PDA

View Full Version : top voor gitaar gebogen



element
22 oktober 2010, 10:43
Ik ben spullen aan het verzamelen voor mijn eerste elektrische gitaarbouw projectje. Om te beginnen ga ikzelf een body maken en een bestaande hals gebruiken. Nu m`n "probleempje",

Ik heb een top van 7mm flamed maple gekocht maar 1 van de planken is wat gebogen in de lengte. Geeft dat problemen nadat ik het op de body heb gelijmt? Komt het niet los na verloop van tijd?

Ik heb Titebond aangeschaft en heb me laten vertellen dat dit erg sterk spul is.

Cocobolo
22 oktober 2010, 11:07
Ik ben spullen aan het verzamelen voor mijn eerste elektrische gitaarbouw projectje. Om te beginnen ga ikzelf een body maken en een bestaande hals gebruiken. Nu m`n "probleempje",

Ik heb een top van 7mm flamed maple gekocht maar 1 van de planken is wat gebogen in de lengte. Geeft dat problemen nadat ik het op de body heb gelijmt? Komt het niet los na verloop van tijd?

Ik heb Titebond aangeschaft en heb me laten vertellen dat dit erg sterk spul is.

"wat gebogen" klinkt niet echt als een probleem (7mm goed verlijmen op de dikke achterkant). Maar voor de zekerheid, doe eens een foto van het probleem :)

element
22 oktober 2010, 12:16
http://people.zeelandnet.nl/jammielong/Gitaarnet/001.jpg

http://people.zeelandnet.nl/jammielong/Gitaarnet/002.jpg

http://people.zeelandnet.nl/jammielong/Gitaarnet/003.jpg

Wel een mooi topje vind ikzelf :)

aaronstonebeat
22 oktober 2010, 12:18
Daar zou ik me niet druk over maken.

Cocobolo
22 oktober 2010, 13:21
Wel een mooi topje vind ikzelf :)
Dat is een understatement :crazyhappy: Je kunt ook een recht topje kopen (dan neem ik die kromme van jou wel over :soinnocent: ) ;)

oigun
22 oktober 2010, 13:31
Als je ze een tijdje laat liggen zoals op de middelste foto dan trekt hij met een beetje mazzel vanzelf weer recht.Wat je ook kan doen is inpakken in plasticfolie en klemmen tussen een paar balkjes en een weekje laten liggen. Dit word veroorzaakt doordat de holle kant meer uitgedroogd is dan de bolle. Dus de top heeft te lang opelkaar gelegen zodat er één zijde van het hout (de holle) verder is uitgedroogd dan de rest.

jan jansen
22 oktober 2010, 13:42
Ik ben spullen aan het verzamelen voor mijn eerste elektrische gitaarbouw projectje. Om te beginnen ga ikzelf een body maken en een bestaande hals gebruiken. Nu m`n "probleempje",

Ik heb een top van 7mm flamed maple gekocht maar 1 van de planken is wat gebogen in de lengte. Geeft dat problemen nadat ik het op de body heb gelijmt? Komt het niet los na verloop van tijd?

Ik heb Titebond aangeschaft en heb me laten vertellen dat dit erg sterk spul is.



Geen enkel probleem.Bij het lijmen van deze plankjes op de rest van de body goed klemmen met voldoende balkjes dan komt het helemaal goed....


mooi hout trouwens,

jj

element
22 oktober 2010, 21:40
Bedankt voor jullie reacties,

Het is dus geen echt probleem :)

Voor mij is het allemaal nieuw, het is namelijke m`n eerste projectje.
Hieronder staat de link naar m`n bouw verslagje voor degene die daar interesse in heeft.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=140171

M!KE

gengar
23 oktober 2010, 10:11
die lijm is echt super sterk. Geen probleem.
Ik zou toch eerst proberen om het weer recht te maken, dat werkt toch wel een heel stuk fijner want als je met geweld dit topje op je body moet gaan dwingen dat is niks. Afhankelijk van hoeveel je nodig hebt en hoeveel de kromming is zou je kunnen overwegen om hem een keer te vlakken.

Ik zou dus niet gaan proberen om hem zo te monteren.

element
23 oktober 2010, 11:31
die lijm is echt super sterk. Geen probleem.
Ik zou toch eerst proberen om het weer recht te maken, dat werkt toch wel een heel stuk fijner want als je met geweld dit topje op je body moet gaan dwingen dat is niks. Afhankelijk van hoeveel je nodig hebt en hoeveel de kromming is zou je kunnen overwegen om hem een keer te vlakken.

Ik zou dus niet gaan proberen om hem zo te monteren.

Hij begint al wat recht te trekken, dus ik ga gewoon nog een tijdje wachten met het verlijmen ervan.

oigun
23 oktober 2010, 14:05
die lijm is echt super sterk. Geen probleem.
Ik zou toch eerst proberen om het weer recht te maken, dat werkt toch wel een heel stuk fijner want als je met geweld dit topje op je body moet gaan dwingen dat is niks. Afhankelijk van hoeveel je nodig hebt en hoeveel de kromming is zou je kunnen overwegen om hem een keer te vlakken.

Ik zou dus niet gaan proberen om hem zo te monteren.

Daarbij is het met een krom topje ook lastiger de naad mooi sluitend te krijgen.