PDA

View Full Version : John Mayer pickups



Joris00
20 oktober 2010, 20:43
Hallo,

Ik ben de laatste tijd zeer geïnteresseerd in de sound van John Mayer.
Ik hoop dat er hier meer zijn die het met me eens zijn dat zijn gitaar onwijs lekker klinkt ;)
Naar aanleiding daarvan wilde ik zoeken naar die sound.
(een voorbeeldje: http://www.youtube.com/watch?v=32GZ3suxRn4)
Men neme natuurlijk een Fender Stratocaster.
Maar dan komt nu mijn vraag: Welke pickups zou je het best kunnen gebruiken om in de buurt te komen?
In zijn signature gitaren zitten 'Big Dipper' pickups, maar die worden niet los verkocht.

Dus heeft iemand een idee welke pickups in de buurt komen van zijn sound?

Alvast heel erg bedankt!

Joris

EJPostema
20 oktober 2010, 20:46
pick ups heb ik geen idee, maar wat je ook zeker moet aanschaffen is een

TS808 en/of TS9 en/of TS10

Hij gebruikt(e) ze alledrie evenals nog wel wat meer pedalen.

Ik denk dat je dan al in de buurt komt van de sound van john mayer, zonder je pick ups te vervangen. Volgens mij gebruikt hij de TS808 het meest, dus dan zou ik daarvoor gaan.
Overigens geven die pickups die hij gebruikt meer MID dan normaal. Misschien is dit met een equalizer te benaderen

EDIT: Voor de duidelijkheid, dit betreft effect pedalen van het merk ibanez

RoelSmoel
20 oktober 2010, 20:48
Men neme een Fender John Mayer signature...
Tja, geluid zit in de vingers, toch!? *rent hard weg*

Maar.. Waarom zou je de gear van je held willen benaderen? Je kunt doen wat je wilt, maar zult nooit als je held gaan klinken.. (de reden dat ik geen Truckster heb gekocht, James Hetfield sig.)

MarkV
20 oktober 2010, 20:54
Big dippers zijn voornamelijk mid-scooped low output elementjes. Klein pickups schijnen(!) goed te zijn: http://www.kleinpickups.com/p-77-s-5-scooped-mid-range-stratocaster-pickups.aspx

EJPostema
20 oktober 2010, 20:55
Men neme een Fender John Mayer signature...
Tja, geluid zit in de vingers, toch!? *rent hard weg*

Maar.. Waarom zou je de gear van je held willen benaderen? Je kunt doen wat je wilt, maar zult nooit als je held gaan klinken.. (de reden dat ik geen Truckster heb gekocht, James Hetfield sig.)

Niet iedereen kan dat betalen een John Mayer sig...

En ja de sound van je held benaderen? zo zijn veel mensen begonnen toch?
John Mayer is zo ook begonnen met het nabootsen van SRV, wat zijn grote held is

Joris00
20 oktober 2010, 21:33
Men neme een Fender John Mayer signature...
Tja, geluid zit in de vingers, toch!? *rent hard weg*

Maar.. Waarom zou je de gear van je held willen benaderen? Je kunt doen wat je wilt, maar zult nooit als je held gaan klinken.. (de reden dat ik geen Truckster heb gekocht, James Hetfield sig.)

Nou, je moet het zo zien:
Ik probeer niemand te immiteren of echt na te bootsen. Maar zijn sound en gitaarspel inspireren mij. Ik weet dat ik niet meteen zo zal kunnen spelen als John Mayer, maar dat hoeft ook helemaal niet. Dit is gewoon een sound die ik zoek om zelf dingen mee te proberen, om mezelf te kunnen ontwikkelen.

En voor alsnog bedankt voor de reacties!
De Ibanez TS808 heb ik ook al hoog op m'n lijstje staan, maar ik wacht nog op een nieuwe buizenversterker.
Maar de Pickups zouden dus geen groot verschil in sound betekenen in deze?

Joris

EJPostema
20 oktober 2010, 21:44
Nou, je moet het zo zien:
Ik probeer niemand te immiteren of echt na te bootsen. Maar zijn sound en gitaarspel inspireren mij. Ik weet dat ik niet meteen zo zal kunnen spelen als John Mayer, maar dat hoeft ook helemaal niet. Dit is gewoon een sound die ik zoek om zelf dingen mee te proberen, om mezelf te kunnen ontwikkelen.

En voor alsnog bedankt voor de reacties!
De Ibanez TS808 heb ik ook al hoog op m'n lijstje staan, maar ik wacht nog op een nieuwe buizenversterker.
Maar de Pickups zouden dus geen groot verschil in sound betekenen in deze?

Joris

Ik denk dat dat minder uit maakt. Zoals hierboven al is gezegd, 100% benaderen doe je nooit. Met een strat een goeie versterker (hij speelt soms op een fender blues jr) en dan een pedaal kom je een heel eind. Je kan ook voor een TS kloon gaan.

In dit topic staat een interview met John Mayer over zijn sound (met name pedalen).

