PDA

View Full Version : Snaren breken bij brug



Platyhelminthes
20 oktober 2010, 20:53
Hoi allemaal!

Net is voor de 2e keer sinds ik mijn tele heb(week of 2-3 dus..) een snaar gebroken bij de brug. Beide op dezelfde manier en op dezelfde plek, eerste keer de A en de tweede keer de D...

Waar kan dit aan liggen? Is de kans groot dat het aan mijn zeer ernstig falende gitaarspel ligt :p Of kan het zijn dat er iets niet goed zit bij de brug?

Alvast bedankt! :)

Groeten Jaap

LesPaul1612
20 oktober 2010, 21:59
Ik heb er ook last van gehad. ik heb geen tele brug, maar een tune-o-matic.
Het kan meerdere oorzaken hebben, namelijk braampjes op de brugzadels, een te grote hoek tussen het staartstuk en de brug, agressief zweet en een veel te harde aanslag.

Ik had mijn probleem opgelost door de snaren af te poetsen na het spelen. Daarmee haalde ik het verse zweet van de snaren af en braken de snaren niet meer. Bij sommigen helpt het ook om de brugzadels af te vijlen zodat de braampjes eraf zijn. Sommige bruggen zijn van de fabriek geleverd met slecht afgewerkte brugzadels.

Soms staat de brug ook in een te scherpe hoek met het staartstuk. Hierdoor wordt de kracht die op het punt waar de snaar de brugzadel raakt te groot en breekt de snaar.

Dit lijkt mij overigens bij een tele niet de oorzaak.

Eerst maar even afpoetsen dus. En als het probleem blijft even de zadels afvijlen met fijn schuurpapier:ok:

roger
20 oktober 2010, 22:17
Wat goed werkt is je zadels vervangen door graphtec zadels. Bij mij is er al in geen jaren meer een snaar gebroken! :cheerup:

Ik heb nog een tele brug met graphtech zadels liggen, 3 zadels waar 2 snaren per zadel overheen gaan (vintage type zeg maar)

Grtz Roger

Braindead
20 oktober 2010, 22:28
Kan je ook graphtec zadels op een floyd zetten en wat kosten die dingen?

En wat ik me verder afvraag. Heeft dat geen invloed op je sound?

snaarplukker
20 oktober 2010, 22:42
Wat voor zadels heb je op je Tele? Lijkt me stug dat er bramen op kan zitten.

Platyhelminthes
20 oktober 2010, 23:29
Ik weet niet precies wat voor zadels het zijn, maar volgens mij zijn het gewoon de originele fender zadels. Het zijn iig gewoon metalen zadels. Het gaat om de vintage zadels, die 3x2 snaren waar eerder over gesproken werd.

Heb het even gecheckt, zitten geen bramen op de brug..

M@rtijnd
20 oktober 2010, 23:46
Het zou ook gewoon kunnen dat je snaren gewoon aan vervanging toe zijn. Zelfs als je een gitaar nieuw gekocht hebt, of misschien zelfs zéker als je een gitaar nieuw gekocht hebt, aangezien de fabriekssnaren vaak van slechte kwaliteit zijn en een gitaar vaak al wat langer in een winkel hangt. But that's just my humble opinion.

Cheers,

M

Platyhelminthes
20 oktober 2010, 23:49
Het is een tweedehands gitaar die ik van Luke-wannabe gekocht heb. De snaren die erop zaten heb ik dus max. 1,5 week geleden vervangen voor een setje GHS snaren. Dus daar zal het niet aan liggen lijkt me..

Plant
21 oktober 2010, 00:01
Breken de snaren wel op de zadeltjes, of verder naar achteren op de knik waar de snaren door de body gaan? Daar gaan Graphtech Stringsavers niet helpen.

@ Braindead: ja, Graphtech zadels hebben (m.i. een positieve) invloed op het geluid. Of het op een Floyd Rose kan weet ik niet, geen ervaring mee.

Platyhelminthes
21 oktober 2010, 08:26
Breken de snaren wel op de zadeltjes, of verder naar achteren op de knik waar de snaren door de body gaan? Daar gaan Graphtech Stringsavers niet helpen.

Jup, ze breken midden op de zadeltjes.