PDA

View Full Version : Verschil Gretsch G5570 en G1570?



jori5
19 oktober 2010, 20:35
Wat is het verschil tussen beide gitaren?

De G1570:

http://www.gitaar.net/forum/index.php/file/4/2248/G1570-large.jpg

De G5570:

http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/2/9/7/270297.jpg

Zoek de verschillen:ok:

vulvasonic
19 oktober 2010, 20:40
De bovenste is een heel stuk groter!

rijsberman
19 oktober 2010, 20:45
De strapbutton.
De logo's op headstock en TRC.
EN die knop op de onderste hoorn lijkt bij de G1570 niet helemaal in het midden te zitten.

Zoiets? Veder kan hout en afwerking een groot verschil maken, samen met de pickups en andere elektra.

Dealer
19 oktober 2010, 20:47
Vulva, hoe flauw die grap ook mag zijn, ik moest er om lachen:ok:

Mooie gitaren... krijg er gas van, ben ook wel benieuwd naar de verschillen

jori5
19 oktober 2010, 20:49
De strapbutton.
De logo's op headstock en TRC.
EN die knop op de onderste hoorn lijkt bij de G1570 niet helemaal in het midden te zitten.

Zoiets? Veder kan hout en afwerking een groot verschil maken, samen met de pickups en andere elektra.

Daarom stelde ik deze vraag ook. Ik wilde misschien een van deze twee gitaren proberen, maar wilde dan wel het verschil weten. Dat van die logo's op de kop van de gitaar heb je wel goed gezien! Misschien duidt dat erop dat een van de twee van de electromatic lijn is dan ofzo? Vreemd genoeg zijn beide gitaren niet op de Gretsch site te vinden....

Edit: Na een mailtje naar de eigenaar blijkt dat de ene een electromatic is en de andere een synchromatic.

Maar wat is een synchromatic?

Duhsjaak
19 oktober 2010, 23:21
Hi
Ik hoop dat Pepe uitsluitsel kan geven. Dat is de Gretsch detail man.
Mij lijken de pups niet hetzelfde, maar wat dat voor een effekt heeft....?
Mag ik iets opperen dat onvoorwaardelijk waar is? Dan is het antwoord: Poen!!!!
Maar daarmee doe ik iedere gitaar liefhebber (en ZEKER iedere Gretsch liefhebber - incl. mijzelf) te kort.
Kortom: Geef Pepe een Pmmetje en het antwoord komt < 24 uur.
ECHT!!!
Vriendelijke groet,
Gus

rijsberman
19 oktober 2010, 23:59
Maar wat is een synchromatic?
Dit vertelt google me:

Like the Electromatics and Historics, the Gretsch Synchromatic line of guitars debuted in 1999. Nobody could keep track of all the models, not even Gretsch, and all three lines of budget guitars were merged into a single (and much-improved) Electromatic line-up in 2003.

jori5
20 oktober 2010, 14:17
Dit vertelt google me:

Merci, daar hebben we wat aan;). En Duhsjaak, dat van die pups en poen maakt me niet zoveel uit, de pickups in de gitaar die ik misschien wil kopen zijn vervangen door TV-jones pickups en de gitaar is tweedehands. Dus ik hoef pepe even niet lastig te vallen, toch bedankt.

lauke_101
20 oktober 2010, 18:29
Die oude synchromatic/electromatic modellen van Gretsch zijn inderdaad een puinzooi, daar word je niet wijs uit.. De Elliot Easton modellen zijn nóg erger onderhand, er zijn meen ik een stuk of 5 varianten van.

Ik heb zelf sinds een halfjaar of wat een G5570 (bevalt overigens ontzettend goed :lovelove: Het is dat er Made in China op staat, anders had ik het serieus niet geloofd, de afwerking is subliem) en voor zover ik begreep uit mijn internetzoektochten zijn er wat kleine cosmetische verschillen. Daar is dan verder ook alles mee gezegd.
Overigens heeft de mijne weer een andere Bigsby dan op die foto en de naam van mijnheer Easton vind je op de hele gitaar niet meer terug.

Rutger
21 oktober 2010, 11:24
Dat is toch wel zo'n supergeil modelletje waar ik bijna een keer mijn handen op heb weten te leggen. Jammer dat dat niets geworden is.

Pepe
21 oktober 2010, 12:46
Begin 2003 nam Fender de Gretsch produktie over en verhuisde de Koreaanse Synchromatic en Electromatic lijn naar China. Sommige modellen werden geschrapt, nieuwe modellen werden geïntroduceerd en sommige modellen werden simpel van Synchro omgedoopt in Electro, zoals de EE.

Om de verwarring compleet te maken, sommige archtops werden later weer in Korea geproduceerd, my guess is dat de Chinezen dat nog niet goed konden bolwerken.

Er zullen verschillen tussen de Peerless/Samick en China made maar ik denk dat ze gebaseerd zijn op dezelfde specs. De chinezen gaven een betere deal of Samick kon er te weinig winst op krijgen, zoiets.

Niettemin pik ik de Chinees er altijd gelijk uit maar ik weet niet waarom. Meer mosgroen dan Gretsch Rally groen, dunnere headstock en dorky looking pickups.