PDA

View Full Version : JCM800 1959 MKII Superlead Capjob..



yhcmarc
19 oktober 2010, 18:12
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en een capjob gedaan op mijn JCM800 1959 MKII Superlead. Ik heb bijna alle tonecaps vervangen voor Zozo's (had er twee tekort besteld, dus die moeten de volgende keer maar ;)).

Ondanks dat de caps nog moeten "inbranden" merkte ik wel dat de amp wat cleaner is en vooral dat de toonregeling veel beter werkt.

Zo goed als originele board.
http://i1104.photobucket.com/albums/h327/yhcmarc/jcm800%201959%20MKII%20Capjob/DSC_0001.jpg

Board met de Zozo caps.
http://i1104.photobucket.com/albums/h327/yhcmarc/jcm800%201959%20MKII%20Capjob/DSC_0013.jpg
http://i1104.photobucket.com/albums/h327/yhcmarc/jcm800%201959%20MKII%20Capjob/DSC_0010.jpg

Ik heb ook nog een paar andere kleine dingen gedaan. De PPIVMV potmeter zat op de plek van de onderste input op kanaal 2, die was er ook uit gehaald. Ik heb die input er weer in gezet en de Master verplaatst naar een nieuw gat ernaast. Daarnaast heb ik de 330Uf cap op de cathode weerstand op channel II vervangen voor een .68Uf net zoals op channel I. Hierdoor is channel II veel beter bruikbaar in plaats van alleen maar laag en geen enkel mid of hoog.

Op de plek van de bright cap van channel I zat een hele vreemde waarde, nl. 4,7Nf ipv van de originele 220Pf. Ik heb op beide kanalen nu een schakelbare bright cap geplaatst met de opties uit, 120Pf en 500Pf dmv. een on/off/on DPDT switch en Silver mica caps.
http://i1104.photobucket.com/albums/h327/yhcmarc/jcm800%201959%20MKII%20Capjob/DSC_0020.jpg

Uiteraard nog even de amp in vol ornaat :)
http://i1104.photobucket.com/albums/h327/yhcmarc/jcm800%201959%20MKII%20Capjob/DSC_0018.jpg

Toch nog een paar kleine vraagjes:
- Er zitten nog een paar caps in van 470Pf of vergelijkbare waarde. Zou het nog de moeite zijn om die te vervangen voor andere? Misschien greenies, orange drops of silver mica's? Evt. tips?
- Die 4 grote 5W 1K weerstanden over de eindbuizen, zou het nog interessant zijn om die te vervangen voor bv. Huntington weerstanden (http://www.banzaimusic.com/Huntington-MRA05-1k-Ohm-5W.html)?

kassie
19 oktober 2010, 18:18
Probeer eerst maar om die eerste 470pf weg te halen, die het eerst in de signaalketen staat. dat is de zogenaamde bright cap klinkt de amp gelijk weer een stukje beter op lagere volumes. IMHO.

yhcmarc
19 oktober 2010, 18:24
Probeer eerst maar om die eerste 470pf weg te halen, die het eerst in de signaalketen staat. dat is de zogenaamde bright cap klinkt de amp gelijk weer een stukje beter op lagere volumes. IMHO.



Op de plek van de bright cap van channel I zat een hele vreemde waarde, nl. 4,7Nf ipv van de originele 220Pf. Ik heb op beide kanalen nu een schakelbare bright cap geplaatst met de opties uit, 120Pf en 500Pf dmv. een on/off/on DPDT switch en Silver mica caps.

Je hebt het volgens mij over een 2203. De 1959 heeft op de volume pot van channel I een 220Pf bright cap en een 470Pf/470K combinatie als filter voor het chainen van channel I en II. Daarnaast, wat je zegt had ik dus al gedaan door die bright caps schakelbaar te maken.

Negative K3 fan
19 oktober 2010, 19:50
Mooi werk, het heeft je vast veel werk gekost: bord eruit en er weer in... Die 4n7 is geloof ik een tonemod waar ik wel eens iets over heb gelezen.

