PDA

View Full Version : Dikke snaren op m'n gewone gitaartje?



Luke-wannabe
20 oktober 2010, 11:32
Hey iedereen,

Volgende periode ga ik op school een metalbandje beginnen. De stemming in die band word waarschijnlijk als een zevensnaar, maar dan een hele toon omlaag. Lage A dus. Dan krijg je dit:

A D G C F A (D eigenlijk, maar ik heb geen zevensnaar, dus word het gewoon zonder de hoogste snaar)

Ik speel alleen normaal in E al op 0.11, dus dat moeten serieus dikke kabels worden om het nog een beetje lekker te laten klinken. Ik dacht aan deze 0.14 snaren. http://www.thomann.de/nl/daddario_exl157.htm
Het zijn alleen snaren voor een Baritone gitaar. Kan dat op een normale gitaar? Of zie ik iets over het hoofd?

Freakoutus
20 oktober 2010, 12:06
Euhhmmm is dit dan misschien iets? http://www.thomann.de/nl/thomastik_bb114.htm

dan hoef je in ieder geval geen baritone snaren er op te zetten wat mij niet de juiste oplossing lijkt te zijn voor je "gewone gitaartje"

Luke-wannabe
20 oktober 2010, 15:53
Sja, maar die lage snaren zijn een stuk dunner. En das niet echt wenselijk bij lage stemmingen met een bak gain. Scheelt .13 voor de laagste snaar!
En waarom zou dat niet kunnen? Bariton snaren zijn toch alleen maar langer? Gewoon een stuk eraf knippen en gaan denk ik, of zie ik iets over het hoofd?

marter544
20 oktober 2010, 16:02
Misschien een idee om een setje te nemen, die voor een 7-snaar bedoelt is, en dan de hoge E weg te laten?

interessander
20 oktober 2010, 16:17
Ik heb goede ervaringen met downtunen voor een Ibanez RG met Bariton snaren, ik gebruikte altijd een setje drop 6 snaren van Yamaha: http://www.thomann.de/gb/yamaha_en11ds_drop_6_strings.htm

Luke-wannabe
20 oktober 2010, 16:20
Maar 011 is eigenlijk te dun.. Ik wil eigenlijk minimaal 013..

macwilliams
20 oktober 2010, 16:24
Je topkam en je brugzadels dan? Zijn die daarop berekend?

interessander
20 oktober 2010, 16:27
Het was ook meer een reply op je vraag over bariton snaren, ik speelde ook vooral in C en B, A wordt toch al weer anders. Hoewel .014 wel erg dik is, dan wordt het misschien toch samenstellen...

Er was ook een dikkere set EN12DS, maar die is blijkbaar discontinued: http://www.yamaha.com/yamahavgn/CDA/ContentDetail/ModelSeriesDetail.html?CNTID=2622&CNTYP=PRODUCT&LGFL=Y

TimoSomers
20 oktober 2010, 16:55
Miss ff het zwaarste Zakk Wylde setje checken?

Gaat geloof ik van 0.14 tot in de 0.6- dacht ik, dat zal wel te doen zijn.

Rinze
20 oktober 2010, 17:13
Miss ff het zwaarste Zakk Wylde setje checken?

Gaat geloof ik van 0.14 tot in de 0.6- dacht ik, dat zal wel te doen zijn.
Volgens mij worden die niet meer gemaakt? Ik heb hier nog een ZW setje liggen van .011 tot .070. Ik heb dat eens geprobeerd, moest mijn topkam helemaal uitvijlen om die dikke snaren erin te krijgen. De dikste twee voelen dan aan als bassnaren. Ik vond het niet lekker scheuren. Zet zo'n zetje er op gewone spanning op en je voelt je gitaar wel resoneren als nooit tevoren.

EDIT: ze worden nog wel gemaakt.

TimoSomers
20 oktober 2010, 17:15
Ik heb er laatst een gekocht dat was iets van 0.13 tot 0.60 geloof ik en dat was niet de dikste.
0.11 tot 0.70 is wel een hele vreemde maat trouwens :D. MASSIVE bassnaren dan inderdaad.

Rinze
20 oktober 2010, 17:17
Ik heb er laatst een gekocht dat was iets van 0.13 tot 0.60 geloof ik en dat was niet de dikste.
0.11 tot 0.70 is wel een hele vreemde maat trouwens :D. MASSIVE bassnaren dan inderdaad.
Meer boomstammen :crazyhappy:

De dikste snaar van die set was net zo dik als de d-snaar op mijn bas.

allochthomas
20 oktober 2010, 17:24
Ik heb zelf een setje 011 snaren op mijn fender liggen en dat gaat flubberen aan alle kanten als ik hem naar een 7 snaar stemming breng. Ik denk dat inderdaad een 7 snaar setje zonder de hoge e een goeie uitkomst moet bieden.

HaroldA
20 oktober 2010, 17:31
Ik heb er laatst een gekocht dat was iets van 0.13 tot 0.60 geloof ik en dat was niet de dikste.
0.11 tot 0.70 is wel een hele vreemde maat trouwens :D. MASSIVE bassnaren dan inderdaad.

De Zakk Wylde setjes zijn toch 010-060 en 011-070? Vroeger van GHS en nu van Dunlop...

Ik heb altijd op 010-60 gespeeld in D-drop-C en droppen naar Ais ging nog net, maar ging wel flink flubberen op een Gibson hals...

Ik stem voor de 7-snarige set optie zonder hoge E!

