PDA

View Full Version : Les Paul zelfbouwen huiswerk!



Thomk
21 oktober 2010, 08:37
Beste forumbuddies:P

Net een nieuwe Blade strat gekocht en ben nu mijn huiswerk aan het doen voor het bouwen van mijn eigen Les Paul. Dit wil ik ca begin volgend jaar gaan starten.

Ik ben NIET van plan om de body en de neck zelf te bewerken waarom niet? Omdat ik te weinig ervaring heb in hout bewerking, niet het gereedschap er voor heb en dat ik niet zo lang bezig ben dat ik de baard van sinterklaar heb:soul:. Wel wil ik de finish zelf doen, bedrading, hardware enz. Dit kan ik dan weer wel.

Ik zat te kijken op http://www.warmoth.com/ en daar zijn echt geweldige bodys en necks.

Nu komt de vraag heeft iemand hier enige ervaring mee? Die misschien iets meer kan vertellen over de kwaliteit die zij bieden?


Bedankt

:hippie:

Basileia
21 oktober 2010, 09:28
Forumlid Orpheo heeft een tiental warmoth les pauls, en zweert hierbij. Warmoth is gewoon goede kwaliteit, maar wacht zijn reactie even af, en misschien wil hij je nog wel verblijden met een fotootje.

Thomk
21 oktober 2010, 13:57
Dan wordt het even wachten op or:D

Orpheo
21 oktober 2010, 14:46
(naar aanleiding van ander topic waar je wat schreef):wat wil je weten? ik heb het bouwen van warmoth's zo uitgebreid gedocumenteerd, zoveel over verteld, kan vrij weinig toevoegen.

wil je weten 'welke pickups je moet nemen'? welke houtsoorten? welk profiel? dat weet ik niet. ik weet niet wat jij tof vindt. ik weet niet welke tones je zoekt. zoek je vintage les paul-tones? ja, welke vintage tones. die van kossoff, page, rossington, wie? zoek je vintage modern? ja, wie? kiss? thin lizzy?rhoads? of modern? slash, zakk wylde, hinder... of alles tegelijk. of gewoon, je EIGEN sound?

of wil je juist weten waar je op moet letten.

nogmaals, ik weet 't (nog) niet.

de kwaliteit. Ja, te gek natuurlijk. DUH. anders koop ik niet dertien warmoth gitaren. als het prut zou zijn, zou ik wel 13 gibsons kopen ipv warmoth. kost nagenoeg evenveel. of prs, hamer, mcnaught, whatever.


ps: het is: kwaliteit die ZIJ te bieden hebben. niet HUN.

Thomk
21 oktober 2010, 15:19
(naar aanleiding van ander topic waar je wat schreef):wat wil je weten? ik heb het bouwen van warmoth's zo uitgebreid gedocumenteerd, zoveel over verteld, kan vrij weinig toevoegen.

wil je weten 'welke pickups je moet nemen'? welke houtsoorten? welk profiel? dat weet ik niet. ik weet niet wat jij tof vindt. ik weet niet welke tones je zoekt. zoek je vintage les paul-tones? ja, welke vintage tones. die van kossoff, page, rossington, wie? zoek je vintage modern? ja, wie? kiss? thin lizzy?rhoads? of modern? slash, zakk wylde, hinder... of alles tegelijk. of gewoon, je EIGEN sound?

of wil je juist weten waar je op moet letten.

nogmaals, ik weet 't (nog) niet.

de kwaliteit. Ja, te gek natuurlijk. DUH. anders koop ik niet dertien warmoth gitaren. als het prut zou zijn, zou ik wel 13 gibsons kopen ipv warmoth. kost nagenoeg evenveel. of prs, hamer, mcnaught, whatever.


ps: het is: kwaliteit die ZIJ te bieden hebben. niet HUN.

Or,

Niet alleen advies betreft gitaren maar ook nog eens nederlandse taal. hier in IJmuiden is het hun:P lekker kut excuus:P.

Gary Moore is mijn grote held al klinkt dit een beetje cliche. Ik wil graag zijn geluid proberen te bereiken met(heb ik het dus niet over de versterker)alleen de gitaar. Toch wil ik niet vast zitten aan de toon van Gary dus dat veelzijdigheid wel een rol blijft in deze gitaar. Naar mijn weten is zijn Blues carriere voornamelijk gespeeld op een 1959 Gibson Les Paul.

Na alle ervaring die jij al heb met de bodies en de necks zou ik graag willen weten wat jij voorstelt of voorkeur aan geeft.

