PDA

View Full Version : Wat is jullie favoriete standaard setting voor " time based" effect-pedalen?



rivella
20 oktober 2010, 06:53
Hoi,

Als je wat aan het pielen bent met delay, chorus en reverb kan je een mooie sound krijgen. Maar mag natuurlijk niet te spacy en gekunsteld klinken... (-;

Zijn er gitaristen die een subtiele standaard setting gebruiken voor "time based" effecten? En zo ja, wat gebruik je dan meestal??

Thanks...

Liquid_Metal
20 oktober 2010, 08:39
Het maakt natuurlijk enorm uit welk effect je hebt, maar ik gebruik delay altijd in stereo, waarbij de rechterkant twee keer zo lang is als de linkerkant. In clean en overdrive 250;500ms, in grand clean/OD en Lead 300/600ms en op de Epic Lead 400;800ms. Uiteraard maakt ook feedback en volume enorm veel uit.
Mijn chorus staat op 0.3 Hz, maar diepte van 65% en breedte van 60% zeggen helemaal niets als je niet dezelfde chorus gebruikt (TC Electronic G-Major 2).

Tankman
20 oktober 2010, 10:47
Ik gebruik de tap tempo van mijn delay om de snelheid aan te passen aan het tempo van het nummer. Ik gebruik hem dan ook voornamelijk voor cleane stukjes. Ik speel leads liever met een bak reverb erbij dan met delay. Klinkt gewoon mooier naar mijn mening in combi met mijn spel.

Mijn chorus zet ik subtiel in. Niet te snel in de zin dat je pas merkt dat hij aan stond als ik hem even uit zet. Zo stel ik eigenlijk het meerendeel van mijn modulation wel in.

Liquid_Metal
20 oktober 2010, 10:50
Ik gebruik de tap tempo van mijn delay om de snelheid aan te passen aan het tempo van het nummer. Ik gebruik hem dan ook voornamelijk voor cleane stukjes. Ik speel leads liever met een bak reverb erbij dan met delay. Klinkt gewoon mooier naar mijn mening in combi met mijn spel.

Mijn chorus zet ik subtiel in. Niet te snel in de zin dat je pas merkt dat hij aan stond als ik hem even uit zet. Zo stel ik eigenlijk het meerendeel van mijn modulation wel in.

Dat van die reverb laat weer zien hoe persoonlijk dat is. Zelf gebruik ik nooit reverb (mis thuis soms wel wat diepte) maar juist wel een hoop delay. Zoals eerder gezegd met een hoop verschillende tijden. Tap tempo heb ik wel maar gebruik ik zelden.

Tankman
20 oktober 2010, 11:18
Klopt. Het allermooist vind ik een clean solo, hooguit met een heel licht randje, en dan de reverb gewoon vol draaien. Heerlijk geluid.

Delay is bij dus meer voor cleane ritme partijen. Beetje de Wes Borland aanpak.