PDA

View Full Version : NG: Ibanez SZ520 Heartbeat



marter544
20 oktober 2010, 13:36
Zo, ik had en heb eigenlijk een nieuwe amp nodig, maar die moet nu maar even wachten tot de 13e maand op de rekening staat, tot die tijd moet mijn back-up amp (Randall RG75, doet z'n werk ook wel) maar even dienst doen tijdens de repetities en optredens. Ik zag namelijk deze deal, en ik kon em niet laten staan. Ik had maar één betrouwbare gitaar, en dat is voor mij erg onhandig. Ik kwam bij de verkoper aan, waar ik tot de conclusie kwam dat de gitaar een andere kleur en inlay had dan in de ad. Dit was voor mij geen probleem, want de kleur en inlay die de gitaar heeft vind ik mooier dan die in de ad stond. Daarnaast zat er een mooie stevige gigbag bij om het compleet te maken.

Wat is het? Juist, een heeeule vette Ibanez SZ, (overbelichte)pics van de gitaar, samen met zijn nieuwe speelkameraadje:


http://i47.photobucket.com/albums/f182/marter544/P1040451.jpg
http://i47.photobucket.com/albums/f182/marter544/P1040456.jpg
http://i47.photobucket.com/albums/f182/marter544/P1040458.jpg


De gitaar heeft echt een hele fijne gelijmde hals, met een hiel die er zo goed als niet is. Dat betekent dat je ook tot de 22e fret comfortabel kan spelen, iets dat met mijn schecter niet lukt. De hals is geen wizard zoals je die van Ibanez kent, maar gewoon een lekkere hand vol. Het fretboard is een beetje droog, maar ik ga em zo ff in de citroen-olie zetten, en dan is die ook weer lekker soepel. De afwerking is perfect, ik snap niet hoe het kan voor dat geld. Van de inlay tot aan de faux-binding, het is met vakmanschap gedaan. 1 minpuntje, er zit zoals je op de laatste foto kunt zien, een heeel klein noestje op het fretboard (lage E, tussen de topkam en de eerste fret), daar hebben ze niet op gelet in de fabriek.

De fretten zijn zo goed als nieuw, en het ding is bijna perfect afgesteld. De tuners doen ook hun werk, de gitaar blijft netjes op stemming, maar het is niks bijzonders. De grovers op de schecter voelen wat soepeler aan. De brug vind ik persoonlijk een heeel fijn ding, het is een afgeleide van de TOM, maar dan liggen de snaren echt in de zadels, en zijn de zadels mooi rond afgewerkt, waardoor je hand er erg lekker op rust. Ik ga eens kijken of je die ook los kan krijgen, om de tone-pros brug op mijn schecter te vervangen.

Het geluid: als een les paul (niet zo vreemd, mahonie hals, mahonie body met een maple top), maar dan met wat meer "air", lastig te beschrijven. De nekpup klinkt lekker smooth, medium output, maar die gaat er tzt uit voor een P90 in humbucker formaat. De brugpup ben ik het niet mee eens, die gaat er sowieso uit. De akoestische klank van de gitaar is goed, dat is em niet. De brugpup klinkt alleen in vergelijking met de SD custom custom in m'n schecter erg hol (mid-scooped), en er zit weinig definitie in. Er zitten overigens Ibanez/Duncan pickups in, ik had er nog nooit van gehoord. Ik ga er waarschijnlijk GFS inzetten, kijken hoe dat is tegenover duncans, aangezien die meer dan de helft goedkoper zijn dan duncans. Sustain is erg goed, hoewel ik sustain een beetje overrated vind.. Hoe vaak laat je nou een noot zolang mogelijk door klinken.

Conclusie: Erg goede gitaar, op de pups na. Kwa bang for the buck kan ik me niet wat beters bedenken..

Exi
20 oktober 2010, 13:49
Mooie gitaar man!
Heel mooi setje gitaren heb je zo.
Je conclusie kan ik alleen maar beamen en dat is bij veel Iba's zo.
Maar het is natuurlijk geen probleem en het geeft je een excuus om je eigen favoriete pups erin te zetten.

Veul plezier ermee!:)

Tankman
20 oktober 2010, 13:53
Deze ziet er idd wel cool uit. Ook een gave inlay. Deze serie vind ik ook best wel redelijke gitaartjes. Een maat van me heeft een SZ520QM. Die heb ik nog voor een afstelbeurt in de winkel gehad. Echt een fijn dingetje.

Maar nou ben ik ook wel nieuwsgierig naar wat je vorige amp was, wat je backup amp is en waar je naar opzoek bent.

marter544
20 oktober 2010, 13:56
M'n back-up is een Randall RG75, de amp die ik verkocht heb was een Engl Fireball, en ik ben op zoek naar een Mesa/Boogie caliber/dual-caliber of een Engl Richie Blackmore. :chicken:

Tankman
20 oktober 2010, 13:58
Hm ja ok. Die Randall is wel leuk, maar idd, ik snap dat je buizen wilt.

