PDA

View Full Version : Help! Mijn pick-up doet gek!



Fucko
20 oktober 2010, 23:27
Beste Forum-lezers,

Ik heb al sinds het begin met mijn Fender Telecaster john5 deluxe een haat-liefde relatie. Dit komt omdat ik hem echt een lekkere sounds vind hebben en hij speelt gewoon precies zoals ik wil. Punt is alleen dat in het begin (half jaartje na aanschaf) de neck pick up het begaf, geen probleem ik had toch nog garantie.

Nu is deze week (anderhalf jaar na aanschaf) de bridge pick-up weer kaduuk.
Ik denk dat het ligt aan een kabel breukje o.i.d. want ik kan als ik mijn speaker loeihard zet en de pick-up aan zet heel zacht nog de gitaar horen.

Kunnen jullie misschien helpen met de beste oplossing als in:
1. kan ik veilig zonder veel schaden de gitaar open maken en kijken of het simpel opgelost kan worden?
2. Als dat niet zo is wat zouden goede alternatieve pick-ups zijn en wat kosten die? (is misschien een combo met ander humbuckers mogelijk)


Hopelijk heb ik jullie genoeg geinformeerd en ga alsjeblieft niet in op interpunctie en grammatica.

Groetjes,
Fucko

M@rtijnd
20 oktober 2010, 23:41
Hoi Fucko, (dat klinkt niet zo vriendelijk :P)

Ik vind het best opmerkelijk dat het brugelement van twee verschillende gitaren, weliswaar hetzelfde model, kapot zijn gegaan. Mijn eerste ingeving is inderdaad wel dat het aan een los contactje ligt. Komt er helemaal geen geluid uit als je naar je brugpositie schakelt of slechts een ruis?

Om antwoord te geven op je vragen:
1. Ja, je kunt je gitaar zonder schade/probleemloos openmaken om te kijken of er iets loszit. Je hoeft waarschijnlijk slechts de slagplaat los te schroeven. Wat waarschijnlijk makkelijker gaat als je de snaren los draait of er helemaal van afhaalt.
2. Tips voor goede alternatieve pickups zou ik je niet kunnen geven daarentegen. De prijs is afhankelijk van wat je zoekt. Het verschilt namelijk enorm.

Cheers,

Martijn

Fucko
20 oktober 2010, 23:51
Hoi Fucko, (dat klinkt niet zo vriendelijk :P)

Ik vind het best opmerkelijk dat het brugelement van twee verschillende gitaren, weliswaar hetzelfde model, kapot zijn gegaan. Mijn eerste ingeving is inderdaad wel dat het aan een los contactje ligt. Komt er helemaal geen geluid uit als je naar je brugpositie schakelt of slechts een ruis?

Om antwoord te geven op je vragen:
1. Ja, je kunt je gitaar zonder schade/probleemloos openmaken om te kijken of er iets loszit. Je hoeft waarschijnlijk slechts de slagplaat los te schroeven. Wat waarschijnlijk makkelijker gaat als je de snaren los draait of er helemaal van afhaalt.
2. Tips voor goede alternatieve pickups zou ik je niet kunnen geven daarentegen. De prijs is afhankelijk van wat je zoekt. Het verschilt namelijk enorm.

Cheers,

Martijn

Bedankt voor de snelle reactie,

Ik geloof niet dat het 2 verschillende gitaren zijn, de garantie van mijn gitaar was eerder dat hij terug naar de Fender fabriek was gebracht o.i.d.

Anyways, ik hoor hele hevig ruis maar ik hoor daaronder wel nog mijn gitaar aanslagen etc. dus ik kan gewoon vaderjakobben het klinkt alleen alsof er laag witte televisie sneeuw overheen gaat.

Ik zal dan wel binnekort even een kijkje binnen in de gitaar nemen.