Wat ben ik van plan om er mee te spelen. Gelieve alles maar dat zal niet altijd gaan. Blues/Rock blues is toch mijn eind goal en hopelijk heb jij wat adviezen om dit met een warmoth gitaar te kunnen bereiken.

Hopelijk is dit genoeg informatie om even verder te komen.

Anders hoor ik het

Bedankt!

Orpheo
21 oktober 2010, 15:55
Or,

Niet alleen advies betreft gitaren maar ook nog eens nederlandse taal. hier in IJmuiden is het hun:P lekker kut excuus:P.

Gary Moore is mijn grote held al klinkt dit een beetje cliche. Ik wil graag zijn geluid proberen te bereiken met(heb ik het dus niet over de versterker)alleen de gitaar. Toch wil ik niet vast zitten aan de toon van Gary dus dat veelzijdigheid wel een rol blijft in deze gitaar. Naar mijn weten is zijn Blues carriere voornamelijk gespeeld op een 1959 Gibson Les Paul.

Na alle ervaring die jij al heb met de bodies en de necks zou ik graag willen weten wat jij voorstelt of voorkeur aan geeft.

Wat ben ik van plan om er mee te spelen. Gelieve alles maar dat zal niet altijd gaan. Blues/Rock blues is toch mijn eind goal en hopelijk heb jij wat adviezen om dit met een warmoth gitaar te kunnen bereiken.

Hopelijk is dit genoeg informatie om even verder te komen.

Anders hoor ik het

Bedankt!

allereerst: (domme) nederlanders over heel nederland verspreidt zeggen 'hun'. tis ZIJ. echt waar.

Verder, Ik snap dat Gary Moore je held is. ik vind hem ook te gek (hoewel held noemen, voor mij te ver gaat, maar dat gaat alleen op voor MIJ :P ). Gary moore's tone namaken is een hel, echt. ik krijg 't niet gedaan met mijn 20 gitaren en 5 amps. waarom? omdat hij klinkt als hijzelf. Hij klinkt als gary moore op een les paul, maar ook op een superstrat met floyd en humbucker (werkelijk, ga maar op youtube zoeken naar empty rooms live).

Ik kan op mijn les pauls ALLES spelen. echt, ALLES. op mijn laatste les pauls helemaal.

de vraag is, wil jij compromissen sluiten? wil je de stock-look (dus 2 humbuckers, 2 volume 2 tone) wil je coiltaps, wil je 3 humbuckers proberen, wil je hum/sing/hum, wil je een normale brug of toch een trem, zo ja, WELKE trem, wil je, als de parts binnen komen, voor het eind van de dag al op je gitaar kunnen spelen, wil je zelf met het aflakproces bezig zijn, of doet warmoth dat voor jou, etc etc.

Je zegt dat je in IJmuiden woont, ik in Amsterdam; als je eenmaal besloten hebt de LP parts te kopen, ben je van harte welkom om samen er een gitaar van te maken. je bent ook welkom om je licht op te doen steken in mijn collectie.

qua hout zeg ik dat je het HEEL simpel moet houden.

Korina back, walnoot top (of flamed maple).

en qua toets zeg ik ALTIJD ebben, maar dat is smaak. kingwood is ook prachtig, pau ferro ook, maar ik zou dan eerder kingwood kiezen.

qua hals is het hangen en wurgen. ik weet 't niet. Ik vind wenge heerlijk klinken. op alle gitaren waar wenge zit,speel ik graag op. wenge kan altijd wel. het heeft een super, grandioos middengebied het hoog zingt, en het laag is superstrak.

purperhart is wat lastiger. de ene keer pakt het top uit, de andere keer is het te fel. het hangt ook af van je pickups natuurlijk! het hoog kan heel fel zijn, het middengebied scheurt als een tierelier, het laag is strak. vergeleken bij bubinga is het feller, bubinga heeft meer laag en een wat 'zoeter' mid, vergeleken bij wenge heeft een feller, minder romig mid.

padouk is ook superb, echt man man man wat klinkt padouk lekker. beetje als esdoorn, maar met die low end rumble die je bij mahonie nog hebt.

rosewood is heerlijk. het heeft een vintage vibe, romig, sweet. denk santana, en dan ben je er wel.

bubinga is een felle variant van rosewood.

ik zou nooit meer een 'standaard' mahonie halsje kiezen.

