PDA

View Full Version : 2x les paul in 1 band



rudolf
21 oktober 2010, 17:04
Onze zanger speelt af en toe wat op een akoestische gitaar. Tijdens de repetitie kwam hij met het idee om naast het zingen ook slaggitaar te gaan spelen met de band. Goed idee vonden wij allemaal. Hij wilde wel een elektrische gitaar aanschaffen.

Ik rade hem aan om te kijken naar iets in de richting van een strat of tele model. Zodat hij iets meer dat hoge/schellere geluid heeft en ik wat meer het lagere/vollere geluid hebt en we elkaar mooi aanvullen.

Komt ie vorige repetitie aan met een nieuwe gitaar. Blijkt dat ie zo'n beetje dezelfde gitaar heeft gekocht als ik heb, ook een les paul. Ik was er niet zo heel erg blij mee. Natuurlijk moet hij zelf weten wat ie fijn vindt spelen en wat ie koopt, tis zijn geld natuurlijk laat dat voorop staan. Maar ik weet nog niet zo goed wat ik er van moet vinden. We hebben het nog niet uitgetest, omdat hij nog geen goede versterker heeft. Ik hoop iig dat ie niet ook een marshall gaat kopen net als ik.

We spelen overigens poprock/hardrock covertjes. Wat vinden jullie van 2 dezelfde gitaren (les paul) in 1 band? Iemand ervaring hier mee? Hoe stemmen jullie het op elkaar af?

HaroldA
21 oktober 2010, 17:17
We spelen overigens poprock/hardrock covertjes. Wat vinden jullie van 2 dezelfde gitaren (les paul) in 1 band? Iemand ervaring hier mee? Hoe stemmen jullie het op elkaar af?

Ik zie het probleem niet. Als hij exact dezelfde Les Paul met dezelfde pickups, dezelfde snaren en plectrum gebruikt op dezelfde versterker met dezelfde instellingen zou er misschien wat definitie tussen jullie verloren kunnen gaan.

Maar dan nog zie ik het probleem niet.

snaarplukker
21 oktober 2010, 17:23
Gelukkig zit er dan ook nog zo'n 3-way switch op. Kan hij dan toch op trebble zetten?;)

Pickslide
21 oktober 2010, 17:24
Lijkt me echt onzin... Er zijn ontelbare gitaristen die Les Paul spelen die klinken toch ook niet allemaal hetzelfde.

Sinner1980
21 oktober 2010, 17:27
Guns & Roses...Izzy (en Gilby) speelde regelmatig op les pauls in samenspel met Slash...klonk prima.:ok:

HaroldA
21 oktober 2010, 17:27
Lijkt me echt onzin... Er zijn ontelbare gitaristen die Les Paul spelen die klinken toch ook niet allemaal hetzelfde.

Ik denk ook dat Rudolf een beetje jaloers aangelegd is. Lijkt me niet zo'n goede basis binnen een band...

Maar hij heeft ergens wel een punt: iedere Marshall en iedere Les Paul klinkt echt precies hetzelfde, zeker als je het nog niet uit hebt geprobeerd! :chicken:

Luke-wannabe
21 oktober 2010, 17:28
Wat jij wilt bereiken ligt meer in je arrangement. Niet in de sound van je gitaar.

marter544
21 oktober 2010, 17:28
Geen probleem hoor... En kom op, beetje flauw van jou om zo te reageren. Als hij toch een les paul wil, wie ben jij dan om te zeggen dat ie een strat of tele moet hebben?

Speulert
21 oktober 2010, 17:29
Idd ik zie het problee ook niet.dezelfde gitaar heeft natuurlijk weinig met dezelfde sound te maken. Zou toch wat zijn als je een gitaar koopt en dan ineens net zo klinkt als alle duizenden gitaristen met die dezelfde plank hebben.

Mr. Dynamite
21 oktober 2010, 17:30
Kan best, wij spelen ook met 2 les pauls. Ook spelen we beide met een marshall.
Geluid zit in de vingers, als hij met mijn gear speelt klinkt het toch net iets anders. Daarbij komt nog dat hij zijn versterker liever iets scheller heeft staan.

Maar als jullie zanger alleen slaggitaar gaat spelen, dan zal hij wel redelijk low gain spelen? Als jij dan wat meer heavier speelt (ala Acdc) dan kan dat hartstikke mooi klinken. Ook kun je wel iets met verschillende akkoorden proberen. Het is iig echt wel te doen ;)

macwilliams
21 oktober 2010, 17:31
iedere Marshall en iedere Les Paul klinkt echt precies hetzelfde, zeker als je het nog niet uit hebt geprobeerd! :chicken:

Zozo, daar heb ik dan 6 LP's voor gekocht. Ze klinken toch allemaal hetzelfde.

