PDA

View Full Version : Guitarpro drum track -> "echte" drums



Megadeth22
19 oktober 2010, 10:58
Er bestaan programma's die de drum tracks van guitar pro om kunnen zetten naar ietwat realistischer drums, zoals EZDrummer. Heeft iemand zo'n programma en zou die dit voor mij willen doen? Daarbij nog een vraag; kan je dan alle aparte onderdelen van de drumkit (hi-hat, bass drum, crash, snare etc.) apart kunnen krijgen?

bij voorbaat dank. :)

Steven Otto
19 oktober 2010, 11:57
Open je file in Guitar Pro
Bestand -> exporteren -> midi

Open je DAW
Maak een nieuw spoor aan. Als effect op dat spoor kies je voor de VST(i) EzDrummer.
Sleep je midifile naar dat spoor.

En ook belangrijk:
Dubbelklik op de midifile. Je moet nu even de midimapping controleren, oftewel, is jouw snare in Guitar Pro, nu ook een snare bij EzDrummer.
Ik weet dat er twee snares zijn in Guitar Pro; een acoustic snare en een electric snare. De een vertaalt zich als een rimshot en de ander als een normale snare hit.

Ik realiseer me nu dat dit de vraag niet is, ik dacht dat je EzDrummer al had :seriousf:

Als je het midi-bestandje plaatst, kan ik hem wel realistischer krijgen.

Megadeth22
19 oktober 2010, 12:59
http://rapidshare.com/files/425952865/Sinnersdrum.mid
Bij voorbaat (en al voor bovenstaande post) dank :ok:

Is het mogelijk om alle onderdelen van de drumkit apart te houden? Want ik kan vaak met wat equalizers / compressors gaan foemelen waardoor 't wel wat beter klinkt..

Steven Otto
19 oktober 2010, 13:04
Ja hoor, is goed.

-Snare
-Hi-hat
-bassdrum
-toms
-overige cymbals

Trouwens, er zijn een aantal 'ambient' mics. Die stuur ik ook wel apart als geheel. Dus twee ambients met daarin alle onderdelen van de drumkit.

MaximVMH
19 oktober 2010, 13:23
Ik heb ook een paar drum VSTi's (EZdrummer met 4 uitbreidingen), laat maar weten of ik nog iets kan omzetten ;)

Megadeth22
19 oktober 2010, 13:23
Ja hoor, is goed.

-Snare
-Hi-hat
-bassdrum
-toms
-overige cymbals

Trouwens, er zijn een aantal 'ambient' mics. Die stuur ik ook wel apart als geheel. Dus twee ambients met daarin alle onderdelen van de drumkit.
Dat zou echt heel tof zijn :D

Steven Otto
19 oktober 2010, 14:22
alvast een voorproefje:
http://dl.dropbox.com/u/8394538/mix1.mp3
De snare is nog iets te zacht, maar soit.

De apart files zijn over 5 minuten klaar :)

edit: http://dl.dropbox.com/u/8394538/megadeth22.rar

Megadeth22
19 oktober 2010, 14:32
U bent een held! :rockon: *downloadt* Zodra ik een degelijk resultaat heb post ik 'm hier! :)

Megadeth22
19 oktober 2010, 15:13
Nog niks opgenomen met Gitaar / bas, maar al wel beetje aan het regelen geweest met de drums, ze klinken supervet! :D
Ben van plan om vanavond basgitaar op te nemen, gitaarpartijen (3 keer), en dan kijken hoe ik het mooi kan laten klinken. Nogmaals bedankt!

artnaz
19 oktober 2010, 16:40
Mooi dat het opgelost is, kan ik het topic kapen! :D

Ik vind dit namelijk een geweldig idee om makkelijk met software-drums te beginnen te klooien omdat er natuurlijk al een aantal kant en klare Guitar Pro drums bestaan. EZDrummer heb ik al heel lang, maar nooit geïnstalleerd sinds 2007 volgens mij.

Anyway, ik heb het geïnstalleerd, maar ik zie het niet bij Logic Pro 9 staan onder I/O. Bij Preferences > Audio Unit Manager zie ik hem ook niet.

Hoe kom ik nou bij die EZdrummer?

MaximVMH
19 oktober 2010, 17:35
Heb je de AU (.component) in de juiste map geïnstalleerd? Heb je Logic naar de juiste library doorverwezen (zie voorkeuren)?

artnaz
19 oktober 2010, 18:05
Installatie ging automatisch. Hoe kan ik het doorverwijzen dan, ik zie het zo niet in de Preferences?

Dit is trouwens wat bij Audio Unit Manager staat:

http://grab.by/6WlC

By the way, ik heb ook meteen een bass in MIDI erbij geplaatst, maar beide MIDI-tracks springen meteen naar +6 in volume in de mixer (dat is het maximum) ook al verander ik dat. Ik vermoed dat dat komt omdat dat in Guitar Pro zo stond. Maar hoe krijg ik het weer terug? Ik kan het natuurlijk ook in Guitar Pro aanpassen en opnieuw exporteren en importeren, maar ik zou graag willen weten hoe het in Logic moet.

Steven Otto
19 oktober 2010, 18:55
Ik ken logic helemaal niet of qua opnames voor de Mac, maar EzDrummer is toch als het goed is een vst, die moet je dan als 'effect' laden in dat spoor en dan een midifile slepen naar dat spoor.

