PDA

View Full Version : TC Electronic Polytune stemapparaat



jerome
20 oktober 2010, 22:20
Ik heb zaterdag een TC Electronic Polytune stemapparaat gescoord.
Wat een wereldding!
Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar ik heb hier weinig over dit stemapparaat kunnen vinden
Die Polytune is ideaal als je met een optreden even snel tussen 2 nummers wil stemmen;
Je slaat alle snaren tegelijk aan en je ziet in één keer welke snaren goed of niet goed gestemd staan en je kan ze gelijk stemmen :crazyhappy:
Je kan ook 1 snaar aanslaan en hij gaat automatisch in de normale stemmodus over.
En duidelijk af te lezen en hij is niet té gevoelig...
Meer mensen hier ervaring met dit stemapparaat?

RoelSmoel
20 oktober 2010, 23:15
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=131199&highlight=polytune

roger
21 oktober 2010, 19:09
Ik heb 'm ook. Wat mij opvalt...als je alle snaren tegelijk aanslaat geeft hij aan dat ze allemaal goed staan, dus geen rode ledjes boven of onder de boog. Als je dan snaar voor snaar aanslaat geeft hij ze iets te laag aan...

Mss is hij supergevoelig, en ik hoor het verschil ook niet echt, Ik vind 'm wel handig in ieder geval!

En true bypass...ik hoorde het verschil met mijn Boss TU-2 :crazyhappy:

Grtz Roger

jerome
21 oktober 2010, 19:16
Zijn misschien de batterijen van jouw Polytune bijna leeg?
Dan kan je namelijk de raarste "storingen" krijgen...
Die van mij heeft dat probleem wat jij beschrijft iig niet...

roger
21 oktober 2010, 19:21
Nee hoor hij zit op een voeding. Afwijking is ook maar minimaal, maar is er wel...

jerome
21 oktober 2010, 19:30
Misschien gebruik je een ongestabiliseerde voeding?
Probeer m voor de grap eens met een batterij...

roger
21 oktober 2010, 19:36
IK gebruik een Carl Martin voeding, kopie van Cioks. Ik zal 'm eens een keer met batterij proberen!

Grtz Roger

jim__
21 oktober 2010, 21:58
Heb hem ook, en bevalt mij ook uitstekend. Het verschil komt doordat hij bij het stemmen per snaar iets nauwkeuriger is, staat ook in de handleiding (yep, heb hem gelezen!).

DaveItUp
21 oktober 2010, 23:38
Ding wijkt ook gewoon af in poly mode, doe je niets aan. Voedingen enz allemaal gelul. Leuk om even snel te checken. Voor de rest fijn ding in strobe modus.

jerome
23 oktober 2010, 00:33
Ik snap er geen reet van.
Ik heb m net nog gebruikt in de oefenruimte maar die van mij wijkt helemaal niet af in de poly mode... Gewoon haarzuiver
Ik gebruik de poly mode overigens niet om te stemmen maar alleen om snel te checken welke snaar niet zuiver gestemd meer is. Die snaar sla ik vervolgens alleen aan en dan stem ik m bij, werkt perfect
Ik heb wel gemerkt dat je in de poly mode normaal, dus niet te hard, aan moet slaan, want anders gebeuren er de raarste dingen... ;)

guus-25
2 november 2010, 20:16
Weet iemand toevallig waar deze input voor dient?
T' lijkt wel een usb ingang of zoiets:soinnocent:

http://img510.imageshack.us/img510/4681/tcelec.png

cesco
2 november 2010, 20:30
Question

The USB port on the back of the PolyTune - what is that used for?

Answer

The USB port on the back has no end-user applications. It is solely intended for service access to the unit.

(http://tcsupport.custhelp.com/cgi-bin/tcsupport.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=2844)

Outline
3 november 2010, 03:49
En, als het meezit, in de toekomst voor update's.

Niet dat er veel te updaten valt, maar toch.

soup
3 november 2010, 12:19
Extra functies misschien, eigen stemming die je kunt toepassen?

j3r03n
3 november 2010, 12:40
Ik gebruik de poly mode overigens niet om te stemmen maar alleen om snel te checken welke snaar niet zuiver gestemd meer is. Die snaar sla ik vervolgens alleen aan en dan stem ik m bij, werkt perfect.

Zo doe ik het ook. Werkt zeer snel en handig, vooral live, maar eigenlijk altijd in bandsituatie.

Verder worden hier alleen maar dingen herhaald die al in het topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=131199) van begin dit jaar staan.

FruscianteFan
4 november 2010, 14:33
Vorige week voor wat opnames heb ik via de bypass out van mijn Korg DT-10 de Polytune van mijn bassist aangesloten. Bij elke snaar was het vrij duidelijk te merken dat de Polytune, zowel naar boven als naar beneden, net iets sneller tevreden is dan de DT-10. De Polytune geeft groen licht terwijl de Korg nog met 1 rood ledje knippert.

Het lijkt me een fijn ding hoor, daar niet van. Maar in mijn directe A/B-test won de DT-10 het duidelijk. Aan de andere kant, de toetsenist van mijn band kan weer niet met de Korg omgaan, juist omdat-ie veel te nauwkeurig is.

jerome
4 november 2010, 20:35
Het lijkt me sterk dat er iemand op deze aardkloot is die het verschil in zuiverheid tussen de DT10 en de Polytune kan horen... ;)
Maar onze bassist heeft ook de Korg DT-10.
Ik vind het persoonlijk geen lekker stemapparaat omdat die inderdaad, ook naar mijn smaak, té gevoelig is.
Er zit ook te weinig "demping" op de displayreactie waardoor de kleuren te snel veranderen en blijven veranderen
Ik vind het een heel gedoe om de snaar echt op het groen te krijgen, er brand té snel al een rood lampje.
Een onrustig en vaag display dus...
Daarom was ik des te meer aangenaam verrast hoe goed en hoe snel die TC Polytune werkt en hoe duidelijk het display is...:)
Met de Polytune ben ik binnen 1 minuut klaar met stemmen en met de Korg zat ik 2 minuten te klootviolen...
Overigens is onze bassist wel blij met de Korg, zo zie je maar....

FruscianteFan
4 november 2010, 22:28
Ik ga ook echt geen minuut lang proberen om het laatste rode ledje weg te krijgen, maar ik vind het wel prettig dat ik de exacte afwijking van een snaar kan aflezen.

soup
2 februari 2012, 18:12
Hoe moet je dit ding eingelijk updaten, er zit nl. geen kabeltje bij...

rocker_71
2 februari 2012, 18:16
Zat er bij mij wel bij.
Is een standaard computer kabel: usb naar mini usb.

HaroldA
2 februari 2012, 18:19
Ik had het in een ander tuner-topic ook al gevraagd: is er iemand die zowel de Polytune als de Polytune mini getest heeft?

soup
2 februari 2012, 18:23
Zat er bij mij wel bij.
Is een standaard computer kabel: usb naar mini usb.

Lekker dan... ik vroeg nl. expliciet aan die verkoper om een nieuwe (deed hij wat moeilijk over) en hij heeft me ook eentje gegeven want het doosje was gesealed maar er zit geen kabeltje bij. :dontgeti:

Ik heb enkel een Tc electronics foldertje, sticker en van dat plakspul.

soup
7 februari 2012, 18:34
Heb een mail naar feedback gestuurd en ze zeggen dat het er niet standaard bij zit...

Martijn-w
7 februari 2012, 21:03
Ik heb er net ook eentje besteld. Ik merk dat ik best regelmatig bij moet stemmen, dus dan is dit wel handig. Anders kan je steeds je kabels weer los gaan halen.