:seriousf:

Pickslide
21 oktober 2010, 17:31
Ik snap überhaupt niet dat je iemand een tele of strat kan aanraden







;)

Malle Eppie
21 oktober 2010, 17:35
Anders koop jij toch gewoon een andere gitaar? :)

drdave
21 oktober 2010, 17:38
@Pickslide
Wat is er mis met een tele of een strat? of doel je meer op dat je het raar vindt om iemand een gitaar(soort) aan te raden?

Met het twede ben ik het wel eens, laat die gitarist (of bijna gitarist) eerst zelf wat gitaren proberen in een zaak. Dat had ik hem aangeraden.

Speulert
21 oktober 2010, 17:39
Maar geen strat anders klink je hetzelfde als Clapton, Hendrix, Srv, Gilmour en Knopfler die niet uit elkaar te houden zijn

Mr. Dynamite
21 oktober 2010, 17:40
Drdave: HAP HAP HAP :seriousf:

Met een les paul en bijv. tele samen kan het trouwens wel heel vet klinken.
Maar denk wel dat die single coils erg door de mix heen prikken ;)

signsofzodiac
21 oktober 2010, 17:41
Hoeft geen probleem te zijn, kan het wel zijn, oftwel: eerst maar eens afwachten. Zelfs als hij dezelfde Marshall heeft als jij zitten er nog EQ- en gain-knoppen op. ALS je elkaar al in de weg zit zijn er nog speaker-swaps, mike-swaps, cab-swaps, pickup-swaps...get my drift ;)?

E-J
21 oktober 2010, 17:41
Eén gitaar wat donkerer/vetter laten klinken, de andere wat scheller/dunner. Zie ook Thin Lizzy die midden jaren '70 over exact dezelfde gitaren en versterkers speelden, maar de één veelvuldig een wahwah pedaal beroerde en de ander speelde met een phaser. Zorg ervoor dat je beide je eigen geluid én partijen hebt, en dan kan het fantastisch gaan klinken :)

spirit
21 oktober 2010, 18:07
Waardeloos man..., 2 dezelfde gitaren. Laat staan 3 dezelfde :soinnocent: http://www.youtube.com/watch?v=1isnt1baHGk Gelukkig hadden ze allemaal een andere kleur, zodat je ze nog een beetje uit elkaar kon houden.

HaroldA
21 oktober 2010, 18:12
Waardeloos man..., 2 dezelfde gitaren. Laat staan 3 dezelfde.

Hier zelfs 4 ongeveer dezelfde vorm gitaren! Dat moet echt kut klinken...

http://www.metal-rules.com/interviews/images/Maiden_-_live2000.jpg

FruscianteFan
21 oktober 2010, 18:19
Ik vind dat er wat flauw gereageerd wordt. Als je namelijk een Strat of Tele combineert met een Les Paul is het wel degelijk veel makkelijker om een heel verschillend geluid eruit te krijgen. Maar, zoals gezegd, maak je vooral niet al te druk.

Sowieso zul je elkaar niet al te snel in de weg zitten als je andere partijen speelt, en anders gebruik je gewoon een andere pickup-stand, of je draait de versterkers of pedalen wat anders. Ik heb gemerkt dat het een veel kleiner probleem is dan je zou verwachten (ik heb ongeveer dezelfde overgang meegemaakt). Je hebt vooral veel meer ruimte om creatief te zijn met wat je speelt, omdat je niet zo snel terug hoeft te vallen op een slagpartij.

Dus het zal qua sound misschien wat dichter tegen elkaar aan zitten, maar of dat zo erg is...

Snijdie
21 oktober 2010, 19:21
Is het 'in elkaars weg zitten' niet een (ego)kwaaltje van gitaristen zelf? In de basis wilt de publiek een vette show, en met een leuk geluid. Twee vrienden spelen met vergelijkbare set-ups, dan zorgt juist voor een dik geluid. Samen klinken ze bruut, en als eentje ruimte voor de ander open laat krijg je een mooi effect.

ShredTallicA
21 oktober 2010, 19:59
Wij spelen allebij over dezelfde soort versterker (Vox VT30) en hoofzakelijk op hetzelfde model gitaar (strat), nooit problemen mee gehad :) Als je gewoon op je sound let dan krijg je alsnog 2 heel verschillende sounds

TimoSomers
21 oktober 2010, 20:02
Ik vind 2 les pauls bijna zelfs een must als je met 2 gitaristen speelt.
Dan is het wel een vereiste dat jullie allebei retestrak spelen, anders is het wel echt heel lelijk.

