PDA

View Full Version : verschil 30 watt en 50 watt is maar 3 dicibel stelling



noud18
19 oktober 2010, 15:11
Hoi ik was van plan om een 50 watt versterkker te gaan kopen nu heb ik een boek gekocht dat tip boek versterkers en effecten heet.
Hier in word gezegt dat het verschil in dicibels van een 25 watt en een 50 watt versterker maar 3 dicibel is.
Maar waarom zou ik dan 50 watt moeten hebben alles het maar zo weinig scheelt en klopt dit ik moet zeggen ze meer naar het rms moet kijken of aes.
Alleen wordt dit bijna nooi aangegeven.
Wat denken jullie van deze stelling?
Ik hoor het graag.
Noud

Mitch
19 oktober 2010, 15:13
De zoekfunctie al gebruikt? Hier zijn al -tig topics en posts over geweest. Pak de Geavanceerde zoekfunctie erbij. Selecteer dit subforum. Selecteer op zoeken op titels en pak eens zoektermen als "hard" of "harder". Op "decibel" zou ik niet doen, dat wordt eigenlijk altijd afgekort tot dB. Op ''dicibel" zou ik al helemaal niet zoeken ;)

Paar dingen: een versterker met meer vermogen klinkt vaak ook wat grootser, zeker in het laag, op hetzelfde volume. En sommige versterkers met meer vermogen blijven ook cleaner op hoog volume, kan een goede bewegreden zijn.
En kijk naar RMS.

lollol
19 oktober 2010, 15:25
Omdat je die 3dB toch hoort:cheerup:
Decibel is gewoon een rare maat,
het verschil tussen 1 vallend blaadje en 2 vallende blaadjes is ook 3 dB
en het verschil tussen 1 opstijgende straaljager en 2 opstijgende straaljagers is ook 3 dB:P

Bastin
19 oktober 2010, 15:34
Lieverds..

3dB is 2x zo hard

http://nl.wikipedia.org/wiki/Decibel_(eenheid)

Basseytje
19 oktober 2010, 15:41
Lieverds..

3dB is 2x zo hard

http://nl.wikipedia.org/wiki/Decibel_(eenheid)

tenminste 1 iemand die in de 2e klas bij natuurkunde heeft opgelet :)

RoelSmoel
19 oktober 2010, 15:44
tenminste 1 iemand die in de 2e klas bij natuurkunde heeft opgelet :)

Dat heb ik nog niet eens in de tweede klas gehad, en ik hem 'm dubbel gedaan:???:

lollol
19 oktober 2010, 15:54
tenminste 1 iemand die in de 2e klas bij natuurkunde heeft opgelet :)

En ik dan?:dontgeti::makeup:

muziekschuur
19 oktober 2010, 16:24
Omdat een 50 watt versterker veel minder lang clean blijft dan een 100 watt versterker.

De vraag is of je dat nodig zult hebben. Hardrockspelers die ook een stukje PIEZO clean tokkelen zullen die headroom op prijs stellen. Crunchende rockers of metalspelers die alleen distortion gebruiken zullen daarvan heel wat minder merken.

Dan is er nog de diverse krommen die er zijn in de diverse gainstages. Het clean van een buizen versterker is er tot 25-30 procent. Daarna is het eigenlijk al flink aan het vervormen.
Een Marshall (Plexi) & vergelijkbaar vervormen al heel snel. Bij de JCM800-900 is 't eigenlijk nooit clean. Fender Twin & Hiwatt zijn allebei clean maar anders... Etc etc. De diverse designs zou je afzonderlijk op punten moeten meten en beoordelen om daar een beter beeld van te krijgen.

Zo heeft de Dumble HRM een loopje om het geluid nog es te processen wat dus vervorming in de hand werkt waardoor "het geluid dikker wordt".

Althans, dat is wat ik er op dit moment in mijn leven van begrepen heb.

Basseytje
19 oktober 2010, 16:28
En ik dan?:dontgeti::makeup:
jij hebt natuurlijk ook goed opgelet :makeup:


Dat heb ik nog niet eens in de tweede klas gehad, en ik hem 'm dubbel gedaan:???:

dan snap ik wel waarom je hem 2 keer hebt gedaan :seriousf:

guitarnijboer
19 oktober 2010, 16:37
Zo heeft de Dumble HRM een loopje om het geluid nog es te processen wat dus vervorming in de hand werkt waardoor "het geluid dikker wordt".



Off-topic: de Dumble HRM heeft een tweede interne toonregeling (gejat van Marshall) die na de oversturing komt om deze preset te kunnen EQ-en, scherp hoog er af etc. Daarvoor had de versterker alleen EQ voor de oversturing (zoals oudere Fenders, mesa's etc.) In latere Mesa Boogie versterkers zit dit ook, maar dan is de eerste EQ (voor oversturing) preset.

On-topic: het verschil in vermogen is niet in iedere situatie even goed hoorbaar en het gaat ook niet altijd om harder, maar meer body en volheid in het geluid.

Negative K3 fan
19 oktober 2010, 19:42
Vergeet alles over watts en decibels en gooi dat boek in de open haard.

Gebruik je oren en je portemonnee bij het kopen van een versterker.

Mitch
19 oktober 2010, 22:00
Omdat een 50 watt versterker veel minder lang clean blijft dan een 100 watt versterker.

