PDA

View Full Version : True Bypass looper



Don Olivier
17 oktober 2010, 17:15
Heb hier een oude Flanger liggen en wil die niet modificeren met een true bypass switch.
Nu ken ik die true bypass loopers wel van Keeley bijvoorbeeld, maar ik zoek eigenlijk iets goedkopers en ja zo klein mogelijk.

Iemand tips?

the sure thing
17 oktober 2010, 17:40
Heb hier een oude Flanger liggen en wil die niet modificeren met een true bypass switch.
Nu ken ik die true bypass loopers wel van Keeley bijvoorbeeld, maar ik zoek eigenlijk iets goedkopers en ja zo klein mogelijk.

Iemand tips?Heb je niet van de kleine BYOC loopertjes? En anders wil iemand m wel voor je maken? En ben je handig met een braaitang..... eeehh... soldeerbout? Er zijn erg veel (dezelfde) schema's om zoiets zelf te bouwen.

Don Olivier
17 oktober 2010, 17:58
Zelf maken gaat me niet lukken vrees ik....ben ik te onhandig voor ;)

Maleco
17 oktober 2010, 21:19
Zelf maken gaat je zeker wel lukken, heb je een soldeerbout?
Zo nee dan haal je er 1 van 6 euro, heb ik ook gebruikt in het begin.

Je koopt een aluminium doosje van zo'n 5 eu ofzo
4 aansluitbussen zo'n 50 cent?
Een footswitch, 2pdt als je geen led hoeft, 3dpt als je een ledje wil
dan moet je ook nog de led kopen :)

Je soldeert een draadje tussen elk van de aansluitbussen en een pootje van de switch.

Boort gaatjes in het doosje

Meneer heeft een mooie true bypass loop :)

Don Olivier
17 oktober 2010, 23:40
Wil jij em voor me maken?

;))))

robertmolema
18 oktober 2010, 09:54
Hoor je die niet schakelen op je versterker? Dat is toch het idee (en de moeilijkheid) van True Bypass? Dat het het signaal ongestoord doorlaat maar zonder 'boom' op je versterker schakelt.

Misschien interessant om door te lezen:
http://www.tech21nyc.com/technotes/index.html

Maleco
18 oktober 2010, 10:06
*Correct me if i'm wrong* maar ik dacht dat het hele idee
van een true bypass looper was dat je met 1 klik je effect
binnen of uit je keten kon plaatsen ivm tone-suck die sommige pedalen hebben
als ze niet aan staan.

@Don Olivier
Ik weet niet of je jezelf vaker bezig houd met pedaaltjes maar zodra je een soldeerbout hebt gekocht en eens op internet hebt gezoch naar wat leuke mods,
dan wil je hem absoluut niet meer kwijt :)

robertmolema
18 oktober 2010, 10:16
*Correct me if i'm wrong* maar ik dacht dat het hele idee
van een true bypass looper was dat je met 1 klik je effect
binnen of uit je keten kon plaatsen ivm tone-suck die sommige pedalen hebben
als ze niet aan staan.

Klopt, maar als je zelf geknutselde True Bypass pedaal ook een Tonesucker is dan schiet je er weinig mee op. Het idee dat je bij een eenvoudige schakeling geen Tonesuck hebt heeft mij ook bezig gehouden. Ik ben op onderzoek uitgegaan en kwam erachter dat True Bypass niet zo eenvoudig lijkt als de term doet vermoeden. Houd rekening met het feit dat je gitaarsignaal zo ongelooflijk weinig is dat elk beetje 'lekkage' hoorbaar is, of beter gezegd een Tonesuck oplevert.

Een echte True Bybass pedaal maakt gebruik van microswitches met een crossfade van 50ms om de 'boom' op je versterker tijdens het switchen uit te sluiten. Met eenvoudige knoppenschakeling heb je waarschijnlijk Tonesuck en een 'boom'.

Maar nogmaal lees dit: http://www.tech21nyc.com/technotes/index.html, erg interessant en duidelijk.