PDA

View Full Version : eentje voor de helpdesk: bad stone



zoon van Piet
20 oktober 2010, 17:07
effe t forum als virtuele vraagbaak of handige helpdesk gebruiken..

Ik heb weer eens de hand weten te leggen op een mooie ouwe uit de halfgaarkeukens van EH, de Bad Stone Phase Shifter. Komt mooi uit, want die had ik nog niet - wel twee Small Stones.
Hij kostte bijna niks en da's begrijpelijk, want eh.. hij is dood..

Mooi doosje, mooi pedaal:

http://img263.imageshack.us/img263/1771/img0095t.jpg

298 staat erop.. dat bedrag in guldens kwam destijds ( 2e helft 70's) overeen met een half maandsalaris van een werkende jongere als ik. Veel geld, dus! De MXR phase 90 kostte toen ook al zoiets. Geen wonder dat ik in 1978 een tweedehands Small Stone kocht - voor 25 piek..

open schroeven geeft direct een indicatie wat er mis is: die batterijclip ligt er los in...
http://img638.imageshack.us/img638/5291/img0097f.jpg


Hij kan nog wel meer mankeren, natuurlijk.. maar als ik eerst eens uitgevogeld krijg hoe die clip heeft gezeten.. pedalarea heeft een duidelijke foto: zwart aan aarde ( echt waar! ;) ) en rood aan de plus van de voedingsinput.. nie zo moeilijk, dus..
Helaas is die voeding ook buiten gebruik gesteld...er zit geen enkel draadje meer aan...

Wie heeft er een of wie weet hoe het moet?

Ik kan natuurlijk altijd onze D_H lief aankijken, maar die man heeft het vast heel druk me alle ouwe EH-zooi die naar hem toe wordt gestuurd... ;) om dan ook nog deze steen door zijn ruit te pleuren...
En wie weet mankeert dit ding nog meer en moet alsnog naar D_H. Maar mocht ik m aan de praat krijgen, zou ik al heel trots zijn, natuurlijk..

Dirk_Hendrik
20 oktober 2010, 18:23
Zie ik daar een weerstand die aan 1 kant los zit en aan de andere kant aan een dikke condenstator vast? dan moet aan die losse kant zo goed als zeker een draad zitten die naar de tip aansluiting van je voedingsmini-jack gaat.

zoon van Piet
20 oktober 2010, 19:49
kijk, daar hebben we iets aan! ;) ;) ;)
ik zal het morgen gelijk eens proberen en kijken of ie werkt.
zoniet... dan krijg je PM ;)

zou die vet klinken????

Fuhgawz
20 oktober 2010, 23:57
Dat ding ziet er echt fokking stoer uit, maar hoe klinkt zoiets nou vergeleken met een Small Stone? Beetje hetzelfde idee, maar meer controle of toch een heel ander beestje? Je ziet ze in ieder geval niet vaak.

DemolitionColorScheme
21 oktober 2010, 01:28
Dat ding ziet er echt fokking stoer uit, maar hoe klinkt zoiets nou vergeleken met een Small Stone? Beetje hetzelfde idee, maar meer controle of toch een heel ander beestje? Je ziet ze in ieder geval niet vaak.
Hij was volgens mij ook niet zo heel bekend geworden omdat de Small Tone qua sound beter bij velen leek te vallen, toch?
Maar goed, ook dat zegt weer niks. Misschien heb je voor jezelf een pareltje gevonden en ben je er hardstikke blij mee - ik hoop het!

the sure thing
21 oktober 2010, 09:06
Zie ik daar een weerstand die aan 1 kant los zit en aan de andere kant aan een dikke condenstator vast? (...). WOW, jij bent ECHT goed :) Ik moest wel 30x kijken voordat ik dat zag...

zoon van Piet
21 oktober 2010, 09:48
Dat ding ziet er echt fokking stoer uit, maar hoe klinkt zoiets nou vergeleken met een Small Stone? Beetje hetzelfde idee, maar meer controle of toch een heel ander beestje? Je ziet ze in ieder geval niet vaak.

Het ding IS fokking stoer! En je ziet ze inderdaad nooit..
Het is een diepere phase - 6 stages- dan de Small stone - 4 stages. Meer Zwoeshhhh..
De techneuten in de fx-branche kwamen destijds trots aanzetten met steeds extremere phasers met meer stages, 6 of 10 of zelfs 24. Helaas voor hen prefereerden de meeste gitaristen 4 stage phasers als de Small Stone en Phase 90, die ook populairder is dan de phase 100 met 6 stages.
Ik heb vandaag weinig tijd, maar ik hoop hem snel aan de praat te krijgen. Dan zal ik hem even rechtstreeks vergelijken met een originele Small stone met oranje lettertjes..

zoon van Piet
21 oktober 2010, 11:07
heb het snel even provisorisch gesoldeerd, zonder de voedingsplug aan te sluiten. Want ik was eh... toch wel heel benieuwd...

het leverde een erg leuk plaatje op, grote en kleine broer Stone. Zeker in deze samenstelling van twee pedalen uit het oranje-letter-tijdperk.
http://img168.imageshack.us/img168/134/img0098m.jpg

en samen sukken ze behoorlijk aan je droge gitaarsignaal, kan ik verzekeren..

Eerst even die heerlijke Small laten wiebelen en kabbelen, geweldige phaser is dat. Toen de Bad... en die deed helaas zijn naam eer aan. Ik had m beter met een big muff kunnen vergelijken, want hij klinkt als een slechte fuzz...
en dat kan niet de bedoeling zijn, toch? ;)
de regelaars hebben enige invloed op het fuzzgeluid, maar ik hoor nergens phase, alleen reutelende vervorming...

hmmm... ik denk dat ik ome D_H maar eens vraag of deze binnenkort een keertje bij hem mag komen logeren..

Nog even lekker zeuren: het was een gedoe met deze twee, de schroeven willen niet meer vastdraaien in de uitgelubberde gaten, de rubber dopjes zijn verdwenen, schakelaars zijn brak en ze maken allebei een uitgeleefde indruk. Natuurlijk, da's de charme van vintage! Maar ik moest even denken aan de apestonede hippies die deze pedalen in mekaar frutselden, destijds. Tussen alle wilde ideeën en gedachten zal het niet bij ze opgekomen zijn dat allerlei gekken ruim 30 jaar na dato hun spullekes nog in leven proberen te houden.. Noooo Waaaaay Dude!

wireman
21 oktober 2010, 21:47
Die Small stone is erg gaaf man!.. zowieso een erg mooi plaatje zo naast elkander..
Ik heb zo'n 1e gen. Small Stone een keer tijdelijk als logee gehad.. wow.. fokking vet ding!! (misschien zelfs nog wel cooler dan mijn Script Logo Phase 90) In ieder geval mojo all around.. erg mooi ding heb je daar!!

zoon van Piet
22 oktober 2010, 09:44
Ja, deze small is erg lekker. Ik had de drie versies van de oorspronkelijke small stone, gezegd wordt dat deze de beste is. Ik moet zeggen dat ik de eerste versie - outline logo- slapjes vond ten opzichte van de andere twee. (die heb ik dus weggedaan..). Deze vind ik het lekkerst voor thuis, de latere EH4800 klinkt beter in een bandsetting.
Maar... allebei leggen ze het af tegen mijn script logo phase 90 - net als de andere stuk of zes phasers die ik heb. Die 90 zit in mijn pedalenbak. Maar ja, dat is mijn persoonlijke voorkeur, ik hou wel van de rauwe mids van de 90..