Dick de Krijger
20 februari 2012, 14:20
Ik heb 'em ook sinds een krap half jaartje, fantastisch ding, zeker omdat hij zo snel reageert en alle snaren tegelijk zijn te checken. Zag dat hij er nu ook is in de mini-mode, met exact dezelfde specificaties. Weet niet waarom, maar ze blijven in ieder geval bezig bij TC :)

Nils47
1 maart 2012, 15:57
Ik heb hem ook sinds kort, nog niet alles gechecked (gebruik hem nog in chromatic mode). Usb kabel zat er trouwens ook niet bij maar die heb ik zelf wel ergens.

zoon van Piet
2 maart 2012, 09:55
standaard zit er geen usb bij. Althans niet in mijn gesealde doosje..

( en ik heb beloofd verder mijn mond te houden over het ding.. maar ben blij dat ik er van af ben..)

HaroldA
2 maart 2012, 10:06
maar ben blij dat ik er van af ben..

Hmmm, ik zat juist te twijfelen of ik zo'n kekke Polytune Mini zou kopen...

zoon van Piet
2 maart 2012, 10:25
nouja, laat je door een ouwe azijnpisser als mij niet weerhouden..
ik zou niet meer klagen, nu ik geen polytune meer heb
anders komt de TC maffia misschien langs om mn benen te breken.. ;)

HaroldA
2 maart 2012, 10:27
nouja, laat je door een ouwe azijnpisser als mij niet weerhouden..

Ik stoor me nooit zo aan azijnpissers :ok: Ik zal 'm dit weekend bestellen en 'm een keer meenemen naar Eindhoven, kun je 'm nog een keer proberen ;)

zoon van Piet
2 maart 2012, 10:33
Neenee, niedoen! Het is ten strengste verboden om poly's mee te nemen naar mijn huis! Ik wil die krengen niet meer zien! :)

HaroldA
2 maart 2012, 10:37
Neenee, niedoen! Het is ten strengste verboden om poly's mee te nemen naar mijn huis! Ik wil die krengen niet meer zien! :)

:soinnocent:

Jan Buurman
2 maart 2012, 12:46
Ik ben van Maxi naar Mini gegaan. Ik heb er afgelopen weekend mee op getreden. Geen verschil in afleesbaarheid, misschien zelfs beter. Lijkt of het lageE probleem hier niet inzit. Ik ben er erg blij mee want op mijn nieuwe board waar ik mee bezig ben paste de Maxi eigenlijk niet lekker.....
@HaroldA: Gewoon doen!!

HaroldA
2 maart 2012, 13:24
@HaroldA: Gewoon doen!!

Het meenemen naar Piet's zoon of de aanschaf in het algemeen?

Jan Buurman
2 maart 2012, 13:52
Het meenemen naar Piet's zoon of de aanschaf in het algemeen?

Ik weet niet hoe sterk Piet's zoon is.... ;)

Ik bedoel aanschaf...... Ik ben er erg blij mee!!!!

zoon van Piet
2 maart 2012, 15:28
hoe sterk ik ben?
ik leg 'm gewoon een fender in zijn nek!

:)

HaroldA
2 maart 2012, 15:30
hoe sterk ik ben?

Ach, zo lang ik harder kan lopen ...

joeyonfire
2 maart 2012, 15:50
Ik kan er niks aan doen maar die polytune functie vind ik wel zo verrekte handig dat ik mezelf er ook maar 1 kado ga doen.

JvZ
4 juli 2014, 13:15
We zullen het zien...
Heb er vandaag ook maar eens eentje besteld (Polytune mini-noir).

Voors en tegens gelezen, maar voor de prijs lijkt me het een prima tuner met leuke mogelijkheden.
De polyfunctie is een mooie quick scan. Het stemmen doe ik daarna dan toch gewoon chromatic.

Ik ben erg benieuwd hoe deze gaat bevallen.


Enige nadeeltje is dat mijn (kleine) pedalboardje dan nu ook helemaal vol is.
Wil ik er nog iets bijzetten, dan moet ik keuzes maken en wisselen (Zal voorlopig niet nodig zijn verwacht ik)

Kan hem niet echt gebruiken als killswitch, omdat hij in de FXloop komt te staan.
Tenzij ik de mix op 100% zet, dan functioneert dat weer wél (Staat nu op 60%).
De tuner in de loop is nu eerst even een kwestie van proberen of dat goed werkt.

