kortgeleden een tweedehandsje uit 2008 voor rond de 600,-. Dat zou wel de absolute max zijn voor mij. Ik zou tussen de 500 en 600 best redelijk vinden als hij in goede conditie is. Mijn voorkeur gaat ook uit naar de oudere lo-pro-edge of edge-pro trems. Mijn setups hebben altijd een Hipshot tremsetter wat voor mij werkt. De nieuwe ibby's hebben dat zero-point systeem maar dat voelt toch anders.

Ik vind het toch wel heel moeilijk om zoiets te zeggen. Voor hetzelfde geld heeft dat ding gewoon iets wat hem zo fijn maakt dat je er ook wel meer voor zou willen geven.
Ik heb nu best een hoop 7's maar toen ik die RG uit het schap haalde speelde dat ding zonder naar mijn smaak afgesteld te zijn al zo fijn...
Ik heb hem niet direct meegenomen maar toen ik anderhalve maand later terug van tour kwam ben ik hem van de verdiende centjes gaan halen. Toen bleken ze er ondertussen meerdere in stock te hebben. Ben echter toch naar huis gegaan met DIE gitaar. (kende de verkoper en die had al een idee dat ik hem wel zou komen ophalen. Hij had hem dus een soort van apart gehouden)

mmmm geloof niet dat je nou zo veel hebt aan dit verhaal maar toch...:)

jze
3 november 2010, 13:22
Thanks! :ok:

Ik bedoelde inderdaad een tweedehands exemplaar van het oudere type, die jij ook hebt. Met de edge pro heb goede ervaringen (RG 2570/2820).

Ik was zelf ook in de richting van € 500-€600 maximaal aan het denken. Nu er nog 1 zien te vinden in goede staat.

Het exemplaar dat ik bij een winkel had zien staan is iets te duur. Hij staat als nieuw te koop, maar na wat informeren blijkt er al een deukje in te zitten van het bespelen in de winkel (als het antwoord is: 'op zich ziet de gitaar er nog goed uit' gaan er bij mij toch alarmbelletjes rinkelen). Dus even verder zoeken op de particuliere markt.

universe777
3 november 2010, 20:29
Succes met zoeken :ok:

Wat ik wel al een paar keer heb gezien is dat zo'n 1527 zo goed als voor nieuwprijs wordt aangeboden op marktplaats. Prijzen van rond de 800 euro.
Dat vind ik echt gekkenwerk.

jze
17 november 2010, 22:27
Nadat ik op ebay heb geboden op een RG 1527, maar niet heb gewonnen omdat de biedingen te hoog werden, heb ik er dan toch een gevonden en gekocht!

Een blauwe Ibanez prestige RG 1527 uit 2009. Hij is nieuw, gekocht met garantie. Heeft wel een klein plekje, maar daardoor ook korting gekregen. Hij zag er niet uit, vingerafdrukken enzo, maar na een grondige poetsbeurt moet ik zeggen:mooi kleurtje! Al met al een nieuwe RG 1527 (al is het het oude model) voor de prijs van een nieuwe Ibanez S 7420 (waar de zoektocht mee is begonnen).

Ik ben tevreden!