Ik raad overigens walnoot als top aan, en korina als back, omdat die combi gewoon a: te gek is qua looks (ik wil ooit nog een walnut top, korina back, en een fullfat bubinga hals) en b: je kan het HEEL makkelijk zelf afwerken. lak van warmoth is supersupersuperstrak, maar het is wel veel werk!

ik zou dan overigens, als je echt wat moois wilt, ook gewoon die 300$ uittrekken voor binding op de hals en body en de inleg.

Qua pups ben ik heel makkelijk. Dean pickups. ik mot niks anders meer. Een baker act in de brug, of de schenker brugpup, en in de hals de hands without shadows. een 5 weg blade, met dan 'brug, brug+mid, brug+hals, hals+mid, hals', met als middenpup een enorm lowoutput element, met per pup volume en tone (2x gewone pot, 2x concentrische pots, maar je kan het ook af met 2x volume 2x tone met een specialere switch, ook te koop voor een prikkie overigens, en dan kan je nog wat leuke dingen doen met de pots bv coiltap). eigenlijk nog een goede trem erop, en dan heb je een topgitaar.

Ik zou dan denk ik kiezen voor de supervee of de tremking. de tremking vind ik toffer,omdat dat eigenlijk een vaste brug is, TOT je de tremarm vastpakt. je kan dus stemmen zonder problemen, downtunen, hertunen weet ik 't, en je hebt geen last van het trem-gedeelte. TOP!

Met de baker act heb je een pup die tegen 'modern' aanleunt; veel output heeft, maar heel precies is. goed reageert op je vingers en controls, goed opschoont als je de volumepot dichtdraat. de hands without shadows is heerlijk. enorm dynamisch, smooth, warm, maar oh zo precies en gearticuleerd.

de schenker brugpup is zo gruwelijk. godsamme, ik baal ervan dat ik 'm nu pas heb, en niet 3 jaar geleden. alsof een kudde paarden over je heen galloppeerd. althans, zo klinkt 't bij mij, ghehe. het is een enorm precies element, met een vintage vibe. Ahh ik houd van de schenkerpup.

De leslie west pickup is zo bruusk en plat en dik en lomp. als leslie west zelf denk ik :D het hoog is bijtend en gritty, het mid zingt en pusht, het laag drukt je kloten weg. gewoon machtige sound.

de dimetime in de hals is een perfecte match met de leslie west. weinig compressie, flink wat output (top toch!) en die vintage gary moore tone (open maar warm) trekt ie makkelijk.

ik wil echt alleen maar dean pickups. duncan, dimarzio. bagger. dean, all the way :)

Orpheo
21 oktober 2010, 16:04
Samengevat

korina back
walnut top

en de hals, die maakt het 'm. padouk, purperhart of bubinga voor wat feller, wenge of rosewood voor wat warmer.

Ik heb een gitaar gehad, en met de hals die er aanvankelijk bij zat was het een super gitaar. ik zette die hals op een andere gitaar, en die gitaar was toen ook te gek. De eerste gitaar kreeg een purperhart hals, en plots miste het mojo. het klopte niet. Pas na wat getweak met pickups, andere topkam (houten topkam ipv messing!!!) en 2 weerstanden op de pots klonk de gitaar te gek.

ja, soms moet je rare dingen in een gitaar om 'm goed te laten klinken. Ik heb zo een gitaar, en die heeft nu geen cts pots (wat ik normaliter ALTIJD heb!) maar goedkope, aziatische shit, een alnico8 in de hals, een superdikke ceramische magneet in de brug, een rare duncan-hybrid van de jb en de jazz (dus spoel vand e jb en spoel van de jazz, om zo 1 pup te maken) en dan voor de brugpup nog een extra spoel erbij om de weerstand te verhogen, en het hoog weg te laten bloeden op een HEEL subtiele manier.


en ja, zo klinkt het. raar, maar waar.