Rooker
21 oktober 2010, 20:35
Wat wij in de band wel een beetje hadden met 3 gitaristen is dat je in elkaars frequentie zit op een of andere manier. Dus iedereen zet zichzelf een beetje harder omdat hij zichzelf niet kan hooren. Ook ben ik er hier zeker van dat dit aan onszelf ligt:cheerup::cheerup:

Toch proef ik in je openingspost een beetje afgunst Rudolf... Klinkt alsof jullie niet altijd bij elkaar gaan blijven op een of andere manier:soinnocent::makeup:

MI rockt 2 les Paul's als een malle....(mits je natuurlijk kan spelen)

Kakihara
21 oktober 2010, 20:47
Thin Lizzy, zeg ik u !
Als je in elkaars weg gaat zitten heeft dat meer te maken met wat je speelt dan met waarmee je speelt.

big dooley
21 oktober 2010, 20:59
yep in mijn band 2 gitaristen, allebei een les paul en allebei een marshall... toch klinken we niet hetzelfde...
en soms met bepaalde nummers is het wel eens lekker om met 2 gitaren dezelfde partij te spelen... nummers van AC/DC zijn daar een mooi voorbeeld van...
intro van higway to hell speel ik alleen, en zodra het refrein begint doet de ander mee... klinkt altijd erg lekker :)

Plant
21 oktober 2010, 21:04
Ik snap de TS wel. Heb zelf een vergelijkbare situatie gehad in een band en vond ook dat we elkaar in de weg zaten. Vergelijkbare gitaren en allebei een gelijk klinkende Fender amp. We speelden wel verschillende partijen maar toch... we zaten altijd ons volume op te schroeven om boven de ander uit te komen :( Mede tot wanhoop van de rest van de band.

Als ik wist dat hij z'n Les Paul meenam naar de repetitie, nam ik dus m'n Strat mee en als hij een Telecaster meenam, nam ik m'n Epi Sheraton II mee. En ik zette een andere amp neer. OK, we hadden dan elke keer een compleet andere sound, maar dat kon ons niks schelen en het werkte echt.

Speulert
21 oktober 2010, 21:15
Dan hadden jullie aan andere knopjes ipv de volume knop moeten draaien

Plant
21 oktober 2010, 21:31
Dan hadden jullie aan andere knopjes ipv de volume knop moeten draaien

Touché! :seriousf: Maar toch wisten we elke keer weer gelijk te klinken als we vergelijkbare spullen gebruikten. Ofwel we draaiden onze andere knopjes ook gelijk op.

Ik was dan het meer rigoreuze type en nam dan bewust andere spullen mee dan de andere gitarist. Gelukkig hadden we die luxe. Het bandje van de TS (nog) niet zo te lezen.

arnoldtims
21 oktober 2010, 21:38
Maar geen strat anders klink je hetzelfde als Clapton, Hendrix, Srv, Gilmour en Knopfler die niet uit elkaar te houden zijn

he ik hoor ook in dat rijtje hoor ik heb ook een strat:seriousf:

Plant
21 oktober 2010, 21:44
Maar geen strat anders klink je hetzelfde als Clapton, Hendrix, Srv, Gilmour en Knopfler die niet uit elkaar te houden zijn

:seriousf: Hier had ik overheen gelezen :seriousf: Hoe verzin je het :???: :seriousf: Hendrix, Knopfler :seriousf: niet uit elkaar te houden :seriousf:

Braindead
21 oktober 2010, 22:00
Rudolf, ik kan me goed voorstellen dat het kut is helemaal als ie straks met dezelfde versterker als jou aan komt zetten. Iedereen (-1) doet er wel lacherig over maar stiekem is iedereen een beetje op zoek naar een eigen geluid en als je in een band twee gitaristen met dezelfde gear ziet is dat niet cool. Als jullie exact over hetzelfde spul gaan spelen is het inderdaad mogelijk dat je de eigen gitaren wat moeilijker kunt onderscheiden. Aan de andere kant is het nog steeds mogelijk je eigen geluid te krijgen dus wanhoop niet :D

arnoldtims
21 oktober 2010, 22:03
:seriousf: Hier had ik overheen gelezen :seriousf: Hoe verzin je het :???: :seriousf: Hendrix, Knopfler :seriousf: niet uit elkaar te houden :seriousf:

ja maar ik begrijp ook dat dit cynisme is

Jasper.
21 oktober 2010, 23:09
Rudolf, ik kan me goed voorstellen dat het kut is helemaal als ie straks met dezelfde versterker als jou aan komt zetten. Iedereen (-1) doet er wel lacherig over maar stiekem is iedereen een beetje op zoek naar een eigen geluid en als je in een band twee gitaristen met dezelfde gear ziet is dat niet cool. Als jullie exact over hetzelfde spul gaan spelen is het inderdaad mogelijk dat je de eigen gitaren wat moeilijker kunt onderscheiden. Aan de andere kant is het nog steeds mogelijk je eigen geluid te krijgen dus wanhoop niet :D