Heb je alle mods tegelijk gedaan? Het lijkt me nl erg vreemd dat je tone stack veel responsiever is door de nieuwe caps.

yhcmarc
19 oktober 2010, 20:13
Valt mee hoor. Ik heb het bord alleen aan de potmeter kant losgehaald, alle bekabeling laten zitten en met 2 stukken schuim het bord rechtop gezet. Met een bout en litze de oude componenten los halen en de nieuwe erin.
http://i1104.photobucket.com/albums/h327/yhcmarc/jcm800%201959%20MKII%20Capjob/DSC_0009.jpg

De brightcap mods had ik al gedaan, maar vandaag vervangen met de on/off/on schakelaars en de silver mica caps.

Over de toonregeling, een vriend van me had hetzelfde toen hij de stock caps had vervangen door de Zozo's.

Orpheo
20 oktober 2010, 11:04
wat een heerlijk verbouwd bakbeest! ah, zou 'm graag horen en bespelen! kan alleen maar bedenken hoe ie klinkt.

yhcmarc
20 oktober 2010, 14:29
thnx, ik ben er nog niet klaar mee hoor :). De kleine tone caps (47/470Pf's) worden nog vervangen door Silver mica's. Ik denk dat ik er nog een resonance control en heel misschien nog een midshift control in ga zetten. Maar daar moet ik nog even over nadenken :).

Iig ga ik er binnenkort eens een keer nieuwe eindbuizen in zetten, deze zitten er volgens mij al ruim vier jaar in.

Orpheo
20 oktober 2010, 18:50
thnx, ik ben er nog niet klaar mee hoor :). De kleine tone caps (47/470Pf's) worden nog vervangen door Silver mica's. Ik denk dat ik er nog een resonance control en heel misschien nog een midshift control in ga zetten. Maar daar moet ik nog even over nadenken :).

Iig ga ik er binnenkort eens een keer nieuwe eindbuizen in zetten, deze zitten er volgens mij al ruim vier jaar in.

en als ie dan ook nog eens de gain heeft die ik zou willen dat een marshall heeft, zou ik 'm maar goed achter slot en grendel zetten, anders zal ie spoedig mijn collectie verrijken :soinnocent:

yhcmarc
20 oktober 2010, 23:14
hehehe :) Het is een 1959 superlead he, dus die zijn redelijk clean. Net met mijn stoner/sludge band (in B gestemd) geoefend, klonk erg lekker moet ik zeggen. Goede cleane sound ingesteld, T-rex mudhoney ervoor voor de distortion. Terwijl de bass normaal voluit stond moest ik die nu een goed stuk terug draaien, veel meer en strakker laag, die resonance mod is nog niet nodig denk ik.

Zondag met de rockband met een P90 gitaar in E maar eens testen :) Ik ben benieuwd.

fredjuh
20 oktober 2010, 23:32
Mooi projectje, leuk om te horen dat het zo'n verschil geeft.
Maar hoe zouden filmcaps moeten inbranden? Elco's, speakers en buizen veranderen als je ze gebruikt, maar ik zou echt niet weten wat er moet inbranden aan een filmcap.

yhcmarc
21 oktober 2010, 00:22
Zie hier: http://www.sozoamplification.com/break_in.html

Frits van Mourik
21 oktober 2010, 01:20
Come to think of it:
Zoiets heb ik nou met nieuwe bedrading.

Zolang de bedrading in een amp nieuw is, botsen de elektronen heftig tegen het isolatiemateriaal.
Hierdoor wordt de geleiding door de bedrading - zeker in het hoog - verstoord, zo niet vertraagd. Kleine fasesverschuivingen.
Resultaat: "Dullsville"!
Het duurt natuurlijk enige tijd, totdat de isolatie zodanig met elektronen is gebombardeerd, dat ze een afstotende werking - lees:soepele doorgang -
voor de signaalelektronen hebben gecrëerd.

