PDA

View Full Version : Krakende switch invloed op het geluid



rupke
20 oktober 2010, 07:40
Hoi,

Pas geleden he bik een een post geplaatst met de vraag of dat verroest pooltjes op de humbucker het geluid kunnen beindvloeden omdat ik vond da tmijn gibson de laatste tijdwat schel klonk op d ehumbucker stand. Nu hebben we een aantal weken bullet in the head van RATM gespeeld en daar zit een stuk in dat je met de switch (terwijl je de volume van de brughumbucker open staat en die van de hals helemaal dicht) door snel naar boven en beneden te bewegen dat vette effect krijgt. Nu he bik gemerkt dat mijn switch als hij in d emiddenstand staat en dan zachtjes naar boven en benede schakeld heel erg kraakt en soms is er ook geen verschil tussen de hals humbucker en de middenstand (beide humbuckers). khet lijkt er op dat mijn brug HB veel scheller is en dat de Hals Humbucker heel veel laag produceerd. Kan het zijn dat dat komt doordat de switch niett goed meer werkt dat het signaal niet meer goed doorkomt?

Greetz Rupke.

guitarnijboer
20 oktober 2010, 10:26
Humbuckers met verroeste pooltjes klinken beter.... (volgens somige gitaristen) Feitelijk maakt een beetje roest voor het geluid niet uit.

Het is normaal dat de bridge humbucker scheller klinkt dan de neck humbucker, dit heeft te maken met de wijze waarop de snaren trillen op verschillende plekken van de snaar.

Een krakende switch kan invloed hebben op het geluid. De switchcraft schakelaars die bestaan uit verschillende isolatieplaatjes en contacten worden bij elkaar gehouden door een schroef. De contacten kunnen t.o.v. elkaar gaan schuiven door gebruik in de loop der tijd en als je weet wat je doet kun je de contacten weer goed op elkaar zetten door de schoef iets los te draaien de boel recht te zetten en de schroef weer vast te draaien. Als je niet weet wat je doet is het lastig. Wat ook veranderd door het schuiven met de contacten is hoe 'strak' de switch gaat en hoe vast hij in een bepaalde positie blijft staan. Even schoonmaken kan natuurlijk ook geen kwaad.

Nicks
20 oktober 2010, 11:14
Mocht je een epiphone hebben van de laatste jaren dan zijn het de plaatjes van je switch die verroest zijn. Algemeen probleem bij chinese epiphones. Je kan ze schoonmaken of voor wat eurootjes een betere switch inbouwen.

rupke
20 oktober 2010, 17:18
Hoi guitarnijboer en nicks,

Bedankt voor jullie reacties. Ik weet dat de brugumbucker scheller klinkt dan de halshumbucker, maar na het vele op en neer schakelen in een rap tempo van mijn switch lijkt het of mijn brughumbucker nog scheller klinkt dan voorheen en de halshumbucker echt enorm veel laag geeft.

Ik heb helaas niet zoveel verstand van een switcher. maar een nieuwe er in zetten en de raadjes opnieuw solderen moet me wel lukken dacht ik zo.

dan is in ieder geval dat gekraak verholpen.

Gr Rupke