Over de bas gitaar. Is dat echt een midifile of in guitar pro geëxporteerd als .wav.

Als dat een rauwe midifile is:
Laad hem in je DAW en dan erop dubbelklikken. Je ziet nu de midimapping en de pianoroll. De onderin zie je hoe hard de noot is: 'velocity'. Die moet je aanpassen naar een lager getal.

artnaz
19 oktober 2010, 19:01
Ja, bij dat laden staat hij er dus niet tussen. Gearbox (standalone player van Line6 die ik gebruik, misschien dat hij automatisch ook als VST geïnstalleerd is?) staat er wel tussen. Evenals dingen van Garageband bijv. Verder geen EZDrummer.

Bass was een MIDI-file inderdaad. Velocity heb ik aangepast, bedankt! Stond bij Logic onder "Hyper Editor" trouwens. Maar het volume blijft wel maximaal in de mixer. Bij de drums heeft die Velocity trouwens geen effect (ik heb voorlopig Ultrabeat als VST van Logic geselecteerd, geeft het tenminste een beetje geluid).

nielsduursma
19 oktober 2010, 19:57
Ja, bij dat laden staat hij er dus niet tussen. Gearbox (standalone player van Line6 die ik gebruik, misschien dat hij automatisch ook als VST geïnstalleerd is?) staat er wel tussen. Evenals dingen van Garageband bijv. Verder geen EZDrummer.

Bass was een MIDI-file inderdaad. Velocity heb ik aangepast, bedankt! Stond bij Logic onder "Hyper Editor" trouwens. Maar het volume blijft wel maximaal in de mixer. Bij de drums heeft die Velocity trouwens geen effect (ik heb voorlopig Ultrabeat als VST van Logic geselecteerd, geeft het tenminste een beetje geluid).

Heb je 'm überhaupt wel als AU geïnstalleerd? Want Logic werkt niet met VST's.
Staat EZDrummer wel in Garageband? Want dan zou je 'm ook in Logic moeten zien.
Oh, en kijk ook even waar je precies je plugins hebt staan, er zit namelijk verschil in of je via "macintosh HD -> Bibliotheek" gaat, of via "Gebruiker -> Bibliotheek" enz enz.

Megadeth22
19 oktober 2010, 22:15
Voor Steven:

http://www.soundclick.com/bands/page_songInfo.cfm?bandID=861781&songID=9779774

Ik heb daar 2 uur aan gezeten totaal, ik zelf ben er content mee, maar ik weet niet hoe 't klinkt bij iemand anders. (En ja, het zijn maar twee riffjes, in totaal een minuut, rest van 't nummer komt nog). Trouwens -> Gitaar 4 tracks, basgitaar twee tracks (pitch-shifted naar B), en de drums!
:cheerup:

Steven Otto
19 oktober 2010, 22:45
Klinkt lekker, vette riffs ook.

Heb je nu nog wat met de drums gedaan? In principe was er geen eq/comp nodig. ;)

Megadeth22
19 oktober 2010, 22:48
Klinkt lekker, vette riffs ook.

Heb je nu nog wat met de drums gedaan? In principe was er geen eq/comp nodig. ;)
Ik heb sommige dingetjes qua volume net een klein beetje veranderd, en ook wat filters waarvan ik las dat ze in de mix wat beter zouden klinken. Of dat waar is weet ik niet, maar ik ben zelf heel tevreden hiermee. :)

artnaz
20 oktober 2010, 12:43
Heb je 'm überhaupt wel als AU geïnstalleerd? Want Logic werkt niet met VST's.
Staat EZDrummer wel in Garageband? Want dan zou je 'm ook in Logic moeten zien.
Oh, en kijk ook even waar je precies je plugins hebt staan, er zit namelijk verschil in of je via "macintosh HD -> Bibliotheek" gaat, of via "Gebruiker -> Bibliotheek" enz enz.AU waarschijnlijk ja, "VST" heb ik misschien niet goed verwoord. Hij staat niet bij Garageband. Overigens heb ik Guitar Rig ook geïnstalleerd, die ziet Logic wel en werkt perfect. In Garageband zie ik hem niet trouwens.

Het enige wat ik van Guitar Rig en EZDrummer heb gevonden staat in de systeem-bibliotheek onder "Application Support". Beide in een apart mapje. Ook Logic staat daar, maar ik zie daar geen Guitar Rig of EZDrummer. Ik denk dat Logic automatisch naar de desbetreffende map verwijst. Maar waarom Guitar Rig het wel doet en EZDrummer niet...

Misschien dat Logic te nieuw (9.0.2) en EZDrummer te oud is (handleiding praat over 2006)?

Steven Otto
20 oktober 2010, 13:08
Ik zou hem opnieuw installeren en dan goed opletten welke mapjes je kiest.

artnaz
20 oktober 2010, 13:16
Heb ik al gedaan, en er valt niets te kiezen eigenlijk. Hij zegt alleen dat hij op de schijf "OSX" het gaat installeren, kan ik eventueel wel veranderen, maar dat is wel heel ongewoon...

MaximVMH
20 oktober 2010, 14:56
Heb ik al gedaan, en er valt niets te kiezen eigenlijk. Hij zegt alleen dat hij op de schijf "OSX" het gaat installeren, kan ik eventueel wel veranderen, maar dat is wel heel ongewoon...Zoek eens in Finder (of Spotlight) naar EZdrummer.component, en zeg in welke map (volle url!) 'm staat?