PDA

View Full Version : HNGD! 7 string Les Paul



TimoSomers
20 oktober 2010, 11:03
Yesss, Eindelijk een vette 7 snarige Les Paul!

Het betreft een custombuilt 'Van Haar' Les Paul.

Ik poste een tijdje geleden in een Gibson topic hier ergens dat ik een 7 snarige Les Paul wou.
Kort daarna kreeg ik een Pmetje van Universe777 dat hij er een had staan.

Gister even gechecked, bespeeld en gelijk meegenomen.

Wat een waanzinnig ding! , echt de les paul sound maar dan met 7 stringetjes:lovelove:

Picasss:

http://i145.photobucket.com/albums/r220/veritech_alpha/gtrz/DSCF8456.jpg

http://i126.photobucket.com/albums/p84/TimoSomers/IMAG0115.jpg

http://i126.photobucket.com/albums/p84/TimoSomers/IMAG0114.jpg

http://i126.photobucket.com/albums/p84/TimoSomers/IMAG0116.jpg

PS: Marco, bedankt voor de gastvrijheid en de geweldige gitaar! :ok:

Luke-wannabe
20 oktober 2010, 11:10
Ha! Die ken ik op de één of andere manier al!
Kicke ding zeg! Neem 'm binnekort effe mee! Ben je vandaag op school? Ik moet repeteren, dus ben d'r wel.

Megadeth22
20 oktober 2010, 11:12
Vet! Ben wel benieuwd naar een geluids clipje of twee :D

TimoSomers
20 oktober 2010, 11:12
Ik ben vandaag niet zum schule, maar neem hem morgen wel mee denk ik! (We hebben dan toch 238529 tussenuren & moet repeteren)

Luke-wannabe
20 oktober 2010, 11:15
Ik ben vandaag niet zum schule, maar neem hem morgen wel mee denk ik! (We hebben dan toch 238529 tussenuren & moet repeteren)
Ait. Kun je vandaag mooi even een bruut filmpje maken!

Riky
20 oktober 2010, 11:18
Gaaf ding zeg! Eén van de eerste mooie 7 snarigen die ik zie.

Kingfisher
20 oktober 2010, 11:21
Hoe werkt zo'n 7 snaren? Zit er een extra bassnaar op op een extra hoge snaar?

*EADGBE of EADGBE*

newbreed
20 oktober 2010, 11:22
Gaaf ding zeg! Eén van de eerste mooie 7 snarigen die ik zie.


vet ding Timo!

Luke-wannabe
20 oktober 2010, 11:23
Hoe werkt zo'n 7 snaren? Zit er een extra bassnaar op op een extra hoge snaar?

*EADGBE of EADGBE*
Lage B!

BEADGBE

Orpheo
20 oktober 2010, 11:23
een extra B zit er meestal op.

@timo: gefeliciteerd! kan je die brakke gibsons wegdoen he? ;)

Tankman
20 oktober 2010, 11:24
Hoe werkt zo'n 7 snaren? Zit er een extra bassnaar op op een extra hoge snaar?

*EADGBE of EADGBE*

In principe BEADGBE...maar je hebt ook andere mogelijkheden zoals:

Wes Borland - C#F#BEG#C#C# met de hoge twee C# exact dezelfde toon.
Korn - ADGCFAD etc etc

almarvk
20 oktober 2010, 11:24
Extra lage B.

Toffe gitaar hoor! Is dit hetzelfde model als de overreden/overleden Les Paul van Leendert Haaksma?

Riky
20 oktober 2010, 11:24
Hoe werkt zo'n 7 snaren? Zit er een extra bassnaar op op een extra hoge snaar?

*EADGBE of EADGBE*

een extra bas snaar. Zo dus: *EADGBE

Exi
20 oktober 2010, 12:19
Toffe gitaar man! gefeliciteerd!:)
Erg mooie finish en top.

Fender75
20 oktober 2010, 12:19
Wat een gave gitaar! Mooie kleur ook, damn!

Noobvragen: wordt de hals niet een stuk breder met 7 snaren of valt dat in de praktijk wel mee? En hoe is het qua akkoorden spelen?

Tankman
20 oktober 2010, 12:24
Wat een gave gitaar! Mooie kleur ook, damn!

