PDA

View Full Version : Rare manier van tokkelen...



Jesus_etc.
7 mei 2003, 21:45
Laatst heb ik Beck zien optreden, en als ik 't goed zag 'tokkelde' hij de bassnaren met z'n plectrum en de rest met middel-, ringvinger en pink. Het klonk wel apart, je krijgt dan als het ware twee klanken uit 1 gitaar. Is dit één van de standaard manieren van tokkelen, of is dit gewoon iets wat Beck doet?

roppie
7 mei 2003, 22:06
ik doe 't ook wel eens dus 't zal wel niet heel bijzonder zijn :smile:

hoofd
7 mei 2003, 22:19
het wordt vrij vaak gedaan ('t schijnt ook een aparte naam te hebben), met een beetje oefening kan je het zelf ook. Erg leuk voor de varatie, zonder je plectrum weg te hoeven leggen en er later weer naar te moeten graaien.

Ohzoso
8 mei 2003, 06:44
o.a. Rory Gallagher speelt ook zo. Luister maar eens naar Pistol Slapper Blues. Staat op live in Europe.Mooi voorbeeldje van goed tokkelwerk met snelle plectrumrifjes er tussendoor

moretel
8 mei 2003, 09:36
Je mogelijkheden nemen toe, Jeff Beck speelt alleen maar zonder plectrum.

schaap
8 mei 2003, 09:48
Op 2003-05-07 22:19, schreef mtlhead:
het wordt vrij vaak gedaan ('t schijnt ook een aparte naam te hebben),
volgens mij bedoel je `hybrid picking` ?
is een erg leuke techniek ja, is ook uitgebreid eerder beschreven, als iemand het wil leren gebruik ff zoekmachine en je vindt het vanzelf wel.

Negative K3 fan
8 mei 2003, 15:05
het heet hybrid picking of chicken picking, komt oorspronkelijk uit dee blues, ik kan er redelijk mee uit de voeten alleen met mn rechterpink noten aanslaan kan ik absoluut niet, komt onder andeere omdat ik nooit dee moeite heb genomen het te leren omdat er vrijwel geen noodzaak voor is. Chicken picken kan ik wel, ik doe het alleen vrij weinig.

Mithrandir
8 mei 2003, 15:23
Chicken picking is wel wat anders als hybrid picking toch? Dat is ook meer een country techniek geloof ik.