PDA

View Full Version : Snaren snel stroef/roestig



Loike
18 oktober 2010, 11:26
Hallo,

Ik heb een akoestische gitaar(jaartje of 2 oud), maar de laatste tijd worden de snaren erg snel stroef of zelfs roestig. Het vorige setje snaren zat er een maand of 4 op voordat ze echt begonnen te roesten. 4 weken terug heb ik weer de snaren vervangen maar die beginnen dezelfde ongemakken (zeer stroef) te vertonen.

Heeft iemand een tip of oorzaak waardoor dit veroorzaakt wordt?

Vorige setje snaren waren d'addario .12 of .13, en nu dezelfde dikte van fame (huismerk musicstore)

Gitaar is akoestische stagg 203BK

LaurentB
18 oktober 2010, 11:42
Dan heb je de pech nogal agressief zweet te hebben. Dit is geen grapje, sommige gitaristen hebben dat nu eenmaal met als gevolg snelle corrosie van je snaren.

Er bestaan snaren met een heel dunne coating die dit voorkomt. Elixir zijn daar de bekendste van, en zijn twee keer zo duur, maar gaan ook ongeveer twee keer zo lang mee zonder dof te gaan klinken.

Er is keuze tussen poly- of nanowebcoating. De laatste coating is het dunst, en laat de snaren het meest helder klinken.

Loike
18 oktober 2010, 11:45
Dacht ik ook al aan, maar op mijn elektrische gitaar heb ik er totaal geen last van, die snaren blijven gewoon goed.

En eerste setje snaren heeft er ruim een jaar opgezeten, nooit ergens last van gehad. vandaar de twijfel.

LaurentB
18 oktober 2010, 11:49
Nou, een jaar is trouwens wel érg lang, dan zijn ze toch goed dood.

Ik weet het niet zeker, maar misschien is het materiaal van akoestische snaren wat anders. Dat geldt in elk geval voor de omwonden snaren. Ook is het zo dat je de achteruitgang in geluid op elektrische gitaren wat minder merkt dan op akoestische. Ikzelf vervang snaren op mijn akoestische gitaren ook vaker dan die op mijn elektrische, zo ongeveer om de zes weken. En ik heb droge handen.

HaroldA
18 oktober 2010, 11:53
De ideale "oplossing":

http://www.dulcimerguy.com/images/Fast%20Fret.jpg

Fast Fret! Dat vormt ook een dun laagje op je snaren (en fretboard) zodat er geen vuil aan hecht en voorkomt zo ook het roesten van je snaren...

--=HANS=--
18 oktober 2010, 12:08
Misschien is het setje huismerk snaren van Musicstore ook van inferieure kwaliteit. Ik zou het gewoon nog eens proberen met een setje d`Adario, er zit echt veel verschil in kwaliteit van de gebruikte materialen.

Robdop
18 oktober 2010, 16:30
voor akoestische gitaar gebruik ik: d'addario exp
ideale snaren!

ik heb echt een stronthekel aan d'addario op electrische gitaren, maar deze gecoate voor akoestische zijn heel erg lekker, mooie sound, roesten niet snel en de coating gaat er ook niet vanaf zoals bij elixir.

LaurentB
18 oktober 2010, 16:53
voor akoestische gitaar gebruik ik: d'addario exp
ideale snaren!

ik heb echt een stronthekel aan d'addario op electrische gitaren, maar deze gecoate voor akoestische zijn heel erg lekker, mooie sound, roesten niet snel en de coating gaat er ook niet vanaf zoals bij elixir.

Hmm, misschien voor de lol ook eens proberen. Even off-topic: welke gebruik jij op elektrische gitaren dan? Ik gebruik op elektrisch altijd d'Addario, maar wil best weer eens experimenteren.

Plant
18 oktober 2010, 17:25
Je bent niet veel meer gaan spelen? Dan gaat het natuurlijk ook wat harder. En we hebben net de zomer achter de rug - ok, niet zo'n beste :mad: - maar als het warm is zweten je handjes ook wat meer.

Ik veeg altijd direkt na het spelen de snaren even af met een doek of mijn mouw als ik niks anders heb. Alle beetjes helpen.

Ik hou niet zo van Elixir omdat ze erg glad aanvoelen. Plus de coating beschadigt bij het op de frets drukken en waar je met je plectrum aanslaat. En dan roesten daar je snaren alsnog weg (van die lelijke donkere plekken).

Nu heb ik wel laatst een paar setjes van Cleartone gekocht om te proberen, die lagen bij Feedback afgeprijsd in zo'n mandje voor de kassa. En ik moet zeggen dat deze snaren me tot nu toe wel bevallen.

Loike
18 oktober 2010, 19:45
Mijn elektrische gitaar is nog niet zo heel oud, half jaartje dus pas 1x vervangen. T is een epiphone les paul standard, snaren die daar standaard op zaten bevielen prima.

Heb bij musicstore toen paar setjes snaren aangeschaft voor eurootje of 2-3 hooguit per setje, gewoon om eens te zien wat dat is. Zit nu fame electric .09 op als ik me niet vergis.
Qua klank vond ik de snaren die er standaard op zaten beter. Denk dat het gewoon epiphone snaren waren dan, weet niet wat daar standaard op zit.