Noobvragen: wordt de hals niet een stuk breder met 7 snaren of valt dat in de praktijk wel mee? En hoe is het qua akkoorden spelen?

De hals is wel breder, maar bij een beetje een knappe gitaar went het met 5 minuten wel weer. De hals is ongeveer breed als dat van een nylonsnarige acoustic gitaar.

Madcow
20 oktober 2010, 12:35
Wat voor scale is het? Een les paul mensuur wilt wel eens zompige zooi worden wanneer er lage tonen gespeeld worden.

macwilliams
20 oktober 2010, 12:36
Koel ding man. Het is dat ik nogsteeds ruzie heb met zes snaren. :)

Fisherman
20 oktober 2010, 13:46
een extra B zit er meestal op.

@timo: gefeliciteerd! kan je die brakke gibsons wegdoen he? ;)

Timo!!!! Gefeli en geflapstaart :cheerup::cheerup::cheerup:
Is dat dan de Timo Somers Signature 7 string Special MFG? ;)

Orpheo.....goeie tip over die Gibson's!
Jij en Timo moeten Fisherman maar even gauw PM'en en die rot-Gibson's maar snel aan de Fisherman verkopen, brandhout, kromme kloteplanken bah!
...:seriousf::seriousf:

smullie
20 oktober 2010, 14:12
Orpheo.....goeie tip over die Gibson's!
Jij en Timo moeten Fisherman maar even gauw PM'en en die rot-Gibson's maar snel aan de Fisherman verkopen, brandhout, kromme kloteplanken bah!
...:seriousf::seriousf:

Als die Gibsons je nu echt in de weg staan, dan ben ik ook wel bereid om ze je afhandig te maken... Je hoeft me zelfs mijn benzine niet terug te betalen!!
Ik beloof ze goed te behandelen en ze niet verder te verkopen... :cooler:

PS: eerste 7-string Les Paul die ik ooit gezien heb en ik vind em mooi...

vulvasonic
20 oktober 2010, 15:02
Gaaf ding zeg! Eén van de eerste mooie 7 snarigen die ik zie.

En één van de eerste mooie Haar-gitaren die ik zie!
Sorry, meneer Haar. Ik bedoel het niet zo. :D

En Timo, dat worden vele brute uurtjes op die plank. Gefeliciteerd ermee! :blast:

JTB
20 oktober 2010, 15:09
Hele dikke plank!!!!

TimoSomers
20 oktober 2010, 15:12
Thanks allemaal!

@almar: is er wel wat van afgeleid maar is geen kopie ervan (de hiel is bijv. heel anders).

@madcow: deze heeft indd een langere mensuur. Heb nog nooit zon strakke les paul gehoord

nickofzo
20 oktober 2010, 15:14
ik wil ook gibson! :P hehe

mooi ding.. toen ik de titel zag, vreesde ik voor de headstock

TimoSomers
20 oktober 2010, 16:43
M'n Gibsons gaan echt niet de deur uit! :D
Dat zijn m'n 6 snarige lieverdjes:lovelove:

Rinze
20 oktober 2010, 16:46
Mooi ding Timo! Hals ziet er wel een beetje boomstammerig uit..

Wat ik me afvraag: hoe verwerkt je speakerkast die lage signalen, de meeste gitaarspeakers gaan niet zo diep. De kasten zijn er niet op afgestemd en dat laag vreet natuurlijk ook vermogen van je versterker. Hebbie daar al ervaring mee?

TimoSomers
20 oktober 2010, 16:52
De hals is ook groot, net als heel de neck eigenlijk.
Wonderbaarlijk genoeg vind ik het heel fijn spelen, voor mijn gevoel zit het tussen 50's en 60's profiel in (6snarig), heel raar eigenlijk dat ik echt niet meer moeite hoef te doen terwijl de hals toch breder is.

Ik heb een Rectifier met een Marshall kast.
Inderdaad trekken veel kasten het laag niet zo, maar deze trekt het heel goed!
De rectifier blaast al heel erg dus qua vermogen verlies je niets en de kast kan het laag goed aan dus je krijgt geen onevenredige verdeling qua frequenties heb ik het idee, klinkt allemaal goed in balans.

Moet eigenlijk nog een keer een mesa boogie kastje proberen, die schijnen het laag nog beter te trekken.

allochthomas
20 oktober 2010, 16:59
Gefeliciteerd!