Wat dan ook wel handig is om te weten: John Mayer schakelt ontzettend veel tussen zijn elementen. Ook tijdens nummers. VOor solo's gebruikt hij vaak het middelste element

http://www.thefret.net/showthread.php?t=2320

MarkV
20 oktober 2010, 21:48
Met een Strat en mid-scooped elementen ben je er zeker nog niet. Persoonlijk denk ik dat de versterker belangrijker is dan de elementen.

Wat voor versterker komt er? JM speelt over Two Rocks, wat weer een afgeleide is van een Dumble... en dat is redelijk onbetaalbaar, maar met een beetje Fender, waarvan de Dumble toch een soort afgeleide is, kan je dit toch wel benaderen.

Maar ach Mayer's toon zo goed mogelijk willen benaderen is een dure hobby volgens mij (check TGP maar es: http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=214983 & http://www.jacksonampworks.com/general/john-mayer-concert/)

EJPostema
20 oktober 2010, 21:53
Met een Strat en mid-scooped elementen ben je er zeker nog niet. Persoonlijk denk ik dat de versterker belangrijker is dan de elementen.

Wat voor versterker komt er? JM speelt over Two Rocks, wat weer een afgeleide is van een Dumble... en dat is redelijk onbetaalbaar, maar met een beetje Fender, waarvan de Dumble toch een soort afgeleide is, kan je dit toch wel benaderen.

Maar ach Mayer's toon zo goed mogelijk willen benaderen is een dure hobby volgens mij (check TGP maar es: http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=214983 & http://www.jacksonampworks.com/general/john-mayer-concert/)

VOlgens mij heeft john mayer eens op TV over een Fender blues junior gespeeld. Als dat waar is dat de beste optie dan lijkt me

marter544
20 oktober 2010, 21:58
Men neme een Fender John Mayer signature...
Tja, geluid zit in de vingers, toch!? *rent hard weg*

Maar.. Waarom zou je de gear van je held willen benaderen? Je kunt doen wat je wilt, maar zult nooit als je held gaan klinken.. (de reden dat ik geen Truckster heb gekocht, James Hetfield sig.)


Compleet off-topic, maar heb jij niet zojuist een signature gitaar en signature schoenen van een bepaalde bekende gitarist gekocht? :chicken:

RoelSmoel
20 oktober 2010, 22:04
Compleet off-topic, maar heb jij niet zojuist een signature gitaar en signature schoenen van een bepaalde bekende gitarist gekocht? :chicken:

Maar niet omdat ik ontzettend fan ben van deze gitarist:D

rockablues
20 oktober 2010, 22:07
Dit is de budgetversie van waar je naar op zoek bent, 1700 usd. Ik kan niks goedkopers vinden qua toon in de buurt van John Mayer komt. Vergeleken met de 8500e van de two rock head, waar John er geloof ik 2 of 3 van heeft, is het vrij goedkoop:soinnocent:.

http://www.tmiranda.com/amplificadores/guitar_and_bass_tube_amps_en/guitar_tube_amp_drive_n_sync_100_dumble_overdrive_ special.htm

Pickups heb je de keuze uit de Klein s-5, Curtis Novak pickups (google) of je kan een setje big dippers via eBay kopen. De Klein s-5 zijn het goedkoopst daarna de pickups van Curtis, ik heb Big dippers te koop zien staan voor 500usd. Hoewel ik vernomen heb dat het hele mid-scooped verhaal niet helemaal waar zou zijn van een aantal pickup-fora hebben ze toch een unieke sound. Je strat moet wel een toets van rosewood hebben ;).

Joris00
20 oktober 2010, 22:25
Met een Strat en mid-scooped elementen ben je er zeker nog niet. Persoonlijk denk ik dat de versterker belangrijker is dan de elementen.

Wat voor versterker komt er? JM speelt over Two Rocks, wat weer een afgeleide is van een Dumble... en dat is redelijk onbetaalbaar, maar met een beetje Fender, waarvan de Dumble toch een soort afgeleide is, kan je dit toch wel benaderen.

Maar ach Mayer's toon zo goed mogelijk willen benaderen is een dure hobby volgens mij (check TGP maar es: http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=214983 & http://www.jacksonampworks.com/general/john-mayer-concert/)

Tsja, het hoeft niet exact een kopie van zijn toon te zijn. Heb ook geen duizenden euro's over voor zo'n Two Rocks versterker.
Ik vond het wel grappig om te lezen dat men hier een Fender Blues Junior aanraden, want dat is dus ook de versterker die gaat komen.

Verder zijn die 'Big Dipper' pickups van eBay boven mijn budget. Was niet van plan 500 dollar, excl. verzendkosten, uit te geven aan alleen Pickups. De Klein S-5 pickups daarintegen zijn wel betaalbaar. Niet vreemd ook dat ik op internet veel verhalen over deze pickups in één zin met de woorden 'John Mayer' lees.
Maar zijn deze pickups ook geschikt voor andere stijlen? Ik speel wel voornamelijk blues, maar ook rock en pop-achtige genres. Misschien ook af en toe wat funk.
Zijn pickups trouwens makkelijk te vervangen? Heb eigenlijk weinig ervaring met het vervangen van pickups namelijk.

Maar goed, nogmaals bedankt voor de snelle reacties!

RoelSmoel
20 oktober 2010, 22:32
http://www.premierguitar.com/video/20100909/1183/Rig_Rundown_John_Mayer.aspx

Ik had 'm laatst ook al eens gepost, zijn gear in de Heartbreak Warfare tour.

Joris00
20 oktober 2010, 22:41
http://www.premierguitar.com/video/20100909/1183/Rig_Rundown_John_Mayer.aspx

Ik had 'm laatst ook al eens gepost, zijn gear in de Heartbreak Warfare tour.

Erg gaaf filmpje, zeker informatief. En dat amerikaanse accent van Rene Martinez (vroeger gitaar tech. van Steve Ray Vaughn) is ook heerlijk!
Veel dure pedaaltjes/versterkers. Om jaloers van te worden ;)
Bedankt voor het filmpje!

M@rtijnd
21 oktober 2010, 00:04
Ik ben zelf ook een enorme fan van JM en met een goede Strat en een Fender amp kun je wel al in de buurt van zijn sound komen (nou ja, voor zover dat kan dan). Precies dezelfde sound zul je nooit krijgen, maar als je je een beetje bekendmaakt met zijn speelstijl kun je het wel een beetje als hem laten klinken, om het zo even te zeggen.
OT:
Ken je trouwens zijn 'Where The Light Is'-livedvd? Da's echt de gaafste dvd die ik heb! Ik vind vooral Slow Dancing In a Burning Room en Gravity er echt uitspringen.

Cheers,

M

JKI
21 oktober 2010, 01:12
Ook een groot fan van JM hier :). Misschien leuk om te weten: de pickups in de Monterey strat uit de video (Slow Dancing) zijn geen Big Dippers, maar originele 1965 pickups.

Ik heb zelf een Blues Junior en die is zeker geschikt voor de Mayer-nummers. Het is voor het geld en de grootte een geweldige amp. Ik zou graag iets willen opnemen, maar heb daarvoor niet de apparatuur helaas.

Dit is wat ik denk: pickups kunnen helpen (low output is handig), de amp kan ook zeker helpen, maar 90% van je sound komt gewoon uit je vingers. Dus oefenen, oefenen, oefenen, en dan krijg je zelfs de Mayer-sound met een Marshall.

In het geval van de TS: weet niet wat voor pickups er nu in je gitaar zitten? Als je echt graag dezelfde pickups wil hebben als Mayer, dan zou ik gaan voor de Klein S-5. Schijnt dat die aardig dicht bij de Big Dippers komen (en dat zijn erg veelzijdige pickups).

Joris00
21 oktober 2010, 13:37
Ook een groot fan van JM hier :). Misschien leuk om te weten: de pickups in de Monterey strat uit de video (Slow Dancing) zijn geen Big Dippers, maar originele 1965 pickups.

Ik heb zelf een Blues Junior en die is zeker geschikt voor de Mayer-nummers. Het is voor het geld en de grootte een geweldige amp. Ik zou graag iets willen opnemen, maar heb daarvoor niet de apparatuur helaas.

Dit is wat ik denk: pickups kunnen helpen (low output is handig), de amp kan ook zeker helpen, maar 90% van je sound komt gewoon uit je vingers. Dus oefenen, oefenen, oefenen, en dan krijg je zelfs de Mayer-sound met een Marshall.

In het geval van de TS: weet niet wat voor pickups er nu in je gitaar zitten? Als je echt graag dezelfde pickups wil hebben als Mayer, dan zou ik gaan voor de Klein S-5. Schijnt dat die aardig dicht bij de Big Dippers komen (en dat zijn erg veelzijdige pickups).

Ik gebruik nu de pickups die standaard meekomen in een MIM Stratocaster. Klinkt ook helemaal niet verkeerd, maar ben de laatste tijd wat meer naar een vintage sound aan het zoeken.
En ik ben het inderdaad met het meerendeel hier eens, dat een echte goede sound in de vingers zit.
Maar ik help m'n vingers graag een handje om er het beste uit te halen ;)

stratie
21 oktober 2010, 14:16
Ook een groot fan van JM hier :). Misschien leuk om te weten: de pickups in de Monterey strat uit de video (Slow Dancing) zijn geen Big Dippers, maar originele 1965 pickups.

Ik heb zelf een Blues Junior en die is zeker geschikt voor de Mayer-nummers. Het is voor het geld en de grootte een geweldige amp. Ik zou graag iets willen opnemen, maar heb daarvoor niet de apparatuur helaas.

Dit is wat ik denk: pickups kunnen helpen (low output is handig), de amp kan ook zeker helpen, maar 90% van je sound komt gewoon uit je vingers. Dus oefenen, oefenen, oefenen, en dan krijg je zelfs de Mayer-sound met een Marshall.

In het geval van de TS: weet niet wat voor pickups er nu in je gitaar zitten? Als je echt graag dezelfde pickups wil hebben als Mayer, dan zou ik gaan voor de Klein S-5. Schijnt dat die aardig dicht bij de Big Dippers komen (en dat zijn erg veelzijdige pickups).


