PDA

View Full Version : Volume dempen van steelstring



KwintEastwood
20 oktober 2010, 17:32
Hallo,

Ik speel al een tijdje op een mooie Alhambra steelstring gitaar. Ik merk dat als ik met een plectrum speel de geluidsproductie al snel te hard is voor in een kleine huiskamer (lees: mijn huiskamer)

Heeft iemand ervaring met het dempen van geluid van steelstrings?

--=HANS=--
20 oktober 2010, 17:54
Om te beginnen niet met plectrum spelen, scheelt een hoop en bovendien kun je met je nagels een hoop dingen spelen die met plectrum niet gaan. En natuurlijk gewoon zachter aanslaan.

Harald
20 oktober 2010, 19:33
Plectrum en vingers zijn twee verschillende technieken, die tot verschillend spel uitnodigen (net trouwens als dat ik op mijn Blade strat andere dingen speel dan op mijn Sheraton II. Een nummer als Brother Booze speel ik liever niet op de Blade, Little Wing weer liever niet op de Sheraton). Beide technieken zijn leuk om te doen, en handig om te beheersen.

Dynamiek zit vooral in de vingers. Ook met een plectrum, of een duimplectrum, kun je ook zacht spelen.

Wat je kunt proberen is een feedbackbuster in het klankgat. Is wel niet puur zachter. Het karakter verandert ook. Het zijn vooral de bassen die gedempt worden. Ander dingetje is dat je een dunnere snarenset zou kunnen proberen. Dat heeft ook invloed op volume.

Harald
20 oktober 2010, 19:35
Maar de enige echte oplossing is natuurlijk een groter huis zonder buren :hippie:(of een tijdje in een stevige rockband spelen. Dan valt dat volume wel mee :( );)

KwintEastwood
20 oktober 2010, 21:03
Ok. Ik speel met vingers en met plectrum. En inderdaad, met vingers heb ik hier minder 'last' van. Hoewel ik met slag ook snel veel geluid produceer.

Ik zal eens op zoek gaan naar zo'n feedback buster. Zit hier nog veel verschil in modellen onderling?

Als iemand nog andere sugesties heeft voor dempen zijn ze welkom.

Alvast bedankt voor de tips!

Harald
20 oktober 2010, 21:45
Nope, feedbackbuster is gewoon een rubberen dop die je in je klankgat stopt. Bij een normale maat klankgat zou het moeten werken. Past zowel op mijn Maton als op mijn Alhambra steelstring (zijn trouwens fijne gitaren, die Alhambras)

godson
20 oktober 2010, 22:47
Je kan ook een dunner plectrum proberen.

De beste oplossing lijkt mij om gewoon veel te oefenen in zacht spelen met plectrum. Dat is in het begin lastig, maar als je daar handigheid in krijgt kan je het volume flink omlaag brengen.

RB-1
21 oktober 2010, 18:59
Als je teveel volume krijgt, houd je het plectrum te stevig vast.

Ik regel de dynamiek bij mijn plectrum getokkelde instrumenten met de knijpkracht van mijn vingers/duim.

En als je cross-picking bluegrass speelt, wil je alleen de melodie noten naar voren halen, dus heb je een goede RH beheersing nodig.

Grows with time. (zei hij na 47 jaar mandoline en 36 jaar gitaar.....;) )

johantipker
21 oktober 2010, 22:24
... zacht klinken op een steelstring is een kwestie van heel zacht aanslaan met plectrum ...

Gewoon gaan studeren op dynamiek... :hippie: van hard naar steeds zachter met nog steeds dezelfde drive en intensiteit in je spel.

je bewegingingen blijven hetzelfde alleen je aanslag is zachter....
.... heel veel doen...

D-string
22 oktober 2010, 00:19
Ik heb een tijdje geleden een vergelijkbaar topic gestart.

Een advies wat ik hier nog bij kreeg was het volstoppen van je klankkast met theedoeken. Ik kan me voorstellen dat je hierdoor minder geluid krijgt. (eventueel icm de feedback buster).

Zelf heb ik dit gedaan, ik speel akoestisch omdat ik het geluid daarvan mooi vind. Omdat het blijkbaar niet altijd kan, speel ik alleen overdag en maximaal een beperkte tijd akoestisch en heb ik voor de rest van de tijd (en vooral de avonduren) een goedkope elektische set erbij gekocht.

Ik kan me voorstellen dat dit niet de oplossing is waar je op zit te wachten (en ook niet waar ik op zat te wachten, want zoals aangegeven hoorde ik graag het akoestische geluid), maar inmiddels ben ik het geluid van de elektische set meer gaan waarderen en kan ik weer zonder problemen met mijn huisgenoten verder.

Op dit moment ben ik zelfs aan het GASsen op een mooie telecaster. Het elektrische gitaar virus heeft mij dus goed te pakken (maar akoestisch laat ik niet gaan).

KwintEastwood
22 oktober 2010, 16:05
Nou.. de theedoeken optie is een goeie (en orrigineel)..

Maar alle bovenstaande posts lezende, geloof ik dat het nogal een kwestie van oefenen is :) . Bovendien probeer ik mezelf altijd te verbeteren, en dus moet ik aan mijn dynamiek sleutelen.

Tot die tijd maar even de huiskamer vullen met het zoete geluid van akkoorden en toonladders.

(PS zo'n FeedbackBuster ga ik nog steeds proberen, aangezien dit ook van pas kan komen als ik ooit versterkt ga spelen )

Bedankt voor alle tips!