Da's natuurlijk complete kolder en veel te kort door de bocht.....

Bij de JCM800-900 is 't eigenlijk nooit clean. Fender Twin & Hiwatt zijn allebei clean maar anders... Etc etc. De diverse designs zou je afzonderlijk op punten moeten meten en beoordelen om daar een beter beeld van te krijgen.
....maar gelukkig vind je dat zelf ook :D


Vergeet alles over watts en decibels en gooi dat boek in de open haard.

Gebruik je oren en je portemonnee bij het kopen van een versterker.
Zo is het maar net. Dit soort discussies zijn eigenlijk puur theoretisch. Ik heb nog nooit op het podium gestaan met het idee "gut, had ik nu maar 3dB meer volume!" Dat extra volume gebruik je niet. Of in ieder geval speel je niet twee keer in dezelfde kroeg als je je 50W bak volledig opendraait ;)

Orpheo
19 oktober 2010, 22:09
Bij de JCM800-900 is 't eigenlijk nooit clean.

dan zal ik jou toch een raar verhaal vertellen. Mijn jcm800 (mijn eerste) had het lekkerste, mooiste, rondste, transparanste clean dat ik OOIT gehoord heb. Ik vind het ook echt jammer dat ik 'm verkocht heb.

tillens
19 oktober 2010, 22:09
Da's natuurlijk complete kolder en veel te kort door de bocht.....

....maar gelukkig vind je dat zelf ook :D


Zo is het maar net. Dit soort discussies zijn eigenlijk puur theoretisch. Ik heb nog nooit op het podium gestaan met het idee "gut, had ik nu maar 3dB meer volume!" Dat extra volume gebruik je niet. Of in ieder geval speel je niet twee keer in dezelfde kroeg als je je 50W bak volledig opendraait ;)

Meestal speel je je eerste keer niet eens uit...

G.G.
19 oktober 2010, 22:10
Vergeet wattages en test een versterker op hoe lekker hij klinkt, en daarna of ie dat ook doet op het volume dat je maximaal nodig hebt.

Cijfertjes zijn niet interessant, je oren wel.

Niels Verkaik
19 oktober 2010, 22:51
Lieverds..

3dB is 2x zo hard

http://nl.wikipedia.org/wiki/Decibel_(eenheid)
Schat..


Maar je oren werken zo niet.
De dB standaard is zo gekozen omdat het zo'n beetje overeenkomt met je gehoor. Dus 3 dB harder zal altijd maar een kleine toename worden worden waargenomen in je eigen oren, ook al wordt energie verdubbelt.

Meneer I.
20 oktober 2010, 08:06
Verdubbel je het vermogen krijg je 3db toename, maar pas ca. 10db wordt ervaren als twee keer zo luid.

Dan heb je nog zaken als de speaker efficiency, type speaker (freq.spectrum), hoeveelheid speakers, meer/minder clean headroom, metal (veel laag, toch? "kost meer wattage") of cleane riffs/funk, open/closed back, etc.....

Death2AllButMetal
21 oktober 2010, 23:17
Verdubbel je het vermogen krijg je 3db toename, maar pas ca. 10db wordt ervaren als twee keer zo luid.

Dan heb je nog zaken als de speaker efficiency, type speaker (freq.spectrum), hoeveelheid speakers, meer/minder clean headroom, metal (veel laag, toch? "kost meer wattage") of cleane riffs/funk, open/closed back, etc.....

Quoted for truth...

big dooley
22 oktober 2010, 00:30
Lieverds..

3dB is 2x zo hard

http://nl.wikipedia.org/wiki/Decibel_(eenheid)

fout...
een verhoging van 10 dB wordt als 2x zo hard ervaren door het menselijk oor, waar het in dit geval om gaat... en dan speelt de frequentie ook nog eens mee... maar aangezien we aardig gevoelig zijn voor het frequentiegebied waarin de gitaar zich bevind, kan men dit aardig aannemen

voor een verdubbeling van het waargenomen volume is 10 maal het vermogen nodig.... een 100 watt versterker zal dus 2x zo hard worden ervaren als een 10 watt versterker, mits dezelfde speakers gebruikt worden... als jouw stelling waar zou zijn, zou een versterker die vintage 30's aandrijft met 1 watt vermogen op 1 meter afstand 2x zo hard ervaren worden als eentje die G12-T75's aandrijft... en ik kan je verzekeren dat dat echt niet het geval is ;)

Midwolda
22 oktober 2010, 07:21
Verdubbel je het vermogen krijg je 3db toename, maar pas ca. 10db wordt ervaren als twee keer zo luid.

Dan heb je nog zaken als de speaker efficiency, type speaker (freq.spectrum), hoeveelheid speakers, meer/minder clean headroom, metal (veel laag, toch? "kost meer wattage") of cleane riffs/funk, open/closed back, etc.....

En mastervolume op standje 7 in een muziekzaak om te testen is heel wat anders dan
mastervolume op standje 7 in een rumoerige kroeg om te spelen.
Of thuis.

Squier4ever
22 oktober 2010, 07:31
Dat heb ik nog niet eens in de tweede klas gehad, en ik hem 'm dubbel gedaan:???:

Op VMBO-kader-beroeps krijg je dat waarschijnlijk ook niet Roel....

No offense verder een prima richting hoor.
Verder eens, gewoon luisteren is veel belangrijker en let your ears do the talking.