Ik kan het me ook wel een beetje voorstellen. Je bent trots op je gear, en als er dan komt er iemand met precies hetzelfde.
Probeer het als een compliment te beschouwen. Vooral als hij ook nog met zo'n marshall aan komt zetten. Dat betekent dat hij je geluid goed vind.

Dweezman
21 oktober 2010, 23:16
Natuurlijk is de ene LP-amp combi de andere niet, en kun je 2 LP's prima binnen 1 band gebruiken. Ik vind het gewoon een mooier plaatje, diversiteit aan instrumenten binnen een band.

Misery Signals
21 oktober 2010, 23:23
Gewoon spullen kopen die de andere niet kan betalen. Probleem opgelost :soinnocent:

MS

FruscianteFan
22 oktober 2010, 00:01
Rudolf, ik kan me goed voorstellen dat het kut is helemaal als ie straks met dezelfde versterker als jou aan komt zetten. Iedereen (-1) doet er wel lacherig over maar stiekem is iedereen een beetje op zoek naar een eigen geluid en als je in een band twee gitaristen met dezelfde gear ziet is dat niet cool. Als jullie exact over hetzelfde spul gaan spelen is het inderdaad mogelijk dat je de eigen gitaren wat moeilijker kunt onderscheiden. Aan de andere kant is het nog steeds mogelijk je eigen geluid te krijgen dus wanhoop niet :D
Ja maar, juist het zoeken naar je eigen geluid is en belangrijk argument om vrede te hebben met de gear van de ander. Die andere gitarist wil namelijk ook zelf zijn gitaren enzo uitzoeken. Je kunt wel zeggen dat hij een Tele of Strat moet nemen, maar zelf wil je toch ook gewoon spelen op de gitaar die je zelf uitkiest?

Ineens schiet me de volgende situatie te binnen: onlangs zag ik een optreden van Sennen, met nieuwe gitarist. De vorige keer hadden beide gitaristen een Twin Reverb, Deucetone Rat en een Tele met wide-range (een '72 thinline en een rosewood Tele Custom). Dat zat elkaar totaal niet in de weg, omdat ze heel zorgvuldig hun partijen hadden gekozen. Sterker nog, er werd ook nog het een en ander geloopt, en het geheel was gewoon goed.

Laatst zag ik ze dus met nieuwe gitarist. Ik heb minder goed gezien welke effecten ze hadden, maar de gitarist met Thinline en Twin is gebleven (echter, heeft ook een gewone Tele en een Gretsch met dynasonics). De nieuwe gitarist heeft één of andere vreemde gitaar met dikkere single coils (ken het model wel, maar weet niet hoe die heet) en een tweed Blues Junior.

Met de nieuwe gitarist klinkt het allemaal minder als één geheel, vooral doordat de gear verder uit elkaar ligt.

Sinne
22 oktober 2010, 00:15
ik krijg eigenlijk een heel warm gevoel van binnen als ik denk aan een band met meerdere les pauls...
http://userserve-ak.last.fm/serve/500/6210459/Neil+Young++Crazy+Horse+neil+frank+and+billy.jpg
soms heb ik het gevoel dat een band met 5 les pauls ook heel cool zou kunnen zijn. net zoiets als in de file staan eigenlijk, hypnotisch als de neten en als het synchroon loopt kabbelt het lekker voort.. ok bedtijd :hippie:

nickofzo
22 oktober 2010, 04:13
echt hoor, maar met een les paul krijg ik ook weldegelijk srv/clapton/hendrix tonen eruit.

