PDA

View Full Version : Slagplaat kopieren?



HaroldA
19 oktober 2010, 14:18
Stel: ik heb een afwijkende strat slagplaat (SSS) en ik wil daar een kopie van maken. Is dit als leek te doen met een (namaak) dremel (oid)? Ik heb geen kopfrees en heb daar ook 0 ervaring mee...

Of kan iemand van dit forum dit voor mij doen?

Stefan16384
19 oktober 2010, 14:45
Met een figuurzaag, een boor, vijltjes, schuurpapier en wat geduld kom je een heel eind.

Gewoon afplaktape op het nieuwe materiaal plakken, oude slagplaat overtrekken en zagen maar!

HaroldA
19 oktober 2010, 14:47
Gewoon afplaktape op het nieuwe materiaal plakken, oude slagplaat overtrekken en zagen maar!

Dat krijg je toch nooit strak genoeg? Kan zoiets niet makkelijk met een kopieerfrees overgenomen worden?

Stefan16384
19 oktober 2010, 14:53
Dat krijg je toch nooit strak genoeg? Kan zoiets niet makkelijk met een kopieerfrees overgenomen worden?

Zal zondermeer ook met een kopieerfrees kunnen, maar die heb je niet. Het kan prima met simpel gereedschap, als je maar gewoon rustig aan doet en precies werkt.

HaroldA
19 oktober 2010, 14:54
Zal zondermeer ook met een kopieerfrees kunnen, maar die heb je niet. Het kan prima met simpel gereedschap, als je maar gewoon rustig aan doet en precies werkt.

In dat geval: "Of kan iemand van dit forum dit voor mij doen?" :soinnocent:

barno
19 oktober 2010, 15:24
dan moet er eerst een mal (van mdf ofzo) gemaakt worden van die slagplaat. hoop werk hoor. ik zou idd figuurzagen, vijlen en schuren; met wat geduld en precisie kan dat prima. alleen bevelled rand heb je dan nog niet.

robertmolema
21 oktober 2010, 10:53
alleen bevelled rand heb je dan nog niet.

Met een fijne vijl en geduld gaat dat ook lukken

Kim Wilson
21 oktober 2010, 11:04
Bovenfrees met schuine freesbit op de juiste hoogte instellen. Maar da's het probleem, Harold heeft geen bovenfrees...

Rinze
21 oktober 2010, 11:15
Als je een frees hebt kan het. Mijn ervaring is dat het met een figuurzaag en vijltjes niet strak wordt. Heb het twee keer geprobeerd en het materiaal (dat ik had tenminste, van die standaard zwart-wit-zwarte vierkante platen) is zo hard dat mooi zagen moeilijk wordt. Dus het begint al niet goed. Dan nog het onder een hoek afvijlen van de zijkanten, lukt je echt niet netjes. Of tenminste: mij lukte het niet netjes. Wat een kutwerk was dat. Ben er nog gefrustreerd van :makeup:

heinz3110
21 oktober 2010, 15:29
Vooral nodig: geduld.

1.Overtrekken
2. Grofjes uitzagen met figuurzaag.
3. Bijvijlen met halfronde vijltjes voor de elementgaten,
4. En de buitenranden eigenlijk ook, maar...

..als je een tafelslijpmachine hebt, en een relatief dunne slijpsteen erop, kan je echt mooi precies langs de lijntjes. Wel even voor-oefenen op een ander stukje, want je kan aardig hard gaan op deze manier.

5.Schuin randje: vijltje, schuurpapiertje.

Stefan16384
21 oktober 2010, 16:06
Inderdaad is geduld echt absoluut het belangrijkste... En hard materiaal betekend gewoon dat je heel rustig moet zagen. Geen druk zetten, laat het zaagje het werk doen.

