PDA

View Full Version : Intoneren lukt niet



drdave
20 oktober 2010, 18:06
Met het intoneren ben ik tegen het volgende probleem aangelopen:

Al mijn 12frets tonen zijn hoger dan de harmonische tonen, maar mijn zadels zijn al maximaal naar achter?

Ik heb net nieuwe snaren er op gezet, kan dat daarmee te maken hebben?

Moet ik de brug hoger draaien of lager (ik kan de zadels niet los van elkaar omhoog of omlaag draaien)

Moet ik misschien mijn hals stellen? Zo ja moeten dan de snaren er weer af?

jules
20 oktober 2010, 18:18
had ik gisteren ook nog niet helemaal naar achter maar wel ver, dus ook ik ben zeer benieuwd waar dit aan zou kunnen liggen.

lollol
20 oktober 2010, 18:24
Met het intoneren ben ik tegen het volgende probleem aangelopen:

Al mijn 12frets tonen zijn hoger dan de harmonische tonen, maar mijn zadels zijn al maximaal naar achter?

Ik heb net nieuwe snaren er op gezet, kan dat daarmee te maken hebben?

Moet ik de brug hoger draaien of lager (ik kan de zadels niet los van elkaar omhoog of omlaag draaien)

Moet ik misschien mijn hals stellen? Zo ja moeten dan de snaren er weer af?

Laat eerst je snaren maar ff oprekken;)

Gearjunkie
21 oktober 2010, 08:06
Inderdaad eerst de snaren laten oprekken. Vervolgens stem je de gitaar 100%, dan kijk je met een goed stemapparaat welke toon de 12de fret heeft. Is deze te hoog, dan inderdaad het zadeltje naar achteren. Is de toon te laag dan mag het zadeltje richting de hals.
Tijdens het verstellen van het zadeltje moet je niet vergeten steeds de snaar weer loepzuiver te stemmen.

wietse
21 oktober 2010, 08:28
als ik jouw omschrijving zo lees dan heb je een gitaar met een tom brug, anders kan je de zadels altijd onafhankelijk van elkaar laten zakken.
soms moet je de zadels effe omdraaien bij een tom brug, er zit namelijk een schuine kant aan en die afschuining scheelt nogal .
maar bij veel gibsonstyle gitaren mag je al blij zij als de intonatie zo dicht mogelijk in de buurt komt, spot on lukt niet altijd.
als het al te erg is kan je altijd nog voor een lange slag tom brug gaan.

JTB
21 oktober 2010, 09:18
Gebruik ook een goed stemaparaat, veel oudere apparaatjes kunnen de niet-standaard tonen slecht aan heb ik gemerkt.

drdave
21 oktober 2010, 15:12
De zadels zijn al helemaal naar achter

Vwb de brug, het is een telecaster van squier (niet de goedkoopste uitvoering)

http://www.sheltonsguitars.com/images/2008/8-28-08/squier%20chmbrd%20tele%20chry/big/big%20squier%20teleDSCN3875.jpg (http://www.sheltonsguitars.com/images/2008/8-28-08/squier%20chmbrd%20tele%20chry/big/big%20squier%20teleDSCN3875.jpg)

Zou het helpen om de buiging van de hals iets aan te passen? Iets rechter draaien zou wiskundig gezien de snaren toch ook iets langer maken? Maar moeten daarvoor eerst de snaren er af gehaald worden?

wietse
21 oktober 2010, 16:24
als de gitaar goed speelt en geen fretbuzz heeft blijf dan van de hals af, daar haal je niks mee uit , halspen is er alleen maar voor als de hals te bol of hol is, of zelfs te recht nergens anders voor.
een tom brug dus hoe erg is de intonatie ontregeld?
duidelijk hoorbaar of dusdanig dat alleen iemand met een perfect gehoor het hoort.
dat de intonatie niet spot on is is een veel voorkomend probleem bij tom bruggen, maar meestal is het zo minimaal dat je het niet merkt.
en anders zo'n brug
http://www.soundhouse.co.jp/shop/prod_img/a/allpartsjapan_574160.jpg

Misery Signals
21 oktober 2010, 16:37
Ik neem eerst altijd de snaar los, en dan op de 12de fret ingedrukt. Die moeten gelijk zijn. Anders intoneren.

Als je intonatie te hoog is, en je saddles staan al naar achter, heb je een probleem. Dan kan je intonatie niet zomaar meer naar beneden gehaald worden. Oplossing is een bredere brug waarbij je saddles nog verder naar achter kunnen.
Als ik je foto bekijk, heb jij echter al een breed model. Miserie...

Ik heb hetzelfde voor bij mijn ESP Horizon Custom. Lage E en G snaar krijg ik niet meer verder naar achter. Twee saddles al omgedraaid. Ik heb dus een bredere brug nodig, exact als die van jou. Kan iemand me vertellen welk type dat exact is dat er op deze gitaar staat? De ruimte waarin de saddles moeten kunnen bewegen is 1 cm. Mijn ESP Eclipse Custom heeft reeds zo'n brug dus heb dat ff nagemeten.

MS

drdave
21 oktober 2010, 17:05
even voor de duidelijkheid, dit is een gepikte foto (niet van mijzelf) echter is de gitaar wel hetzelfde als de foto.

@ wietse, ik heb geen last van fret buzz, dus zal ik de hals zo laten. De intonatie is een beetje verlopen, twee snaren zijn zelf bijna 100% goed.