PDA

View Full Version : EL84 eindbuizen Koch KV50 op 400V vervangen



flo123
19 oktober 2010, 03:15
Ik wil graag de 4 oude JJ EL84 eindbuizen vervangen in mijn Koch KV50.

De eindbuizen zijn kathode biased met een 330 ohm kathode weerstand en de anode spanning (+A) is 417V en scherm spanning (+B) is 412V in mijn Koch KV50.
Dat is helaas een erg hoge anode spanning.
Volgens de datasheet van de JJ EL84 is de anode spanning max 300V.

Ik heb nieuwe JJ EL84 buizen geprobeerd maar deze "trekken" het niet. Na 5 sec normaal signaal, "plopt" de versterker luid en wordt het volume zeer laag. Daarna heb ik de versterker snel op stand-by gezet. Na 1 min nogmaals geprobeerd met helaas hetzelfde resultaat. :(

Ik heb daarna de oude JJ EL84 buizen weer terug gestopt en dan werkt alles weer goed! Hoe kan het nu dat de oude JJ EL84s wel goed werken en de nieuwe niet?

Wat moet ik nu in deze Koch KV50 versterker doen als eindbuizen? Iemand een suggestie misschien?

paulusdeBKB
19 oktober 2010, 06:44
Misschien Koch zelf even een mailtje sturen? Hij heeft die dingen tenslotte gemaakt.

Chris Winsemius
19 oktober 2010, 12:16
Het kan zijn dat die nieuwe JJs van jou een hogere current-rating (meer stroom trekken bij dezelfde bias-spanning) of dat er een defect tussen zit.

400 V moet, mits juist gebiast, imo geen enkel probleem zijn voor de meeste moderne EL84s....

flo123
19 oktober 2010, 12:35
Bedankt voor de reakties alvast.

@ paulusdeBKB: Ik heb Koch net een mailtje gestuurd met dezelfde vraag.

@Chris Winsemius: Dat is prettig om te horen.
Zou het aan te bevelen zijn de kathode weerstand van 330 ohm te verhogen?
Misschien lukt het me om in de korte tijd dat werken na inschakelen, de bias spanning te meten over die kathode weerstand zodat ik de stroom kan meten. Heeft dat zin?

Ik ben ongerust dat ik nu problemen ga krijgen om nieuwe EL84 buizen te vinden die 417V aankunnen en misschien nieuwe buizen moet gaan weggooien omdat ze niet gaan werken.

Chris Winsemius
19 oktober 2010, 12:43
JJs moeten het aan kunnnen....

Probeer het te meten. Als je die weerstand verhoogt wordt de stroom (meestal) wel wat minder maar de spanning gaat ook weer omhoog, probeer het gewoon.

Bias-stroom is ook afhankelijk van de schermroosterspanning.

flo123
19 oktober 2010, 12:47
Net de bias instelling bij oude JJ EL84 buizen gemeten:
14,66 V 325 ohm
15,15 V 328 ohm
14,95 V 330 ohm
14,85 V 325 ohm

Dus bij alle 4 is de bias stroom ongeveer:
15V over 330 ohm = 45 mA

De anode spanning is 415V.
Dissipatie per EL84 buis is dan:
(415V - 15V) * 45mA = 18W

Dat is wel erg hoog! Toch gaan ze niet rood gloeien. Hmmm...

cluseau
19 oktober 2010, 13:06
Dat is wel erg hoog! Toch gaan ze niet rood gloeien. Hmmm...

Dat zie je wel vaker, toch komen ze een heel eind zonder bolle wangen te krijgen. Je kan proberen eerst twee buizen te vervangen om uit te sluiten dat een van de nieuwe buizen niet goed is. Gaat dat goed neem dan het volgende paar vervangers om te testen. Uiteindelijk moet het wel kunnen.

guitarnijboer
19 oktober 2010, 13:11
Tja, die meting lijkt me niet te kloppen. Stond je meter niet toevallig op AC i.p.v. DC bereik?

flo123
19 oktober 2010, 13:23
Ik ben ook verbaast over de hoge bias instelling.
De multimeter stond toch echt op 20V DC bereik bij het meten van de spanning over de kathode weerstand.
Anode spanning direct op de buizen gemeten met meter op 600V DC bereik.
Daarna de versterker uitgezet en de kathode weerstanden gemeten met meter op 2000 ohm bereik.

Ik heb de nieuwe JJ EL84 buizen in een andere versterker getest zonder problemen.

Nog even kijken of ik het aandurf 2 nieuwe buizen weer in de Kock KV50 te plaatsen en snel de bias te meten...

Chris Winsemius
19 oktober 2010, 13:28
Nog even kijken of ik het aandurf 2 nieuwe buizen weer in de Kock KV50 te plaatsen en snel de bias te meten...

alleen doen als iedere buis of buizenpaar z'n eigen cathode-weerstand heeft. Puur voor de zekerheid, KV50 heeft toch die Rs per eindbuis?

flo123
19 oktober 2010, 13:41
Iedere EL84 eindbuis heeft zijn eigen 330 ohm kathode weerstand.
Bedoel je met Rs, de scherm weerstand? Zo ja, dan zijn deze 1k ohm 5w.

Net 2x kort gemeten met 2 nieuwe JJ EL84 buizen (ieder aan een andere kant van de OT).
Nog steeds 14.6V over de kathode weerstanden dus dezelfde bias instelling.

flo123
19 oktober 2010, 15:06
Misschien moet ik vanwege de hoge anode spanning 6P14P-EV, EL84M buizen gebruiken i.p.v normale EL84s?

cluseau
20 oktober 2010, 09:50
Misschien moet ik vanwege de hoge anode spanning 6P14P-EV, EL84M buizen gebruiken i.p.v normale EL84s?

Ben hier toevallig aan een Koch bezig en meet ook 14V= op de 330 Ohm kathode weerstand. Dit is een gewone ballans eindtrap met twee buizen ipv vier maar zolang elke buis zijn eigen weerstand heeft maakt dat niet uit. Uak is trouwens 355V=, werkt als een Zwitsers uurwerk zonder bolle wangen dus moet kunnen. Momenteel zit er TAD in maar J/J doet het ook prima.

Frans.

flo123
20 oktober 2010, 13:24
Bias stroom: 14V over 330 ohm = 42mA
Vermogens dissipatie in de buis: 355V * 42mA = 15W
Bij mijn KV50 is het zelfs 18W.
De EL84 heeft een max anode dissipatie van slechts 12W volgens de technische data.

Waarom zijn die EL84 eindtrappen zo fors boven de specificatie gedimensioneerd?
Wat kun je dan verwachten van verouderings proces, levensduur en uitval van eindbuizen in een commerieele productie?
Vaak wordt er een "veilige" marge van 70% gebruikt bij eindbuizen, maar waarom gaat dat hier blijkbaar niet op?

cluseau
20 oktober 2010, 18:20
Bias stroom: 14V over 330 ohm = 42mA
Vermogens dissipatie in de buis: 355V * 42mA = 15W
Bij mijn KV50 is het zelfs 18W.
De EL84 heeft een max anode dissipatie van slechts 12W volgens de technische data.


Kleine misrekening, je vergeet de G2 stroom welke ook door de kathodeweerstand loopt en nogmaals, ze kunnen veel hebben voor ze letterlijk en figuurlijk over de rooie gaan. zie wel vaker EL84 ampjes met zo'n hoge instelling.

Frans.

Bernardduur
20 oktober 2010, 19:33
De JJ's trekken het prima!

Heb t eerder bij deze amp gedaan!

flo123
21 oktober 2010, 17:42
Bedankt voor de geruststelling dat de JJs het aan moeten kunnen.

Ik heb net 4x deze JJ EL84 besteld:
Tone-Selection JJ EL84 VOX AC30CC
http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p3963_Tone-Selection-JJ-EL84-VOX-AC30CC.html

Volgens email van Tube-Town:

The JJ EL84 should do the job but of course the plate voltage is overrated and it could cause some problems but it must not.
Take this type of JJ EL84. It is selected for the hot running Vox AC30 and should be a good choice for the Koch amp too

flo123
26 oktober 2010, 20:05
Ik heb net de 4 eindbuizen door nieuwe JJ EL84 vervangen, afkomstig van TubeTown, en ze werken prima zonder rood te worden.

Wat mij opviel is dat 1 EL84 bij het inschakelen een sterke lichtpuls geeft uit zijn gloeidraad die daarna weer snel verdwijnt waarna de gloeidraad rustig begint te gloeien. Alle andere eindbuizen die ik gezien heb tot nu toe geven niet eerst zo'n licht puls maar komen langzaam op met een gloeiende gloeidraad.
Is dat een probleem of een slechte eindbuis?
De buis lijkt verder goed te werken want de versterker doet het prima.

cluseau
26 oktober 2010, 20:35
Wat mij opviel is dat 1 EL84 bij het inschakelen een sterke lichtpuls geeft uit zijn gloeidraad die daarna weer snel verdwijnt waarna de gloeidraad rustig begint te gloeien.

Nix aan de hand, ook dat zie je wel vaker. De gloeidraad is gewoon een beetje traag met opwarmen. Dat verdwijnt wel na een tijdje.

flo123
26 oktober 2010, 21:49
Bedankt voor de geruststelling!

Tunes
4 november 2010, 14:03
Hallo,

Ik heb twee vragen over de kv-50 (die ik zelf ook heb), aangezien koch niet reageert op mailing.

Heeft de kv-50 autobias ?
Hoe heet mogen de buizen eigenlijk worden, ze zijn absoluut niet aan te raken zo heet en met de kap erop wordt deze toch ook redelijk warm, maar ja wat is heet.

cluseau
4 november 2010, 14:12
Heeft de kv-50 autobias ?
Hoe heet mogen de buizen eigenlijk worden, ze zijn absoluut niet aan te raken zo heet en met de kap erop wordt deze toch ook redelijk warm, maar ja wat is heet.

Ja, autobias.

Heel heet, zo heet dat je je fikken eraan brand. Dit is volkomen normaal. Wat wel kan is dat er iets loos is waardoor hij rood gaat staan (redplaten) in dat geval zou het wel eens kunnen zijn dat er gewoon een deuk in het glas smelt. Misschien krijg je zo een indruk wat "heet" is. Onder normale omstandigheden is zo'n 70 tot 100 graden heel normaal.

Frans.

Ennehhh welkom!

Tunes
4 november 2010, 14:36
Erg bedankt voor de snelle reactie, mooi zo'n forum.

Ik heb ze uiteraard niet aangeraakt maar ze worden flink heet, maar de kleur lijkt goed, gewoon netjes oranje rood.
Buitenkant wordt niet echt heet maar gewoon warm, dus het lijkt okee.
Prachtige versterker trouwens, al vind ik het crunch kanaal weinig doen (valt geen gain in te stellen) en is de lead me net niet lead genoeg.
Maar gebruik hem sinds kort met wat pedaaltjes en beste geluid wat ik toen nu toe had, speelde altijd met 19 inch maar dat is/gaat er nu allemaal uit.

cluseau
4 november 2010, 14:43
....mooi zo'n forum.....

En gezellie.....

Rood orange zeg je hé, dat is alleen goed als het in de kern is, zeg maar binnen 3mm in het hart. De grijze mantel er omheen van ca 15mm mag niet orange/rood aanlopen anders vreet je buizen.

Frans.

flo123
4 november 2010, 17:25
... aangezien koch niet reageert op mailing.
Rowing reageert naar mijn ervaring, op technische vragen netjes de volgende dag: rowin (at) koch-amps.com
Op het generieke info mail adres werd bij mijn vraag niet gereageerd.

