PDA

View Full Version : Oude jazz-gitaar op de kop getikt



Troy
18 oktober 2010, 17:37
Ik heb deze namiddag een leuke oude jazz-gitaar op de kop getikt. De gitaar is van het merk Marius. Ik vond vooral de vorm leuk. Iemand ooit van het merk gehoord en een idee waar dergelijke gitaren gebouwd werden?

http://i54.tinypic.com/312x114.jpg
http://i55.tinypic.com/rvkl5d.jpg

De gitaar heeft wel te kampen met een aantal problemen. Het bovenblad vertoont een nogal een eigenaardige curve. Zou dat nog goed te krijgen zijn?


http://i52.tinypic.com/2gu07lx.jpg

LaurentB
18 oktober 2010, 17:41
Ik weet helemaal niets van dit merk, maar wat een bijzondere gitaar! Zo'n model flans je niet zomaar in elkaar, echt apart, gefeliciteerd!

Little Jay
18 oktober 2010, 17:47
Ik vind 'm meer gypsy dan jazz, maar wel erg cool!

Bovenblad lijkt 't begeven te hebben onder de druk van de snaren. Kijk eens van binnen of er geen zangbalken los zitten of gebroken zijn. Ben bang dat 'ie wel professionele hulp nodig heeft......

zoon van Piet
18 oktober 2010, 18:00
heel erg gypsy, inderdaad..
het ingezakte bovenkant doet vermoeden dat ie een massief bovenblad heeft. ook de koffer doet vermoeden dat het een dure gitaar is. Die twee uitstekende puntjes suggereren ook in de richting van handwerk.. ( wel misschien pijnlijk voor je bovenbeen,trouwens..?)

Ik zou eens internetvriendjes worden met bezoekers van gypsyjazz fora. Die weten mogelijk meer.

wel vreemd dat de gitaar ondanks die dip in de top zo te zien een prima actie heeft en dat ik niet kan zien dat ie loskomt van de zijkanten.. Er zijn rare dingen gebouwd vroeger, ook ingedeukte tops kwamen soms voor.. Zou hte de bedoeling zijn geweest?

superfly
18 oktober 2010, 18:01
Leuk ding hoor, erg geinig met die puntjes.Dat bovenblad is onder de druk bezweken, zou me verbazen als er nog een balkje op z'n plek zit:seriousf:. Zo te zien is er vervolgens een extra hoge brug op gezet om de implodering op te lossen, met een poortje erin om de massa te beperken, da's ook wel weer creatief. Als je hem echt wilt (laten) restaureren is er major surgery vereist, de top of de back amputeren afhankelijk van de schade aan de be-balking.

peter_heijnen
18 oktober 2010, 18:15
Mooi ding zeker, lijkt me echt de moeite om idd eens bij een pro langs te brengen om te laten beoordelen welke kwaliteit je hiermee hebt en of het nog goed te fixen is.

wietse
18 oktober 2010, 18:58
marius, meer bekend als banjo en mandoline bouwer, volgens mij nederlands fabrikaat.
deze gitaar is duidelijk van dezelfde bouwer met de ingebrande marius op de kop, nog nooit eerder gezien een marius gitaar, en vooral zoéén, ik dacht eerst he een siciliaan tot ik de naam las.
mooie gitaar die is wel wat TLC waard.

Troy
18 oktober 2010, 23:00
Alvast bedankt allemaal voor de leuke en positieve reacties.

Ik heb inderdaad ook al enkele afbeeldingen teruggevonden van Marius Banjolines en mandolines. Ik had geen idee dat het om een Nederlandse bouwer zou gaan. Gelet op de naam had ik aan Duitsland of Oost-Europa gedacht. Iemand een idee of die Marius mandolines kwaliteit waren? En hoe oud zou die gitaar kunnen zijn?

--=HANS=--
18 oktober 2010, 23:09
Leuk man! Heb ook nog nooit zoiets gezien.
Als je op de foto waarop de aktie goed zichtbaar is de lijn van de bovenkant van de top doortrekt dan lijkt het er toch verdacht veel op dat Zoon van Piet wel eens gelijk kan hebben. Met een niet holle top kun je bijna geen brug kwijt zonder een heel erg hoge aktie over te houden.
Ben benieuwd wat experts er van zeggen.
Mijn eerste Lowden had ooit een probleem met een vervormde, hollle top en die heeft Chris van Luthiers in Den Bosch weer helemaal in shape gekregen. Niet zo extreem als deze natuurlijk maar hij weet wel wat er wel en niet kan.

zoon van Piet
19 oktober 2010, 12:30
lijkt het er toch verdacht veel op dat Zoon van Piet wel eens gelijk kan hebben

ik blijf graag bescheiden... :soinnocent:

Maar er zijn heel vreemde dingen gebouwd in het verleden, inverted tops zijn sporadisch gemaakt, zelfs in voorbije eeuwen ooit door Martin. Ik kan helaas zo snel geen plaatjes vinden.

Geeft de verbinding met de zijkanten een clou, want zo'n verzakking moet, als ie niet bedoeld was, op die plaats sporen nalaten. Ook de zangbalken kunnen duidelijk maken of die top ooit vlak was..

Little Jay
19 oktober 2010, 12:48
Een archtop met de arch naar binnen ipv naar buiten.... zou in theorie toch ongeveer hetzelfde moeten werken?!?? (behalve dan dat ik me niet goed een voorstelling kan maken van de bebalking). Maar qua vorm geeft het een beetje het idee van een luidspreker....

Inderdaad de constructie aan de binnenkant eens bekijken, dan zie je snel genoeg of 't zo bedoeld is lijkt mij. De actie/snaarhoogte lijkt inderdaad wel te kloppen zo...

zoon van Piet
19 oktober 2010, 12:57
of het in theorie ongeveer hetzelfde werkt, weet ik niet. het volume van de kast wordt bijvoorbeeld kleiner, wat met name de laagweergave beïnvloedt..
Maar het bestaat/ bestond.
(#$%^& waar heb ik nou die plaatjes...)

Troy
21 oktober 2010, 18:51
Ik zal dit weekend proberen een foto te nemen van de binnenkant van de gitaar (niet zo makkelijk :)) Ik heb wel al eens gevoeld. Er zijn drie dwarslatten gemonteerd op het bovenblad en daarvan is het middelste aan één kant losgekomen. Voor de rest zitten alle dwarslatten nog op zijn plaats. Loop er een deze dagen wel eens mee tot bij een expert.

gipsyjazz2009
29 december 2010, 09:34
hy is deze gitaar te koop ik hoor het graag van u

HaroldA
29 december 2010, 09:42
Ik zal dit weekend proberen een foto te nemen van de binnenkant van de gitaar (niet zo makkelijk :)) Ik heb wel al eens gevoeld. Er zijn drie dwarslatten gemonteerd op het bovenblad en daarvan is het middelste aan één kant losgekomen. Voor de rest zitten alle dwarslatten nog op zijn plaats. Loop er een deze dagen wel eens mee tot bij een expert.

Al iets wijzer geworden?

Flipkoos
29 december 2010, 10:39
Lang geleden inderdaad dit topic, maar ik ben ook wel benieuwd...