Ander voorbeeld. Ik heb een gitaar, en die heeft nog steeds niet de juiste pickups. het klinkt maar niet. dan is de halspup te zwak, dan is de brugpup niet goed. Maar een andere gitaar was in 1 keer perfect. in ieder opzicht. juiste pickups in 1 keer erin. geen gedoe, knallen maar! Zo heb ik 7 gitaren die qua pickups en bedrading compleet af zijn, 4 gitaren die qua pickups af zijn, maar nog een andere wiring moeten hebben, en nog 2 gitaren die nodig een upgrade moeten hebben, omdat dat gewoon niet werkt.

bij de een is de halspup te zwak, maar dat heeft wel z'n charme, het is iets te zwak, niet heel erg, hij mist vooral wat ballen. en bij de ander is de set gewoon klote. mijn schuld, kheb er teveel mee zitten knoeien, haha

Orgasmocaster
21 oktober 2010, 16:33
Na 12 of 13 Warmoths heb ik het volgende toe te voegen (ofwel bevestigen wat Orpheo al heeft gezecht)

- Neem je tijd, je ontwerp zal meerdere keren veranderen tijdens de planning fase. maak je design in Montag of Kisekae zodat je die kunt aanpassen. zo weet je ook of chrome, goud of zwarte hardware het beste bij je ontwerp en kleuren past.

Body, als je traditioneel wilt moet je natuurlijk voor Mahogany gaan, maar voor een custom 'touch' is Korina inderdaad de beste keuze zoals Orpheo al schreef. veruit mijn favoriete body hout.
voor de top, doe wat je mooi vindt.. het maakt toch niet veel uit voor de toon.. tobacco burst over korina is een van mijn favorieten, maar ik heb ook verschillende met rosewood en walnut topjes.

Neck is het belangrijkste gedeelte! probeer veel nekken uit en zoek de afmetingen.. wil je wijder/smaller of dikker/dunner dan een standaard lp/fender, probeer asymetrische nek profielen, verschillende frets.
Stainless steel is altijd een goede keus, meer je hebt de kans dat je dan de fret ends bij moet laten vijlen.
verder is compound radius een goede keuze voor de toets.

Net als Orf raad ik exoties ongelakt hout aan.. voelt, speelt en klinkt beter en ziet er super orgasmisch uit!

Wenge en Rosewood zijn mijn favorieten. Bloodwood klinkt voor mij het beste, maar de kleur past niet echt bij alles.

mijn favoriete Toets zijn ook Ebony en Brazillian RW. dat laatste zullen ze niet naar NL sturen helaas. Ga voor Macassar Ebony voor extra exotic looks.

pickups zijn toch een kwestie van smaak, dus je zal toch even onderzoek moeten doen. voor een classic rock/blues humbucker set zijn mijn favorieten de Rio Grande TX/BBQ set, en voor een goedkoper alternatief de IronGear Hotslags uit engeland.

wat betrefd hardware, dat is ook persoonlijke smaak. ik ben een fan van plantet wave locking tuners, maar dat ziet er niet zo klassiek uit, en is ook niet echt nodig op een lp.
een bone nut is altijd cool, maar Warmoth kan een graphite nut installeren, wat ook goed werkt.
voor de brug, overweeg een TOM/String through optie in plaats van een TOM/STOP. in mijn ervaring geeft dat een iets betere toon/sustain.. en lijkt wat meer 'custom',


veel plezier!

snaarplukker
21 oktober 2010, 16:35
Wedden dat ie straks met een SAGA kitje komt.;)

Thomk
21 oktober 2010, 18:09
Snaarplukker jij bent zeker de leukste thuis:mmmm: ....

Al hoewel vindt ik saga super mooi.....:blast:

Nou nu even normaal, Zoals ik al zei ik ben voornamelijk mijn huiswerk aan het doen en probeer ik dat door zelf te lezen en assistentie te vragen op dit forum.

Nou zoals ik heb gelezen ben ik in goede handen. Orp ik wil graag op je aanbod ingaan. Als het zover is dat ik besloten(geld) heb om de warmoth parts te gaan bestellen, zou ik graag met jou deze kans pakken.

Mooi voordeel is ook dat Adam lekker dichtbij is.

Ik kan mijn reactie nu niet veel langer maken omdat mijn vriendin er straks aan komt. Dus ik zal morgen z.s.m. reageren met nog de laatste openstaande vragen.

Voor nu SUPER BEDANKT ben al een stuk wijzer geworden!


Groetjes

Thom

Michael AE
21 oktober 2010, 22:33
voor de top, doe wat je mooi vindt.. het maakt toch niet veel uit voor de toon..

Niet iedereen is het daar over eens, hoor. ;)

Sommige bouwers zeggen dat de top juist het belangrijkste onderdeel van de sound van een LP is, omdat de brug voornamelijk met de top in contact is.

Ik ben geen gitaarbouwer, dus ik zou het niet weten, maar ik geef alleen maar even aan dat er ook andere meningen zijn.