JvZ
17 juli 2014, 10:46
Pffffff... Wat duurt dat lang bij Keymusic..
Na 2 weken nog steeds geen Polytune binnen, nu weer voor overmorgen beloofd..

HaroldA
17 juli 2014, 10:51
Pffffff... Wat duurt dat lang bij Keymusic..
Na 2 weken nog steeds geen Polytune binnen, nu weer voor overmorgen beloofd..

... terwijl ze 2e hands met bosjes worden aangeboden.

FruscianteFan
17 juli 2014, 10:55
Wat ook weer geen goed teken is ;)

JvZ
17 juli 2014, 14:36
Hoeft niets te zeggen.
Die dingen gaan als zoete broodjes, en dan krijg je vanzelf ook een flink aanbod 2e hands.

Prijzen die steeds betaald worden voor 2e hands liggen zo dicht bij nieuw, dat het niet eens interessant is.

Bovendien zijn gitaristen ook niet snel tevreden.
(Soms ook door eigen onkunde helaas hahaha).

JvZ
19 juli 2014, 19:16
Pffffff... Wat duurt dat lang bij Keymusic..
Na 2 weken nog steeds geen Polytune binnen, nu weer voor overmorgen beloofd..
En inmiddels is het zaterdag, en wederom niets (ook nog geen verzendbevestiging overigens..)

Er is me nu al 2x iets beloofd, maar steeds komt er niets. Gaat iets niet echt goed daar..(?)

bat
21 juli 2014, 23:13
D'r staat nu wel een ander logo op gebouwen en site, maar het lijkt erop dat ze dus nog steeds net zo goed zijn met hun webshop in de tijd van Feedback...

JvZ
22 juli 2014, 12:36
Geen idee. Geen eerdere ervaring mee.
De mensen zijn vriendelijk, en lijken echt wel hun best te doen.

Maar wel raar dat voorraadartikel (in filiaal), maar niet bij mij terecht komt.

Edit:
Eindelijk hebben ze hem administratief verwerkt.
Waarschijnlijk gaat dat (eindelijk) betekenen dat hij morgen of overmorgen hier zal zijn.

Er lijkt ergens een zwakke schakel in het systeem te zitten. Ik heb de indruk dat de meeste voorraad bij de filialen bevindt, en dat er maar 1x per week deze zendingen bij de filialen worden opgehaald. Maar ook lijkt het dat ze bij die filialen niet zo'n haast of zin hebben in het klaarzetten van artikelen voor het DC. Klantenservice lijkt het ook bijna niet voor elkaar te krijgen daar iemand te bereiken of er zinnige informatie te krijgen.

Nu nog even afwachten of hij daadwerkelijk bij de post gaat zitten.

Edit:
Eenmaal in het DC gaat het razendsnel. Bevestiging post is al binnen, en wordt vanmiddag bezorgd.
De zwakke plek lijkt echt in de verwerking bij de winkels te zitten. Maar waarom dit 3wk moet duren...?

JvZ
24 juli 2014, 09:18
En nu staat hij (eindelijk) op mijn pedalbordje.

Werkt heel mooi, en ziet er keurig uit.
De polyfunctie is wel minder nauwkeurig dan de chromatische tuner. Als ik met poly stem staat de lage E er nog net naast.
De Polyfunctie gebruik ik dan maar als quick scan, en om echt te stemmen gebuik ik de Chromatische tuner.

Als je "Drop D" aantikt, dan moet dus de lage E er dus langs staan, dit moet immers een D zijn.
Op poly zie je dat niet zo goed, omdat er maar 5 ipv. 6 groene lampjes branden. De rode geeft het niet duidelijk aan.

Ik ga het ding dus meer chromatisch gebruiken dan als poly. De poly is slechts een quickscan.
De chromatische tuner is heel erg duidelijk, en werkt fantastisch.

