PDA

View Full Version : Beginnen met lead guitar: welke songs?



Dancing Lobster
20 oktober 2010, 23:02
Hey allemaal,

ik weet dat er al tal van deze topics zijn, maar nergens vind ik echt goede tips :makeup:. Dus doen we er nog maar een topicje bij :ok:

Nou, ik volg sinds een paar weekjes privélessen, elke week een half uurtje. Ik mag daarbij grotendeels zelf bepalen wat ik wil leren.

Momenteel ben ik bezig met barrés, maar ik heb vorige week aangegeven dat ik ook lead gitaar wil gaan leren. De leraar heeft me daarop de pentatonische en de blues toonladder geleerd. En hij vertelde me dat ik maar eens wat songs moest uitzoeken die ik wil leren spelen, dan zouden we die samen leren spelen.

Probleem is echter, ik heb geen idee welke songs ik wil gaan spelen... :strat:
Mijn muzieksmaak is énorm breed, en ik wil vanalles leren.
Dus vroeg ik me af, zijn bepaalde genres muziek makkelijker te spelen dan andere? Is metalcore bv. moeilijker te spelen dan rock (in het algemeen)? Of maakt dat niet uit?

Genres die ik beluister, zoals ze op me iPod zijn ingedeeld:

- Female fronted metal
- Metal
- Metalcore
- Nu Metal
- Post Hardcore
- Punk Rock
- Rock

Als ik echt moet kiezen, zou ik voor metalcore/post-hardcore songs gaan, lijkt me geweldig om die te kunnen spelen. Is dat te doen als beginner? En indien ja, welke songs dan? Als ik ze zo hoor lijken ze me allemaal freaking moeilijk, met welke songs kan ik best beginnen?

Voor de inspiratie som ik nog even men favo Metalcore/Post-Hardcore bands op, zie ook men last fm profiel in men sig:

36 Crazyfists
From Autumn To Ashes
All That Remains
A Day To Remember
As I Lay Dying
In Flames
Killswitch Engage
Underoath
The Used
Enter Shikari

Dusss... graag wat simpele songs van deze bands, die te doen zijn als beginner :). Als dat mogelijk is :p
Alvast bedankt :D

SaferSephy
20 oktober 2010, 23:44
je moet ook eens naar de volgende genres luistere:

Punk-Post-Emo-Metalcore
Post-Metal-Hardcore
en
Nu-Core-Metal-Post-Rock


...serieus elke band in die muziekstroming bedenkt een eigen genre tegenwoordig

anyway, alle "muziek" in die genres klinken op het eerste oor eenvoudig (gewoon raggen met powerchords) maar zeker als je in de hoek van Mars Volta enzo terecht komt is het stiekum best tricky.

Maar als je net start met Pentatonische en Blues ladders is het wellicht slim om de Bluesrock/Classic Rock hoek even te verkennen, hier wordt namelijk veel gebruik gemaakt hiervan.

Dancing Lobster
21 oktober 2010, 00:01
je moet ook eens naar de volgende genres luistere:

Punk-Post-Emo-Metalcore
Post-Metal-Hardcore
en
Nu-Core-Metal-Post-Rock


...serieus elke band in die muziekstroming bedenkt een eigen genre tegenwoordig

anyway, alle "muziek" in die genres klinken op het eerste oor eenvoudig (gewoon raggen met powerchords) maar zeker als je in de hoek van Mars Volta enzo terecht komt is het stiekum best tricky.

Maar als je net start met Pentatonische en Blues ladders is het wellicht slim om de Bluesrock/Classic Rock hoek even te verkennen, hier wordt namelijk veel gebruik gemaakt hiervan.

Nou, ik houd het op men iPod nog redelijk beperkt qua genres. Alleen het verschil tussen metalcore en post hardcore is erg klein, die 2 leunen enorm dicht tegen elkaar aan.