Orpheo
21 oktober 2010, 23:24
uit ervaring, en de houtcombinaties die ik heb liggen, en gemaakt heb, kan ik zeggen dat de top En de hals bij een LP van enorm belang is. ik heb niet de tijd om daar diepgaand uitleg over te geven, maar het lijkt dat, hoe hoger je op de hals speelt, hoe meer invloed de houtsoort waar de brug in zit heeft. bij een strat is dat veel minder, ook omdat je minder hout hebt. bij een fender style zijn het kleine(re), genuanceerdere verschillen dan bij zo'n blok hout als de les paul.

my 2 cents.

Thomk
22 oktober 2010, 08:39
allereerst: (domme) nederlanders over heel nederland verspreidt zeggen 'hun'. tis ZIJ. echt waar.

Verder, Ik snap dat Gary Moore je held is. ik vind hem ook te gek (hoewel held noemen, voor mij te ver gaat, maar dat gaat alleen op voor MIJ :P ). Gary moore's tone namaken is een hel, echt. ik krijg 't niet gedaan met mijn 20 gitaren en 5 amps. waarom? omdat hij klinkt als hijzelf. Hij klinkt als gary moore op een les paul, maar ook op een superstrat met floyd en humbucker (werkelijk, ga maar op youtube zoeken naar empty rooms live).

Ik kan op mijn les pauls ALLES spelen. echt, ALLES. op mijn laatste les pauls helemaal.

de vraag is, wil jij compromissen sluiten? wil je de stock-look (dus 2 humbuckers, 2 volume 2 tone) wil je coiltaps, wil je 3 humbuckers proberen, wil je hum/sing/hum, wil je een normale brug of toch een trem, zo ja, WELKE trem, wil je, als de parts binnen komen, voor het eind van de dag al op je gitaar kunnen spelen, wil je zelf met het aflakproces bezig zijn, of doet warmoth dat voor jou, etc etc.

Je zegt dat je in IJmuiden woont, ik in Amsterdam; als je eenmaal besloten hebt de LP parts te kopen, ben je van harte welkom om samen er een gitaar van te maken. je bent ook welkom om je licht op te doen steken in mijn collectie.

qua hout zeg ik dat je het HEEL simpel moet houden.

Korina back, walnoot top (of flamed maple).

en qua toets zeg ik ALTIJD ebben, maar dat is smaak. kingwood is ook prachtig, pau ferro ook, maar ik zou dan eerder kingwood kiezen.

qua hals is het hangen en wurgen. ik weet 't niet. Ik vind wenge heerlijk klinken. op alle gitaren waar wenge zit,speel ik graag op. wenge kan altijd wel. het heeft een super, grandioos middengebied het hoog zingt, en het laag is superstrak.

purperhart is wat lastiger. de ene keer pakt het top uit, de andere keer is het te fel. het hangt ook af van je pickups natuurlijk! het hoog kan heel fel zijn, het middengebied scheurt als een tierelier, het laag is strak. vergeleken bij bubinga is het feller, bubinga heeft meer laag en een wat 'zoeter' mid, vergeleken bij wenge heeft een feller, minder romig mid.

padouk is ook superb, echt man man man wat klinkt padouk lekker. beetje als esdoorn, maar met die low end rumble die je bij mahonie nog hebt.

rosewood is heerlijk. het heeft een vintage vibe, romig, sweet. denk santana, en dan ben je er wel.

bubinga is een felle variant van rosewood.

ik zou nooit meer een 'standaard' mahonie halsje kiezen.

Ik raad overigens walnoot als top aan, en korina als back, omdat die combi gewoon a: te gek is qua looks (ik wil ooit nog een walnut top, korina back, en een fullfat bubinga hals) en b: je kan het HEEL makkelijk zelf afwerken. lak van warmoth is supersupersuperstrak, maar het is wel veel werk!

ik zou dan overigens, als je echt wat moois wilt, ook gewoon die 300$ uittrekken voor binding op de hals en body en de inleg.

Qua pups ben ik heel makkelijk. Dean pickups. ik mot niks anders meer. Een baker act in de brug, of de schenker brugpup, en in de hals de hands without shadows. een 5 weg blade, met dan 'brug, brug+mid, brug+hals, hals+mid, hals', met als middenpup een enorm lowoutput element, met per pup volume en tone (2x gewone pot, 2x concentrische pots, maar je kan het ook af met 2x volume 2x tone met een specialere switch, ook te koop voor een prikkie overigens, en dan kan je nog wat leuke dingen doen met de pots bv coiltap). eigenlijk nog een goede trem erop, en dan heb je een topgitaar.

