PDA

View Full Version : compressor live



Keevinkos
19 oktober 2010, 23:15
heey:)

ik ben op zoek naar een pedaaltje of iets dergelijks die ik simpel tussen de microfoon en het mengpaneel kan aansluiten die een goede zangcompressie geeft. (grootste voorbeeld: All Time Low en dan natuurlijk met name live)

In de oefenruimte moet hij te gebruiken zijn maar als we ergens moeten spelen waar als een instalatie staat, moeten we hem makkelijk mee kunnen nemen en aansluiten.

thanx:cheerup:

Arvoitus
20 oktober 2010, 00:51
Even een vraagje: Waarom zou je per see een compressor op je vocals willen hebben, vooral/ook in de oefenruimte?

Vraag op je antwoord: Een vocal strip zou het makkelijkste zijn, of van die pedaaltjes zoals de TC-helicon.

schwalbe
20 oktober 2010, 01:12
Bedoel je zoiets?
http://www.thomann.de/nl/boss_ve20_vocal_performer.htm

dennis_rhcp
20 oktober 2010, 20:15
ik zou zeker kunnen aanraden om geen compressor te gebruiken op vocals als je het over de monitor komt, of dit geval oefenruimte. feedback gegarandeerd

compressors zijn probleem oplossers, die kunnen als ze goed gebruikt worden live toe worden gepast door de FOH engineer. Ook hij zal er voor zorgen om dit niet over de monitors te recht komt. handig trukje op kleine mengtafels als er geen monitortafel is, is om de zang naar een aparte group te routen en de insertie van je groep te gebruiken om compressie te gebruiken. zo voorkom je
veel feedback

keenoncoolstuff
20 oktober 2010, 20:49
Ah joh, laat hem toch...

Als hij van mening is dat 'ie zoiets absoluut nodig heeft (en daar is hij van overtuigd, want anders had hij eerst wel gevraagd of dat handig of zinvol is) dan moet hij dat er gewoon tussen frotten.
En dan is het maar afwachten of de dienstdoende technicus die je optreden moet schuiven daar óók blij van wordt.


Groet, Rob.

dennis_rhcp
20 oktober 2010, 20:54
ik kan mij voorstellen dat als je geen ervaring hebt denkt dat het nutig is.
compressors maakt toch alles harder:soinnocent:

maar evenserieus mijn post was niet opvoedend/betweterig bedoeld maar meer
oprecht willen helpen.

dus mijn vraag wat wil je er mee bereiken (blijkbaar de sound van all time low)
maar denk je dat een comprossor daarbij gaat helpen, ik denk eerlijk van niet.

keenoncoolstuff
20 oktober 2010, 22:35
En mijn post was meer zo bedoeld:
Als iemand in zijn hoofd heeft dat iets per sé nodig is, dan koopt hij het toch wel, ongeacht of anderen het hem afraden.
Oftewel: gewoon lekker zijn gang laten gaan... :)

Rob.

Keevinkos
20 oktober 2010, 23:34
Ah joh, laat hem toch...

Als hij van mening is dat 'ie zoiets absoluut nodig heeft (en daar is hij van overtuigd, want anders had hij eerst wel gevraagd of dat handig of zinvol is) dan moet hij dat er gewoon tussen frotten.

Groet, Rob.

ho ho, ik heb zeker niet gezegd dat ik het absoluut nodig heb. Ik vraag om advies en dat heb ik gekregen. Oftewel, dat compressie beter toegevoegd kan worden in de mix, en zorgen dat het niet op de monitoren komt.
We hadden al een tijdje een mixer in gedachten waar ook compressor opzit, dus ik ga geen los effect kopen. en tot die tijd moeten we het maar zonder uithouden! bedankt:)

The Bertman
21 oktober 2010, 00:15
En mijn post was meer zo bedoeld:
Als iemand in zijn hoofd heeft dat iets per sé nodig is, dan koopt hij het toch wel, ongeacht of anderen het hem afraden.
Oftewel: gewoon lekker zijn gang laten gaan... :)

Rob.

Wat een irritante trollenpost is dit... Kan je niet gewoon effe uitleggen waarom zijn idee niet klopt? Jouw bijdrage is volkomen nutteloos en behoorlijk betweterig.

@Topicstarter: als je een compressor meteen na de mic zet, dus als een pedaaltje zeg maar, dan komt het gecomprimeerde signaal ook op de monitors terecht, en dat geeft een bak feedback, zoals al werd opgemerkt. Op de mixer kan je dat scheiden, en is het misschien wel nuttig.
Heb je klachten over hoe je nu klinkt?

Han S
21 oktober 2010, 01:14
Een compressor wordt het meestal genoemd, maar het is een compressor/limiter en zoals terecht opgemerkt een probleemoplosser. Problemen kunnen beter worden voorkomen dan opgelost en zoals gezegd zal compressie de drempel waar feedback ontstaat verlagen, je hebt dus eerder feedback, dat wil zeggen bij een lager monitorvolume.

De FOH technicus zal bij een zanger die niet gezegend is met microfoonbeheersing per direct een compressor/limiter in de insert steken van het kanaal op de mengtafel.

Als je dan zo'n viool hebt die de microfoon ongeveer inslikt en het nodig vindt om plotseling keihard uit te halen, houd je de speakers tenminste heel en voorkom je rookwolken uit de PA drivers.

Je kunt wel een CL gebruiken, maar dan wel spaarzaam en weinig compressie en veel limiting. Het geluid wordt daar niet mooier van dus ga jezelf wat microfoonbeheersing bijbrengen. Zing je zacht en moet het vo le dik klinken, houd hem vlak voor je mond. Ga je even flink uithalen, een cm of 15 van je mond af houden, je maakt de geluidsmensen daar heel blij mee.

Jij bent namelijk degene die weet wanneer je zoiets gaat doen, de geluidsman is altijd te laat als je plotseling hard uithaalt.

Bottom line: de CL is een probleemoplosser voor een probleem dat er eigenlijk niet zou moeten zijn.

EuroCinema
21 oktober 2010, 10:43
Maar ik heb even die band gegoogled die hij als voorbeeld geeft en ik geloof dat-ie juist de compressor als hoorbaar effect( "platgedrukte" vocalen) ipv als probleemoplosser wil gebruiken. Zeg maar zoals disco-gitaristen hetb gebruikten.
Ik vraag me wel af in hoeveel gevallen je live dat verschil gaat horen en of dat het gedoe waard is.

Han S
21 oktober 2010, 11:09
Wat mensen er mee doen moeten ze zelf weten, er zijn ook lo fi producties te ontlokken aan een Neumann U47 microfoon, maar de compressor limmiter is ontworpen om de dynamiek van een geluidssignaal te beperken. Er valt ook veel aan in te stellen, ratio, threshold, attack, release, hard knee, soft knee en als je goed weet wat je er wel en niet mee moet en kunt doen is het een mooi apparaat, maar wel bedoeld om problemen op te lossen.

En als iemand het leuk vindt om daar een geluid helemaal mee aan flarden te squashen, ik houd hem niet tegen. Maar ik ben nog van een bouwjaar waar mensen belang stellen in een zo goed mogelijk geluid, hi fi zeg maar.

showband
21 oktober 2010, 13:20
kate bush is er best wel groot mee geworden. ;)

http://www.soundonsound.com/sos/jun04/articles/classictracks.htm

Han S
21 oktober 2010, 14:01
Mooi artikel, maar Kate Bush is groot geworden door haar buitengewoon groot talent en niet door die Urei 1176 compressor.

En of die platen van haar nou zo geweldig klinken is nog maar de vraag. De mix is soms wel bizar, zeker als je bedenkt dat het in de jaren 70 zonder automatisering moest en ze twee 24 sporenrecorders sync hadden lopen.

vincent136
15 november 2010, 15:26
Om even in te haken op het syncen van twee 24sporen tape recorders, hoe doe je zoiets tegenwoordig? En hoe deden ze dat doen?

MaximVMH
15 november 2010, 15:40
Een spoor 'opgeven' om daarop een signaal te zetten dat zorgt voor de sync.

muziekschuur
15 november 2010, 15:48
Aan de originele poster. Die voetpedalen zijn prima hoor. Een boss of een Tc Electronics Helicon, of een wat simpeler channelstrip. Is allemaal goed...

Je komt dan achter een hoop dingen in de oefenruimte die je niet hoeft te ontdekken met een onbekende geluidsman.... Ik bedoel, met de Boss of de helicon maak je een patch met en een patch zonder compressor. En je kiest wat je nodig denkt te hebben....

Ik ben geluidsman en als iemand zo'n ding heeft is dat best leuk. Alleen moet je wel weten van line level, +4dbu of -10dbv is..... Als je dat eenmaal weet, go go go.

Frans