Kijk hier eens rond, dan zie je dat men hier een hals uit esdoorn maakt met niets meer dan een rasp en schuurpapier... Dan lijkt mij toch dat een slagplaatje van een dun stukje plastic ook te doen moet zijn met simpel handgereedschap.

barno
21 oktober 2010, 16:51
ik heb net nog een tele slagplaatje gemaakt: gewoon de vorm geprint op papier: heel precies uitknippen en met dubbelkleef op het plastic plakken, dan met wipzaag en vaste hand tot tegen de papieren mal zagen. daarna met fijne vijl de zaak strak vijlen, dan schuurpapier.
Dat duurt een kwartiertje in totaal. Je hebt dan wel nog geen bevelled rand.

Hendriks
21 oktober 2010, 17:29
Je kunt naturlijk ook gewoon een slagplaat kopen. Klinkt een beetje flauw , maar heb hier een paar maal een slagplaat gezien die "gezaagd" waren en je blijft het toch wel zien (ik heb ook mooie gezien hoor) , met een frees en een template zal het toch wat strakker worden.

stijnkenens
21 oktober 2010, 19:29
geen reclame, maar wel handig (http://www.stijnkenens.eu/herstellingen_en_restauraties.html), gewoon klikken op framus.


Zo doe ik het, en het ziet er zeer professioneel uit.


s.

Cocobolo
21 oktober 2010, 19:52
Mooie site!
Een vraagje over de frees die je gebruikt bij de restauratie van de slagplaat voor de ES125: zie ik nou dat je een freesverlenger gebruikt? Of heeft die frees zo'n lange schacht?
(ik zal even ongevraagd je foto meenemen naar dit topic, ik neem aan dat je dat ok vindt). Mocht het een freesverlenger zijn : is het veilig? En waar kun je zoiets krijgen?
http://iloapp.stijnkenens.eu/data/_gallery//public/4/1271004223_resized.jpg?width=1045&height=784

Thiez
21 oktober 2010, 20:10
Kheb slagplaat kopie gemaakt door hem in autocad te tekenen en net zo lang printen en aanpassen tot hij exact goed was. daarna naar solidworks 3D model en dan met CNC uitfrezen op school. :P Dit gaat zeker ook niet lukken?

stijnkenens
21 oktober 2010, 20:16
Dat is een freesje van stewmac. De foto is zo dicht bij getrokken dat het lijkt dat het een grote is.

Opbouw:
- frees
- rollement
- rubber slangetje om het rollement op z'n plaats te houden, en dan zit de frees in de spantang, met een conversiebusje van 6,35 (of zoiets) naar 8 mm.

Freesmachine staat op z'n laagst afgesteld, onderstenboven in het freestafeltje.


Zeer goed uwe kop erbij houden, want het is eigenlijk levensgevaarlijk, frees durft op deze manier wel eens happen.
ik zaag de slagplaten en andere te frezen dingen zeer dicht bij de rand, zodat er nog weinig moet afgenomen worden.
Ik heb ook in het groot de frees richting op de tafel geschreven, zodat ik altijd weet hoe ze draait :)



s.

JacquesLeDick
22 oktober 2010, 08:58
[QUOTE=Cocobolo;2492598]Mooie site!
Een vraagje over de frees die je gebruikt bij de restauratie van de slagplaat voor de ES125: zie ik nou dat je een freesverlenger gebruikt? Of heeft die frees zo'n lange schacht?
(ik zal even ongevraagd je foto meenemen naar dit topic, ik neem aan dat je dat ok vindt). Mocht het een freesverlenger zijn : is het veilig? En waar kun je zoiets krijgen?

Hey Cocobolo! Ik kocht ooit zo'n frees verleng stuk. Niet doen zou ik zeggen. Als je het verleng stuk gebruikt trilt de frees verschrikkelijk!
Ikzelf gebruik een tafelfrees van festool (http://www.festool.be/NL/Products/Pages/Product-Detail.aspx?pid=570262&name=Tafelfrees-TF-2200-Set) met CMT freesjes (http://www.cmtutensili.com/show_items.asp?pars=RB~7/8/912B~2) deze zijn net lang genoeg.



Als je geen frees hebt zal je voorzichtig met "hand gereedschap" en geduld moeten werken

Cocobolo
22 oktober 2010, 09:36
Hey Cocobolo! Ik kocht ooit zo'n frees verleng stuk. Niet doen zou ik zeggen. Als je het verleng stuk gebruikt trilt de frees verschrikkelijk!