Tunes
5 november 2010, 10:11
Dat is mooi, maar waarom dan de mogelijkheid om via de site een bericht te versturen.
Niet dat koch de enige is maar doe het dan niet, komt wel heel slecht over.

Overigens nog tips (type buizen/merken) om de crunch nog wat lekkerder te laten klinken, en de lead meer lead ?

De crunch klink nogal iel, en nee dat komt niet door de EQ instellingen.
Overigens is hij beter als je hem wat meer open zet.

flo123
5 november 2010, 13:41
Ik vind het ook slordig als een bedrijf niet op hun email reageert. Dat geeft een slecht signaal.

Over crunch op de KV50:
Ik loop er thuis nog erg mee te stoeien op wat laag volume.
De ene dag denk ik "ja best lekkker" de andere dag vind ik het weer minder.
Subjectief: Wat "hard" en scherp, niet "romig" warm, mist compressie (... tja ... wat moet je met zo'n omschrijving... ;)).
Veel met EQ (Treble laag, Mid en Bass hoog), mid switch (aan) en Bite (dicht) lopen rommelen en een EQ pedaal ervoor geprobeerd (met een beetje dip op 400Hz) maar ik weet het nog niet ...
In de oefenruimte en op t podium is het al snel een stuk beter. Dit ding moet gewoon lekker open gedraaid worden voor een betere klank zoals misschien wel alle buizen bakken.
Een beetje extra boost met een SHO (kloon) pedaal ervoor klinkt ook zeker niet verkeerd.

Verder vind ik het een lekker compacte veelzijdige versterker.
Makkelijk mee te nemen in een 2HE 19'' kastje en niet zwaar om te dragen.

De Speaker-Damping (feedback regeling van de eindtrap) vind ik echt een goeie! Als ik dit dicht zet, geen negatieve feedback, bromt het wat meer maar het geluid en speelgevoel is echt wat opener en losser met wat meer harmonischen in het mid-hoog.

Tunes
5 november 2010, 14:00
Precies mijn ervaringen flo, ik heb er nu een (bas)compressor er voor en dat scheelt al veel.
Bovendien kan ik met die compressor de tone ook nog is regelen.
Als speaker gebruik ik nu een electro voice, heb nog een combo staan met celestions vintage erin zal die ook is porberen.

Moet zeggen dat dit het wel lijkt te zijn nu voor mij, heb jaren op 19 inch spul gespeeld maar dit klinkt echt veel, heel veel beter.
Ik wist niet dat het zo'n verschil in dynamiek en openheid in kon zitten.
Ben van plan om er een combo van te maken, nog even wat testen met verschillende speakers.

Overigens ervaar ik geen tot nauwelijks brom, ook niet met speaker demping (en inderdaad dicht is mooi).

Fragedallic
9 november 2010, 13:53
Bedankt voor de geruststelling dat de JJs het aan moeten kunnen.

Ik heb net 4x deze JJ EL84 besteld:
Tone-Selection JJ EL84 VOX AC30CC
http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p3963_Tone-Selection-JJ-EL84-VOX-AC30CC.html

Volgens email van Tube-Town:

Heej Flo,

hier nog een Koch user ( studiotone xl ). Heb met interesse je verhaal gevolgd. Zelf ook van mening dat de mijne lekkerder klinkt als ie harder staat :)

nu een vraagje: werden deze buizen gematched geleverd? kon niet zo snel op hun site vinden of dat standaard is als je er 2 of meer besteldt.

@Tunes: ben benieuwd naar je bevindingen als je de V30 gaat testen t.o.v. de EV. zit nameijk te denken aan een 1x12 met o.a. een EV speaker.

flo123
10 november 2010, 00:08
Ja, Tubetown levert de buizen gematched als je er 2 of 4 besteld.