PDA

View Full Version : Hoe moet ik zelf gaan opnemen?



ackm
18 oktober 2010, 23:14
Hallo,

Ik heb totaal geen ervaring met het opnemen van mijn eigen gitaarspel maar ik ga zo duidelijk mogelijk proberen te omschrijven wat ik wil en misschien kunnen jullie me daarbij helpen.

Ik wil 2 gitaar partijen van mezelf opnemen. Gitaar 1 elektrisch over een versterker en Gitaar 2 alleen akoestisch. Een voor een wil ik ze opnemen en dan vervolgens over mekaar plakken (Via de computer , toch?). Wat heb ik hiervoor nodig? Een microfoon voor bij de klankkast van de akoestische gitaar en daarna voor de amp speaker van het elektrische gedeelte? En kan ik de microfoon aansluiten op mijn computer en dan met software alles op de computer afwerken/samenvoegen/mixen? Welke software en hoe sluit ik alles aan? Of begrijp ik het helemaal verkeerd en kan dit niet?

Bvd

Frits van Mourik
18 oktober 2010, 23:46
Alles kan, als je maar wilt!
Er is op het net een overvloed aan tutorials, newsgroups, forums en wat-al-niet te vinden,
die je helemaal wegwijs kunnen maken in het geweldige fenomeen, dat "multitrack-recording" heet.
Een werkelijk wonderbaarlijke wereld opent zich, als je de moeite wilt nemen, om daar 'es ff te zoeken...

MaximVMH
19 oktober 2010, 13:34
Da's perfect mogelijk.

Je hebt een instrument, een microfoon, een audio interface, een computer en software nodig.

Instrument: maakt geluid
Microfoon: vangt geluid op
Audio interface: zet geluid om naar digitaal signaal, groot deel van de kwaliteit van je opname hangt hier van af
Computer en software: krijgt het digitaal signaal binnen, slaat het op, zorgt er voor dat je het kan bewerken, ...

Wat is je totale budget? Voor klassieke gitaar is het tof om met 2 microfoons te werken, dus heb je 2 (dezelfde) microfoons en een interface met 2 microfooningangen nodig. AKG Perception 120 en Audio Technica AT2020 zijn vrij goedkope microfoons (minder dan €100/stuk) die je voor vanalles kan inzetten (inc. klassieke gitaar en gitaarversterker). Een prijsklasse hoger zitten we met Rode NT1-A, AKG C3000, Studio Projects C1 en Oktava MK-101 (tussen €100 en €200/stuk). Ik vermoed dat je budget niet hoger gaat, dus hier stop ik.

Een audio interface is niet meer of niet minder dan een geluidskaart die gemaakt is om op te nemen. Met een ingebouwde geluidskaart zit je met vertraging, ongeschikte drivers, te lage kwaliteit, geen neutrale weergave en vooral ... RUIS (met een audio interface stukken minder). De goedkoopste degelijke is de Alesis io2 Express, kost net geen €200.

Ik ga er van uit dat je een computer al hebt, en bij je interface zit vaak gratis een softwarepakket, in het geval van de Alesis io2 Express is dat Cubase LE5.

DJ_HOEK
26 oktober 2010, 10:41
Da's perfect mogelijk.
De goedkoopste degelijke is de Alesis io2 Express, kost net geen €200.


net geen 100 euro (http://www.thomann.de/nl/alesis_io2_express.htm) bedoel je;)?

MaximVMH
26 oktober 2010, 13:07
net geen 100 euro (http://www.thomann.de/nl/alesis_io2_express.htm) bedoel je;)?Inderdaad, typfoutje ;)