Dat moet wel beuken zijn, een 7 snarige les paul+ mesa recto:D

pueblo
20 oktober 2010, 17:52
zitten je snaren niet verkeerd om je stoptail? of heeft dat een reden?

Malle Eppie
20 oktober 2010, 18:17
zitten je snaren niet verkeerd om je stoptail? of heeft dat een reden?

Dat zou meer sustain moeten geven. Zakk Wylde monteert zijn snaren ook zo.

TimoSomers
20 oktober 2010, 18:31
Ze zaten er al zo op. Zakk Wylde heeft het ook zo indd.
Bij deze gitaar zit de tail dichter bij de brug dus wellicht ook daarom (anders zouden ze wel een hele scherpe hoek moeten maken naar beneden snapje? Ik denk dat het dat is).

EDIT: Overigens is de sustain wel echt gigantisch, zeker als je akkoorden laat liggen, jezussss

Rinze
20 oktober 2010, 19:09
De sustain wordt niet beter, de hoek die de snaren achter de brug neet het staartstuk toe maken wordt kleiner, daarmee wordt de druk van de snaren op de brug lager. De sustain wordt er dus juist iets minder van, daar staat tegenover dat snaren van de zelfde dikte minder stijf aanvoelen en makkelijker opdrukken. Het geluid wordt ook wat minder fel en metalig, je hoort wat meer hout (is mijn ervaring). Tot de hoek van de snaren achter de brug te klein wordt, dan gaat de boel rammelen en heb je een rukgeluid.

TimoSomers
20 oktober 2010, 19:25
Zal het eens proberen om te draaien als ik er nieuwe snaren op leg.
Denk je dat de hoek niet te groot wordt als je de brug zo ziet?
Een beetje meer felheid is nooit verkeerd! :D

niekb
20 oktober 2010, 19:52
Vette gitaar zeg. Die kleur is ook geweldig mooi.
Hoe is deze qua formaat? Is ie even groot als een standaard LP?
Welke mensuur heeft deze?

Ik ben ook wel benieuwd naar een clippie.

Rinze
20 oktober 2010, 19:56
Zal het eens proberen om te draaien als ik er nieuwe snaren op leg.
Denk je dat de hoek niet te groot wordt als je de brug zo ziet?
Een beetje meer felheid is nooit verkeerd! :D

Je moet het gewoon even horen, anders zet je ze er gewoon opnieuw op. De snaren moeten niet de rand van de brug raken, krijg je ook ongewenste bijgeluiden.

Wat voor elementen zitten er eigenlijk op?

TimoSomers
20 oktober 2010, 20:39
@Niek: Thanks, vind ik ook, en de foto's doen de kleur echt nog geen eer aan, heel mooi diep in het echt.
De mensuur weet ik niet exact, in ieder geval langer dan een LP (niet heuuul veel langer).
Verder is het formaat exact hetzelfde als een standaard LP.

@Rinze: Ja, zal het gewoon ff proberen :).
Er zitten Dimarzio PAF7's in. (Toevallig dezelfde als mijn Ibanez K7)

universe777
20 oktober 2010, 20:54
Alllereerst, Timo ik ben echt heel blij dat jij hem zo tof vindt. Gelukkig is hij bij iemand terecht gekomen die er echt iets mee heeft.

Nu hopelijk alle vragen even beantwoorden.

Het was de bedoeling dat het de 7str versie zou worden (uiterlijk) van de eerste Joe Perry sig.
De schaalllengte is 25,5 voor net wat extra spanning op de lage B.
Het staartstuk zit inderdaad wat dichter op de tunomatic. Dat komt omdat er eerst een andere brug op zat. Niet de brug die ik gevraagd had. Was niet te krijgen volgens Erik. Heb hem zelf daarna gewoon voor twee tientjes online kunnen bestellen maar ja....

De hiel moet Timo zelf maar ff laten zien. Die is heel fijn vorm gegeven.

De snaren zitten er zo op omdat ik dat fijner vond aanvoelen. Normaal kan ook, zo zat het eerst. dan heb je in theorie twee potentiele breekpunten maar heb er nooit problemen mee gehad. Sinds ik die 011 tot 60 erop had zitten, zit het zo.

