PDA

View Full Version : meetrilling in de kast



Pickel
18 oktober 2010, 22:13
Iemand een oplossing?:
ik heb een elektrisch akoestisch Spaanse gitaar (LAG Autumn) waarin in de kast iets erg irritant meetrilt. Vooral bij de lagere tonen kun je het horen. Op het moment dat ik stevig op de kast druk dan hoor je het niet meer. Dat speelt alleen wat lastig:seriousf:
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn, en hoe dit op te lossen?

LaurentB
18 oktober 2010, 23:02
Misschien een los zangbalkje, of een los onderdeel van het versterkingssysteem?

Harald
18 oktober 2010, 23:26
Kan een kabeltje van de pickup zijn. Losse zangbalkjes is niet te hopen!
Snaren los, en eens goed in de kast voelen. Of bij een bouwer of goede zaak met eigen reparateurs langsgaan.

Jedeel
19 oktober 2010, 17:08
Op het moment dat ik stevig op de kast druk dan hoor je het niet meer.

Op welk deel v.d. kast druk je? Bovenblad?
Dan ga ik ook denken aan een los zittend zangbalkje.

Plant
19 oktober 2010, 18:17
Even van je tandarts zijn / haar spiegeltje lenen en daarmee om een hoekje in de klankkast kijken, dan weet je het zo.

Pickel
19 oktober 2010, 21:18
@ allemaal: Thanks voor de reacties...
@Jedeel: bovenkant, dus naast het klankgat en brug.
Het vreemde is dat het de ene keer erger lijkt dan de andere keer.
als ik op een bepaalde plek op de kast druk dan krijg ik soms een soort krakend/piepend geluid te horen.
@plant: goeie tip ik ga op zoek naar iets wat spiegelt:???:

Zo'n loszittend balkje, is dat zelf vast te zetten? Is dat normaal dat zoiets los kan gaan zitten?

LaurentB
19 oktober 2010, 22:07
@ allemaal: Thanks voor de reacties...
@Jedeel: bovenkant, dus naast het klankgat en brug.
Het vreemde is dat het de ene keer erger lijkt dan de andere keer.
als ik op een bepaalde plek op de kast druk dan krijg ik soms een soort krakend/piepend geluid te horen.
@plant: goeie tip ik ga op zoek naar iets wat spiegelt:???:

Zo'n loszittend balkje, is dat zelf vast te zetten? Is dat normaal dat zoiets los kan gaan zitten?

Het is niet normaal, nee. Maar als dat balkje wat te haastig met wat te weinig lijm bevestigd is zou het misschien kunnen. Of als de gitaar eens erg warm is geworden (ca. 50 graden, in een auto b.v.) wordt de lijm zacht.

Dat balkje zal beter vastgelijmd moeten worden, maar hoe men zoiets doet weet ik ook niet. Ik heb dat ooit alleen gedaan bij het bouwen van een gitaar, en dan zit het bovenblad nog niet aan de rest van de gitaar vast :)

Pickel
19 oktober 2010, 22:34
Schiet mij maar lek.
Als je met je vingertop op de kast tikt dan hoor je ook iets trillen en ik ben er nu achter dat zonder spanning op de snaren het meetrillen bij tikken ook de kast ook verdwenen is. Na aanspannen is het meetrillen ook weer hoorbaar.
Lijkt mij niet onlogisch dat zo'n balkje ook meetrilt zonder spanning op de snaren.:???:
En ik heb bytheway ook geen klein spiegeltje in huis:(

Plant
21 oktober 2010, 00:10
Schiet mij maar lek.
Als je met je vingertop op de kast tikt dan hoor je ook iets trillen en ik ben er nu achter dat zonder spanning op de snaren het meetrillen bij tikken ook de kast ook verdwenen is. Na aanspannen is het meetrillen ook weer hoorbaar.
Lijkt mij niet onlogisch dat zo'n balkje ook meetrilt zonder spanning op de snaren.:???:
En ik heb bytheway ook geen klein spiegeltje in huis:(

Nou, er word natuurlijk met snaarspanning wel getrokken aan de achterkant (ik bedoel voorbij de brug) van het bovenblad. Misschien onstaat er dan wat ruimte die je zonder snaarspanning niet hebt.

Pickel
11 november 2010, 09:43
Om even het verhaaltje compleet te maken:
ben terug geweest naar de winkel (Spanjaard) en daar werd in een draadje gevonden die aan de binnenkant tegen de kast zat. Dit leek in eerste instantie het trillen te veroorzaken. Thuisgekomen bleek de het geluid toch nog niet verdwenen. Nu zelf nog maar de gitaar nog eens goed onderzocht, uit elkaar halen wat mogelijk is... maar helaas, niets te vinden. Uiteindelijk maar weer terug naar de winkel. Die heeft vervolgens contact gezocht met de importeur van LAG. Ik kreeg vervolgens de keuze: of de LAG terug naar de importeur en hem daar aan een groot onderzoek blootstellen, of een andere, nieuwe gitaar van LAG (dezelfde wordt niet meer gemaakt). Ik kies voor de 2e optie, dus binnenkort een LAG Tramontane TN200A14CE in huis.
AL met al top geregeld al vind ik het zelf!:ok:
Even een afbeelding van de nieuwe:
http://workFile.BarnesAndMullins.co.uk/images/content/0530cb5d-6231-4e4a-b71f-1c21d1bc7b35.jpg