90% komt uit je vingers?....Gevaarlijke uitspraak hoor die je hier doet. ;)

ericbeekman
21 oktober 2010, 14:21
Zanger uit mijn band heeft een JM USA signature strat, sunburst kleur, en wilt hem volgens mij gaan verkopen. Speelt alleen ritme en is meer op zoek naar een tele. Zitten die big dippers in ja :)

Dealer
21 oktober 2010, 14:40
Over die 808, ik dacht dat John Mayer een keeley modded ibanez 808 gebruikte (te koop bij max guitars... iig een paar weken geleden) is wel een stukje duurder:P

Ik heb nu een American Standard Strat met Fender Blues Deville buizenamp. Zonder enig pedaal kom ik best in de buurt van die sound, zolang ik het clean hou (lijkt vooral best op zijn heart of life in L.A.) (al ben ik natuurlijk 1000 maal slechter dan hij, dus dat even niet mee gerekend). Amp is ook erg belangrijk. Ik gebruik eigelijk bijna altijd mijn middelste element, vaak in combi met de neck pickup.
mja... wie ben ik nou eigelijk:P

Mijn overdrive pedaal, een t-rex dr swamp, komt alleen niet echt in de buurt van die john mayer overdrive. dus ik wil die keeley modded ook nog eens gaan proberen. Mayb heb ik ook wel andere pickup(s) nodig:)

Yup: bij max guitar store in den haag(check hun website: www.maxguitarstore.com ) Keeley ts 808 mod, kost je wel weer 270 euro :(
Man wat geeft die site van hun gas

En ja ik ben ook n fan van Sjohnie Majeur. Speel zijn nummers heel graag:) mooie mid bluesy geluid met sofisticated overdrive :) Slow dancing is een van zijn mooiere nummers. (luister ook eens de gehele solo van belief, live in L.A., vink ook heel nice) en zijn live werk vink beter dan zijn studio opnamen:)

stratestic
22 oktober 2010, 10:24
Ik ben helemaal weg van het geluid van John Mayer en vraag me altijd af hoe hij zijn geluid voor elkaar krijgt. Clean is natuurlijk duidelijk maar van zijn overdrive geluid begrijp ik niet veel.
Ik vraag me af hoe en wat voor overdrive John Mayer gebruikt in de verschillende nummers en hoe hij ze instelt (meestal veel of weinig gain).
Hij schijnt inderdaad een groot Robert Keeley fan te zijn.
Ik lees vaak dat hij een Ibanez TS 808 gebruikt en een Boss Blues Driver 2 beide waarschijnlijk met een Keeley mod. Daarnaast zie je vaak een Keeley Katana Booster (die ook een licht overdrive effect kan geven). Ook schijnt hij vaak een Keeley 2 knobs compressor te gebruiken, ik denk voor die mooie droge, geknepen, vlakke toon.

Iemand enig idee wat de beste overdrive zal zijn voor een John Mayer sound.

EJPostema
22 oktober 2010, 10:49
Zie mijn vorige post.

John mayer heeft zowel de TS808, TS9, TS10 en nog wat andere. Hij gebruikt een vintage ts-808, geen keeley mod dacht ik (misschien heeft hij die wel gebruikt). Verder een rits aan andere pedalen. Op de eerste pagina staat een link naar interview van hem (post van mij) Daarin zegt hij wat over pedalen etc.

Volgens mij gebruikt hij voornamelijk de TS-808. Ik weet niet of dat in combinatie is met de katana boost en/of compressor oid.

Ik zou dus beginnen met een TS-808. Hij gebruikt een vintage. De keeley mod komt daarmee erg dichtbij. Maar er zijn ook andere alternatieven. Zo maakt Maxon 808 kloons, die volgens de oude specs zijn gemaakt. Maxon heeft een geschiedinis met de TS-808. Dus het zijn geen slappe koreaanse aftreksels oid. Verder noemt John Mayer zelf in dat interview alternatieven voor een TS 808 sound

Ik krijg deze week een MAXON OD808 met analalog man mod. Ben benieuwd iig.

EDIT: Het interview http://www.thefret.net/showthread.php?t=2320

keithfan
7 oktober 2011, 14:38
Maar die big dippers wordne niet apart verkocht door fender toch?

Wabbie
7 oktober 2011, 14:54
om je vraag te beantwoorden: nee. En je hebt door dat dit topic een jaar oud is?

keithfan
7 oktober 2011, 14:58
Ja, dus...?

benwave
7 oktober 2011, 15:43
Ik heb het zelfde geluid, en ik gebruik alleen een Strat en een GT-10.
Wat een onzeker figuur die John, met al die spulletjes, een gitaar voor elk nummer, kom op mannen wat een wijf

Daan_B
7 oktober 2011, 17:40
Hallo,

Ik ben de laatste tijd zeer geïnteresseerd in de sound van John Mayer.
Ik hoop dat er hier meer zijn die het met me eens zijn dat zijn gitaar onwijs lekker klinkt ;)
Naar aanleiding daarvan wilde ik zoeken naar die sound.
(een voorbeeldje: http://www.youtube.com/watch?v=32GZ3suxRn4)
Men neme natuurlijk een Fender Stratocaster.
Maar dan komt nu mijn vraag: Welke pickups zou je het best kunnen gebruiken om in de buurt te komen?
In zijn signature gitaren zitten 'Big Dipper' pickups, maar die worden niet los verkocht.

Dus heeft iemand een idee welke pickups in de buurt komen van zijn sound?

Alvast heel erg bedankt!

Joris

Wat voor fender strat heb je eigenlijk? Mexico? USA? Highway? Moderne of vintage specs?

mesaman
8 oktober 2011, 00:42
smaken verschillen
ik wil echt een john d grasmaaier sound!

brullen!razen!schreeuwen!grommen!krijsen!versnippe rde trommelvliezen!bloed doorlopen ogen!de tanden verknarsd!ten koste van alles!totale shellshock ervaring!


tja, wat wil je nog meer?:mmmm:

TimS
8 oktober 2011, 03:38
Ik heb het zelfde geluid, en ik gebruik alleen een Strat en een GT-10.
Wat een onzeker figuur die John, met al die spulletjes, een gitaar voor elk nummer, kom op mannen wat een wijf
Geloof je het zelf? Ik denk dat jou setje toch wel het een en ander aan dynamiek en detail mist...

arjanb01
8 oktober 2011, 07:35
Ikzelf haal die sound uit een strat met 69-er pu's. Zelfs uit mn luke met emgs.
Amp op crunch standje en gaan. Zo moeilijk is zn sound niet.

zoon van johanb
8 oktober 2011, 12:32
na een paar pagina's gelezen te hebben over de gear die john mayer zou hebben, moet ik toch even daar wat over zeggen.
Mr. Mayer heeft te veel spullen. als je bijvoorbeeld naar
:http://www.youtube.com/watch?v=_eWrQzNJgC8&ob=av2n kijkt, zie je al belachelijk veel pedalen + het feit dat hij ruim 300 gitaren bezit (Als het er niet meer zijn)

ikzelf ben ook echt fan van hem maar het lijkt me vrij onmogelijk om zijn geluid te bereiken wegens de vele opties die hij heeft..

maar toch heb ik een strat (A) voor dat kleine beetje John Mayer Feeling :soinnocent:

Rutger
8 oktober 2011, 13:17
Ik wil er niet teveel over kwijt, maar gister zag ik bij de Voice iemand een Mayer sound uit een Ibanez S-nog-wat toveren. Hoe ie dat voor elkaar kreeg weet ik niet, maar t klonk wel verdomde lekker :)

thomas_lc
8 oktober 2011, 13:18
het zit ook vooral in de handen, ik kan op bijna elke goede amp een jm sound halen als ik maar een strat heb,
als ik pickups aan moet raden zijn het de 57-62 of cs 69s die komen allebij heel erg dicht bij de dippers.
in de black one die hij altijd gebruikt zitten geen dippers maar custom wound pickups en daar haalt hij toch echt zijn sounds uit
kijk dit maar eens : http://www.youtube.com/watch?v=y1ydscj5bzc&feature=related

Orpheo
8 oktober 2011, 13:31
Hoe John z'n sound maakt weet ik niet. maar ik krijg voor mijzelf de beste 'john mayer' resultaten als ik gewoon op m'n strat speel (lakloos, eigen ontwerp pickups) en in m'n mesa of in een dumbleclone. imho haalt ie z'n overdrive ook gewoon uit z'n dumblecloon of uit een fender die ie flink open krikt. bijvoorbeeld een champ of princeton.


althans, zo zie ik 't.

Aca Ilic
8 oktober 2011, 13:38
ik zie dat hier toch nog genoeg water door Maas voorbij moet stromen voordat mensen snappen dat het hem niet in de gear en p'ups maar in de feeling en vingers zit :-(.....

Orpheo
8 oktober 2011, 13:53
ik zie dat hier toch nog genoeg water door Maas voorbij moet stromen voordat mensen snappen dat het hem niet in de gear en p'ups maar in de feeling en vingers zit :-(.....

en er moet nog meer water door de rijn, waal en ijssel gaan eer mensen snappen dat anderen de sound van iemand graag na willen maken, omdat ie mooi is, maar ze er toch niet kunnen of zullen komen, en beter hun eigen tone kunnen maken, gebouwd of gebaseerd en geinspireerd op anderen. de beste strattones krijg ik uit een les paul. slaat nergens op, maar is wel zo. die quack, dat licht-nasale... ik krijg dat uit een paar LP's in mijn collectie, en met heel, heel veel moeite uit strats. wat zegt dat over de strat, of over mij? of over de artiest die op een strat speelt? helemaal geen zier.

keithfan
12 november 2011, 13:34
maar die big dippers, lijken die niet heel veel op SRV's texas specials, omdat de elementen het enige is wat JM niet van SRV heeft overgenomen?

LeNick
12 november 2011, 13:55
maar die big dippers, lijken die niet heel veel op SRV's texas specials, omdat de elementen het enige is wat JM niet van SRV heeft overgenomen?

Texas Specials zijn een uitstekende keuze als je voor een JM sound gaat. Heb ze zelf ook (in m'n Black One strat), en ze komen wat mij betreft redelijk in de buurt van de Big Dippers, al blijven die natuurlijk het meest lekkere sound houden. In de periode voordat John Mayer z'n eigen pickups had gebruikte hij ook de Texas Specials (ivm Stevie).

benwave
12 november 2011, 14:04
Geloof je het zelf? Ik denk dat jou setje toch wel het een en ander aan dynamiek en detail mist...