(De capo instellingen ed. heb ik verder niet geprobeerd)

http://www.newtone-online.nl/forum/index.php?action=dlattach;topic=7397.0;attach=1184 3;image

JvZ
28 juli 2014, 09:43
Klein opvallend dingetje aan die polytune, is dat de Jack bussen precies andersom zitten als de meeste merken compacte pedalen met een A behuizing. Dit betekent dat er minder ruimte is om normale pluggen te gebruiken., en zitten daardoor direct tegenover elkaar

Het is natuurlijk op een simpele manier op te lossen, door voor die plek een kabeltje met platte jack-pluggen te maken. (Tussen Polytune en ninety orange phaser).

http://www.newtone-online.nl/forum/index.php?action=dlattach;topic=7397.0;attach=1184 9;image

HaroldA
28 juli 2014, 11:28
Klein opvallend dingetje aan die polytune, is dat de Jack bussen precies andersom zitten als de meeste merken compacte pedalen met een A behuizing. Dit betekent dat er minder ruimte is om normale pluggen te gebruiken., en zitten daardoor direct tegenover elkaar

Ik snap sowieso het nut van heel die A-behuizingen niet: dit neemt precies evenveel ruimte in beslag, maar werkt veel fijner:

http://www.locobox.com/coron/coron_crossover_80.jpg

JvZ
28 juli 2014, 15:11
Je vergeet natuurlijk de ruimte voor je pluggen bovenop.
Maar in breedte maakt het idd. niet zoveel uit

Ik vind die A-behuizingen ideaal.
Precies goede maat, en geen overbodig ruimtebeslag of nutteloze batterijruimte die ik toch niet gebruik.
Er bestaan nog kleinere pedalen, maar die vind ik onhandig omdat je dan toch ruimte vrij moet houden voor de knoppen ed. Deze A-pedaaltjes laten zich nog steeds heel handig bedienen ed.

Die A-behuizingen begint al een aardige standaard te worden, en wat mij betreft ideaal.
In mijn koffertje staan ze gewoon gemakkelijk en stabiel. Alleen de polytune heeft een beetje klitteband eronder (tegen schuiven in lengterichting), de Mooers staan gewoon los tussen de spacers.
De spacers die ik ertussen heb staan (schuine blokjes) staan op klitteband, en houden alles mooi stabiel vast.

Het hele koffertje is maar 39,5x 24cm (x9 cm, incl het deksel, welke ik afneembaar heb gemaakt)

Buzzel
28 juli 2014, 15:33
Ik vind die hele minipedalen hype maar niks om eerlijk te zijn. Al mijn zelfbouw pedaaltjes hebben, net als de coron, de jacks boven op. Zo kan alles lekker knus naast elkaar staan. Naarnaast ook nog eens in een BB behuizing. Lekker groot, duidelijke plekken waar je kan stampen. En veel controls die makkelijk met de voet bedienbaar. Ik heb wel wat van die mini dingen, maar die pedalen gebruik ik bijna nooit (ze zitten alleen op de plank omdat het past).

Daarnaast ben ik wel van mening dat ik nooit de polytune had gekocht met de ervaringen die ik er nu mee heb. Hij is niet snel genoeg. Vaak sta je een paar tellen naar dat poly schermpje te kijken voordat hij ziet dat je maar 1 snaar wil weten. Daarnaast heb ik ook nog eens 1tje die de lage E altijd wat te laag inschat.

muziekschuur
28 juli 2014, 16:12
Er zijn oude en nieuwe versies....

HaroldA
28 juli 2014, 16:21
Er zijn oude en nieuwe versies....

De nieuwe is onnauwkeurig. De oude niet?

Buzzel
28 juli 2014, 19:35
Er zijn oude en nieuwe versies....

I know, maar die van mij maakt de fout. Ik koop niet een nieuw. Zoiets moet meteen als het ding voor het eerst op de markt komt kloppen.