Dat mensen de gitaar als eens eerder gezien hebben zou via dit forum zijn. Heb hem nog nooit voor een gig gebruikt.


Nogmaals Timo, heel veel plezier ermee!!

niekb
20 oktober 2010, 20:57
Het lijkt idd wel op een Joe Perry Les Paul.
Ik vroeg het van het formaat aangezien ik ooit es een tekening gemaakt heb van een 8 snarige Les Paul. Die heb ik flink opgeschaald zodat de verhoudingen enigsinds goed blijven. Resultaat een flinke 27" scale LP.

TimoSomers
20 oktober 2010, 23:40
Alllereerst, Timo ik ben echt heel blij dat jij hem zo tof vindt. Gelukkig is hij bij iemand terecht gekomen die er echt iets mee heeft.

Nu hopelijk alle vragen even beantwoorden.

Het was de bedoeling dat het de 7str versie zou worden (uiterlijk) van de eerste Joe Perry sig.
De schaalllengte is 25,5 voor net wat extra spanning op de lage B.
Het staartstuk zit inderdaad wat dichter op de tunomatic. Dat komt omdat er eerst een andere brug op zat. Niet de brug die ik gevraagd had. Was niet te krijgen volgens Erik. Heb hem zelf daarna gewoon voor twee tientjes online kunnen bestellen maar ja....

De hiel moet Timo zelf maar ff laten zien. Die is heel fijn vorm gegeven.

De snaren zitten er zo op omdat ik dat fijner vond aanvoelen. Normaal kan ook, zo zat het eerst. dan heb je in theorie twee potentiele breekpunten maar heb er nooit problemen mee gehad. Sinds ik die 011 tot 60 erop had zitten, zit het zo.

Dat mensen de gitaar als eens eerder gezien hebben zou via dit forum zijn. Heb hem nog nooit voor een gig gebruikt.


Nogmaals Timo, heel veel plezier ermee!!

Thanks Marco, dat gaat wel lukken !:D
Ben er echt verliefd op. Het is zelfs zo erg dat ik hem vanmorgen onbewust pakte, erop speelde en na een uur pas zoiets had van Hey shit ik heb een nieuwe gitaar. Tis net alsof ik hem al jaren heb.
De strings laat ik zo lekker op de brug liggen denk ik. Ik ben nogal een snarenbreker dus dit is wel beter.

universe777
21 oktober 2010, 08:48
Heel goed om te horen. Ik heb er minder moeite mee nu ik weet dat hij bij iemand terecht is gekomen die er blij van wordt. Speel ze!

Fisherman
21 oktober 2010, 10:01
Timo! :ok:

Mooi te horen dat je er tevreden mee bent, dat is uiteindelijk ook de bedoeling geweest, toch? :lp:

Aangezien ik maar een matige gitarist ben en nog veeeeel oefening nodig heb -iets dat me momenteel moeizaam afgaat helaas- lijkt het me best wel wennen die extra snaar.

Leg eens uit wat nu die extra dimensie is die de 7e snaar oplevert, ben daar best wel benieuwd naar.

Thanks,
groeten van the Fisherman! :ok:

Luke-wannabe
21 oktober 2010, 19:19
Vandaag even een testrondje gereden op dit monster. Kickass hoor. Héle vette gitaar. Akoestisch klonk -ie op de lage snaren heel gedefineerd (zelfs in A), en dat heb ik wel eens anders gehoord bij 7 strings.
Heb zelf nu ook gigantisch gas voor een 7-snaar. Misschien ooit eens. Eerst maar eens een goede Tele.

TimoSomers
21 oktober 2010, 20:05
@Fisherman: Jazeker, hij bevalt echt heel goed!
De extra dimensie is eigenlijk best groot.
Ligt ook wel aan het genre wat je speelt, maar je kan bijv. met rock/metal echt vettere lage riffs spelen.
Daarnaast kun je je akkoorden echt ver uitbreiden en bijv. gave basnoten toevoegen aan je akkoorden.
Dat zijn maar een paar dingen, maar je wordt wel echt heel creatief op een 7 string (is mijn ervaring).

Daarom is eigenlijk ook van 7 naar 6 meer wennen dan van 6 naar 7.
Omdat je dan zegmaar iets inlevert, in tegenstelling tot iets waar je aan moet wennen maar iets voor terugkrijgt.