Ja ik weet het zeker mafketel, hoe kan jij dat beoordelen, dat het niet zo is

Orpheo
12 november 2011, 14:34
Ja ik weet het zeker mafketel, hoe kan jij dat beoordelen, dat het niet zo is

Omdat een multieffect toch niet de dynamic range van een dumble heeft, mafketel :seriousf:

benwave
12 november 2011, 15:09
Omdat een multieffect toch niet de dynamic range van een dumble heeft, mafketel :seriousf:

Ach ja.. natuurlijk de dynamic range van de dumble, maar is dat wel echt zo ?
Wat is dan de dynamic range van een dumble ?

Orpheo
12 november 2011, 15:27
Dat je het moet ragen zegt mij genoeg. Je kan niet zoiets kwantificeren. Een dumble heeft 10000 orpheos en een marshall jtm45 6000 orpheos en een gt10 heeft er maar 100.

Zoiets wil je en dat gaat niet.

Een dumble vloeit meer, meer belletjes in het hoog, die piano-ring in t midden en blabla.

Blabla

Blabla


Kom op. Een buizenbak van het kaliber dumble, fuchs, two rock of desnoods fuckin ceriatone vergelijken met een multi effect?! Dat is als zeggen 'ik heb een lada, ik kan 100km per uur. Een F1 bolide kan dat ook, dus mijn lada is even goed en snel als die bolide'.

benwave
12 november 2011, 15:41
Dat je het moet ragen zegt mij genoeg. Je kan niet zoiets kwantificeren. Een dumble heeft 10000 orpheos en een marshall jtm45 6000 orpheos en een gt10 heeft er maar 100.

Zoiets wil je en dat gaat niet.

Een dumble vloeit meer, meer belletjes in het hoog, die piano-ring in t midden en blabla.

Blabla

Blabla


Kom op. Een buizenbak van het kaliber dumble, fuchs, two rock of desnoods fuckin ceriatone vergelijken met een multi effect?! Dat is als zeggen 'ik heb een lada, ik kan 100km per uur. Een F1 bolide kan dat ook, dus mijn lada is even goed en snel als die bolide'.

Grote woorden, maar geen getallen, deze verhalen ken ik.....zeker blablabla... maar kom op man, wat is de dynamic range van een dumble ?

Zeg anders gewoon dat je het ook niet weet

G.G.
12 november 2011, 15:42
Sterker nog: Als ik met mijn lada 120 km/pu rij, dan haal ik met gemak een ferarri in die 100 km/pu rijdt.


Verder sluit ik me bij Orpheo aan.

99% van de fx units halen de dynamiek van je spel uit elkaar en (weet niet hoe ik het moet omschrijven) maar drukken je geluid inelkaar. Er gaat niets boven Gitaar > evt een OD'tje > buizenbak (liefts zo simpel mogelijk).

benwave
12 november 2011, 15:53
Sterker nog: Als ik met mijn lada 120 km/pu rij, dan haal ik met gemak een ferarri in die 100 km/pu rijdt.


Verder sluit ik me bij Orpheo aan.

99% van de fx units halen de dynamiek van je spel uit elkaar en (weet niet hoe ik het moet omschrijven) maar drukken je geluid inelkaar. Er gaat niets boven Gitaar > evt een OD'tje > buizenbak (liefts zo simpel mogelijk).


Als je zegt dat de dynamic range van een dumble groter is als van een Boss GT-pro, moet je wel met iets komen.
In plaats van een arrogant antwoord te geven.
Na lullen kunnen we allemaal

arjanb01
12 november 2011, 15:55
+1 minder is meer in dit geval, ikzelf doe het ook zo, gitaar, wah, amp met 2 of 3kanalen

allochthomas
12 november 2011, 15:57
Als je zegt dat de dynamic range van een dumble groter is als van een Boss GT-pro, moet je wel met iets komen.
In plaats van een arrogant antwoord te geven.
Na lullen kunnen we allemaal
Na eens een gt10 te hebben geprobeerd kan ik niks anders zeggen dat zo'n ding no where near een fatsoenlijke buizenversterker komt kwa dynamic range

benwave
12 november 2011, 15:58
Een andere vraag is kan je op een cd opname de dynamische range/ dynamiek van een buizen amp wel horen, ten opzichte van een modeler ?

benwave
12 november 2011, 16:00
Na eens een gt10 te hebben geprobeerd kan ik niks anders zeggen dat zo'n ding no where near een fatsoenlijke buizenversterker komt kwa dynamic range

Maar dat kan ook aan jou gelegen hebben, of niet ?

Orpheo
12 november 2011, 16:00
Ik heb n klote dag en zit me heel erg in te houden met betrekking tot die domme antwoorden en reacties van benwave.

Snap nou eens dat je geen kwantificatie kan geven!!!!