Sommige bedrading is vatbaarder voor dit fenomeen, dan andere:

In mijn perceptie is katoenomsponnen bedrading het ergst.
Door 'n geringere lekweerstand moet je je amp minstens eens per twee weken heftig op z'n donder geven,
om het elektronen-deficiet in de bedrading te compenseren.
PVC- bedrading doet het al wat beter, alhoewel je daar natuurlijk geplaagd wordt door vrije Cl-radicalen, die de plaats van je elektronen proberen in te nemen.
Hoorbaar niet goed!
Siliconenisolatie dan; wellicht ietsje beter dan voorgaande, al weet ik nog niet exact waarom.
Tenslotte PTFE ( Teflon ) :
Mijn god, wat een zooi! Neemt niets op, ook geen elektronen, maar laat de snelle elektronen geweldig interfereren met de trage... één grote flipperkast!

Het inbranden van serieuze bedrading duurt ongeveer 125,80 uur,
wat daarnaast ook nog afhankelijk is van de kwaliteit van het soldeerwerk, het gebruikte tin,
de temperatuur van de gebruikte soldeerbout & de vaardigheid van de soldeerder(ster).

Het definitieve effect heeft wellicht ook te maken met de spelniveau van de gebruiker...

Maar da's absoluut weer een ander verhaal.

G.G.
21 oktober 2010, 07:56
Frits. Er logisch gebracht. Ik ga het bijna geloven





















niet

bass blom
21 oktober 2010, 08:24
Frits. Er logisch gebracht. Ik ga het bijna geloven





















niet

hij bracht mij ook heel ff aan het twijfelen en toen aan het lachen.

G.G.
21 oktober 2010, 10:08
Ja, ik heb aan den lijve ondervonden wat Frits kan bouwen, dus ik ging ook even twijfelen (nu een beetje aan zijn geestestoestand :seriousf: )

yhcmarc
21 oktober 2010, 12:56
Even een andere vraag. Ik zit er aan te denken om misschien ook de filtercaps te vervangen voor F&T's. Echter, ik snap dat ik de caps moet dischargen. Nu speel ik altijd even door als ik de amp uit zet totdat er echt geen geluid meer uit komt, maar die laatste zekerheids discharge. Hoe doe ik dat nou exact, is het zo simpel als een 10K weerstand tussen de + terminal en de aarde van zo een cap houden?

kassie
21 oktober 2010, 13:31
Even een andere vraag. Ik zit er aan te denken om misschien ook de filtercaps te vervangen voor F&T's. Echter, ik snap dat ik de caps moet dischargen. Nu speel ik altijd even door als ik de amp uit zet totdat er echt geen geluid meer uit komt, maar die laatste zekerheids discharge. Hoe doe ik dat nou exact, is het zo simpel als een 10K weerstand tussen de + terminal en de aarde van zo een cap houden?

Goed bezig die man,

Lekker een heerlijk geupgrade versie maken.


Ik geloofde in eerste instantie ook in het verhaal van Frits, maar ik heb dan ook weinig technologische kennis. Het deed me wat denken aan de filosofie van Ken Fisher.

kassie
21 oktober 2010, 13:32
Nog even een vraag, wellicht offtopic; heb op de site van SoZo gekeken. En ze doen het natuurlijk af als topproduct en een must voor iedere audiofiel. Maar ik vroeg me af, hoe zijn SoZo's in vergelijking met Mallory en Orange Drop? Iemand die daar een visie op heeft?

nico verduin
21 oktober 2010, 17:28
Even een andere vraag. Ik zit er aan te denken om misschien ook de filtercaps te vervangen voor F&T's. Echter, ik snap dat ik de caps moet dischargen. Nu speel ik altijd even door als ik de amp uit zet totdat er echt geen geluid meer uit komt, maar die laatste zekerheids discharge. Hoe doe ik dat nou exact, is het zo simpel als een 10K weerstand tussen de + terminal en de aarde van zo een cap houden?
Probeer eens een metertje?