HaroldA
29 juli 2014, 09:28
I know, maar die van mij maakt de fout. Ik koop niet een nieuw. Zoiets moet meteen als het ding voor het eerst op de markt komt kloppen.

Helemaal mee eens. Ik had vernomen dat de mini nieuwe software had en dus beter was dan de maxi. Mijn mini week af in poly op de laagste snaar (en de rest eigenlijk ook).

JvZ
29 juli 2014, 10:45
Die poly zie ik alleen als een indicatie.
Stemmen doe ik gewoon op de normale functie, en die werkt prima.

De poly werkt wel redelijk, maar laat zich door allerlei factoren snel beinvloeden en is idd minder nauwkeurig.

Eigenlijk zou het een hele goede optie geweest zijn als je die apart uit zou kunnen zetten, zodat je niet soms per ongeluk een wisselend scherm hebt wanneer je dat niet wilt. Zonder de poly functie is misschien de Mooer Baby tuner een goed compact alternatief.

HaroldA
29 juli 2014, 10:47
Zonder de poly functie is misschien de Mooer Baby tuner een goed compact alternatief.

"The Mooer Micro Series Baby Tuner is high precision tuning micro pedal with an accuracy of ±1 Cents."

Nee, dank je ;)

JvZ
30 juli 2014, 19:28
Hoe accuraat is die Polytune dan eigenlijk..?
En hoe precies verwacht je dat zo'n ding moet zijn..?

HaroldA
30 juli 2014, 20:22
Hoe accuraat is die Polytune dan eigenlijk..?
En hoe precies verwacht je dat zo'n ding moet zijn..?

Mijn TurboTuner is .02ct en da's heel fijn bij intoneren en in de studio.

D3nnis
30 juli 2014, 20:47
Heb toch wel een paar keer gedacht daar heb je HaroldA weer met zijn turbo tuner, maar een paar maanden terug ook eens zo'n ding besteld.
Sindsdien snap ik het enthousiasme over deze tuner helemaal......

JvZ
2 augustus 2014, 16:59
Nu de polytune een tijdje op het bordje staan, maar moet toch zeggen dat ik het een fijn dingetje vind.
Stemmen gaat razendsnel.
Ook polytuning gaat erg goed en handig, als je hem en beetje door hebt. (Deze vraagt een rustige strum, en dan doet hij het perfect).
Chromatic is minder kritisch, en gaat razendsnel als vanouds, maar zo even tussendoor checken met polytune werkt dus supersnel en prettig.

Conclusie: Ben er erg blij mee.

yavin
17 september 2014, 10:10
Heeft er iemand al ervaring met de Polytune 2...?
Schijnt weer nauwkeuriger te zijn en heeft ook een strobe-tune functie met een door TC geclaimde nauwkeurigheid van 0.1%

AC3D
17 september 2014, 16:16
Heeft er iemand al ervaring met de Polytune 2...?
Schijnt weer nauwkeuriger te zijn en heeft ook een strobe-tune functie met een door TC geclaimde nauwkeurigheid van 0.1%

ik heb dr een, de strobe functie is even wennen, maar heeft inderdaad een behoorlijk hoge nauwkeurigheid.
ik heb geen PT1, maar ben wel zeer te spreken over t ding :)

de poly tuning is echter niet geschikt om echt te stemmen, t is meer een indicatie welke snaren gestemt moeten worden.

yavin
17 september 2014, 21:40
Even checken tussen twee nummers kan nooit kwaad. ;)

HaroldA
17 september 2014, 21:42
ik heb dr een, de strobe functie is even wennen, maar heeft inderdaad een behoorlijk hoge nauwkeurigheid.
ik heb geen PT1, maar ben wel zeer te spreken over t ding :)

de poly tuning is echter niet geschikt om echt te stemmen, t is meer een indicatie welke snaren gestemt moeten worden.

Klopt de poly nu wel met losse snaren? Dat de snaar die in poly vals is, los ook vals is? Dat is de reden waarom ik mijn mini snel verkocht heb.