Een multifx slaat je tone dood. Sound is niet alleen een frequentie of een spectrum, maar ook hoe het overkomt, welke dynamiek erin zit. En die meuk van Mayer heeft niks met wijd of verwijft te maken maar met een gevoel, een vibe en een respons die hij uit die meuk krijgt. Kijk eens naar clips van Joe Bonamassa waar hij over zijn rig verteld. Hij zegt dan ook ongeveer iets als 'jullie horen het niet, maar ik voel de verschillen'. En daaar gaat t om.

En buizen is niet een recept voor onfeilbare dynamiek, want een peavey Xxx of een fender blues deville is een ramp!

Maar dat je het moet vragen, is eigenlijk al het antwoord (op jou vraag) maar tegelijk zal je (dus) je antwoord niet snappen.

allochthomas
12 november 2011, 16:06
Maar dat kan ook aan jou gelegen hebben, of niet ?
Nee, ik voel 0,0 connectie met mijn amp als ik zo'n multieffect dinges gebruik. Ik speel het lekkerst als ik een connectie heb met mijn amp kwa dynamiek en feel en dat red ik echt niet met zo'n digitaal onding tussen mijn gitaar en amp. Als jij vind dat jij een dynamische sound krijgt uit je gt10 dan is dat helemaal prima maar ik kan er niks mee en vind het ondynamische ondingen. Verder: wat orpheo zegt.

Het blijft toch een kwestie van smaak

Orpheo
12 november 2011, 16:12
Een andere vraag is kan je op een cd opname de dynamische range/ dynamiek van een buizen amp wel horen, ten opzichte van een modeler ?

Tuurlijk hoor je het, maar de speler voelt het Des temeer. Bonamassa heeft een diepere, rijkere complexere tone met zijn vanWeelden en category 5 amps dan met zijn dsl. Maar hij zal meer ervaren en voelen dan wij.

En ik denk niet dat t aan allochtomas lag. Ti's gewoon een tonedood vlak apparaat.

arjanb01
12 november 2011, 16:15
mannen, een modeller heeft never nooit de dynamiek van een buizenamp live.
Maarrr, wanneer je opneemt en digitaal afmixt zijn die verschillen nihil.
Veel muzikanten gebruiken pods voor opnames, voor het gemak en
je hebt dan geen micing problemen, han s kan je hier meer over vertellen.

G.G.
12 november 2011, 16:18
Conclusie van het hele verhaal:

Als je een stramme piel krijgt van een GT-10 dan moet je daar lekker mee blijven spelen. Krijg je er geen stramme piel van, dan speel je er lekker niet op.

Zo.... weer verder over de pups van JM en zijn sound.

benwave
12 november 2011, 16:20
mannen, een modeller heeft never nooit de dynamiek van een buizenamp live.
Maarrr, wanneer je opneemt en digitaal afmixt zijn die verschillen nihil.
Veel muzikanten gebruiken pods voor opnames, voor het gemak en
je hebt dan geen micing problemen, han s kan je hier meer over vertellen.

Dat bedoel ik..

marc_o
12 november 2011, 16:25
Beste vervanger van de Big Dipper zijn de '54 customshop elementen van het welbekende merk "Fender".
Een beetje gitaarbouwer kan overigens gewoon aan een set Big Dippers komen hoor.

arjanb01
12 november 2011, 16:26
Nu over jm pu's, in principe elke strat pu haal je zo'n sound uit, btje crunch op je amp en lekker bluesen. Maar als je toch specifiek pus wil kiezen, fender 69'ers, texas specials en lollar blackfaces, staat nu setje op gitaarmarkt. Gek genoeg krijg ik uit mn emgs van mn luke ook die sound.

benwave
12 november 2011, 16:43
Het is iig zo dat de gitaar niet zo heel veel uitmaakt.
Ik heb hier een JM strat thuis liggen, maar het verschil in sound tov een "gewone strat" maakt niet zo veel uit
minimaal.

da Liks
12 november 2011, 17:38
spuit11:
damn die klinkt inderdaad prachtig!!

macwilliams
12 november 2011, 17:46
En buizen is niet een recept voor onfeilbare dynamiek, want een peavey Xxx of een fender blues deville is een ramp!

Dan houd ik dus van een niet dynamisch geluid want ik vind de Fender Bluesdeville wel te gek klinken....

Auw:dontgeti:

Orpheo
12 november 2011, 17:47
Dan houd ik dus van een niet dynamisch geluid want ik vind de Fender Bluesdeville wel te gek klinken....

Auw:dontgeti:

Ik bedoel die hotrod deville.

Daan_B
12 november 2011, 17:50
Wou net zeggen, mijn Deluxe heeft wel redelijk wat dynamiek:lovelove:.

Pepe
12 november 2011, 17:55
Die "JM" sound, die hoor ik ook niet. Sterker nog, ik vind zijn sound tamelijk generiek, een goeie strat over een goeie amp maar niks speciaals.

Als hij 300 gitaren heeft en telkens op een andere speelt dan lijkt het me duidelijk dat het niet in een pickupje zit lijkt me, wat "het" ook moge zijn.
Die Dippers komen regelmatig langs op Ebay trouwens.

macwilliams
12 november 2011, 17:55
Ik bedoel die hotrod deville.