Het was inderdaad voornamelijk in de zomer, maar toch verbaast het me. Ik ben niet de gitarist die dagelijks veel speelt, kan goed dat ik 2 dagen niet speel. En als ik speel is het voornamelijk de elektrische gitaar.

Opmerkelijk was wel dat de snaren echt verroest waren nadat ik terugkwam op vakantie, gitaar heeft toen gewoon 2 weken ongebruikt thuis gestaan :S Dat waren toen de d'addario snaren

wietse
18 oktober 2010, 20:25
Misschien is het setje huismerk snaren van Musicstore ook van inferieure kwaliteit.

wat wil je ook voor 1 euro per set, leuk om op een goedkoop dingetje voor de handel of om af te stellen te gebruiken, of zoals bij mij voor snaren wissel bij mijn collectie.
niet dat ze echt slecht zijn maar ze zijn ook 7 keer goedkoper dan een setje d addario bij de meeste gitaarboeren dus in verhouding gaan ze lang mee :D.

--=HANS=--
18 oktober 2010, 22:59
Dat bedoelde ik dus ;)

vederlicht
20 oktober 2010, 22:44
Nou, een jaar is trouwens wel érg lang, dan zijn ze toch goed dood.

Ik weet het niet zeker, maar misschien is het materiaal van akoestische snaren wat anders. Dat geldt in elk geval voor de omwonden snaren. Ook is het zo dat je de achteruitgang in geluid op elektrische gitaren wat minder merkt dan op akoestische. Ikzelf vervang snaren op mijn akoestische gitaren ook vaker dan die op mijn elektrische, zo ongeveer om de zes weken. En ik heb droge handen.
Om de 6 weken vindt ik erg snel, zeker bij droge handen. Is het omdat je de klank achteruit vond gaan? Of andere redenen......?
Vederlicht

LaurentB
20 oktober 2010, 22:46
Om de 6 weken vindt ik erg snel, zeker bij droge handen. Is het omdat je de klank achteruit vond gaan? Of andere redenen......?
Vederlicht

Ja sorry, bij Elixirs dus langer hè. Maar gewone snaren vind ik dan behoorlijk dof klinken, inderdaad.

sandert1978
9 december 2010, 20:58
Wat ook helpt uit eigen ervaring: bewaar je gitaar in een/de koffer als je er niet op speelt. Ik ben geen natuurkundige maar een koffer beschermt je gitaar en snaren niet alleen tegen beschadigingen maar ook tegen invloeden als temperatuur, luchtvochtigheid en vuil. Niet alleen voor de houtsoorten en de werking van je hals maar ook voor de snaren. En even schoonmaken na het spelen inderdaad....;)

Harald
9 december 2010, 22:32
Mijn ervaring is dat snaren als je ze niet afveegt voordat de gitaar weggezet (al dan niet in koffer) juist nog sneller en erger lijken te roesten als je er niet op speelt.

Maar die d'Addario snaren kunnen idd. goed een setje EXP geweest zijn, en dat zijn gecoate snaren. Die blijven dus relatief lang goed. Van no budget snaren van 2 of 3 euro per set kun je toch ook niet echt verwachten dat ze lang meegaan. Er zit wel degelijk kwaliteitsverschil tussen verschillende snaren.

@Vederlicht: 6 weken is voor een steelstring trouwens echt al lang als je er veel op speelt. Tenzij je natuurlijk juist van de sound van dode snaren houdt. Michael Hedges had er een voorkeur voor, die vond de klank van nieuwe snaren raar. Iemand als Tommy Emmanuel wil juist voor elk optreden nieuwe snaren. En als ze hem niet bevallen gaan er in de pauze nog snel nieuwe snaren op. Qua ongecoate snaren vind ik Martin XP wel prettig. Maar die worden toch echt na een paar uur spelen al merkbaar doffer. Bij Elixer gebeurt dat ook. Alleen zo geleidelijk dat het eigenlijk pas opvalt als je ze verwisselt. Cleartone vond ik trouwens ook prima snaren, waren op mijn Maton goed voor boventonen. Vond ze toen alleen wel heel extreem duur. Nog erger dan Elixer. Heb nog een tijd op voordeelpakjes Elixer gespeeld. Dat kwam op 8 euro per setje. Dat is goed te doen.

Harald
9 december 2010, 22:35
Bij klassieke snaren is het nog irritanter. Tegen de tijd dat ze fatsoenlijk op stemming blijven is de nieuwheid bij het geluid van de bassnaren vaak al aardig weg. Als ze er net op zitten zijn de bassen meestal wel weer te helder vergeleken bij de onomwonden snaren. En dan ben je een week aan het stemmen ipv aan het spelen.