Daar was ik al bang voor, het lijkt mij ook niets. Het is ook niet belangrijk, ik heb geen problemen met slagplaten (hoewel ik ze niet meer met cnc doe, ik doe het toch liever met de hand).

Dat is een mooie festool-freestafel die je hebt, zou ook mooi passen bij mijn ouwe trouwe Festo bovenfrees! Meer dan 18 jaar oud en spint nog als een zonnetje na minstens 10.000 km frezen (althans, bijzonder intensief gebruikt) :ok:).

@Topicstarter : het beste resultaat heb je naar mijn mening met een bovenfrees, een goede mal, en een afschuinfrees met onderlager:
http://www.bovenfrezen.net/categories/Afschuinfrezen%20met%20lager.jpg
Ik snap dat je geen frees hebt, maar het zijn machtig mooie apparaten waar je zeer veel mee kunt dus welicht kunnen we je overhalen om toch zoiets aan te schaffen en je eerste stappen op het zelfbouw-pad te zetten? :)
Maar goed, ik snap dat je kiest om het door een van ons te laten doen, misschien dat iemand je wel een PM stuurt met een aanbod (ik niet, te druk...).

loose-fur
22 oktober 2010, 11:25
Wat een mooie Gibson L4, Stijn. Gelukkig werd dit juweel ook met erg veel respect gerestaureerd.

Schitterend!

http://iloapp.stijnkenens.eu/data/_gallery//public/5/1271591523_resized.jpg?width=480&height=640






Tee.

Van Dattum
22 oktober 2010, 11:42
Misschien dat dit iets is: een "blanco" slagplaat, d.w.z. wel de contouren, maar zonder gaten. Ben je al half onderweg...

http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=&action=page&group_id=20000008&lang=NL

oigun
22 oktober 2010, 12:58
Harold, als je het allemaal niet zo ziet zitten dan stuur je de hele handel maar op dan doe ik het wel voor je.:hippie:

Rock Bottom
22 oktober 2010, 15:03
Harold, als je het allemaal niet zo ziet zitten dan stuur je de hele handel maar op dan doe ik het wel voor je.:hippie:

http://bottejellema.nl/wordpress/wp-content/uploads/090608maurice.jpg

HaroldA
22 oktober 2010, 15:05
Harold, als je het allemaal niet zo ziet zitten dan stuur je de hele handel maar op dan doe ik het wel voor je.:hippie:

Wow! Ik kreeg om de een of andere reden net pas een notificatie van dit topic binnen. Ff wat posts lezen en dan zal ik eindelijk(!) eens gaan reageren!

HaroldA
22 oktober 2010, 15:17
Harold, als je het allemaal niet zo ziet zitten dan stuur je de hele handel maar op dan doe ik het wel voor je.:hippie:

Mr Wilson had via PM al hetzelfde voorstel gedaan dus je bent de 2e keuze! ;)

Mocht hij geen tijd/zin/etc meer hebben hoor je nog van mij! :ok:

HaroldA
22 oktober 2010, 15:18
Ik snap dat je geen frees hebt, maar het zijn machtig mooie apparaten waar je zeer veel mee kunt dus welicht kunnen we je overhalen om toch zoiets aan te schaffen en je eerste stappen op het zelfbouw-pad te zetten? :)

Ik zou graag zo'n apparaat aanschaffen, maar dat geeft zo'n rotzooi in m'n appartementje... :soinnocent:

HaroldA
22 oktober 2010, 15:20
Je kunt naturlijk ook gewoon een slagplaat kopen. Klinkt een beetje flauw , maar heb hier een paar maal een slagplaat gezien die "gezaagd" waren en je blijft het toch wel zien (ik heb ook mooie gezien hoor) , met een frees en een template zal het toch wat strakker worden.

De standaard strat slagplaten passen niet, de Granada strat heeft een afwijkende maat... Ik heb al een loaded GFS slagplaat thuis liggen maar dat werkt dus niet.