PDA

View Full Version : Vox VT30 ombouwen naar verticale 2x12?



Nagramoth
17 oktober 2010, 15:19
Ik hier nog een VT30 staan die momenteel stof staat te happen. Best wel zonde, want het is een fijn modelling ampje met toch best wel bruikbare settings. Ik had die lelijke chromen grille al eens vervangen door Vox doek en witte piping, dus qua uiterlijk stoort 'ie mij al helemaal niet. Maar het nadeel is toch wel het 10" speakertje van twijfelachtige komaf. Nu kan ik er wel een Raging Cajun of een Vintage G10 inzetten, maar dan zit ik nog steeds met de beperkte "oempf van een 10"...

Toen kreeg ik ineens een wilde gedachte: Waarom het hele combootje niet ombouwen naar een 2x12? Bij voorkeur verticaal, wit/creme tolex en uiteraard bruin Vox doek. Lijkt mij een leuk projectje om de komende winter mee door te komen, toch?

Mijn vraag is of dit zin heeft (en mogelijk zelfs gewenst?), en welke speakers ik nodig zou hebben bij een 4 Ohm output. Ook tips m.b.t. de konstruktie en materiaalkeuze zijn van harte welkom.

.

Lexvandoef
18 oktober 2010, 13:31
Ik heb zelf een 1x10 combo naar een 1x12 combo verbouwd (volledig nieuwe kast en baffle, chassis dan gewoon overhangen).

Ik vond het een enorme verbetering, ben sowieso geen fan van 10's. Veel meer druk en laag inderdaad, lekkerdere overall sound.

Ik heb voor de kast vuren gebruikt, meestal gebruikt men Multiplex, maar dat vond ik te zwaar, wilde per se een super portable ampje. Dat is ook gelukt trouwens, uiteindelijk weegt hij nu weer net zoveel als de amp in de originele 10 inch behuizing. Geen tolex, hij wordt gelakt trouwens (moet ik nog doen).
Wel een dunne mulitplex baffle trouwens, waarom? Dat had ik nog en ik wilde geen 18mm vuren baffle. Heeft me ook niet veel geld gekost trouwens, alle hardware had ik al (handgreep en voetjes enzo), was 15e aan hout kwijt. That's it!
Nog tips, zorg voor goed gereedschap, dan gaat alles zo veel makkelijker! Ik was in 2 dagjes klaar met de kast zagen, schuren, frezen en lijmen, omdat ik veel elektrisch gereedschap kon gebruiken (tafelcirkelzaak, bovenfrees, schuurmachines, boormachines). Dat scheelt gewoon veel tijd en moeite!

Qua speakers, als je toch voor een 2x12 gaat dan kan je 2 willekeurige 8ohms speakers pakken, die parallel zetten en dan heb je een totale impedantie van 4 ohm.

Het is zeker mogelijk en ook wenselijk (vind ik dan).

Stefan16384
19 oktober 2010, 20:51
Mag ik vragen waar je het Vox doek vandaan hebt gehaald? Ik heb ook een Vox VT30 staan. Prima ding, alleen die standaard grill is inderdaad echt spuug lelijk. Als ik die ga vervangen moet hij wel een Vox uiterlijk houden uiteraard, vandaar...

Nagramoth
19 oktober 2010, 22:17
Bij Nico Verduin.
Maar wees gewaarschuwd, Vox doek is vrij duur om te verkøtten, en da's met een ruitmotief al snel gebeurd.

Dit is 'm trouwens:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-TGNKNOGX.jpg

Stefan16384
20 oktober 2010, 09:49
Merci! Ik heb het inderdaad op zijn website gevonden. Het is inderdaad een flink stuk duurder dan ik verwacht had... Erg bang dat het misgaat ben ik niet, maar ik ga nog wel even nadenken of ik dit er aan wil spenderen.

Jou versterker ziet er nu wel een heel stuk beter uit!

Ik neem aan dat als je gaat verbouwen we de foto's hier kunnen verwachten? :)