HaroldA
9 december 2010, 22:48
Wat ook helpt uit eigen ervaring: bewaar je gitaar in een/de koffer als je er niet op speelt. Ik ben geen natuurkundige maar een koffer beschermt je gitaar en snaren niet alleen tegen beschadigingen maar ook tegen invloeden als temperatuur, luchtvochtigheid en vuil. Niet alleen voor de houtsoorten en de werking van je hals maar ook voor de snaren. En even schoonmaken na het spelen inderdaad....;)

Als ik na de repetitie thuiskom en m'n gitaar niet uit m'n koffer haal (of in ieder geval de koffer open zet), is het na 1 dag al een grote bak ellende met roest/stroefheid.

Nooit je gitaar klam/nat/vochtig/vers bespeeld in een koffer laten zitten!

LaurentB
9 december 2010, 23:42
Bij klassieke snaren is het nog irritanter. Tegen de tijd dat ze fatsoenlijk op stemming blijven is de nieuwheid bij het geluid van de bassnaren vaak al aardig weg. Als ze er net op zitten zijn de bassen meestal wel weer te helder vergeleken bij de onomwonden snaren. En dan ben je een week aan het stemmen ipv aan het spelen.

Da's nog altijd beter dan de oude darmsnaren. In een interview met Segovia las ik eens dat die snaren tegen de tijd dat ze niet meer ontstemden gewoon braken.

RB-1
10 december 2010, 01:53
voor akoestische gitaar gebruik ik: d'addario exp
ideale snaren!

ik heb echt een stronthekel aan d'addario op electrische gitaren, maar deze gecoate voor akoestische zijn heel erg lekker, mooie sound, roesten niet snel en de coating gaat er ook niet vanaf zoals bij elixir.
Hmm, misschien voor de lol ook eens proberen. Even off-topic: welke gebruik jij op elektrische gitaren dan? Ik gebruik op elektrisch altijd d'Addario, maar wil best weer eens experimenteren.:ok: voor de EXP-16 i.p.v. de EJ-16.
Hands down beter dan Elixer.

D-string
10 december 2010, 10:19
Zelf heb ik een theedoek bij mijn gitaarstandaard liggen. Als ik stop met spelen droog ik hiermee nog even de snaren.

Heb je je fretboard ook in de olie gezet bij het vervangen van de snaren? Misschien hebben je nieuwe snaren vuil van je fretboard overgenomen.

vederlicht
10 december 2010, 21:09
Bij klassieke snaren is het nog irritanter. Tegen de tijd dat ze fatsoenlijk op stemming blijven is de nieuwheid bij het geluid van de bassnaren vaak al aardig weg. Als ze er net op zitten zijn de bassen meestal wel weer te helder vergeleken bij de onomwonden snaren. En dan ben je een week aan het stemmen ipv aan het spelen.

Ja, dat bevalt mij ook helemaal niet aan die nylon snaren. Het helpt wel wat met trekken en rekken als je de snaren net vernieuwd hebt, maar het blijft behelpen. Zouden de fabrikanten nog eens wat op moeten vinden....
Vederlicht

vederlicht
10 december 2010, 21:15
Mijn ervaring is dat snaren als je ze niet afveegt voordat de gitaar weggezet (al dan niet in koffer) juist nog sneller en erger lijken te roesten als je er niet op speelt.

Maar die d'Addario snaren kunnen idd. goed een setje EXP geweest zijn, en dat zijn gecoate snaren. Die blijven dus relatief lang goed. Van no budget snaren van 2 of 3 euro per set kun je toch ook niet echt verwachten dat ze lang meegaan. Er zit wel degelijk kwaliteitsverschil tussen verschillende snaren.

@Vederlicht: 6 weken is voor een steelstring trouwens echt al lang als je er veel op speelt. Tenzij je natuurlijk juist van de sound van dode snaren houdt. Michael Hedges had er een voorkeur voor, die vond de klank van nieuwe snaren raar. Iemand als Tommy Emmanuel wil juist voor elk optreden nieuwe snaren. En als ze hem niet bevallen gaan er in de pauze nog snel nieuwe snaren op. Qua ongecoate snaren vind ik Martin XP wel prettig. Maar die worden toch echt na een paar uur spelen al merkbaar doffer. Bij Elixer gebeurt dat ook. Alleen zo geleidelijk dat het eigenlijk pas opvalt als je ze verwisselt. Cleartone vond ik trouwens ook prima snaren, waren op mijn Maton goed voor boventonen. Vond ze toen alleen wel heel extreem duur. Nog erger dan Elixer. Heb nog een tijd op voordeelpakjes Elixer gespeeld. Dat kwam op 8 euro per setje. Dat is goed te doen.

Ik gebruik alleen Elixer snaren. Speel vrijwel dagelijks en vervang de snaren na ongeveer 3 maanden. Je merkt dan wel het verschil bij de nieuwe maar niet zo storend dat ik het geld er voor over heb om veel eerder te wisselen.
Ik maak wel heel konsequent de snaren droog met een doekje als ik uitgespeeld ben.
Vederlicht

Harald
10 december 2010, 21:51
Met Elixer gaat het idd. aardig. Had het vooral over ongecoate snaren. Zoals gezegd, bij Elixir valt het vooral op als je ze wisselt, dan hoor je ineens het verschil. Maar de achteruitgang gaat zolang je speelt zo geleidelijk dat het niet opvalt.