Persoonlijk ben ik de laatste tijd erg te spreken over Koch Twintone Heads, Orange Rockerverbs en uiteraard mijn 6505+. Misschien ook het proberen waard?

marter544
20 oktober 2010, 14:02
Nuja, Koch is mijn ding compleet niet, die sound van die amps staat me gewoon niet aan. Rockerverb is vast ook leuk, maar ik weet niet of die aan mijn eisen voldoet.. Beetje off-topic trouwens, heb over het amp probleem al een topic in moderne versterkers lopen, laten we het hier maar over gitaren houden, voordat er iemand begint te zeuren :makeup: 6505 of 5150 wordt em ook niet, dat weet ik al. Die hebben zegmaar geen clean.

HaroldA
20 oktober 2010, 14:02
De brug vind ik persoonlijk een heeel fijn ding, het is een afgeleide van de TOM, maar dan liggen de snaren echt in de zadels, en zijn de zadels mooi rond afgewerkt, waardoor je hand er erg lekker op rust. Ik ga eens kijken of je die ook los kan krijgen, om de tone-pros brug op mijn schecter te vervangen.

Deze? http://www.soundland.de/catalog/tremolos-stege-saettel/ibanez-gibraltar-3-bridge-p-252267.html?language=uk

http://www.soundland.de/catalog/images/products/tn/25/252267-600x600.jpg

Is dit trouwens die SZ520 van gitaarmarkt?

Tankman
20 oktober 2010, 14:04
Ja, natuurlijk. Ik zal het daar opzoeken.

On Topic: Voor meer definitie in je tone zou ik ook naar de Dimarzio Crunchlab kijken. Ik ben er al een half jaar superblij mee. Allochthomas heeft hem op een klein beetje mijn advies ook een gekocht en was ook erg te spreken.

marter544
20 oktober 2010, 14:04
Dit is die van gitaarmarkt ja. Heb de verkoper zondagochtend gemaild en afspraak gemaakt. Bedankt voor die link trouwens!

HaroldA
20 oktober 2010, 14:05
Ik lees net trouwens dat de Ibanez Gibraltar 3 Bridge wel eens breder kan zijn dan standaard TOM's. Meten maar! :ok:

almarvk
20 oktober 2010, 14:08
Bijzonder dat het echt een andere uitvoering van de gitaar is, maar boeiend; deze ziet er ook echt gaaf uit! En dat voor die prijs! :cheerup:

marter544
20 oktober 2010, 14:08
Ha, das een grappig verhaal. Om één of andere reden is de tone-pros tom op mijn schecter ook f-spaced. Daar kwam ik achter toen ik een nieuw element had gekocht en die er thuis in zette... Toen kon ik weer terug voor een f-spaced versie, en die paste perfect. Maar idd erg verstandig om het even na te meten. Die mensen bij GFS, ik zie op hun site niks over f-spaced/niet f-spaced? Doen zij niet aan f-spaced humbuckers? Ik zal ze eens emailen.

HaroldA
20 oktober 2010, 14:56
Doen zij niet aan f-spaced humbuckers? Ik zal ze eens emailen.

F-Spaced is alleen maar cosmetisch. Niemand zal het verschil kunnen horen...

newbreed
20 oktober 2010, 14:59
Mooi ding. Ik heb zelf een SZ520QM waar ik erg blij mee ben.
Ik vond alleen de pickups niet zo best. heb ze vervangen door Dimarzio Evolution's

jze
20 oktober 2010, 15:05
Mooie uitvoering, met name de kleur. Zeer degelijk model!

Zelf heb ik er ook één, zijn prima gitaren. Maar de pickups zijn echt een beetje het zwakke punt, waardoor ik er maar heel weinig op speel. Dus hij gaat weg, of eens naar een pickup upgrade kijken. Ik kan hier al wat inspiratie opdoen zie ik. :ok:

Veel speelplezier!

marter544
20 oktober 2010, 15:42
F-Spaced is alleen maar cosmetisch. Niemand zal het verschil kunnen horen...


Weet ik, maar het oog wil ook wat, haha.

marter544
20 oktober 2010, 21:07
Even om het compleet te maken, een klein clipje (https://dl.dropbox.com/u/13617738/Ibanez%20demo'tje.mp3) van de gitaar (wat loos gerag op de E-snaar). Versterker is de eerder genoemde Randall RG75. Opgenomen met een behringer mic (XM1800S, voor als iemand het wat interesseert) door een behringer mengpaneel naar de line-in van mijn standaard geluidskaart, kwaliteit is dus vrij beroerd :soinnocent: