PDA

View Full Version : Wie gebruikt analoge delay i.c.m. high gain?



Izegrim
18 oktober 2010, 13:47
Anderhalf jaar lang heb ik met veel plezier mijn Hardwire DL-8 gebruikt als delay om mijn leadgeluid aan te kleden. Een schitterende delay die ik kan aanbevelen - en toch heb ik hem weggedaan.

Ik houd er niet van om meer knoppen en mogelijkheden te hebben dan ik gebruik. Van de DL-8 gebruikte ik uitsluitend de analog mode. Er is een MXR Carbon Copy voor in de plaats gekomen vanwege de eenvoud. Ik heb er gemengde gevoelens bij. Het geluid vind ik erg mooi bij cleane sounds, maar bij veel distortion takelen de repeats snel af. Er gaat heel veel hoog af, waardoor het wat definitie verliest. Dat betekent niet dat ik het niet mooi vind, maar ik maak me zorgen hoe dit nu live gaat overkomen. Verzuipt dit in de mix of valt het wel mee?

Wie van jullie gebruikt een analoge delay in combinatie met high gain leads (als in metal)? En wat voor ervaringen heb je erbij? Zou je in de regel altijd digitale delay voor high gain adviseren?

Liquid_Metal
18 oktober 2010, 13:52
Ik heb kort geleden een EHX Memory Toy gekocht en zoals je zegt is er enorm veel degradatie bij high gain sounds. Ik ben van plan nog steeds voornamelijk digitale delay te gebruiken vanwege de instelmogelijkheden, maar zie wel bruikbaarheid voor de analoge delay. Doordat het zoveel minder hoog heeft komt je directe geluid veel beter naar voren maar krijgt je geluid toch veel diepgang.

Mr. Dynamite
18 oktober 2010, 14:03
Jup hiero!
Ik gebruik voor sommige solo sound's een MXR Carbon Copy.
Ik stel hem dan wel laag in en je kunt de repeats niet echt duidelijk horen maar dat vind ik juist perfect. Zo klinkt het allemaal wat dikker en voller.
Hiervoor had ik een Boss DD5 maar daar kreeg ik mijn sound niet uit.

Mitch
18 oktober 2010, 18:27
Ik begrijp het wel gezien het huidige aanbod, maar ik vind de Carbon Copy niet echt representatief voor 'de' analoge delay. Erg modderig, mengt niet echt mooi, tenzij het basisgeluid heel clean en/of helder is.
Zo lang de delay post-gain staat (dus of in de loop ó na drivepedalen maar vóór een cleanige pre-amp) maakt analoog of digitaal in principe niet uit: het hangt van de voicing af. Ik ken zeer heldere analoge delays, maar ook heel doffe en digitaal net zo.

Metalheart
18 oktober 2010, 20:16
helemaal waar... heb een analoge delay van Artec (cheapo) en ooit ook een H2O van Visual Sound gebruikt als delay voor soloos in High Gain sounds... t is m gewoon niet, een digitale delay is voor high gain veel beter.

Heb op mn oefenboard een oude Ibanez Soundtank DL-5 die prima werkt en ooit voor 10 euro de mijne is geworden :)

Dirk_Hendrik
18 oktober 2010, 20:20
helemaal waar... heb een analoge delay van Artec (cheapo) en ooit ook een H2O van Visual Sound gebruikt als delay voor soloos in High Gain sounds... t is m gewoon niet, een digitale delay is voor high gain veel beter.


Cool!
Je hebt net 2 digitale delays genoemd!

Mitch
18 oktober 2010, 20:45
:seriousf:

Afijn, dat de voicing dus belangrijker is.

Izegrim
19 oktober 2010, 13:27
Ik begrijp het wel gezien het huidige aanbod, maar ik vind de Carbon Copy niet echt representatief voor 'de' analoge delay. Erg modderig, mengt niet echt mooi, tenzij het basisgeluid heel clean en/of helder is.
Zo lang de delay post-gain staat (dus of in de loop ó na drivepedalen maar vóór een cleanige pre-amp) maakt analoog of digitaal in principe niet uit: het hangt van de voicing af. Ik ken zeer heldere analoge delays, maar ook heel doffe en digitaal net zo.

Welke delays vind jij wel wel representatief dan? En zijn heldere delays dan beter voor gebruik met veel dirt dan delays die doffer klinken? Het kan natuurlijk een kwestie van smaak zijn, maar ik vroeg in mijn OP of dit soort repeats dan wegvallen in de mix.

WillemdaGuide
19 oktober 2010, 13:31
Ik kan alleen zeggen dat ik mijn Marshall Echohead voor hi-gain lekkerder vind dan mijn Boss DM-2...
Maar uiteindelijk gebruik ik meestal een TC-Gscharp (de prijs van een stompbox maar dan programeerbaar en veel veelzijdiger) via een MinimixII.

edit: welke ik allemaal in een fx-loop gebruik

HaroldA
19 oktober 2010, 13:34
Ik heb een DD-6 gehad en een Carbon Copy. De DD-6 was veel te steriel en de Carbon Copy veel te dof.

Nu heb ik een Rebote 2.5 en een GGG PT-80 in gebruik voor mijn oversturende preamp en die werken wel perfect!

Mitch
19 oktober 2010, 14:05
Inderdaad de PT80-achtige analoog gevoicede digitale delays zoals die in zelfbouwland voorkomen. De BYOC is daar ook een versie van. Fijne voicing, haalt niet alleen wat hoog weg maar ook wat laag. Maar goed, in mijn ervaring is een wat helderder delay fijner voor bij high gain en dan eignelijk ongeacht of het in de loop is of niet. Al is met high gain een loop wel aan te bevelen. Maar zoals ik in de Volgorde FAQ ook het voorbeeld al gaf, ik heb een helder kllinkende digitale delay (Ibanez DML10) wel eens vóór de pre amp van een stevig ingestelde Studio.22+ gehad en dat klonk meer dan prima.
Mijn Deluxe Memory Man kan ik ook prima na een stevig oversturend pedaal gebruiken. Er zijn dus meer wegen die naar Rome leiden.
Een aardig voorbeeld is de Iba DE7 die een eenvoudige switch heeft om van helder naar dof te gaan en in die zin knap veelzijdig is.

sjaak1990
19 oktober 2010, 14:08
Deluxe memory boy met high gain werkt erg goed bij mij. Delay is wel een beetje doffer natuurlijk maar met meer dan genoeg definitie voor mijn smaak. Gebruik vaak flink veel delay en erg aanwezig. De carbon copy is wel een erg doffe analoge delay...dus misschien dat het daaraan ligt.