ik zou zeggen.. niet mierenneuken maar gewoon spelen.
pas als je allebij exact het zelfde speelt.. snap ik het probleem

en laat de 1 in het hoog spelen.. en de ander in et laag.
of draai eens aan je tone knop
en gebruik extra bassnoten.. of laat hem dat doen.. doet wonderen

in theorie maakt het mij ook geen flikker uit waar ik uberhaupt op speel.. het geluid dat je zoekt vind je toch wel..het zit namelijk in je vingers

helaas ben iik wel merkgeil

maar ik ken een retegoed bandje.. oefent op rommel en speelt live met de bass op een JCM800
rithem JCM800 met flying v
lead JCM800 met flying v

alleen de drum niet op jcm 800

algoed
slaap lekker

Eko
22 oktober 2010, 06:24
Dezelfde gitaren in een band kan heel goed. Status Quo doet het al een eeuwigheid.
Als je allebei gitaar speelt in een band , zorg dan dat je niet allebei dezelfde accoorden op dezelfde plek speelt op de hals. Als de een open accoorden speelt , laat de ander dan barree spelen. Of de een riffs en de ander de begeleiding.
Het kan ook een mooe gelegenheid zijn om je techniek eens te veranderen. Miischien moet je er iets nieuws voor aanleren. Kan een hele leuke uitdaging in zitten.

Basseytje
22 oktober 2010, 08:28
alleen de drum niet op jcm 800


:seriousf:

wat een vroeg/late vogel ben jij. net terug van stappen? of moet je gewoon vroeg beginnen en is je standaar procedure een koffie met een peuk en een shot gitaarnet?

Orpheo
22 oktober 2010, 10:06
2 les pauls kan makkelijk. liever 2 les pauls dan 2 strats, maar das mijn afwijking :D The Darkness klonk ook machtig met 2 les pauls, maar de 1 speelde op slp's, de ander op recto's.

Taff
22 oktober 2010, 10:43
het ligt er idd ook aan wat je aan pedalen hebt staan

Pepe
22 oktober 2010, 10:58
Alle gekheid op een stokje, hoe je het ook wendt of keert, het is een kutstreek. Zeker als zijn LP mooier is. En dat ie ook nog beter speelt. En je ziet hem al van verre aankomen, wegens dubbelop ziet de band geen toegevoegde waarde meer in 2 LP's en ze kunnen het wel met 1 gitarist af.

Een handige tip, als hij weer even akoestisch gaat jengelen zet je zijn gitaar in glijstand. Als zo'n kop een paar keer breekt komt ie vanzelf op een dag met een tele aanzetten.

Nils47
22 oktober 2010, 11:13
Gewoon KNAPPEN!!!!!!!! :zz::gitarist:

Snijdie
22 oktober 2010, 11:25
Alle gekheid op een stokje, hoe je het ook wendt of keert, het is een kutstreek. Zeker als zijn LP mooier is. En dat ie ook nog beter speelt. En je ziet hem al van verre aankomen, wegens dubbelop ziet de band geen toegevoegde waarde meer in 2 LP's en ze kunnen het wel met 1 gitarist af.

Een handige tip, als hij weer even akoestisch gaat jengelen zet je zijn gitaar in glijstand. Als zo'n kop een paar keer breekt komt ie vanzelf op een dag met een tele aanzetten. Ik zou de ander beperken in zijn keuze eerder links- of rechtsom een kutstreek vinden dan dezelfde gitaar kopen :dontgeti:.

Zo lang de TS inbreng heeft in de band qua musicaliteit, gezelligheid etc is er bij lange na geen reden dat hij overbodig zou worden.

almarvk
22 oktober 2010, 11:34
Ik snap het gehele probleem eigenlijk niet.

Pepe
22 oktober 2010, 11:41
Ik zou de ander beperken in zijn keuze eerder links- of rechtsom een kutstreek vinden dan dezelfde gitaar kopen :dontgeti:.

Zo lang de TS inbreng heeft in de band qua musicaliteit, gezelligheid etc is er bij lange na geen reden dat hij overbodig zou worden.


Hmm, ik DACHT dat de ironie wel duidelijk was.

Dit topic is toch te bezopen voor woorden? Andere gitarist, boe hoe, komt ook met een Les Paul aan boe hoe...
Sjeeezzz. Ga nummers maken en spelen.

mikeyaxeman
22 oktober 2010, 11:41
Ik snap het gehele probleem eigenlijk niet.

Idd, ik ook niet.

Snijdie
22 oktober 2010, 11:45
Hmm, ik DACHT dat de ironie wel duidelijk was.

Dit topic is toch te bezopen voor woorden? Andere gitarist, boe hoe, komt ook met een Les Paul aan boe hoe...
Sjeeezzz. Ga nummers maken en spelen. Nu ik het terug lees zie ik het wel :). In eerste instantie las ik een mening waar ik het niet mee eens was, maar die sommige wel zouden kunnen hebben.

almarvk
22 oktober 2010, 11:50
Inderdaad. Dit ging en gaat nergens meer over.