PDA

View Full Version : eenvoudig gebruikvriendelijk multi-effect?



dwaajt
19 oktober 2010, 15:07
Ik ben een noob op het vlak van effecten en het wordt tijd om daar verandering in te brengen.
Een multi-effect lijkt me het beste omdat ik dan wat kan prutsen en horen welke effecten ik het prettigst vind.
Ik ben niet zo goed met elektronische apparatuur en ben bang dat zo'n multieffect snel te ingewikkeld is waardoor ik de moed verlies.

Daarmee mijn vraag: Welk multi-effect is echt eenvoudig in gebruik?

Er moeten niet echt veel effecten opstaan, als de verschillende basiseffecten er op staan ben ik al tevreden.

jeanke1995
19 oktober 2010, 15:18
Een goeie gebruiksvriendelijke multi-effect is zeker een Boss ME-25. Er staan 60 voorgeprogrameerde effecten op en je kan ze simpel veranderen. dit is zeker een aanrader :rockon:

j-op
19 oktober 2010, 15:21
Ik heb een paar jaar geleden een tijdje een Boss ME-50 gehad. Die werkte erg makkelijk, net een gewone stompbox. Heb hem uiteindelijk weggedaan omdat het geluid niet zo goed was als een paar losse pedaaltjes die ik had, maar om kennis te maken met effecten is het een prima ding dat een hele tijd meekan.

Mitch
19 oktober 2010, 15:25
Ja, die zijn wel erg eenvoudig en overzichtelijk. Niet super qua geluid maar ook zeker niet de zwakste broeders. Zeker tweedehands een aanrader.

Taff
19 oktober 2010, 15:28
boss ME 50 en ME 70 zijn in mijn ogen altijd de meest gebruiksvriendelijke effeceten geweest.

geen lastige displays, schermpjes en dat soort zooi, gewoon ouwerwetse knopp'n draai'n

Nielsje
19 oktober 2010, 15:42
Daarmee mijn vraag: Welk multi-effect is echt eenvoudig in gebruik?
Er moeten niet echt veel effecten opstaan, als de verschillende basiseffecten er op staan ben ik al tevreden.

Nou, dan is het antwoord simpel: De Ibanez UE 300

http://members.chello.nl/%7Et.heertjes/rack/ue300.JPG

EJPostema
19 oktober 2010, 15:50
boss ME 50 en ME 70 zijn in mijn ogen altijd de meest gebruiksvriendelijke effeceten geweest.

geen lastige displays, schermpjes en dat soort zooi, gewoon ouwerwetse knopp'n draai'n

Ben ik het zeker mee eens. Ik heb de boss ME 50 jaren gebruikt en het is zeker leuk om kennis mee te maken en een erg goed bruikbaar pedaal.

Alles zit er ook in en je kan er veel mee, zoals samples opnemen, tap delay enz. Vind het wel een aanrader

dwaajt
19 oktober 2010, 16:01
In de muziekwinkel (die juist ging sluiten dus geen tijd voor te testen) noemden ze de RP155/RP255 van digitech.
Iemand daar ervaring mee?

Die ibanez ziet er wel leuk uit, maar ik denk wel dat je hem niet vaak 2de hands ziet passeren. En misschien is een tubescreamer, chorus en compressor te beperkt?

Mitch
19 oktober 2010, 16:15
Je ziet ze regelmatig hoor. En beperkt, ach... op een ME50 zitten misschien tien verschillende modulaties maar die klinken ongeveer hetzelfde :D Dan is één goeie chorus op een multi-effect als de oude Iba misschien juist wel zo handig.

snaarplukker
19 oktober 2010, 18:29
Een goeie gebruiksvriendelijke multi-effect is zeker een Boss ME-25. Er staan 60 voorgeprogrameerde effecten op en je kan ze simpel veranderen. dit is zeker een aanrader :rockon:
+1 en nog tien.;)

dwaajt
19 oktober 2010, 18:37
Ik neem aan dat de boss 25 eenvoudiger is dan de 70?

Binnekort maar eens naar de muziekwinkel om eens te vergelijken met jullie reacties in het achterhoofd ;)

Niemand ervaring met de rp reeks van digitech?

j-op
19 oktober 2010, 18:45
Ik heb jaren geleden eens met een RP50 gerommeld. Klonk nergens naar, maar dat is dan ook die allergoedkoopste uit de lijn.

Mitch
19 oktober 2010, 22:02
Over "het leren kennen van effecten op een multi-effect" gesproken...
Ik ben zelf destijds begonnen op een RP100. Daarna had ik dus het idee dat er tussen phaser en flanger eigenlijk geen verschil zat :makeup:

tillens
19 oktober 2010, 22:20
Ik ben ooit begonnen met een zoom 3030.. godskolere dat was net een computer.. zoveel banks en presets dat het uiteindelijk een soort van sport werd om te onthouden welke knop welk effect zou geven.. brrrrrrrr... weggedaan, en op het gemak losse pedalen gekocht..

Dirk_Hendrik
19 oktober 2010, 22:48
Nou, dan is het antwoord simpel: De Ibanez UE 300

http://members.chello.nl/%7Et.heertjes/rack/ue300.JPG

waarvoor dank. Niets aan toe te voegen

X-X-X
20 oktober 2010, 07:59
Ik heb me van het weekend nog een Boss Me 25 aangeschaft. Ben er voorlopig zeer content van. Ik heb nog maar net het topje van de ijsberg ontdekt maar het stemt me allemaal wel zeer gelukkig. Vooral dat "loopje" is heerlijk. Verder vind ik veel voorgeprogrammeerde memory-presets zwaar klote, maar met enkele knopjes editten vervang je die zo door een persoonlijke sound. Ik was overigens wel blij dat ik op voorhand de manual had gedownload, want de verkoper wist in de winkel ook bitter weinig uit dat kastje te toveren. Blij dat ik op gevoel ben verder gegaan en toch tot aanschaf ben overgegaan. Nu nog een USB-kabel scoren en dan kan ik ook even bekijken hoe hij het doet als je hem op de PC hangt.

dwaajt
20 oktober 2010, 13:34
Ik ben nu vrij zeker dat het de boss ME 25 wordt.
Nu wachten tot er eentje 2de hands voorbij komt

Bedankt voor al de reacties! ;)

Nielsje
20 oktober 2010, 13:44
waarvoor dank. Niets aan toe te voegen

Ik heb ooit in een grijs verleden zo'n ding gespot bij een vriend, maar ik heb er eigenlijk nog nooit iemand mee zien giggen.
Ergens lijkt het me een bijzonder koel ding om te hebben op je pedalboard.
Maar, dan moet je wel van die effecten houden, natuurlijk.

snaarplukker
20 oktober 2010, 13:53
Ik ben nu vrij zeker dat het de boss ME 25 wordt.
Nu wachten tot er eentje 2de hands voorbij komt

Bedankt voor al de reacties! ;)
Anders heb je hem voor € 159,-- nieuw van Musicstore (http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/).;)

EDIT: Of 3 stuks op marktplaats (€ 106,--/€ 150,--).

peter_heijnen
21 oktober 2010, 10:08
Je kunt ook overwegen iets zelf inmekaar te -laten- draaien met effecten naar eigen inzicht.
http://i534.photobucket.com/albums/ee346/peter_heijnen/80sbox.jpg
Dit is mijn 80's box met daarin rat/chorus/delay, alledrie van byoc.

Echter, als je het hebt over gebruikersgemak -met name voor zelfbenoemde noobs- en over basiseffecten, dan komt bij mij toch zeker ook de line6 m9 meteen naar boven. Dat ding heeft echter een nadeel, alle andere effecten die je als noob ooit zou kunnen willen uitchecken zitten er helaas ook op... ;)

wireman
21 oktober 2010, 22:07
Ik heb zelf een Digitech RP150 gehad.. leuk beginnersding om te ontdekken welke effecten je gaaf vind.. Als je handig ben met programmeren en dat soort toestanden (en dit ook leuk vind) is het wel een aardig apparaat. je kan de banken zelf uitreguleren en er zit ook een midi aansluiting op. Ik ben 1st class digibeet, dus ik had daar geen reet aan.. Ik heb daar ook geen geduld voor.. Ik zou er in ieder geval niet mee het podium op durven.. sta je meer te tapansen dan te spelen.. De behuizing voelt behoorlijk solide aan, maar de tab-knoppen zijn echt dramatisch slecht.. Het was niks voor mij, dus ik heb m doorverpatst.. Ik moet losse effecten met knopjes hebben waar ik aan kan draaien zonder geneuzel met instellingen en databanken en al die digitale zooi.. Zelf vond ik altijd de Vox Tonelab's erg cool.. maar ja.. ook dan weer... nope.. voor mij losse effecten!..

jim__
22 oktober 2010, 08:42
Lijkt me ook erg leuk (maar aan de prijs):
http://www.tonika.nl/shop/imagesgroot/QUATTRO.jpg

showband
4 november 2010, 17:57
Ik heb ooit in een grijs verleden zo'n ding gespot bij een vriend, maar ik heb er eigenlijk nog nooit iemand mee zien giggen.
Ergens lijkt het me een bijzonder koel ding om te hebben op je pedalboard.
Maar, dan moet je wel van die effecten houden, natuurlijk.

beetje laat. Maar bij de niet-InEar setup gebruik ik dit ding met 1 of 2 SM10 amps waar ik celestions in heb gezet. AKG zendertje en een colorsound wah erbij voor de smaak. Beyer 201 mike en bij stereo een 609 voor de tweede. Kun je in mono gewoon mee in de tram als je wil.... ook erg grote optredens mee gedaan.

UE300 is eigenlijk drie ibanez 9 seriepedaaltjes in een doos met master on-off
Niets mis met een doos die een orginele TS9 tubesceamer combineert met de compressor en CS9 chorus uit die serie.

Voor mij het ultieme geluid. Op een PA-forummeeting nog reacties gehad dat het geluid "onmogelijk uit die setup kan komen"

Om het erger te maken... Ik heb zowel de losse pedaaltjes en OOK de rackversie: UE400 ;)

Laga
4 november 2010, 20:38
Kan de Vox tonelab aanraden! Hele fijne effecten en beter geluid. Gebruiksvriendelijk ook zeker. Zit zelfs een pre-amp in

Klinken m.i. veel beter dan de Boss ME series.
2e hands verkrijgbaar voor zo'n 150 eurie