PDA

View Full Version : pws gitaar...



tomzoola
19 oktober 2010, 11:36
Hallo allemaal,

Voor school maken een klasgenoot en ik een gitaar:cheerup:

Maar dit mag niet zomaar een SAGA kit zijn oid. We moeten diverse aspecten onderzoeken. Onze onderzoeks vraag is daarom ook: Wat is de goedkoopste manier om een telecaster(sound) na te maken met een minimaal budget?

Als het bijvoorbeeld blijkt dat een alternatief voor essen een eendichtgelijmd telefoonboek is, wordt het dus een telecaster van dichtgelijmde telefoonboeken:blast:

Maar dan nu de vraag:

Wat voor materiaal kunnen wij proberen te gebruiken en wat is ook echt daadwerkelijk bruikbaar, gewoon hout mag ook als het maar in een budget van ongeveer 150 past.

alvast hartstikke bedankt!

Mvg,

Tomzoola:ok:

no 1 hops
19 oktober 2010, 11:56
grenen, masonite , lijm en de topcis van aaronstonebeat
(http://www.gitaarnet.nl/forum/member.php?u=10213)
doorlezen en dan ben je al een heel eind.

hij moet speelbaar zijn, je hebt het niet over hoe lang hij mee moet gaan.

aaronstonebeat heeft zelf een trussrod gemaakt, brug en meer van dit alles.
neem een grenen balk als hals, stuk massief eiken parket als toets.
maak een frame van vuren of grenen en dek die af met aan elke kant masonite (geen gewoon hardboard) voor de body en dan ben je volgens mij al een heel eind voor niet al te veel geld.

de adviezen die je hier krijgt verplichten eigenlijk wel dat we de bouw kunnen volgen met foto's en al ;-).

tomzoola
19 oktober 2010, 12:12
grenen, masonite , lijm en de topcis van aaronstonebeat
(http://www.gitaarnet.nl/forum/member.php?u=10213)
doorlezen en dan ben je al een heel eind.

hij moet speelbaar zijn, je hebt het niet over hoe lang hij mee moet gaan.

aaronstonebeat heeft zelf een trussrod gemaakt, brug en meer van dit alles.
neem een grenen balk als hals, stuk massief eiken parket als toets.
maak een frame van vuren of grenen en dek die af met aan elke kant masonite (geen gewoon hardboard) voor de body en dan ben je volgens mij al een heel eind voor niet al te veel geld.

de adviezen die je hier krijgt verplichten eigenlijk wel dat we de bouw kunnen volgen met foto's en al;-) .

Dat zal zeker gebeuren;)

zal ook wel even een topic starten op volg het bouwproces als de bouw daadwerkelijk gaat beginnen.

bedankt voor het advies:hippie:

Stefan16384
19 oktober 2010, 13:08
Een paar weken geleden hadden ze bij fijnhout in Amsterdam een paar stukken essen staan voor 30 euro. Dat bestaat dan welliswaar uit 4 delen, maar dat zal prima werken en bij een dekkende laklaag, zie je dit niet. Ik kocht daar voor weinig ook een stuk swamp ash (moeras essen) met een beschadiging. Dat stuk waar de beschadiging zat, had ik echter niet nodig. Koste dus erg weinig. Ik kocht daar ook een heel mooi stuk esdoorn voor 55 euro, welke groot genoeg was om daar makkelijk 4 halzen uit te halen.

Ik zou dus even gewoon naar Arnhem (Arnhemse fijnhouthandel) of Amsterdam afreizen om te kijken of ze niet gewoon een paar mooie stukken hout hebben die binnen het budget vallen.

Verder goed marktplaats in de gaten houden. Ik denk dat het mogelijk moet zijn om voor 150 euro een gitaar de bouwen van de gebruikelijke houtsoorten. Je zal niet het mooiste stuk hout hebben, en niet de mooiste hardware. Ik ga er dan wel vanuit dat je op school de beschikking hebt over de nodige gereedschappen en deze niet hoeft te kopen.

stijnkenens
19 oktober 2010, 21:20
Ik zou voor de telefoonboek gaan, dat is eens wat anders, maar waarschijnlijk ook super zwaar, en dan nog...

Bo diddley, you've got phone !!



Als het de zoektocht is naar de tele sound met andere materialen: tele uit elkaar vijzen; hals, elementen, elektronica en brug gebruiken op alles waarvan je denkt dat het kan dienen:

betonblok, dicht gelijmde telefoonboek, 18mm mdf, keuken aanrecht, of ander wegwerp materiaal...

Doe eens zot !


s.

Ukeloeder
19 oktober 2010, 21:32
De opmerking over het telefoonboek deed mijn hart even overslaan. Dat zou echt rete cool zijn! Wanneer een telefoonboek, zoals stijnkenens oppert, te zwaar blijkt is een GoudenGids misschien een alternatief? Of een chambered of zelfs semihollow telefoonboek? I kid you not, stel je voor dat de eerste 25 paginaas intact blijven (de back), uit de volgende 200 (500?) wordt het midden gesneden, en uit de laatste 25 (ik heb werkelijk geen flauw idee hoeveel pagina's het gemiddelde telefoonboek telt, maar U begrijpt het principe?) worden f holes gesneden.
Zie je het voor je?
Ik wel.


[...]
Doe eens zot !


s.

oigun
19 oktober 2010, 22:04
De opmerking over het telefoonboek deed mijn hart even overslaan. Dat zou echt rete cool zijn! Wanneer een telefoonboek, zoals stijnkenens oppert, te zwaar blijkt is een GoudenGids misschien een alternatief? Of een chambered of zelfs semihollow telefoonboek? I kid you not, stel je voor dat de eerste 25 paginaas intact blijven (de back), uit de volgende 200 (500?) wordt het midden gesneden, en uit de laatste 25 (ik heb werkelijk geen flauw idee hoeveel pagina's het gemiddelde telefoonboek telt, maar U begrijpt het principe?) worden f holes gesneden.
Zie je het voor je?
Ik wel.

http://www.wired.com/images_blogs/photos/uncategorized/273666386_d4eb2f0a90.jpg

Of met een pistool er in?

o0rollo0o
21 oktober 2010, 08:00
Wat is de goedkoopste manier om een telecaster(sound) na te maken met een minimaal budget?


Het antwoord op de onderzoeksvraag lijkt me vrij simpel, gewoon op marktplaats een chinese kopie kopen :hippie: