PDA

View Full Version : Mesa Thiele met Celestion Alnico Blue



even
18 oktober 2010, 18:22
Twee jaar geleden heb ik mijn 19 inch rack opgeruimd. Ik was het sjouwen meer dan zat. Daar heb ik een Celestion Alnico Blue en een Celestion G12H30 aan over gehouden. Deze gebruikte ik met een Mesa 20/20. Omdat ik nog een Mesa studio 22+ had staan die ik eigenlijk nooit gebruikte heb ik er een lege Mesa Thiele kast bij gekocht en daar de G12H30 in gehangen. In het combo zelf heb ik de Alnico Blue gezet. Op internet heb ik veel zitten lezen en steeds vind je het commentaar dat een Alnico Blue het beste klinkt in een open kast. Ik prefereer het verschil in de speakers en doe dit bewust, maar ik vond de Alnico Blue niet tot zijn recht komen in de redelijk kleine behuizing van de Studio 22+. Teveel midden en totaal geen body. Dit weekend de speakers omgedraaid, dus de G12H30 in het combo gezet en de Alnico Blue in de Thiele. Jeeeeeeeeeezus wat klinkt dat ding ontzettend goed !!!! Met de beamblokker klinkt hij echt als een 4 x 12 kast met een fantastische spreiding van het geluid. Maar ja dan wel maximaal een watt of 15/18 Ik miste vooral de body in het geluid maar die heeft ie nu meer dan voldoende in de Thiele. Een heel mooi gebalanceerd geluid waar ik heel tevreden mee ben. De G12H30 klinkt ook lekker in het combo. Deze speaker heeft van zichzelf al wat meer body en de echte warme 70er jaren Celestion sound. Doet het dus ook goed in een open achterkant. Met deze combinatie ben ik dik tevreden. Wat ik er nog mee wil benadrukken is dat je speakers heel belangrijk zijn voor je sound,daar heb ik altijd in geloofd. Zelf het wisselen van de speakers naar een andere behuizing kan al verassende resutaten opleveren.

JTB
19 oktober 2010, 09:36
Fijn dat het zo goed bevalt, maar een 1*12 klinkt NOOIT als een 4*12 en ik heb ook zo'n Thiele kastje en een 4*12...

Mitch
19 oktober 2010, 10:37
Grappig, da's een combinatie waar je op voorhand zoiets hebt van: neeeee joh, Alnico Blue en Thiele??? Maar het kan dus prima. Leuk!

even
19 oktober 2010, 19:49
Fijn dat het zo goed bevalt, maar een 1*12 klinkt NOOIT als een 4*12 en ik heb ook zo'n Thiele kastje en een 4*12...

Tja dat blijft persoonlijk dat je dat vind. Ik heb 15 jaar op een 4 x 12 gespeeld. Door de jaren heen veel verschillende speakers gebruikt/geprobeerd. Ook nog een tijdje met een open achterkant en een gesloten onderkant gespeeld. Wat mij altijd tegenviel was dat de "oehmp" die mij zo beviel en dichtbij hoorbaar was, er niet meer was op 3 meter afstand en dat het geluid zeer gefocusses klonk op meer dan 3 meter afstand. Van mijn huidige setup kan ik nog vertellen dat het geluid overal op het podium zo goed als hetzefde klinkt. Met de "oehmp" op elke afstand.
De mesa recht achter mij en de Thiele op 45 graden.

macwilliams
19 oktober 2010, 20:42
Ook nog een tijdje met een open achterkant en een gesloten onderkant gespeeld.

:o





:D
het is maar hoe je het leest.