Ik zou dan denk ik kiezen voor de supervee of de tremking. de tremking vind ik toffer,omdat dat eigenlijk een vaste brug is, TOT je de tremarm vastpakt. je kan dus stemmen zonder problemen, downtunen, hertunen weet ik 't, en je hebt geen last van het trem-gedeelte. TOP!

Met de baker act heb je een pup die tegen 'modern' aanleunt; veel output heeft, maar heel precies is. goed reageert op je vingers en controls, goed opschoont als je de volumepot dichtdraat. de hands without shadows is heerlijk. enorm dynamisch, smooth, warm, maar oh zo precies en gearticuleerd.

de schenker brugpup is zo gruwelijk. godsamme, ik baal ervan dat ik 'm nu pas heb, en niet 3 jaar geleden. alsof een kudde paarden over je heen galloppeerd. althans, zo klinkt 't bij mij, ghehe. het is een enorm precies element, met een vintage vibe. Ahh ik houd van de schenkerpup.

De leslie west pickup is zo bruusk en plat en dik en lomp. als leslie west zelf denk ik :D het hoog is bijtend en gritty, het mid zingt en pusht, het laag drukt je kloten weg. gewoon machtige sound.

de dimetime in de hals is een perfecte match met de leslie west. weinig compressie, flink wat output (top toch!) en die vintage gary moore tone (open maar warm) trekt ie makkelijk.

ik wil echt alleen maar dean pickups. duncan, dimarzio. bagger. dean, all the way :)



Beste Or,

Nu op werk dus hebben we alle tijd :P

De vraag of ik de stock look wil is... ja ik ben gek op de "standaard"look van de LP dus 2 hum, 2 tone en 2 vol zo ik graag willen houden zoals dat bij een standaard LP ook is. Een normale brug is ook een must. Zelf ben ik geen van van een Trem systeem op geen enkele gitaar gebruik het amper. Het is niet nodig dat ik meteen de einde van de dag op de gitaar hoef te spelen hier mag best wat tijd in worden gestoken.

Betreft het finishen zit ik een beetje te twijfelen voor de geweldige finisheh bij warmoth zijn echt geweldig voor relatief weinig geld. Het lijkt me ook leuk om zelf een prachtige back/top te hebben en die met een dikke lak laag af te werken dat je de houtnerf nog heel mooi ziet.

'ik zou dan overigens, als je echt wat moois wilt, ook gewoon die 300$ uittrekken voor binding op de hals en body en de inleg" Dit betekent dus dat de body gewoon in de nek doorloopt toch? Vindt het wel heel mooi ik heb dat ook op mijn schecter en dat heeft toch wel iets apart, beter als gewoon 4 schroefen!:P Ook denk ik dat het toon verbeteringen heeft of heb ik het dan mis?

Nou het warme en open van Gary Moore zou dus wel bereikt kunnen worden met Korina back, walnoot top (of flamed maple) en een Neck van Wenge en een toets van ebben? heb even zitten spieken en dat ziet er toch wel heel mooi uit. Een mahonie back is dit eventueel een optie?

Betreft de Pups ja deans daar had ik eerder over gehoord Mountain of Tone enzo. Had ook de SD pearly gates als optie reviews zeggen dat die ook heerlijk moet klinken.

Nou dit was hem dan weer

Bedankt


Thom


PS: Denk da thet zo en zo wel een carved top neem omdat ik dat simpel weg veeeeel mooier vindt. Ook Chamberd lijkt me een hele verbetering enige ervaring mee?

Orpheo
22 oktober 2010, 09:20
allereerst, binding en inleg is iets HEEL anders dan neckthru. warmoth doet ALLEEN bolt on. de een vind het niks, omdat het historisch niet klopt, ik vind het kolder, en het WERKT. punt.

binding = wit randje om body en hals
inleg = vormpjes op toets (plat gezegd)

ik vind de mountain of tone 10 keer beter dan de pearly gates. de PG is te knarserig en schel vergeleken bij de mountain of tone.

mahonie is leuk, maar als je iets bijzonders doet, doe dan gelijk korina. is verwant aan mahonie, maar ziet er VEEL gaver uit, en heeft een wat complexer middengebied. ik vind korina net iets lekkerder.

wenge en ebben is een topcombinatie.

de lak van warmoth is superhigh gloss, en heel, heel dun. echt, superspul.

ik vind zelf dat een bolt on les paul lekkerder klinkt dan een neckthru of een set neck. je hebt iets meer definitie, iets meer helderheid, het is wat minder zompig.

chambered vind ik niet zo heeeel tof, maar soms ontkom je er niet aan. het geeft iets meer 'woody-ness' aan je tone, iets meer lucht. niet mijn ding, maar het kan wel je ding zijn zeg maar.

je moet ongeveer mikken op 1200 euro voor een warmoth LP, als je 'm netjes en goed en compleet wilt hebben.

als je het lakwerk laat doen, en zelf niks moet frezen (voor de brug bijvoorbeeld, of zoiets) dan kan je 'm in een dag compleet af hebben, zonder af te raffelen.

als je 2 pups doet, is inderdaad 2 volume 2 tone zat.

Thomk
22 oktober 2010, 09:25
Nou dan weet ik iets 1200 euro is trouwens nog redelijk goedkoop... Voor de hele gitaar + hardware en pups enzo?

Want kwam net al op veel meer uit maar ik zal wel weer hebben zitten te kutteren met die instellingen van custom builder. Ik kan natuurlijk ook de specifacties die we hebben besproken te zoeken in de stock aanbiedingen.

Mountain of tone met een dimetime klinkt goed ik hoor ook heeel veel goede verhalen over deze jongens. Nooit die luxe gehad om deze is te horen.


Or bedankt voor alles ik laat je het wel weten als het geld bij elkaar is. Miss kunnen we dan samen deze onderdelen bestellen.


GR!:cheerup:

Thomk
22 oktober 2010, 09:33
En deze body ? http://www.warmoth.com/Showcase/ShowcaseItem.aspx?i=LP46&Body=2

met deze neck? http://www.warmoth.com/Showcase/ShowcaseNeck.aspx?i=lpn669&Body=1

het is idd niet heel speciaal is dit aan te raden?

Orpheo
22 oktober 2010, 10:37
die body is VLAK kerel, geen carved top.

die hals is wel super qua hout, maar: de inleg kan niet veranderd worden, binding kan er niet meer op, en hij is DUN.HEEL dun! vandaar mijn voorstel, kom halzen proberen. ik heb de gangbare les paul-shapes, dus dan heb je een idee waar je 't over hebt!

hier is mijn lijstje (kom ik weer met lijstjes)

body: 570$
lak: 170$
hals: 280$
bindings en inleg: 300$
pickups: 140$
hardware: 150$
shipping: 90$

totaal in euro's exclusief belasting: 1100 euro (ongeveer). daar komt dan nog 200 euro belasting bij (ok, geen 1200, maar 1300 euro, my bad ;) )

je moet gewoon goed zoeken op ebay naar de pups. ik heb mijn dimetime en leslie west voor dertig euro gekocht. nieuw!

in de showcase zie je geen walnut+korina, maar ze maken 'm wel voor je. als je overigens zegt dat ik je naar warmoth gestuurd hebt, denk ik dat ze dat wel tof gaan vinden. kortingen doen ze niet ;) maar ze waarderen t wel dat er gekocht word.

Ik kreeg overigens bericht... sinds ik zo 'agressief' warmoth promoot, en met name les pauls, worden ze veel meer verkocht. de showcase stroomt ook sneller leeg dan voorheen. Vonden ze wel de moeite waard om te vermelden,hahahaha.

Thomk
22 oktober 2010, 11:12
die body is VLAK kerel, geen carved top.

die hals is wel super qua hout, maar: de inleg kan niet veranderd worden, binding kan er niet meer op, en hij is DUN.HEEL dun! vandaar mijn voorstel, kom halzen proberen. ik heb de gangbare les paul-shapes, dus dan heb je een idee waar je 't over hebt!

hier is mijn lijstje (kom ik weer met lijstjes)

body: 570$
lak: 170$
hals: 280$
bindings en inleg: 300$
pickups: 140$
hardware: 150$
shipping: 90$

totaal in euro's exclusief belasting: 1100 euro (ongeveer). daar komt dan nog 200 euro belasting bij (ok, geen 1200, maar 1300 euro, my bad ;) )

je moet gewoon goed zoeken op ebay naar de pups. ik heb mijn dimetime en leslie west voor dertig euro gekocht. nieuw!

in de showcase zie je geen walnut+korina, maar ze maken 'm wel voor je. als je overigens zegt dat ik je naar warmoth gestuurd hebt, denk ik dat ze dat wel tof gaan vinden. kortingen doen ze niet ;) maar ze waarderen t wel dat er gekocht word.

Ik kreeg overigens bericht... sinds ik zo 'agressief' warmoth promoot, en met name les pauls, worden ze veel meer verkocht. de showcase stroomt ook sneller leeg dan voorheen. Vonden ze wel de moeite waard om te vermelden,hahahaha.



Kijk dat is nog eens leuk om te horen dat je premote ook nog eens vruchten afwerpt. Je weet niet wat er in de nabije toekomst te regelen valt tussen jou en Warmoth.

Toen ik zelf even en lijstje ging maken begon ik al te denken aan dat SAGA setje waar snaarplukker et over had:P

1300 euro is zeker te overzien. Nog wel eventjes sparen natuurlijk.
Betreft de pups dan gaan we gewoon is voor die zoeken.:D

Als eventueel andere mensen deze Dean pups tegenkomt laat het me even weten.

Or voorlopig valt er denk nog weinig te bespreken? Misschien treffen we elkaar nog binnekort voor de halzen of eens het bewonderen van jou collectie!

Nogmaals amsterdam blijft heel dichtbij.


Bedankt voor alle moeite en hulp, goede uitleg en intressen.

!:punk:

Orpheo
22 oktober 2010, 11:41
ps: misschien ga ik zelf wel zo'n les paul maken, met een walnut top, korina back, 3 humbuckers, ebben hals, en tremking. ga ik er een superleuk pickup setje in zetten. 3 burns trisonics en 3 alumitone singlecoils naast elkaar. lache man! ik wil namelijk een les paul met een trem, maar ik wil niet al te mooi hout ophakken ervoor :P de ebben hals kan overigens ook een bubinga worden, en NATUURLIJK weer met kruis-inleg en binding overal haha. mijn favo hals: fatback profiel, 25.5'' scale en de 1 3/4 inch nutbreedte. doe er ook gelijk maar weer een messing topkammetje op, en ik ben 't heertje!

Thomk
22 oktober 2010, 12:10
Klinkt gaaf maar waarom zoveel Pups? Klinkt wel heel leuk maar het nut hiervan?

Gewoon is ff uitproberen?:P

Je moet natuurlijk altijd doen wat je zelf wil!

muziekschuur
22 oktober 2010, 12:54
Na zoveel Les Paul's van Orpheo wil die natuurlijk er eentje bij die gewoon helemaal over the top is. Dus dan met 6 elementen geloof ik. Alleen gaat dat passen dan? Een gemiddelde Les Paul is vol met 3 Humbuckers....

http://www.electricguitarplanet.com/wp-content/uploads/2008/02/jimmy_page_guitar1.jpg

Orpheo
22 oktober 2010, 13:02
het zijn 6 singlecoil sized pickups. waarom? een enorm palet aan tones, maar waarschijnlijk ga ik weer voor 2 humbuckers en 1 singlecoil in het midden :P

6 humbuckers, dat gaat nie passen. ik weet van steve howe dat ie er 4 in heeft kunnen prakken.

Thomk
22 oktober 2010, 13:07
Het lijkt me wel heel gaaf H-S-H echt nog nooit in een LP model gezien ben benieuwd.

Toch blijf ik de voorkeur geven aan met hums met eventueel coil split.
Denk omdat ik bang ben voor het onwetende! haha


groetjes

Orpheo
22 oktober 2010, 13:55
Het lijkt me wel heel gaaf H-S-H echt nog nooit in een LP model gezien ben benieuwd.

Toch blijf ik de voorkeur geven aan met hums met eventueel coil split.
Denk omdat ik bang ben voor het onwetende! haha


groetjes

ik heb hsh gehad, zag er niet uit. ik heb er h-h-h van gemaakt, maar in t midden een singlecoil in humbuckerformaat. kom echt eerst langs eer je gaat bestellen. coiltaps werken bij lange na niet zo mooi voor stratty tones als een humbucker gesplit PLUS een single in t midden. werkelijk.

Thomk
23 oktober 2010, 08:28
ik heb hsh gehad, zag er niet uit. ik heb er h-h-h van gemaakt, maar in t midden een singlecoil in humbuckerformaat. kom echt eerst langs eer je gaat bestellen. coiltaps werken bij lange na niet zo mooi voor stratty tones als een humbucker gesplit PLUS een single in t midden. werkelijk.

Lijkt me zo en zo een heel goed idee voor dat ik het ga bestellen dat ik eerst eens langs kom om eens te snuffelen:P