Eko
21 oktober 2010, 07:22
Ik zou alsnog even de leverancier contacten. Volgens het recht in NL mag je van een produkt verwachten dat het langer meegaat dan een jaar. Het simpelweg schermen met de limited warranty van Fender volstaat dus niet voor een winkelier.
Even terug dus en laten nakijken.

snaarplukker
21 oktober 2010, 10:01
1. Ja, je kunt je gitaar zonder schade/probleemloos openmaken om te kijken of er iets loszit. Je hoeft waarschijnlijk slechts de slagplaat los te schroeven. Wat waarschijnlijk makkelijker gaat als je de snaren los draait of er helemaal van afhaalt.

Het is een tele, dus dan moet er meer dan enkel de slagplaat gedemonteerd worden. Brug en controlplate.:)

Fucko
21 oktober 2010, 14:22
Ik zou alsnog even de leverancier contacten. Volgens het recht in NL mag je van een produkt verwachten dat het langer meegaat dan een jaar. Het simpelweg schermen met de limited warranty van Fender volstaat dus niet voor een winkelier.
Even terug dus en laten nakijken.

Dus als de garantie van een jaar is verschreden heb ik nog steeds recht op reperatie?

Ik bel feedback er dan nog wel even over...

M@rtijnd
22 oktober 2010, 17:11
Het is een tele, dus dan moet er meer dan enkel de slagplaat gedemonteerd worden. Brug en controlplate.:)

Oh ja, klopt. Dan had ik de verkeerde gitaar in m'n hoofd. Maar het idee blijft hetzelfde. Je hoeft maar wat schroefjes los te draaien.

M

pasqual
22 oktober 2010, 23:10
een element zal niet zo snel kapot gaan, zeker niet als het element niet gedemonteerd is geweest. ik denk eerder aan de keuzeschakelaar. als de schakelaar in de middenstand staat, doet alles het dan wel? zo ja, dan is je element in ieder geval in orde. toch ff je controlplate losmaken en ff nakijken.
en dat verhaal over die wettelijke garantie: in feite klopt dit maar je zal toch met een goed onderbouwd verhaal moeten komen want ze lullen je zo weer de winkel uit als je niet weet waar je over praat.

succes en groeten Pasqual.

Fucko
30 oktober 2010, 14:33
een element zal niet zo snel kapot gaan, zeker niet als het element niet gedemonteerd is geweest. ik denk eerder aan de keuzeschakelaar. als de schakelaar in de middenstand staat, doet alles het dan wel? zo ja, dan is je element in ieder geval in orde. toch ff je controlplate losmaken en ff nakijken.
en dat verhaal over die wettelijke garantie: in feite klopt dit maar je zal toch met een goed onderbouwd verhaal moeten komen want ze lullen je zo weer de winkel uit als je niet weet waar je over praat.

succes en groeten Pasqual.

Dit heeft mij zeer geholpen, na een paar dagen deed inderdaad alleen het midden element het en de schakkelaar liep stroef. plaat los gemaakt, bleek dat de schakelaar geen contact maakte met de buitenst polen. Schakelaar iets vervormd zodat hij nu beide polen weer kan raken. Ik had trouwens nog een vraag:

Is het normaal dat bij Fender Tele's of gewoon Fenders er een gigantische laag soort van zaagsel ligt?! :dontgeti:

pasqual
31 oktober 2010, 09:33
het is een machinaal proces en dan wil er wel eens wat zaagsel is de uitsparingen achterblijven die vervolgens gewoon mee gespoten wordt. is niet netjes maar gebeurd waarschijnlijk bij meerdere producenten.

groeten Pasqual.

Fucko
31 oktober 2010, 13:55
het is een machinaal proces en dan wil er wel eens wat zaagsel is de uitsparingen achterblijven die vervolgens gewoon mee gespoten wordt. is niet netjes maar gebeurd waarschijnlijk bij meerdere producenten.

groeten Pasqual.

Zeker niet netjes inderdaad, maar ik kan me best voorstellen dat een laag zaagsel uiteindelijk voor een hoop problemen kan zorgen bij de elementen en knoppen...

Ik bedoel je legt toch wel je zuur verdiende centjes er voor neer, dan kunnen ze op z'n minst het weg spuiten/zuigen.