Classic rock staat hier af en toe wel eens aan, blues eigenlijk nooit. Maar dan zal ik de classic rock eens wat gaan verkennen :p
Nog tips qua songs toevallig?

grayfink
21 oktober 2010, 00:06
Het bekende lied "Blues in A".

ShredTallicA
21 oktober 2010, 11:19
Nou, ik houd het op men iPod nog redelijk beperkt qua genres. Alleen het verschil tussen metalcore en post hardcore is erg klein, die 2 leunen enorm dicht tegen elkaar aan.

Ho ho ho, gaan wij hier niet te onvoorzichtig opmerkingen maken? :chicken:

En verder, misschien kun je ook je leraar voor je laten kiezen. Hij heeft vast een andere muzieksmaak dan jij dus dan krijg je daar ook wat van mee :sssh: Beetje muzikale breedheid is wel zo handig.

Wat je ook kan doen is Rhythm leren spelen dat op zichzelf al Lead is ;) (Protest the Hero, Between the Buried and Me).

B0UDEWIJN
26 oktober 2010, 16:51
Ho ho ho, gaan wij hier niet te onvoorzichtig opmerkingen maken? :chicken:

En verder, misschien kun je ook je leraar voor je laten kiezen. Hij heeft vast een andere muzieksmaak dan jij dus dan krijg je daar ook wat van mee :sssh: Beetje muzikale breedheid is wel zo handig.

Wat je ook kan doen is Rhythm leren spelen dat op zichzelf al Lead is ;) (Protest the Hero, Between the Buried and Me).

Raad je nou PTH en BTBAM aan voor iemand die net begint met leads spelen? :dontgeti:

ShredTallicA
26 oktober 2010, 17:22
Raad je nou PTH en BTBAM aan voor iemand die net begint met leads spelen? :dontgeti:

Ik raad de rhythm aan! :sssh: De leads zijn out of this world, maar de rhythm is meestal wel een lekkere uitdaging en een behoorlijke stap richting leads!

Terminus
26 oktober 2010, 18:03
Ik kom met een beetje moeite nog wel door nummers van KSE en In Flames heen, maar de slagpartijen van PtH en BtBAM zijn echt onbegonnen werk voor mij. Seqouia Throne is bijvoorbeeld ongeveer niveau Scarified van Paul Gilbert.

Speel leadpartij van een In Flames nummer spelen is een goede oefeningen, nummers van Clayman en daarvoor (toen ze nog geen Metalcore waren) hebben leadpartijen die echt los staan van de slagpartijen. Bullet Ride, Artifacts of the Black Rain, eigenlijk heel The Jester Race.
De leadpartijen van Killswitch Engage bijvoorbeeld zijn veel meer gemengd met de slagpartijen, practisch gezien heeft KsE ook geen lead- of slaggitarist. My Curse heef een leadpartij die wel redelijk los staat van de slagpartij.
Ik luister niet veel metalcore maar zo veer ik weet is het bij de meeste metalcore bands ongeveer hetzelfde verhaal.

ShredTallicA
26 oktober 2010, 18:07
Ik kom met een beetje moeite nog wel door nummers van KSE en In Flames heen, maar de slagpartijen van PtH en BtBAM zijn echt onbegonnen werk voor mij. Seqouia Throne is bijvoorbeeld ongeveer niveau Scarified van Paul Gilbert.

Pak je ook net weer een van de moeilijkste van ze ;) Het album kezia is op No Stars Over Bethlehem na volgensmij prima te doen. En van Fortress zou ik beginnen met Bloodmeat IMO :sssh: Maar overall is Kezia veel makkelijker.

Death2AllButMetal
26 oktober 2010, 18:53
Ik vind de boeken van Troy Stetina erg goed. Hij heeft ook een reeks aan Metal Lead Guitar boeken. Om te leren shredden zou ik uit Speed Mechanics for Lead Guitar gaan werken, daar kun je 10 jaar mee vooruit!