Arvoitus
20 oktober 2010, 17:46
Ik speel nu al een tijdje in A met die 0.11 tot 0.70 set van Zakk Wylde. Voor de drie dikste snaren gaat dat super alleen mijn 4de snaar heeft gewoon geen spanning en klinkt daarom enorm verneukt (wel goede stemming en intonatie). De 5de en 6de snaar zijn wel ok.
(Maarja, in metal gebruik je toch alleen maar de onderste twee snaren, dus wat maakt het uit :blast:)
In B pakte ik altijd de dikste 7 string set van Ernie Ball (voor 6 snaren wordt dat dan 0.14 tot 0.58 ). Dat ging wel ok, maar ik had het gevoel dat het allemaal nog wel wat dikker kon.

Bariton snaren proberen was mijn volgende stap.

Rinze
20 oktober 2010, 19:11
Maar vind je die .070 niet idioot aanvoelen? Bij het hakken had ik echt het gevoel dat ik op een waslijn bezig was. Op de Dunlop site staat alleen de .010 set trouwens?

Luke-wannabe
20 oktober 2010, 21:28
70 lijkt me wel bizar inderdaad... Misschien kijken of er iets te krijgen is met in de 60? Of inderdaad een 013 7 snaar setje.. Eens kijken of ze dat hebben.

HaroldA
20 oktober 2010, 23:10
Maar vind je die .070 niet idioot aanvoelen? Bij het hakken had ik echt het gevoel dat ik op een waslijn bezig was. Op de Dunlop site staat alleen de .010 set trouwens?

070 is heel goed te doen in C, in A is het alleen maar fijner.

M@rtijnd
20 oktober 2010, 23:51
Zoals Mac zegt, volgens mij zul je daar wel je topkam wat voor aan moeten passen, anders 'past da nie zo lekker in da gleufje daarboven!'.

M

HaroldA
20 oktober 2010, 23:52
Zoals Mac zegt, volgens mij zul je daar wel je topkam wat voor aan moeten passen, anders 'past da nie zo lekker in da gleufje daarboven!'.

M

Met een nagelvijltje is dat heel makkelijk te doen ;) Alleen de 070 zit te krap ahgi.

Met een toplock/floyd hoef je zelfs niets te doen!


Edit: gewoon een paar keer met de snaar erdoorheen rossen werkt overigens ook wel!

Luke-wannabe
26 oktober 2010, 01:35
Kun je een 0.65 bassnaar op je gewone gitaar zetten? Of gaat dat niet passen ivm groot balletje aan het eind?

TimoSomers
26 oktober 2010, 01:57
Mij werd geadviseerd om het niet te doen ivm. spanning enzo. Maar weet niet zeker want heb wel verhalen gehoord van people die het wel doen (miss baritone?)

DaveItUp
26 oktober 2010, 11:11
Gewoon die 0.14 baritone set van d'addario erop knallen. Werkt goed joh, ook een tijd in A gespeeld daarmee. Snaarspanning is prima. Gewoon eff goed afstellen die gitaar. Misschien truss verstellen, topkam aanpassen enz.

Arvoitus
26 oktober 2010, 15:22
Maar vind je die .070 niet idioot aanvoelen? Bij het hakken had ik echt het gevoel dat ik op een waslijn bezig was. Op de Dunlop site staat alleen de .010 set trouwens?
Nee hoor, ik ben van 0.58 in B naar 0.70 in A gegaan. Ging eigenlijk vlekkeloos, de snaar is iets dikker maar met mijn rechterkant heb ik daar totaal geen problemen mee. Met mijn linkerhand heb ik ook nauwelijks moeite gehad.


70 lijkt me wel bizar inderdaad... Misschien kijken of er iets te krijgen is met in de 60? Of inderdaad een 013 7 snaar setje.. Eens kijken of ze dat hebben.
0.60 in A is weinig. Ik heb 0.58 geprobeerd in A en dat was totaal niet strak.


Mij werd geadviseerd om het niet te doen ivm. spanning enzo. Maar weet niet zeker want heb wel verhalen gehoord van people die het wel doen (miss baritone?)
De spanning van een 0.70 snaar in A is hetzelfde als een 0.44 snaar in E. De spanning van de snaren blijft in feite hetzelfde als je maar lager stemt.

TimoSomers
26 oktober 2010, 15:31
De spanning van een 0.70 snaar in A is hetzelfde als een 0.44 snaar in E. De spanning van de snaren blijft in feite hetzelfde als je maar lager stemt.

Ja dat snap ik, maar omdat het over bassnaren gaat (die hebben ook andere lengte enzo).

Rinze
26 oktober 2010, 15:35
Ja dat snap ik, maar omdat het over bassnaren gaat (die hebben ook andere lengte enzo).
Het stuk waar spanning op staat blijft hetzelfde, de mensuur van je gitaar verandert niet.

TimoSomers
26 oktober 2010, 15:38
Oke, ik dacht namelijk ook dat bassnaren een andere spanning hadden dan gitaarsnaren.

Maar dan zou het dus wel kunnen :D.

Luke-wannabe
26 oktober 2010, 16:58
Dan ga ik gewoon voor die 14's denk ik.
Effe kijken of ze ze hier ergens in NL ook hebben. Allemaal leuk enzo dat Thomann, maar kost wel 8 eu verzenden!

Brent Ray Vaughan
26 oktober 2010, 22:00
Kun je een 0.65 bassnaar op je gewone gitaar zetten? Of gaat dat niet passen ivm groot balletje aan het eind?

Dat heb ik bij een strat van mij ook gedaan. Had gelezen dat Josh homme dit ook doet bij Them Crooked Vultures voor enkele liedjes. Het balletje aan het einde van de snaar past wel niet in de tremolo, maar dat is geen probleem (gitaar heeft ook geen trem cover plate).