PDA

View Full Version : Axe-Fx monitoring?



tnijland
18 oktober 2010, 19:40
Ik sta op het punt om een paar nieuwe monitoren aan te schaffen voor m'n Axe-fx. Heb momenteel een paar Yamaha MSR-100 Watt actieve monitoren en kreeg tijdens de laatste mini-AxeFx meeting al de opmerking om deze te upgraden naar een meer high-end oplossing. Ik wil absoluut stereo spelen omdat het verschil bij licht verspreide monitoren al enorm is gebleken.

Vandaar dat ik afgelopen zaterdag naar de muziekzaak Huigens in Hengelo ben vertrokken om een aantal actieve speakers te testen. Afgaande op tips van het forum heb ik een aantal dB Technologies geprobeerd. De dB Technologies Flexsys F10 (10") speaker kwam qua response met een erg goed en open gitaargeluid. Mijn eigen Yamaha MSR-100 (8") speakers klonken in vergelijking erg compressed en te dichtgesmeerd.

De M12-4 monitor hadden ze helaas niet op voorraad maar de Flexsys F12 speaker (12" versie) komt volgende week binnen en die wil ik ook nog eens uitproberen.

Om nou te voorkomen dat ik te snel beslis, was ik eigenlijk wel benieuwd of er nog andere ideen of aanraders zijn.

Alvast bedankt voor jullie adviezen.

Yek1
18 oktober 2010, 20:32
Ik heb nu de FBT Verve 12ma en Atomic Reactor FR.
Ik heb ook de dB M12-4 plus gehad.

De M12-4 is een prima monitor. Gaat een stuk harder dan de Reactor.
In vergelijking met de FBT is ie wat meer all-round. De FBT is goed voor gitaren vanwege de focus op het middengebied.
Op laag volume vind ik de Atomic 't lekkerst (en daarom heb ik 'm thuis), maar die haalt absoluut niet het volume van de FBT en dB.
Groot voordeel van de db is z'n prijs.

johantipker
18 oktober 2010, 22:29
Ik denk dat je een monitor zoekt met een overeenkomstig rendement en punch als dat van een gtr speaker of cab, Ik zou er een aantal proberen en niet over 1 nacht ijs gaan:

Mackie SRM450 (was tijden lang in de aanbieding bij Thomann)
Dynachord AM100
Sound projects (heeft nog veel meer dan de X-acts).
De wat duurdere Rcf's

LikCharmant
19 oktober 2010, 09:45
Ik speel al een paar maanden op de dB M12-4's in stereo, en ben daar erg blij mee. Destijds heb ik ze aangeschaft na de goede berichten hier op het forum. En nog nooit spijt gehad.

Mocht je in de gelegenheid zijn om andere dingen te proberen, dan zou ik dat zeker doen, alhoewel je spullen vaak langer tot je beschikking moet hebben om er echt een afgewogen oordeel over te kunnen vellen.

tnijland
19 oktober 2010, 18:57
Bedankt voor jullie informatie. Ik neig zelf ook naar de dB Technologies maar verwacht dat het verschil tussen Flexsys F12 en de M12-4 gering is.

Het grappige is dat ik namelijk op het punt stond om de Afe-Fx weg te doen en een POD HD naast m'n bestaande buizen set aan te schaffen. Door de speaker test uit te voeren ben ik achter 2 conclusies gekomen:

1. Dat de POD HD gewoon nog niet in de buurt van de Axe-Fx komt en voor mij dus geen alternatief is.
2. Dat de Axe-Fx met goede high-end monitoren veel beter klinkt dan ik had verwacht.

dml
21 oktober 2010, 18:34
Al wel eens in-ears overwogen? Straks heb je twee van die actieve monitors, til je je weer een breuk en is het hele setje ook niet zo compact meer.

vincedepooh
21 oktober 2010, 20:17
Hey,

Ik ben ook op zoek naar een actieve speaker(s) voor de axe fx. Ik speel voorlopig veel thuis en zoek iets niet al te groot (max 500mm hoog) maar genoeg vermogen voor b.v een repetitie. Het moet een speaker zijn en geen monitor. Ik ben bij de eerste axe fx meeting geweest in Utrecht en iemand had een mackie bij zich, klonk erg goed en werd ook als krukje gebruikt dus niet al te groot. Kan iemand mij vertellen welk type dit was?

Groetjes,

Vincent

Di Stefano
22 oktober 2010, 13:51
Ik heb onlangs na lang zoeken/kopen/verkopen een Mackie SRM350v2 (het nieuwe zwarte model) gekocht voor met mijn ToneLab LE te gebruiken. Ben er heel tevreden mee. Ondertussen al enkele keren mee opgetreden en hij klinkt super. Bovendien weegt hij niks, slechts een 10tal kilo. Koop er binnenkort een tweede bij.

dml
27 oktober 2010, 12:04
Iemand toevallig ervaring met de Proel Flash 8 actieve speakers?