PDA

View Full Version : HK ebay Stratje - min of meer Happy NGD



McVenco
22 oktober 2010, 12:10
Vorige week 'gewonnen' op Ebay, en een uurtje geleden werd ie bezorgd: een Stratocaster modelletje van HeKe Vertrieb. Prijs inclusief verzendkosten: € 56,40. Ik had me op het ergste voorbereid, dus maar eens even kijken of er meevallers te vinden zijn.

Eerst even kijken en voelen zonder te spelen....

- Eerste indruk: Hoe kunnen ze het in vredesnaam maken voor zo'n bedrag?
- Body: Ziet er nog niet eens zo slecht uit, het lakwerk van de body is op 1 klein ruw plekje na best goed te noemen, en de burst ziet er aardig uit. Body bestaat uit 4 ongelijke delen lindehout (basswood), en de klank is niet heel resonant, maar ook niet doods.
- Hals: Onafgewerkte (geen lak of olie), voelt behoorlijk aan, niet te dun, niet te dik. Toets voelt wat droog aan dus mag wel even in de olie.
- Tuners: niet echt om over naar huis te schrijven, maar voelen nog redelijk stevig.
- Frets: zitten er goed in, maar mogen eigenlijk nog wel even gecrownd en gepolijst worden. Verder redelijk afgewerkt, geen scherpe randjes.
- Plastic onderdelen: pickupcovers en afdekplaat aan de achterkant zien er wel heel erg goedkoop uit. Zijkant van de slagplaat is niet echt netjes afgeschuind.

Nou ja, het valt niet mee en het valt niet tegen. Inpluggen, stemmen en spelen dus...

- Pickups: hoog, scherp en weinig gedefinieerd. Zelfs als ik op mijn versterker de bas op 10 zet en mid en treble helemaal naar 0 draai hebben de hoge tonen de overhand. Bas en middengebied zijn nauwelijks aanwezig.
- Brug: de zadels staan uit de fabriek behoorlijk hoog afgesteld, dus die draaien we iets omlaag. Intonatie valt behoorlijk mee, alleen de G moest een stukje bijgesteld worden. Tremolo blijft niet echt briljant op stemming, maar ik ben sowieso geen pookhengelaar, dus die zet ik waarschijnlijk gewoon vast.
- Potmeters en switch: deze zijn weer wel behoorlijk. Geen gekraak, en tooncontrole (voor zover dat goed lukt met deze pickups) gaat goed.
- Snaren: originele fabriekssnaren zitten er nu nog op, maar die gaan straks meteen de prullenbak in. Waardeloos.

Tja. De pickups zullen er waarschijnlijk niet lang in zitten, die klinken echt slecht. Voor de rest valt de bespeelbaarheid nog best mee.

Na een nog iets uitgebreidere inspectie zag ik dat de hals enigszins getordeerd is. Logisch eigenlijk, want het hout is dosse gezaagd. Het heeft niet heel veel invloed op de bespeelbaarheid, en misschien dat het nog iets bijtrekt op kamertemperatuur en na een slag aan de trussrod, maar iets zegt me dat het ook niet lang duurt voor ik hier een ander halsje op zet.

Eindconclusie: Als je hem gaat vergelijken met eender welke gitaar is de kans erg groot dat ie verliest. Aan alles is te merken dat het echt een massaproduct is dat met zo weinig mogelijk kosten in elkaar wordt gezet.
Aan de andere kant is het voor zó vreselijk weinig geld nog een best aardig plankje. Waarschijnlijk heb ik gewoon pech met de kromme hals (er zullen ook best rechte exemplaren uit die fabriek komen), maar met een nieuwe hals en een setje (bijvoorbeeld) GFS pickups kan het best nog wel eens een player worden. Qua uiterlijk is ie in ieder geval nog best leuk om te zien, en ik ben er voorlopig weer even blij mee.

En niet te vergeten: foto!

http://img.photobucket.com/albums/v205/McVenco/100_1936.jpg


En de getordeerde hals. Het lijkt erger op de foto dan het is, zal wel door het standpunt van de camera komen....

http://img.photobucket.com/albums/v205/McVenco/100_1938.jpg

zoon van Piet
22 oktober 2010, 12:17
godverdomme, dat lijkt wel bij mij in de tuin geschoten.. dezelfde schutting, dezelfde tegels, dezelfde trubbels met groen dat tussen die tegels groeit..

oh, pardon, het ging om dat stratje... ;)

Maleco
22 oktober 2010, 12:59
Toen ik erachter kwam dat m'n gitaarhals getordeerd was heb ik er een hogere brug opgezet en de topkam verhoogt om zo een beetje slide te kunnen gaan spelen.
Helaas zitten de helft van de plannen nog in m'n hoofd dus ik weet nog niet hoe het klinkt maar misschien ook een idee ipv een andere hals erop?

McVenco
22 oktober 2010, 14:13
Ik kijk eerst wel even hoe de hals zich gaat zetten, ik heb de trussrod een draai gegeven, maar hij staat nu nog een beetje hol. Ook komen er nog dikkere snaren op (volgens mij zit er nu een 009 setje op, denk dat ik er een setje Beefy Slinkies op ga gooien), dus misschien heeft ie nog wel een slag nodig.

Zoals ik het nu zie valt het wel mee qua actie, dus misschien wordt het uiteindelijk toch nog wel een goed bespeelbaar ding...

Jorisch
23 oktober 2010, 22:48
56 euro dat is ongeveer dezelfde prijsklasse als de gitaren in de muziekafdeling bij Correct/Kijkshop. Vraag me af of ze stand houden tegen dit exemplaar :)

Dat pickups uit goedkope gitaren slecht zijn wist ik maar dat van die hals is wel erg!

/offtopic
Het idee om met hele goedkope spullen te spelen en het gewoon te laten werken spreekt me wel aan, een hele setup voor bijvoorbeeld 150 euro oid, zou een leuk idee zijn voor een band (ieder lid maximaal 150 euro aan materiaal)

ikzelf ben zeker nog niet zover en heb echt wel redelijk goed spul nodig om goed uit de verf te komen maar wie weet!

/ontopic
in ieder geval gefeliciteerd met je nieuwe gitaar, hoop dat die hals nog een beetje bijtrekt

Orbis
24 oktober 2010, 17:32
Waarom heb je het ding eigenlijk gekocht? Iets kopen 'omdat het alleen maar kan meevallen' lijkt me zo onbevredigend. Persoonlijk zou ik iets kopen als gelijkwaardige aanvulling op of stap boven hetgeen ik heb.

ijzerbroot1
24 oktober 2010, 17:58
Dit soort dingen blijven een gok. Ik heb van dezelfde firma een tele gekocht en die was echt tiptop in orde, ik hoefde alleen maar de actie wat te verlagen en klaar! Hals ook netjes en recht, niet zoals wat ik hier zie.

Ik neem af en toe de gok met deze dingen omdat je als je mazzel hebt voor echt weinig geld een goed gitaartje kan scoren. En meestal kan ik er iemand erg blij mee maken. Het doet niet onder voor wat er in starterpakketjes zit.

jerome
25 oktober 2010, 23:01
godverdomme, dat lijkt wel bij mij in de tuin geschoten.. dezelfde schutting, dezelfde tegels, dezelfde trubbels met groen dat tussen die tegels groeit..

oh, pardon, het ging om dat stratje... ;)

:seriousf:Ik dacht precies hetzelfde, en toen las ik jouw post...:seriousf:

Maar ff on topic, ik ben bang dat dit ook een muurstratje wordt...

McVenco
25 oktober 2010, 23:11
Een muurstrat niet direct, wel een knutselplank. Ik heb nog 2 zelfbouwprojecten liggen die ik ooit nog een af moet maken, en daarna zal ik deze eens onder handen gaan nemen. De body is eigenlijk het enige fatsoenlijke aan dit ding, dus de rest van de onderdelen zal ik op termijn wel een keer gaan vervangen. Ik heb nog een half verklooide zelfbouwhals liggen die met wat aanpassingen prima geschikt zou kunnen zijn voor dit ding.

Maar in zijn huidige staat heb je gelijk: het is een waardeloos ding, maar wel geinig voor een tijdje..

Ik open over een jaar ofzo wel een keer een ombouwthread in het Zelfbouw forum :D