Ghehehe, maakt toch niet uit. Wat is het belang van dat jij het een rot ding vind en een ander niet?
Is dynamiek ook niet iets dat je ervaart als een gevoel zoals het geluid waarin deze dynamiek zich verscholen houd? En doordat verschillende smaken ontwistbaar zijn is ook deze discussie op niks uitloopt? We houden van dynamiek in ons geluid maar hoe je dat ervaart is voor iedereen anders.

LeNick
12 november 2011, 21:20
Die "JM" sound, die hoor ik ook niet. Sterker nog, ik vind zijn sound tamelijk generiek, een goeie strat over een goeie amp maar niks speciaals.

Als hij 300 gitaren heeft en telkens op een andere speelt dan lijkt het me duidelijk dat het niet in een pickupje zit lijkt me, wat "het" ook moge zijn.
Die Dippers komen regelmatig langs op Ebay trouwens.

Klopt, maar onderschat niet in hoeveel van die gitaren de Big Dippers zitten.. ;) Maar met al de apparatuur die hij allemaal gebruikt maakt een specifieke gitaar natuurlijk steeds minder verschil.

Terminus
12 november 2011, 22:36
mannen, een modeller heeft never nooit de dynamiek van een buizenamp live.
Maarrr, wanneer je opneemt en digitaal afmixt zijn die verschillen nihil.
Veel muzikanten gebruiken pods voor opnames, voor het gemak en
je hebt dan geen micing problemen, han s kan je hier meer over vertellen.

Ja je hoeft geen microfoon voor een versterker te plaatsen dus het lastigste is al voor je gedaan, maar als je oudere modellers als POD's gaat vergelijken met buizenversterkers (en betere modellers) pik je ze er zo uit. POD's hebben een herkenbaar geluid, zeker met wat gain. Weinig dynamiek ,geen gevoel van ruimte en iets in de EQ wat ik niet kan beschrijven. Ik hoor het en ik ben écht geen persoon die moeilijk doet over allerlei minieme details in je geluid.

thomas_lc
13 november 2011, 02:55
Ik bedoel die hotrod deville.

Hou dat popie jopie gedrag met je warmoth smoeltje voor de verandering nou eens een x bij je. t zit in de vingers of je er een JM geluid uit haalt of niet.

Dat jij na 17 gitaren nog steeds je geluid niet hebt gevonden wil nog niet zeggen dat een ander met simpele gear wel een wonderbaarlijk geluid kan produceren dat wel aan zijn smaak voldoet ;)

Orpheo
13 november 2011, 12:50
Hou dat popie jopie gedrag met je warmoth smoeltje voor de verandering nou eens een x bij je. t zit in de vingers of je er een JM geluid uit haalt of niet.

Dat jij na 17 gitaren nog steeds je geluid niet hebt gevonden wil nog niet zeggen dat een ander met simpele gear wel een wonderbaarlijk geluid kan produceren dat wel aan zijn smaak voldoet ;)

Houd eens gewoon je bek man. Je weet van toeten noch blazen.

Allereerst. Ik VERZAMEL gitaren. Niet omdat ik zoek naar mijn tone, die heb ik allang, maar voor de lol.

Verder. Ik droeg een VOORBEELD aan. Ik noemde 2 willekeurige amps die buizen hebben en in het instapsegment zitten, goed klinken maar bij lange na niet een dumble zijn. Ik ben niet zó bekend met fender amps en dat is duidelijk.

Voortaan: GET YOUR STORY STRAIGHT!!!!

wireman
14 november 2011, 11:41
nounounou kinders... geen ruzie!! Hou rekening met het feit dat ons goed heilig man weer in het land is... voor je t weet hebbie een zak over je harses..

maar eh.. de sound van een idool najagen is tijdrovend en kostbaar genoeg..

Ik ben gek op hardlopen.. Raar dat er nog steeds van die afrikanen op hun blote poten winnen, terwijl ik een paar sportschoenen heb van 350 euro.. dat kan toch niet?...

Talent kan je toch kopen?......

keithfan
16 november 2011, 11:45
maar pickups die 'scooped-mid' zijn, betektn dat dat deze veel of juist weinig defenitie in het middenbereik hebben?

Orpheo
16 november 2011, 12:06
@keith die stap mag je niet maken. Hoeveelheid mids is niet een maat voor definitie. Midscoop is weinig mids. Niets meer of minder dan dat. Maar het mid kan wel superstrak zijn.

ellisvertellis
16 november 2011, 13:33
@Keith ... en voor alle duidelijkheid: de TS808 wordt dan gebruikt om het hiaat in het middengebied te vullen met een zeer specifieke klank tot gevolg. Met deze tools ben je dus echt wel op de goeie weg.

keithfan
16 november 2011, 16:35
sorry dat ik t niet snap, maar als je zegt dat ik die stap niet mag maken, betekent het dan dat mid-scooped niets te maken heeft met veel of weinig definitie in het middenbereik?

Orpheo
16 november 2011, 17:31
Ja, goed zo! Midscoop zegt alleen wat over de hoeveelheid mid. Je kan veel mid hebben, modderig of strak, maar weinig mid kan ook modderig of strak zijn.

keithfan
17 november 2011, 00:18
Ok hartelijk bedankt! en nogmaals sorry dat ik Jip en Janneke taal nodig heb op t gebied van technische gitaarzaken!