PDA

View Full Version : Potmeters, logaritmisch of lineair?



Roeland87
21 oktober 2010, 11:21
Hoi,

Ik ben van plan om de slagplaat van mijn jimmy vaughan signature te vervangen voor een 3 ply (de 1 ply plaat bolt omhoog). Als ik dat doe wil ik eigenlijk ook meteen de elektronica vervangen, heb vaak gelezen dat die bij mexicanen wel van mindere kwaliteit is dan in USA modellen. Bovendien lijkt het me leuk om daarmee te gaan knutselen en zelf iets in elkaar te zetten. Kan ik ook meteen een poging wagen om de gitaar te shielden.

Nou heb ik bij guitarsupplies alle spullen wel gevonden, slagplaat, input, switch en potmeters.

Over de potmeters heb ik een vraag: ik wil er CTS pots in zetten (volgens de site is dat de standaard kwaliteits pot voor usa modellen). Er bestaan lineaire en logaritmische (audio) potmeters. Vanwege de werking van ons gehoor horen we een logaritmische pot als een lineair verloop, correct? In ieder geval lees ik overal dat voor volume men meestal logaritmische pots pakt. Voor toon verschilt het, volgens sommige fora zijn die "standaard" lineair maar bijvoorbeel op singlecoil.com geven ze aan dat je logaritmische pots zou moeten pakken voor je toon. Klopt dat?

Uiteindelijk zal het wel een kwestie van smaak zijn, ik ben benieuwd wat jullie gebruiken, wat de fabrieksstandaard is en wat jullie me aanraden.

Overige tips voor mijn knutsel/opwaarderingsprojectje zijn natuurlijk ook welkom. Hoewel ik best wel eens m'n kabels soldeer en dergelijke ben ik bijvoorbeeld ook geen held met de soldeerbout, als ik rustig de tijd neem, komt het dan goed? Oh en als ik toch bezig ben: over shielden heb ik een en ander gelezen (ook via de zoekfunctie) en ik kom tot de volgende samenvatting:
- Cavity shielden met koper/alu tape, input cavity NIET shielden (ivm voorkomen ground loops)
- Zorg ervoor dat onderlinge strips tape goed contact maken, eventueel door soldeerdruppels.
- Zorg ervoor dat de tape vanuit de cavity omhoog komt en iets over de rand op de body ligt, zodat zeker is dat cavity en slagplaat goed contact maken
- Slagplaat shielden

Klopt die samenvatting of mis ik nog iets?

snaarplukker
21 oktober 2010, 11:26
Volume=Logaritmisch
Tone=Liniair
Bij een Logaritmische voor de tone zou je tussen standje 1 en 5 geen toonverschil meer hebben.

barno
21 oktober 2010, 13:44
Voor Volume uiteraard logaritmisch.
Voor Tone zou een lineaire logisch zijn, daarom dat ik het ook steeds deed maar ik ben er van teruggekomen, meestal resulteert een lineaire pot voor Tone in het vervelende alles of niets syndroom. Heb lang naar verklaring gezocht daarvoor, maar niemand heeft me dat kunnen uitleggen tot nu toe.

Ik gebruik nu altijd CTS logaritmische pots voor Volume čn voor Tone. ondanks dat het theoretisch niet goed zou zijn, blijkt het in praktijk beter te werken dat wat normaal aangewezen is.

shieldverhaal lijkt me ok.

gengar
23 oktober 2010, 10:22
Barno heeft in ieder geval gedeeltelijk gelijk (misschien wel volledig). Het is geen regel dat volume LOG is en toon LIN, alhoewel ik dat zelf wel zo aanhoud. Maar als je aan deze gitaar gaat vervangen, dan zou ik gewoon matchen wat je eruit schroeft. Als dit hiervan afwijkt dan zou ik dat ook doen. Ik mag aannemen dat ze toch enigzins de karakteristiek van de echte SRV hebben nagebootst en dat zou je anders misschien redelijk veranderen.
Ik ben er altijd een voorstander van om zo dicht mogelijk bij het origineel te blijven en tegelijkertijd toch de kwaliteit te verbeteren, wat jij denk ik ook wilt in dit geval.